Addicty schreef:@
Probeer me nu op het strekken te focussen en dat ze beleefder voer aanneemt ipv schooit (naar jaszak duiken) door danwel wegdraaien of te wachten.
Presenteerde het te dicht bij mezelf. Denk verstandiger met uitgestrekte arm op borsthoogte idd
Ik vind dit punt erg lastig merk ik
Geen pauze tussen click en voerverstrekking inlassen. Zeker niet in dit stadium.
Click, voer pakken, aanreiken. Vergeet niet dat het daadwerkelijk voer geven ook de funktie van een bridge heeft. Bij te grote pauzes kan bepaald gedrag tussen click en voer geven dat je niet wil. Gedrag verwachten tussen click en voer, zorgt ervoor dat voorgaand gedrag (wat oorspronkelijk werd verlangd) aan betekenis verliest en dat werkt in het nadeel in de toekomst, bij de moeilijkere oefeningen.
Creeer een zuivere lus: gewenst gedrag - click - voer -gewenstgedrag - click- voer - gewenst gedrag etc, zonder dat tussenin de mogelijkheid ontstaat voor ander gedrag. Dat zorgt voor veel te veel verwarring.
Zorg zelf voor een goede vloeiende motoriek hierin door te oefenen zonder paard.
Schrokken kun je voorkomen door even een vuist te maken om het voertje als hij er teveel op afvliegt, zodat hij het alleen kan pakken als hij netjes aanpakt. Ben heel helder en consequent