Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jane2

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 15:09

Dat zeer zeker Fardoe.
En Storm heeft het ras technisch gezien niet zo handig. Is een tinker hahaaa.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 15:48

Jane2 schreef:
Zo zijn wij ook begonnen. Alleen moet je langzaam aan naar de volgende stap.
De piaff/passage gaat vooral om de oefening verzameling. Je paard moet achter zakken en de rug komt omhoog. Dus buikspieren aanspannen. Als je met de zweep op het achterbeen tikt en dan met zweep onder de buik, dan spannen ze zijn buik aan en je leert ze dat daar het been naartoe moet. Volgende stap is het tikken op de kont.

Gizeppie, als je paard gaat drammen dan zou ik hem gelijk stil zetten en enkele pasjes achterwaarts. Dan staat er ook gelijk de achterhand weer goed onder.
En tuurlijk mogen ze het moeilijk vinden. Het is ook niet niks. En ik denk dat je zelf van het plaatje piaff af moet (dat moest ik namelijk) maar het nut van de oefening in gaan zijn.

De zweep naar de buik? Hoe moet ik dat voor mij zien? Tikken jullie op het onderbeen of het bovenbeen?

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 17:16

Ben begonnen met onder achter tegen zijn been. En als hij dan zijn been optild de zweep er tegen aan houden zodat hij hem langer op tilt. Nu tik ik op zijn onderbeen aan de voorkant en dan neemt de zweep (denk beeldig) zijn been mee naar zijn buik.
Snap je het zo? Ben niet zo goed in uitleggen

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 17:22

Jammer dat we (denk ik) niet bij elkaar om de hoek wonen, lijkt me reuze interessant om eens mee te kijken met elkaar!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 18:01

Voor wie het leuk vindt, eind mei is Anja Beran weer in NL

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 18:40

Caira schreef:

In NL ja?!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 18:44

Wijslander schreef:
Caira schreef:

In NL ja?!

Jup in Callantsoog, ik rijd mee :)

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 21:17

Gaaf. Anja Beran!! Heb je wat meer info voor me? Zou graag komen kijken

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 21:50

Ik tik tegen de zijkant achterbeen net onder het spronggewricht en als het been omhoog gaat , ga ik met de zweep mee omhoog.

Ik heb ook interesse om te kijken bij Anja Beran.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 21:58

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 23:16

Jane2 schreef:
Ben begonnen met onder achter tegen zijn been. En als hij dan zijn been optild de zweep er tegen aan houden zodat hij hem langer op tilt. Nu tik ik op zijn onderbeen aan de voorkant en dan neemt de zweep (denk beeldig) zijn been mee naar zijn buik.
Snap je het zo? Ben niet zo goed in uitleggen

Ja ik kan mij er wel een voorstelling bij maken. Er tegen aanleggen is wel een goede optie. Nog niet geprobeerd, misschien dat dat beter werkt voor Flynn. Gaan we eens proberen.

Ik woon in omgeving Epe per 21 april.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 06:30

Doen jullie wel eens bewust wadh voor of na het rijden? En dan liever ervoor of erna?

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 08:21

Ik longeer wel eens voordat ik ga wadh, zeker als je met verzameling bezig bent , zou ik eerst rijden en dan wadh. Maar als je in stap losmakende oefeningen doet dan eerst wadh en dan rijden.

Ik ga een clinic organiseren bij mij op de rijvereniging. Mijn instructeur gaat de lessen geven, datum moet nog geprikt worden maar kijkers en deelnemers van buiten de vereniging zijn welkom. Wij hebben veel menners op de vereniging dus niet alleen het wadh komt aan bod maar ook het lange teugelen/lange lijnen. Zodra de datum bekend is zal ik het hier vermelden. Locatie is De Blesruiters in Stompwijk. Iedereen uit dit topic is van harte welkom.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 13:29

fardoe schreef:
Ik longeer wel eens voordat ik ga wadh, zeker als je met verzameling bezig bent , zou ik eerst rijden en dan wadh. Maar als je in stap losmakende oefeningen doet dan eerst wadh en dan rijden.

Ik ga een clinic organiseren bij mij op de rijvereniging. Mijn instructeur gaat de lessen geven, datum moet nog geprikt worden maar kijkers en deelnemers van buiten de vereniging zijn welkom. Wij hebben veel menners op de vereniging dus niet alleen het wadh komt aan bod maar ook het lange teugelen/lange lijnen. Zodra de datum bekend is zal ik het hier vermelden. Locatie is De Blesruiters in Stompwijk. Iedereen uit dit topic is van harte welkom.

Welke omgeving komt iedereen eigenlijk op dit topic? Misschien kunnen we wel iets gezamenlijke organiseren?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 13:42

Stompwijk is voor mij een eind uit de richting, maar wat gaaf fardoe!

Ik kom uit Arnhem. :)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 15:22

Wijslander schreef:
Doen jullie wel eens bewust wadh voor of na het rijden? En dan liever ervoor of erna?

Ja, vind het dijn om voordat ik opstap, wat dingen te vragen ernaast. Dan alleen stilstand en stap. En na het rijden ook, vaak sluit ik ineens af en na galop of draf, wanneer hij iets heel goed heeft gedaan. Dan stap ik dus ernaast en vraag nog een paar dingen als ‘cooling down’.

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 15:52

Ik zit in regio Amersfoort.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 16:14

Leersum =)

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 19:37

Wijslander schreef:
Stompwijk is voor mij een eind uit de richting, maar wat gaaf fardoe!

Ik kom uit Arnhem. :)

Ik woon nu ook in Arnhem! Waar sta je?

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 07:51

Wat ik me afvraag, hebben jullie bewust voor het ras of het paard gekozen wat jullie nu bezitten en zijn jullie later met het wadh in aanraking gekomen ?
Ik doe het wadh al een paar jaar, ben begonnen met een NRPS. Ik heb bewust gekozen voor een lusitano omdat zij makkelijk verzamelen, niet zo groot zijn omdat ik zelf klein ben en omdat ze me qua bewegen en karakter erg aanspreken.

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 08:49

Ik ben met wadh begonnen door mijn kwpn merrie. Telkens als ik op haar ging zitten, kwam zij in protest. Na een paar jaar aangemodderd te hebben kwam er een meisje op stal die heel veel aan de hand werkte. En zo zijn we samen de uitdaging aangegaan. Na een andere da, kwam eruit dat de merrie ks had precies onder mijn kont. Maar dankzij het wadh toch nog 1,5 extra plezier samen kunnen beleven. Daarna opzoek naar een koudbloed/Fries ( vond mijn vader). Tot ik een iel tinkertje tegen kwam. En zo is tinker Storm bij ons gekomen. Maar die “slome” tinker was echt niet sloom. Was een draak. En heb vaak gedacht wat heb ik nu weer gekocht. Hij deed alles maar dan ook alles wat niet mag. Ook nu weer dankzij Wendy en haar grondwerk lessen, zijn we nog steeds samen. En echt maatjes. Wederzijds respect en een band....tja....ik geloofde nooit in “de klik”....maar wij hebben echt “de klik”.

Dus lang leven wadh !!!

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 09:01

Ik ben met wadh begonnen omdat ik met rijden er tegenaan liep dat ik niet voelde wat er onder mij moest gebeuren. Ik wilde eerst leren zien hoe mijn bijrijdpaardje moest gaan lopen. En eigenlijk zo gaande weg vind ik wadh eigenlijk bijna leuker dan rijden. Zeker dan rijden in de bak. Ik heb geen wedstrijd ambities oid.
Nu train ik al een tijdje beide paardjes van deze eigenaresse aan de hand. Het is een maf stel eigenwijze haflingers. Heerlijk. Of ik zelf voor een haflinger zou kiezen? Geen idee eigenlijk. Maar ik mag hier toch niet weg, dus hoef ik ook niet te kiezen.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 13:26

Wat een leuke reacties op mijn vraag.
Ik wilde het zelf eigenlijk al jaren maar mijn toenmalige pony, New Forest, had niet de ambities die ik had. Mijn tweede pony de NRPS had spat en daardoor na een aantal jaren begonnen met wadh om haar vanaf de grond te kunnen trainen en te kijken of ik haar beter in het lijf kon krijgen. Ik had niet gedacht dat het wadh zo moeilijk was en dat triggerde mij om me er meer in te trainen.
Wedstrijd ambities heb ik ook niet maar het trainen van mijn paarden vind ik geweldig, zeker als ze door de oefeningen verbeteren in hun lijf. Dat is GENIETEN !!!!!

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 14:37

Ik heb gewoon een kwpner en een NRPS pony.
Toen ik jonger was en intensief wedstrijden reed met mijn pony liepen we op een gegeven moment helemaal spaak. Pony ging alleen nog maar in de staak en achteruit. Toen kwam ik bij mijn huidige academische instructrice terecht. Ik wilde echter wedstrijden blijven rijden en voor mijn gevoel ging dat op dat moment niet samen met het academische. (Je moet rijden om te trainen en niet ernaast lopen was mijn redenatie :+ ) Dus met de lessen ben ik toen gestopt maar heb altijd op de stal van mijn instructrice gewerkt. Ik was toen 15 denk ik.
2,5 jaar geleden heb ik een 3 jarige kwpner gekocht die ik al van veulen af aan kende en ben ik eerst "gewoon" dressuur met hem gaan rijden (hij is door iemand anders ingereden). Mijn doel was immers wedstrijden gaan rijden. We kregen echter steeds meer problemen en tot overmaat van ramp viel ik er af en kon ik daarna helemaal niks meer met hem, niet eens een rondje aan de hand aan het halster stappen :=
Ik kreeg toen de mogelijkheid om mijn paard naar mijn academische instructrice te verhuizen en zij heeft ons verder geholpen. In het begin was ik er nog ietwat sceptisch over, ik had immers een kwpner met onwijs goede papieren gekocht, dan moet je toch "gewoon" dressuur mee kunnen rijden?
Maar na enkele maanden merkte ik dat deze manier van trainen gewoon veel beter bij ons past. Ik heb me nooit helemaal thuis gevoeld in de gewone dressuurwereld. Ik reed altijd veel te zachtaardig en het liefst met losse teugels.
Onze band is echt 100x sterker geworden sinds we met de academische dressuur bezig zijn.
Op een dag hoop ik wel wedstrijden te gaan starten want ik zie nu wel in dat academische dressuur en wedstrijdsport gewoon samen gaan en dan hoop ik mensen te inspireren dat je ook op andere manieren je paard kan trainen dan wat we nu soms in de dressuurwereld voorbij zien komen.

Ooit op een dag wil ik nog wel een echte spanjaard. Ik ben nu zo fan van de academische dressuur en zo'n mooie spanjaard past daar natuurlijk heel goed bij met van dat mooie barokke tuig :D

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 14:50

fardoe schreef:
Wat ik me afvraag, hebben jullie bewust voor het ras of het paard gekozen wat jullie nu bezitten en zijn jullie later met het wadh in aanraking gekomen ?
Ik doe het wadh al een paar jaar, ben begonnen met een NRPS. Ik heb bewust gekozen voor een lusitano omdat zij makkelijk verzamelen, niet zo groot zijn omdat ik zelf klein ben en omdat ze me qua bewegen en karakter erg aanspreken.

Ik ben ermee in aanraking gekomen door mijn verzorg/bijrijdpaarden en enthousiast geworden. Echter waren dat grote (1.75+) paarden, wat gewoonweg niet praktisch is met dit werk :+ Ruim twee jaar geleden is de oudste merrie overleden. Met het kiezen van een nieuw maatje hebben we wel degelijk rekening gehouden met het wadh. Deze merrie is 1.60, prima maat voor wadh en groot genoeg voor ohz.