Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 00:25

Visitor schreef:
Ik ben ook vooral overtuigd geraakt van het nut van clickertraining door het boek van McLean, wat ik heb aangeschaft omdat Liljebo er in een topic over begon (volgens mij een topic over klassieke dressuur ofzo). En als ik nu topics lees over mensen met problemen met hun paard, stuur ik ze een pb met tips en dat ze dat boek echt eens moeten lezen. :o

Wat is de titel van dat boek? Ik ben natuurlijk nieuwsgierig. :)

Niet dat ik niet genoeg ander leesvoer op mijn to-do-list heb staan. :P

PS ik ben bij tip 10 van Strategies & tips (durartion in movement). Pfff, wat veel info maar zo nuttig!

Visitor

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 01:14

Truth about horses heet het. Gaat niet alleen over CT (meerendeel eigenlijk niet, geloof ik, hij werkt vooral met R- als ik het me goed herinner) maar is een soort inleiding in leertheorie met praktische handvaten.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 04:39

Dank je. Die heb ik al in de kast. Ik ben nu bezig in een boek over de Wendy Murdoch methode (afgeleide van Centered Riding) en "Panda, a guide horse for Ann" waarin Alexandra Kurland beschrijft hoe ze een miniatuurpaard als blindegeleide paard heeft opgeleid.

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 11:49

Een andere tip om meer te lezen over leertheorie is het nieuwe boek van Inge Teblick 'Denkwerk'. Het is hier al eerder genoemd :-) Het geeft een mooi overzicht en stof tot nadenken - vind ik. Enne, lekker in het Nederlands!

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 11:52

Wow dat artikel over duration, wat staat er veel in! Die moet ik nog een paar keer doorlezen denk ik.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:59

Dat artikel over 'duration' is heel uitgebreid vind ik. Ik heb er veel uit kunnen halen. Ondermeer hoe ik passief de duur kan verlengen tijdens de draf onder het zadel. Iemand zei hier dat ze dat niet uit dit artikel kon halen, ben vergeten wie.

Ik begon met het aanleren van het liggen ook met passief verlengen, maar toen kon ze de oefeningen die ik vroeg (zoals flehmen) nog niet zo goed en daarom werkte dat niet. Daarna begon ik met de duur actief te verlengen (alleen op de duur letten en tellen) en dat werkte beter op dat moment. Dat was 2 jaar geleden. Toen ik recent weer het liggen als oefening vroeg bleef ze niet lang liggen en passief verlengen, ja dat werkte eerder niet, daarom dacht ik er niet aan... Tot jullie mij daar weer aan hielpen herinneren.

Ook Katie Bartlett zegt duidelijk in dit artikel dat sommige strategieën in sommige situaties niet werken, maar dat het daarom nog geen slechte strategie is. En het soms heel goed kan zijn dezelfde strategie op een ander moment in een andere situatie wel weer toe te passen om dan tot de ontdekking te komen dat het wel werkt. Dat vond ik wel heel herkenbaar.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:16

Ik denk dat je mij bedoelde, hl, maar ik bedoelde dat ik niets specifieks kon vinden over het probleem dat als ik op duur oefen, de overgangen minder worden en vice versa . wbt technieken om duur van draf te verlengen is het zeker erg leerzaam!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 00:28

Hoe lang werk je al hieraan? Ik had bij Kyra ook heel erg het gevoel dat we niet opschoten. En dat het of het een of het ander was. Maar als ik terug kijk is dat toch wel zeker niet het geval. Alleen mijn criteria schuiven mee met de vorderingen en daardoor heb ik wel eens onterecht het gevoel dat het niet opschiet.

Oefen je de duur passief of actief?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 02:14

Zo, hehe eindelijk is mijn 3e filmpje over het liggen & blijven liggen af. Dit is de 4e sessie (derde die ik op film heb).

Na deze training heb ik een paar dagen pauze ingelast voor het liggen. De sessies daarna heb ik slechts voor korte tijd het liggen gevraagd.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 09:12

Wow, wat een vooruitgang, HL! Mooi om te zien ook dat Kyra lijkt te denken: o, moet ik gewoon relaxed hier een beetje liggen? Prima, doen we dat toch? ;)
Actief, op het moment. Ik denk dat het op de vorige pagina's in mijn conversatie met cm wel allemaal beschreven staat. Het is geen groot 'probleem' ofzo (ben ook pas een week onder het zadel bezig met bridgen, haha), maar het viel me op dat, net als cm zei, óf de duur vooruit gaat (en dan m'n overgangen 'stuk' gaan), óf mijn overgangen beter worden (maar de duur 'stuk' gaat). Cm had dat vooral aan de hand, ik vooral onder het zadel, maar had het ook wel vanaf de grond gemerkt. Dus daarom hadden we het over de vraag: kan/moet je overgangen en duur los trainen, of altijd in combinatie, dus alleen na een goede overgang verder gaan met duur, zoals het 'in de boekjes' lijkt te staan, maar wat dus niet altijd lijkt te werken. Over dat specifieke punt las ik zo snel niets in de link van Bartlett die ik gaf. (Maar misschien heb ik eroverheen gelezen, er staat ook zoveel in! Ga het stuk later nog eens lezen.) En ook elders niet.
Heb de laatste twee keer alleen op duur gefocussed onder het zadel (actief verlengen) en dat gaat super. Dus de duur an sich is het punt niet. Volgende keer ga ik meer op de overgangen focussen en op andere dingen. Dan wissel ik het een beetje af, kijken hoe dat gaat. En ik ga met het verlengen van de duur meer rustpunten (stap lange teugel) inbouwen de volgende keer, zodat hopelijk het aandraven daarna minder aversie oplevert en dus vlotter gaat.
Hoe gaat het bij jou met dit punt, CM?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 09:22

Oh, je bent pas een week bezig met die draf ohz aan het bridgen. Dat komt helemaal goed joh. Ik dacht dat je al heeeeel veel langer bezig was.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 10:02

HippoLogic schreef:
Oh, je bent pas een week bezig met die draf ohz aan het bridgen. Dat komt helemaal goed joh. Ik dacht dat je al heeeeel veel langer bezig was.

:D Door al mijn geleuter klinkt het misschien alsof ik al eeuwen bezig ben. :+ Ik denk ook dat het goed komt. Werd alleen op het spoor gezet door CM's vraag hierover en was benieuwd naar de theorie hierover. :D

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 10:09

Visitor schreef:
Hoe gaat het bij jou met dit punt, CM?

Niks meer aangedaan ivm vorst en dus harde bodem in de buitenbak :).

Johan_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:30

@hippologic ziet er geweldig uit dat filmpje van kyra ;) super van de zomer willen we dit ook proberen te gaan bereiken met luna :D

thea1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:30

Weten jullie misschien iemand die goed is met clickertraining en hier ook les in geeft in de regio tussen Hoorn en Amsterdam? Zou graag wat les willen om zeker te weten dat ik het op de juiste wijze aanpak. Ze snapt het wel echt super goed. Ze gaat alleen zelf op zoek naar voer bij mijn zakken dat ben ik dus aan het negeren en op het moment dat ze de andere kant op kijkt beloon ik haar daarvoor. Zouden jullie dat ook op die manier doen?

Addicty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:50

Vandaag voor het eerst de clicker ingezet. Puur het verband leggen tussen de "click" en eten. Eerste reactie was oren plat :)
Daarna verband gelegd met hand aanraken voor haar neus en iets boven haar neus. Ook dit pakte ze na een keer of 4 goed op.
Uiteraard ook proberen het snoep uit mijn jaszak te graaien. Gedrag negeren door om te draaien, dichter op haar te staan dat ze er niet bij kan of gewoon rug toekeren en rustig weg lopen.
Morgenochtend herhaling. Dit geeft een geweldige voldoening!! :j

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 02:37

Thanks Johan_Luna.

@Thea: hoe presenteer je het voer? Met uitgestrekte hand op borsthoogte en moet ze ook eventueel zelfs nog een stapje naar achter doen om het te pakken? Of mag ze het altijd zelf komen halen?

Mag ze schrokken en je hand 'mee opeten' of moet jouw paard het voorzichtig van je hand af eten?

Beleefd voer aannemen is een oefening die je heel consequent moet uitvoeren. Bij elke keer dat je voert. Niet denken dat het 1x wel oke is dat ze het zelf komt halen of naar je jaszak duikt.

@Addicty: je krijgt wat je 'reinforced', let dus goed op dat je niet clickt als je paard de oren naar achter heeft.

thea1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 08:59

@Hippologic Ik voer haar altijd met gestrekte arm van mij af. Moet zeggen dat ik haar nooit naar het voer laat lopen ofwel terug ofwel voorwaards. Dat is wel een goeie idd. Ze eet het wel altijd rustig uit mijn hand, dat is geen probleem. Maar dank je wel ga ik hier mee aan de slag.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 09:00

Leuk, nog meer clickeraars! Ik ben in die regio niet bekend, dus kan je helaas niet helpen. (Misschien dat deze meneer nog eens in jouw buurt komt? Heb zelf geen ervaring met hem. http://www.subtieltrainen.nl/)
Mijn ervaring is dat toen mijn paard eenmaal door had dat na de click altijd voer volgt (en ook altijd pas na de click) het zoeken naar voer ophield. Ze wacht nu gewoon tot ik het onder d'r neus houdt; omdat ze weet dat dat toch gaat gebeuren is er geen haast meer. En heel consequent zijn in eerst clicken en dan pas je hand naar je zak brengen.
Edit: ik zou persoonlijk niet belonen voor daarna de andere kant opkijken, maar het simpelweg negeren en alleen belonen bij een gevraagde oefening of bij iets waarop jij aan het trainen bent.

thea1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 12:55

Ja om het meer duidelijk te houden ook ws. Alleen voeren voor datgene wat jij vraagt, anders is het misschien ook niet duidelijk meer waar ze nu wel en niet voer voor krijgt. Zie ik goed toch?

Addicty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 13:37

@HippoLogic: oren plat was een reactie die kwam na de click. Eerst de click, vervolgens oren plat: ikdacht meer aan luisteren of onwennig. Vanmorgen deed ze het niet viel me op.
Vanmorgen haar de target laten aantikken waarbij ze zichzelf wat moet uitrekken, lastig. Vaak deed ze een stapje naar voren, om er makkelijker bij te kunnen. Maar wat dichterbijen zeer langzaamaan wat verder weg.....

Probeer me nu op het strekken te focussen en dat ze beleefder voer aanneemt ipv schooit (naar jaszak duiken) door danwel wegdraaien of te wachten.
Presenteerde het te dicht bij mezelf. Denk verstandiger met uitgestrekte arm op borsthoogte idd
Ik vind dit punt erg lastig merk ik

Levidepevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 13:52

Ik doe aan clickeren met mijn hond hij is helemaal heftig wild en springt in het rond! :j

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:17

Thea, ja ik denk wel dat dat het duidelijkst is. Ik voer alleen uit de hand na een click, anders niet. En ik click alleen voor iets wat ik zelf heb gevraagd(/opgezet).

Addicty: het is voor jezelf misschien ook even wennen; vlot de beloning pakken na de click en meteen met gestrekte arm richting boeg van het paard presenteren (paard doet evt. stapje terug). Als je daar zelf handiger in wordt, krijgt je paard ook vanzelf door dat schooien geen zin heeft en dat het voer na de click echt wel komt. Probeer dat anders eerst gewoon een aantal keer te oefenen, zonder de target al verder weg te houden e.d. Dus een aantal keer achter elkaar target presenteren, click en beloning, presenteren, click en beloning, etc. Totdat dat soepel gaat. Want als je jezelf tussen click en het geven van de beloning (zo begrijp ik je althans) om moet draaien etc. tegen het 'schooien', zal dat wellicht ook verwarrend zijn voor je paard. (Het is maar een idee, ik heb ook maar ervaring met één paard. Maar dit lijkt mij logisch. :P )

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:41

Addicty schreef:
@

Probeer me nu op het strekken te focussen en dat ze beleefder voer aanneemt ipv schooit (naar jaszak duiken) door danwel wegdraaien of te wachten.
Presenteerde het te dicht bij mezelf. Denk verstandiger met uitgestrekte arm op borsthoogte idd
Ik vind dit punt erg lastig merk ik

Geen pauze tussen click en voerverstrekking inlassen. Zeker niet in dit stadium.
Click, voer pakken, aanreiken. Vergeet niet dat het daadwerkelijk voer geven ook de funktie van een bridge heeft. Bij te grote pauzes kan bepaald gedrag tussen click en voer geven dat je niet wil. Gedrag verwachten tussen click en voer, zorgt ervoor dat voorgaand gedrag (wat oorspronkelijk werd verlangd) aan betekenis verliest en dat werkt in het nadeel in de toekomst, bij de moeilijkere oefeningen.
Creeer een zuivere lus: gewenst gedrag - click - voer -gewenstgedrag - click- voer - gewenst gedrag etc, zonder dat tussenin de mogelijkheid ontstaat voor ander gedrag. Dat zorgt voor veel te veel verwarring.
Zorg zelf voor een goede vloeiende motoriek hierin door te oefenen zonder paard.

Schrokken kun je voorkomen door even een vuist te maken om het voertje als hij er teveel op afvliegt, zodat hij het alleen kan pakken als hij netjes aanpakt. Ben heel helder en consequent

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:42

sorry luitjes... heb eea gemist en zal ook wel in de toekomst af en toe voor komen, maar ik probeer het te volgen en zo nu en dan te reageren. (blijf toch in mijn hart clickeraar:) )