Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jane2 schreef:Zo zijn wij ook begonnen. Alleen moet je langzaam aan naar de volgende stap.
De piaff/passage gaat vooral om de oefening verzameling. Je paard moet achter zakken en de rug komt omhoog. Dus buikspieren aanspannen. Als je met de zweep op het achterbeen tikt en dan met zweep onder de buik, dan spannen ze zijn buik aan en je leert ze dat daar het been naartoe moet. Volgende stap is het tikken op de kont.
Gizeppie, als je paard gaat drammen dan zou ik hem gelijk stil zetten en enkele pasjes achterwaarts. Dan staat er ook gelijk de achterhand weer goed onder.
En tuurlijk mogen ze het moeilijk vinden. Het is ook niet niks. En ik denk dat je zelf van het plaatje piaff af moet (dat moest ik namelijk) maar het nut van de oefening in gaan zijn.
Jane2 schreef:Ben begonnen met onder achter tegen zijn been. En als hij dan zijn been optild de zweep er tegen aan houden zodat hij hem langer op tilt. Nu tik ik op zijn onderbeen aan de voorkant en dan neemt de zweep (denk beeldig) zijn been mee naar zijn buik.
Snap je het zo? Ben niet zo goed in uitleggen
fardoe schreef:Ik longeer wel eens voordat ik ga wadh, zeker als je met verzameling bezig bent , zou ik eerst rijden en dan wadh. Maar als je in stap losmakende oefeningen doet dan eerst wadh en dan rijden.
Ik ga een clinic organiseren bij mij op de rijvereniging. Mijn instructeur gaat de lessen geven, datum moet nog geprikt worden maar kijkers en deelnemers van buiten de vereniging zijn welkom. Wij hebben veel menners op de vereniging dus niet alleen het wadh komt aan bod maar ook het lange teugelen/lange lijnen. Zodra de datum bekend is zal ik het hier vermelden. Locatie is De Blesruiters in Stompwijk. Iedereen uit dit topic is van harte welkom.
Wijslander schreef:Doen jullie wel eens bewust wadh voor of na het rijden? En dan liever ervoor of erna?
fardoe schreef:Wat ik me afvraag, hebben jullie bewust voor het ras of het paard gekozen wat jullie nu bezitten en zijn jullie later met het wadh in aanraking gekomen ?
Ik doe het wadh al een paar jaar, ben begonnen met een NRPS. Ik heb bewust gekozen voor een lusitano omdat zij makkelijk verzamelen, niet zo groot zijn omdat ik zelf klein ben en omdat ze me qua bewegen en karakter erg aanspreken.