Verder is nu het punt dat Kyra wel draaft en blijft draven, maar het is (nog) geen arbeidsdraf. Daar ben ik nu ook mee aan het werk: actiever, en soms ook een beetje sneller. Als ze nageeft is het denk ik nog te veel gevraagd om ook nog wat sneller te gaan/grotere passen te nemen, dus dat is een kwestie van (kracht) opbouwen denk ik. Kyra's draf heeft meer weg van een western jog.

De link is heel interessant, bedankt daarvoor:
Citaat:The good news is that once I train duration in several behaviors, my horse will start to understand that sometimes I just want him to keep doing what he is doing. Even if he loses his concentration for a moment, he will return to the last reinforced behavior instead of trying something else.
Daar ga ik eens op letten, bij Kyra. En ik ben toch aan het duur uitbreiden geweest met het liggen (liggen 'nietsen', ook. Wat nu goed gaat) en ik ben een tijdje geleden bezig geweest met het staan op de mat (en het uitbreiden van de duur).
Misschien ga ik een paar trainingen vooral de focus op 'duur' leggen van verschillende gedragingen.
Verder las ik:
Citaat:Step 1: Teaching your horse different behaviors.
Step 2: Getting behaviors on cue.
Step 3: Adding duration.
Step 4: Adding quality and polishing the behavior.
Hoewel 3 en 4 verwisselbaar (kunnen) zijn werk ik vaak toch met de volgorde 1,2,4,3. Ik zal wat meer experimenteren met 3 voor 4 (ipv 4 en dan 3).
thea1978 schreef:Ik merk dat mijn paard er meer gefocussed op is als ik met haar in een rustige omgeving en zoals vandaag op stal en tijdens het oefenen met trailerladen zonder clicker ging ik dit inzetten op het moment dat ze er voor de vierde keer ingelopen was en ze tijdens het achterwaards gaan bleef staan toen ik dat vroeg door zelf te blijven staan. Dit deed ze en dit herhaalde ik daarna nog twee keer.
of het toeval was of werkelijk begrepen na de eerste twee keer weet ik niet maar ze bleef wel keurig wachten toen ik stopte met lopen. En in stal geoefend met achterwaards gaan op het moment dat ik een stap naar haar toe doe. Dit deed ze steeds beter. Bij mijn pony kon ik heel duidelijk zeggen die snapt het totaal maar bij haar weet ik nog niet zeker of het toeval was of dat ze het ook echt snapte. Ze was wel steeds meer op me gefocussed das tja.
Ik vind je verhaal een beetje lastig te volgen zonder interpunctie in de eerste zin.

Je vraagt je af of je paard niet per toeval 3x deed wat je vroeg? Nee, dat denk ik niet. Ik denk dat ze gewoon snapt wat je wilt en ook doet wat je vraagt.
Dat gevoel van 'is het geen toeval' en 'snapt mijn paard het werkelijk' dat is wel herkenbaar. Dat vroeg ik me in het begin ook vaak af. Pas alleen op als je het gewenste gedrag te vaak wilt 'testen'. Dat kan snel te veel worden, waardoor je paard het gewenste gedrag juist niet meer (goed) uitvoert. Goed belonen en ophouden met de training als je paard het goed doet (al is het maar 1x) en de volgende keer verder trainen.