Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

crosmuller

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:55

welkom terug :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:08

thanx. Kan zijn dat ik zo nu en dan even oversla en weer gewoon inval. Maar ik doe mijn best om een beetje bij te blijven.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:02

Welkom terug liljebo. Ik waardeer je posts altijd enorm. Voel het vooral niet als een verplichting 'bij' te blijven. Zo nu en dan een bijdrage wordt ook gewaardeerd hoor.

Ik ben gisteren begonnen met de oefening 'bit aannemen'. Kyra heeft nog nooit een bit in gehad en het leek mij wel leuk om direct erin te trainen dat ze het bit zelf in haar mond neemt. Ik ben tegen verwachting in verder gekomen dan ik verwacht had. Begonnen met targetten op het bit, stap 2 was dat ze het bit in haar mond nam. Kyra nam het bit vast met haar voortanden en als afsluiter nam ze het bit ook achter de snijtanden in de mond. Tijd voor een jackpot. Ik voelde wel de verleiding opkomen het 'nog een keertje' te proberen. Wat ik genegeerd heb.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:06

Wat goed, hl!
Leuk dat je er (af en toe) weer bent, lj!

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:53

Hoi hoi,

Ik vroeg me af wat jullie van mijn filmpje vonden. Dit is de derde keer dat Deejay de zweep moet targetten, en de eerste keer dat ik het aan een paard leer. Misschien dat jullie al kunnen zien of ik ergens de fout in aan het gaan ben zodat ik er nog op tijd bij ben. :)

Bedankt!

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 13:03

Hoi, leuk filmpje hoor, JMkaaay! Ziet er ook al goed uit. Ik heb het zonder geluid moeten kijken, dus kan niet precies zien wanneer je clickt/bridged, maar wat mij opvalt is dit: heb je een plek van de zweep in gedachte die hij moet targetten? In het begin click je namelijk voor targetten dicht bij je hand, terwijl je daar later geen genoegen meer mee lijkt te nemen, eerst - en dan toch weer wel. (Vanaf 0:22) Snap je wat ik bedoel? Ik denk dat dat voor je paard misschien verwarrend is. Als je wilt dat hij alleen het uiteinde target, blijf daar dan bij. Ook lijkt het soms dat hij hem al aanraakt, maar je nog niet clickt. Maar dat kan misschien ook zo lijken op te film. Soms wiebel je wat met de zweep. De ene keer lijkt dit te betekenen: 'kijk dan, hier is je target', en de andere keer 'ga een pasje achteruit/van me weg'. Dat is misschien ook en beetje verwarrend. Ik houd altijd de zweep andersom, zodat ze het handvat moet targetten. Dan kan ik daarin ook heel duidelijk zijn, ergens anders op de zweep targetten levert geen click en beloning op, en zo kom je ook niet in de verleiding te gaan wiebelen met de zweep of aan te wijzen etc.
Maar, een heel goed begin! Hij neemt het voer netjes aan, staat niet te dicht op je, je geeft de beloning goed snel. Hij lijkt het leuk te vinden en jij ook. Lekker zo doorgaan!

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 13:14

Heel erg bedankt voor de feedback!!

Jaa ik zit inderdaad nog een beetje in over het terugzetten.. Ik heb het enigszins gecompenseerd met stemcommando's (target = touch, terug = terug) maar dat is nog te verwarrend inderdaad. Moet nog even voor mezelf duidelijke afspraken maken hoe ik dat hem wil leren.

Plek op de zweep - Ik zat ook te twijfelen of ik daar op moest letten inderdaad! Ik dacht dat het misschien te vroeg was om een locatie op het object te kiezen, en gewoon nu al te klikken voor alle stappen in de goede richting. Vervolgens later voor wat preciezere plekjes op het object zelf. Die ene klik voor te dicht bij mijn hand was inderdaad fout: daar ben ik zelf ook niet blij mee. Ik lette er al wel op dat hij zo'n 20 cm bij mijn hand vandaan moest zodat het wel duidelijk was dat het om de zweep ging.

Soms bridge ik niet omdat als hij wel de zweep aantikt ik alleen wil dat hij aanraakt als ik "touch" zeg. Ik houd dan wel de zweep uit (misschien een beetje oneerlijk), maar dan leert hij misschien langzaamaan dat niet alle uitstekende zwepen een oefening zijn. Eerst targette ik namelijk mijn vuist zonder stemcommando, en toen vertelde iemand die hem had vastgehouden bij de hoefsmid dat hij de hele tijd haar ene vuist aantikte en vervolgens teleurgesteld naar de andere hand keek.. Erg schattig maar ik dacht dat dat me wel eens in mijn nadeel zou kunnen werken later bij moeilijkere oefeningen.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 13:25

Ik ben al een tijdje bezig met clickertraining bij mijn pony. Op zich gaat het wel goed (zou er consequent meer tijd in moeten steken, maar lukt vaak niet), ze vind vooral de voedselbeloning erg leuk. Wordt ze wel eens iets drammerig van, maar is wel gewoon controleerbaar. Ze is moeilijk ergens enthousiast voor te krijgen, maar met de clicker gaat in verhouding erg goed!

Wat ik mij afvroeg is hoe jullie je paard laten weten bij het targetten of hij het met zijn neus of voor/achter hoef moet aanraken. Hebben jullie dat op commando staan of zijn er nog andere opties? Ik heb er over lopen nadenken, maar verder dan een commando of wellicht neus of betreffende been aanwijzen kom ik ook niet.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 13:36

JMKaay, misschien niet te veel inzitten over het terugzetten, als je met gestrekte arm het snoepje geeft, zal hij vanzelf wel achteruit gaan. Over de plek op de zweep had je dus al nagedacht, dan is het goed! Dat kon ik niet helemaal opmaken uit het filmpje. (Edit: dat je nu beloont voor alle stapjes in de goede richting, is heel goed! Die verfijning komt inderdaad later wel.) En niet belonen als je het commando nog niet hebt geleerd, is helemaal goed! Dat kon ik niet horen omdat mijn geluid uit stond. Maar dat heeft eigenlijk pas zin als eerst het gedrag helemaal bevestigd is. Dus probeer eerst duidelijk te hebben waar je wil dat hij precies de zweep aanraakt, zorg dat dat goed zit (dus niet stiekem je hand aan willen raken) en oefen dat nog zonder de zweep al steeds verder weg of op een andere plek te houden. Als dat bijna altijd goed gaat (misschien is dat nu al zo hoor, kan ik niet opmaken uit dit korte filmpje), kan je het stemcommando eraan gaan koppelen en ook gaan oefenen dat hij het niet mag doen als je geen commando geeft.
Jullie zijn leuk bezig! Gewoon lekker door oefenen...
En maaike_indy, kan je paard wel al dingen met neus en hoef aanraken? Want net wat ik hierboven zeg, het koppelen van commando's heeft pas zin als het gedrag goed begrepen wordt. Bij mij is 'touch' iets met neus aanraken en 'tik' een trap met hoef tegen de bal. (Maar blijkt eigenlijk vooral uit de context, bij mij.) Zoiets kan je doen, maar een lichamelijk commando zoals wijzen, kan ook.
Edit: ik ben trouwens geen expert, dus verbeter me graag als ik het mis heb!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 14:43

Maaike, naast de goede opmerkingen van visitor: Als je paard target, click, doe de zweep weg, en voer.
Die zweep weg doen is erg belangrijk om verwarring in dit stadium te voorkomen.
Voor nu is zweep voor houden de cue voor targetting. Pas als het gedrag echt erin zit, kun je er een commando aan gaan koppelen. (eerst weer door zweep voorhouden en tegelijk cue geven en dan click en zweep weg. Dan kun je de zweep steeds iets langer ter plaatse laten, totdat de cue van het voorhouden van de zweep is verlegd naar het commando. Moet je even de tijd voor nemen) Anders wil je teveel opeens leren.
De onrust van de zweep noemde visitor al. Werk rustig en 'clean' zonder bijgeluiden, teveel bewegingen en gedoe.

Je leert een stemcue door die eerst tijdens het gedrag te geven en pas daarna naar voren te schuiven. Het paard herkent nl geen woorden en zal eerst de koppeling moeten leren; dit gedrag hoort bij die cue.

Leuk paard trouwens. :)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:06

Liljebo, ik denk dat je misschien JMKaaay bedoelt?
En in mijn vorige post staat 'geleerd' waar 'gegeven' moet staan in de zin na de eerste edit tussen haakjes. Kan het niet meer aanpassen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:12

oeps, ja. Ben nog niet helemaal helder, blijkbaar-

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:21

Oh oke! Ik dacht dat later een commando aan de cue toevoegen juist verwarrend zou zijn, vanwege dat vuist-incident bij de hoefsmid haha. Mijn hart brak echt een beetje toen ik dat hoorde; ik zie Deejay al helemaal teleurgesteld naar de andere hand kijken. "..M-maar ik deed het toch goed?"

Oke dus terugzetten even op een laag pitje en niet zweep vergeten weg te doen.

Maar wat bedoel je met "Je leert de stemcue door die eerst -tijdens- het gedrag te geven"? Al hij target moet ik toch onmiddellijk bridgen? Of bedoel je als hij de goede kant op gaat? Zoals bij een puppy snel 'zit' zeggen als hij al uit zichzelf ging zitten om het alvast een beetje in zijn systeem te krijgen?

Ik mag dus al wel "touch" zeggen maar nog niet verwarren tussendoor met het uitsteken zonder touch en zonder beloning?

Wat doe je overigens als je de cue geeft en je paard is aan het zoeken naar wat hij moet doen? Bijvoorbeeld hij snuffelt eerst aan mijn hand en jas enzo.. Moet je dan een beetje wapperen met de zweep zovan "Hierzo!" of moet ik de zweep dichterbij brengen als hint? Of weghalen en overnieuw de zweep uitsteken?

Nogmaals bedankt voor alle hulp! Echt heel fijn. Wil het graag zo goed mogelijk doen voor Deejay.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:23

JMkaaay schreef:
Wat doe je overigens als je de cue geeft en je paard is aan het zoeken naar wat hij moet doen? Bijvoorbeeld hij snuffelt eerst aan mijn hand en jas enzo.. Moet je dan een beetje wapperen met de zweep zovan "Hierzo!" of moet ik de zweep dichterbij brengen als hint? Of weghalen en overnieuw de zweep uitsteken?

Niets doen, gewoon wachten tot hij de zweep aanraakt :D
Op je andere punten zal iemand anders misschien nog antwoorden, ik heb nu weinig tijd.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:06

Idd... gewoon wachten, niet wapperen. Zorg dat je het niet de moeilijk maakt.
En mbt gedrag en cue eerst gelijktijdig: heb je goed begrepen. Dus eerst nog geen stemcommando maar gewoon zweep aanbieden, click, treat. Als dat goed gaat, tijdens het aanraken van de zweep 'touch' noemen. Daarna als hij al in de goede richting gaat en uit eindelijk van te voren. Zo leert hij het verband kennen. Later langzaam , stap voor stap, de switch maken naar het aanraken op commando terwijl de zweep gewoon aanwezig blijft.

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:11

Maar is er dan niet tijdens het aanraken heel weinig tijd tussen het geven van de stemcue en de bridge?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:16

Je kan je stem cue al geven als hij er op weg naar toe is he, hoeft niet perse op exact het juiste moment. Overigens, als het paard niet target verplaats ik de target meestal dichter naar het paard toe of ik hou de target even achter mijn rug en haal hem weer tevoorschijn. Mijn ervaring is dat wachten vaak heel lang duurt en uiteindelijk nog niet kan leiden tot een paard dat ook maar op enig moment weer interesse in de target vertoont. Een hond bijv is veel zoekender daarin dan een paard.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:21

JMkaaay schreef:
Maar is er dan niet tijdens het aanraken heel weinig tijd tussen het geven van de stemcue en de bridge?

Daarom vind ik het handig om een clicker te gebruiken.

Leuk fimpje en een goede oefening om mee te starten. :)

Waarom gebruik je een zweep om op te targetten? Ik denk namelijk dat dit in het begin ook verwarring kan zaaien als je zelf nog niet zo ervaren bent en je paard ook niet.
Ik zou zelf iets heel anders gebruiken, bv een deksel van een emmer of een pingpongbatje. In elk geval iets dat je normaal niet bij je hebt, behalve voor het targetten. Dan maak je het minder verleidelijk dat hij in andere situaties (bv rijden) je target (zweep) gaat aanraken terwijl je dat niet bedoeld.

Verder zijn er al goede tips gegeven.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:08

pony kan al targetten met neus en met hoef. Alleen vind ik het lastig om aan haar aan te geven wat ik van haar wil. Ik bedoel, een zweep onder haar neus en touch, is vrij duidelijk. Maar als ik nu wil dat ze met haar neus een pion dicht bij de grond aanraakt ipv met haar hoef vind ik lastig. Want soms wil ik ook dat ze diezelfde pion met haar hoef aanraakt.
Ik wilde haar vandaag met haar neus iets om laten stoten, maar ze deed het met haar hoef :') Ze snuffelde er wel even aan, maar ging toen toch verder met haar hoef.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:01

JMkaaay schreef:

Hier is al antwoord op gegeven (gewoon even wachten).

Ik heb nog eens je filmpje gekeken en volgens mij denkt jou paard als je aan het zwiepen bent: "Daar ga ik mijn neus niet tegenaan doen, dat bewegende uiteinde." Dus dan gaat hij meer richting je hand targetten omdat daar de zweep minder beweegt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 08:37

JMkaaay schreef:

Ik werk zelf met clicker. Zeker als beginner een aanrader, omdat het geluid meer neutraal is en de timing beter. Is ook onderzoek naar gedaan. Met een clicker leerden dieren sneller iets aan, omdat het een andere route in de hersenen aflegt.

HL noemde nog een belangrijk punt. Zelf ben ik ook voorstander om het targetten met een niet alledaags target te doen in het begin. Later, als het erin zit, kun je alles laten targetten. Maar voor het aanleren is de zweep iets minder handig.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 08:38

Maaike_Indy schreef:
pony kan al targetten met neus en met hoef. Alleen vind ik het lastig om aan haar aan te geven wat ik van haar wil. Ik bedoel, een zweep onder haar neus en touch, is vrij duidelijk. Maar als ik nu wil dat ze met haar neus een pion dicht bij de grond aanraakt ipv met haar hoef vind ik lastig. Want soms wil ik ook dat ze diezelfde pion met haar hoef aanraakt.
Ik wilde haar vandaag met haar neus iets om laten stoten, maar ze deed het met haar hoef :') Ze snuffelde er wel even aan, maar ging toen toch verder met haar hoef.

Dan zitten de cue's er onvoldoende in en is het voor het paard niet duidelijk wat je wil.
Ik zou opnieuw de oefeneningen doen, een voor een, met zeer heldere (verschillende) cues en als dat goed gaat, afwisselend trainen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 09:31

Wat vind ik dit topic toch super, jullie geven zulke goede tips! Echt bedankt daarvoor! :)

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:36

VogeltjeM schreef:
Wat vind ik dit topic toch super, jullie geven zulke goede tips! Echt bedankt daarvoor! :)

Helemaal mee eens. :)

Een kleine update: Deejay snapte al heel vlug dat hij het uiteinde van de zweep moest aantikken. Ik heb de stemcue weg gelaten. Ik gebruik de zweep omdat die lang is - Deejay kan zich nogal opdringen dus hiermee is het makkelijk om hem met de oefening op een afstand te houden. Misschien is het inderdaad onverstandig om die te gebruiken want bij grondwerk gebruik ik de zweep ook erg veel.. Al lijkt hij het verschil wel goed te kennen want dan doet hij geen poging tot targetten. Misschien omdat hij dan een kaptoom aanheeft? Met clickeren heeft hij vaak helemaal niks op/om/aan.

Als ik wil stoppen met de oefeningen zeg ik "Klaar!" We oefenen in een sluis naast de wei, dus vervolgens stuur ik hem terug de wei in terwijl mijn vriend die open houdt. Dit keer vond Deejay het alles behalve goed dat we stopten, haalde me in en probeerde me te blokkeren. Ik ben niet boos geworden want ik snap ook wel dat hij wanhopig probeert om meer voer te kunnen verdienen. Vond het ergens zelfs wel goed want het geeft wel aan dat hij het leuk vindt om te doen. Is in ieder geval beter dan dat je paard bij het terugzetten niet snel genoeg bij je vandaan kan lopen. Ik heb hem rustig te wei in gestuurd, gewacht tot hij kalmeerde en hem toen gevoerd. Ik hoop dat ik het hiermee goed heb afgesloten. :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 06:17

Ken je die 'noodles'/zwem-spaghetti die ze in het zwembad gebruiken? Daar kun je een stuk van 25-30 cm afhalen en gemakkelijk aan je zweep prikken als je die als target wil gebruiken. Lekker licht en duidelijk en kost geen drol. Misschien een beetje moeilijk te vinden in dit seizoen. Of even bij het zwembad langsgaan om te vragen of ze oude hebben die ze wegdoen. Of een piepschuim bolletje bij de crea-bea winkel kopen.