Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fardoe

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 13:13

Leuk Babette, was de clinic een combinatie van rijden en werken aan de hand?

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 13:26

Ja kon zelf kiezen wat je wilde inderdaad.
Ik heb alleen 2 rijdende combinaties gezien omdat ik logistiek gezien niet langer kon blijven.
Leuk theorie gedeelte ook, paar mooie punten gehoord om over na te denken. Daar hou ik van niks wat moest maar gewoon hoe hij tegen dingen aankijkt netjes onderbouwd met veel positiviteit en humor.Ik hou ervan!

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 13:48

Leuk dat je het zo ervaren hebt Babette!
Arne is een topper. Heb al een aantal keer les van hem gehad. Hij laat je gewoon doen en ondervinden. Paarden gaan er vaak heel makkelijk in mee. Je bent vooral met je eigen houding en zit aan het werk. De manier van lesgeven is heel positief en inderdaad met de nodige humor.
Ik kon er gister jammer genoeg niet bij zijn.
De afgelopen jaren hebben we clinics met Arne in het zuiden van het land georganiseerd. In mei is hij in Nijmegen en we zijn voor september aan het kijken hoe we het dan aan gaan pakken en op welke locatie.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 13:53

Ja is echt leuk en duidelijk he :)
Ben niet zo dressuurkundig geschoold - pony evenmin - en kreeg van privejufje vroeger gewoon echt geen uitleg hoe of wat, dus dan leer je eigenlijk gewoon je paard om te trekken ipv buigen oid. Arne geeft heel duidelijk 'been daar, knie zo, schouders zo, handjes niets doen, geef 'm ruimte/kans om te doen wat je vraagt...', daar kan ik wat mee.
Vorige juf riep alleen maar wat 'meer stelling, geef er een tikkie, ...', jij snapt er geen fluit van, je paard niet en 't schip strandt nog steeds, maar dan achterstevoren.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 14:14

Ja klopt, het is aan de ene kant heel theoretisch maar tegelijkertijd kan hij het ook heel praktisch vertellen in de les, nu dit of dat doen met dat spiertje, gewricht enz. :) Ik had volgens hem ooit eens 'een subtiele timingsfout van mijn linkerbilspier'. Naja, zulke dingen dus, dat je denkt; hoe zie je dat?
Laatste les heb ik eens wat met een zwaard gedaan. Mijn paard werd er echt super enthousiast van! :') Een echte strijdros ineens haha!

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 14:23

Daar spelen wij thuis idd ook mee om de kleine bochtjes dmv mijn gewicht verplaatsen te oefenen. Voor ons moet alles simpel en speels zijn :') Maar dat snapt hij ook. Ik kreeg haar vorige keer niet in galop, dus moest ik 'chase the instructor' spelen :D Hardstikke leuk en zo krijgen wij dingen sneller voor elkaar, anders gaat ze gewoon stilstaan :')

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 15:08

Babette schreef:
Welke kaptoom gebruiken jullie en zijn jullie tevreden?
Ik heb er zelf 1 van Kramer en was er niet ontevreden over maar mark dat Meino hem niet fijn vind.

Ik werk met de Micklem.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 15:13

Ik heb er eentje van Hipica volgens mij ( dat zit bij stal Wennekers in Aalsmeer), maar die ik heb staat niet meer op de site. Er zit een stuk metaal met scharnieren bovenop de neusriem met drie ringen en er is nog met riempjes de mogelijkheid om er een bit aan te doen, maar dat doe ik nooit.

Ik ken Arne niet, maar als ik het zo lees, is dat wel een man naar mijn hart qua instructie. Leuk om er zo over te lezen, wie weet als hij eens "in de buurt" komt, dat ik wel ga kijken.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 16:30

Ik heb een academische kaptoom en ben overgestapt op de Micklem multibridle. Die is toch net wat zachter qua inwerking dan de ketting in de neusriem van de kaptoom. En met bit erbij geen dubbele bakstukken is ook prettig, plus de anatomische vorm. Mijn paard reageert er fijn op.
Met (dressuurmatig) rijden doe ik meestal het bit eraan. Met werk aan de hand of longeren haal ik het bit er even af en werk ik op de ringetjes aan de neusriem.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 22:24

Door al die enthousiaste verhalen over Arne hier ga ik toch maar eens kijken of ik hem in Nijmegen in real life kan bewonderen. Dichterbij zal hij niet snel komen denk ik. :P

Voorheen werkte ik altijd met een Weense kaptoom (zonder ijzer), maar tegenwoordig doe ik alles met hoofdstel.

De avond wadh bij mijn juf gisteren was geslaagd. Erg leuk om een Rolls Royce te mogen voelen. Zo fijntjes afgesteld en licht aan de hulpen. <3

Vanmiddag dus geïnspireerd aan de slag met mijn jonkie. Hij is extreem flexibel, vooral met schouderbinnenwaarts heeft hij steun nodig, een "frame" als het ware. De travers schudt hij zo uit zijn hoeven. Vrijdag weer les, dan wil ik overleggen over appuyeren. Ik weet eigenlijk niet of dat kwaad kan of iets toevoegt op deze leeftijd. Hij wordt in juni 5. Iemand die daar ervaring mee heeft?

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 22:43

Ik denk zeker dat het geen kwaad kan Wijslander!
Mijn paard beheerst het appuyeren aan de hand nu goed en hij wordt dit jaar 6, vorig jaar ben ik er mee begonnen dus zo rond dezelfde leeftijd als jij nu. Ik denk dat het weer een mooie aanvulling is op je training, altijd leuk om met iets te kunnen stoeien en slechter kunnen ze er niet van worden lijkt mij en ik denk dat het je schouderbinnenwaarts ook weer goed doet. :j

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 07:38

Wijslander, ik doe met mijn jonkie wel schouderbuiten omdat hij dan steun heeft van de wand. Bij schouderbinnen moet ik teveel corrigeren en loopt hij eigenlijk meteen de volte op. Ik weet niet of je dat bedoelt ?
Natuurlijk kan je appuyeren met je jonkie, het is toch juist leuk om een beetje te experimenteren met de oefeningen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 09:12

Ik bedoel meer dat hij een soort 'spaghetti' is, heel buigzaam. Dan klapt hij zijn hals weer dubbel, dan zwaait zijn achterhand weer alle kanten op... Dus met schouderbinnen heeft hij veel steun nodig van teugelbegrenzing en de wand aan de buitenkant om een correcte sb te tonen.
Mijn blondie is juist niet buigzaam van zichzelf (ongekookte spaghetti :P), dus ze vergen allebei een andere aanpak. Wel heel interessant!

En bedankt, eens zien of we vrijdag tot appuyeren komen met les. :D

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 09:43

Oh dat ken ik, de mijne maakt de beweging vaak heel groot of juist absurd klein dubbelgevouwen. Ik moet dus ook heel goed oplettend dat dat korte flexible nekkie niet dubbelklapt, maar buigt. Als ik haar achterhand naar binnen krijg, is dat ook nog heel erg pielen om dat beheerst te krijgen ipv een 'zwenkt uit'-situatie :') Komt vast wel goed =) (wel fijn om te lezen dat anderen dat ook wel eens hebben ^^)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 09:46

Voor zo’n flexibel paard is het fijn om ook af en toe tussen de lange teugel te werken. Zo kun je heel fijn begrenzen en iets sluiten zonder het frame te verliezen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 10:09

Caira schreef:
Voor zo’n flexibel paard is het fijn om ook af en toe tussen de lange teugel te werken. Zo kun je heel fijn begrenzen en iets sluiten zonder het frame te verliezen.

Zijn we ook mee begonnen inderdaad!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 10:45

Ik heb gister sinds lange tijd weer eens een les WADH gehad! We zijn net verhuisd en rustig aan begonnen, maar blijkbaar toch flinke progressie gemaakt zonder door te hebben (heb het dan wel over jaren, want eerst kon je er niet eens naast lopen zonder ‘angst’)

Ivm de regen was het vnl een ‘poetsplaats’ training: in het stallencomplex geoefend met gewicht verplaatsen, hoofd laag, achterwaarts, schouder verplaatsen, achterhand verplaatsen/indraaien. Ik was hier overal al ‘half’ mee bezig maar als ik het niet zeker wist, dan gaf ik een halve hulp en snapte mijn pony het niet: wat mij weer bevestigde dat ik het niet juist vroeg. Maar bleek dat ik het wel ‘automatisch’ goed deed, zoals wanneer ik de achterhand naar me toe vroeg, mijn heup opende en dus de ruimte gaf. Of andersom.. en dat is zo fijn met les , dan kunnen we weer verder!
Daarna buiten nog even op de volte gestapt, ook dit viel niet tegen: fijne buiging.

Dus weer een hoop punten waar we aan kunnen werken/verder mee gaan.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 11:39

Wat fijn Marocje! +:)+ Van wie had je les? Maar zijn jullie niet lekker naar de binnenbak gegaan?

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 11:54

Dat is weer een voordeel van twee paarden hebben Wijslander en als ze dan ook nog eens heel verschillend zijn, zoals in gekookte en ongekookte spaghetti :D dan is dat extra leuk

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 12:12

Wijslander schreef:
Wat fijn Marocje! +:)+ Van wie had je les? Maar zijn jullie niet lekker naar de binnenbak gegaan?

Nee, daar was het te druk, en eigelijk mag je niet ernaast werken wanneer er combinaties rijden. Nu is dit niet altijd zo streng, maar zelf wilde ik het niet (iets met alleen aandacht voor dat ik niet in de weg loop..)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 12:15

Marocje schreef:
Wijslander schreef:

Nee, daar was het te druk, en eigelijk mag je niet ernaast werken wanneer er combinaties rijden. Nu is dit niet altijd zo streng, maar zelf wilde ik het niet (iets met alleen aandacht voor dat ik niet in de weg loop..)

Och ja, zeikende regen natuurlijk, daar heb ik zelf nog in gereden. Rijdende combinaties erbij zijn inderdaad erg lastig als je gefocust aan de hand wil werken.

fardoe, zeker! Erg toevallig dat ze zulke tegenpolen zijn. Dat was wel mijn wens, maar met die jonkies is het altijd afwachten hoe ze zich ontwikkelen.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 22:22

Zo ik heb vandaag ook weer les lange lijnen gehad met Fey. Met haar liep ik vast in het wijken vanuit menpositie. Maar kennelijk had ik toch redelijk goede dingen gedaan, en is de eigenaresse ohz ivm de L1 proeven goed aan het oefenen geweest. Ineens viel het kwartje en zaten er echt goede stukjes tussen. Beide kanten op. Zo gaaf.

Met Amino is het nog vooral oefenen met dat het echt niet eng is als ik er achter loop. Vanuit de midden positie is het rechtrichten en buiging goed krijgen.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 14:39

jeetje77 schreef:
Zo ik heb vandaag ook weer les lange lijnen gehad met Fey. Met haar liep ik vast in het wijken vanuit menpositie. Maar kennelijk had ik toch redelijk goede dingen gedaan, en is de eigenaresse ohz ivm de L1 proeven goed aan het oefenen geweest. Ineens viel het kwartje en zaten er echt goede stukjes tussen. Beide kanten op. Zo gaaf.

Met Amino is het nog vooral oefenen met dat het echt niet eng is als ik er achter loop. Vanuit de midden positie is het rechtrichten en buiging goed krijgen.

Heb je toevallig meer info over dat lange lijnen? Ik ben echt zo benieuwd daarnaar..

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 15:40

Gizeppie, ik heb veel info over de methode van Emiel Voest gevonden op YouTube. En heb me opgegeven voor hun nieuwsbrief. Dan krijg je maandelijks filmpjes en info opgestuurd. Ik heb ook ooit een kliniek gevolgd met zijn methode een afgelopen zonder op horse event naar zijn demo's gekeken.

Ik ben wel content met zijn methode waarbij je los en onbelast start in een kleinere afgezette ruimte (14x14). Daarna kan je aan de lijnen afwisselen van midden positie naar menpositie. Beide geven weer een compleet ander stuk training. De afwisseling is geweldig. En dat merkt de eigenaresse van mijn bijrijdpaardjes weer met rijden.
Ik ben er mee begonnen omdat ik eindelijk meer nodig had dat ik zag wat er gebeurde qua stelling, buiging, rechtrichten. En nu vind ik het zeker ook los super leuk dat de paardjes op steeds kleinere hulpen van reageren.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 08:42

Werk aan de dubbele lijnen is inderdaad heel fijn om je paard soepeler en rechter mee te maken en onbelast te trainen. Ik heb zelf de opleiding gedaan bij Emiel, en gebruik het bij zowel jonge paarden als voorbereiding op het rijden, als ook bij paarden ter ondersteuning van het rijden.
Daarnaast werk ik ook met kaptoom aan de hand vanuit de klassieke rijkunst.