Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 00:46

V & CM: ik heb precies hetzelfde met die duur (actieve draf) en nette overgangen. Het gaat al veel beter dan in het begin. De eerste tig keren dat ik met Kyra onder het zadel draafde ging ze telkens terug naar stap. Ook viel ze terug in stap of halthouden als ik maar even uit balans met haar bewoog. Dus over de hals strijken tijdens het draven of iets uit mijn zak pakken ging niet zonder in stap of halthouden te vervallen. Daar ben ik dus eerst aan gaan werken: doordraven tot er een duidelijke cue komt die iets anders zegt.

Verder is nu het punt dat Kyra wel draaft en blijft draven, maar het is (nog) geen arbeidsdraf. Daar ben ik nu ook mee aan het werk: actiever, en soms ook een beetje sneller. Als ze nageeft is het denk ik nog te veel gevraagd om ook nog wat sneller te gaan/grotere passen te nemen, dus dat is een kwestie van (kracht) opbouwen denk ik. Kyra's draf heeft meer weg van een western jog. :)

De link is heel interessant, bedankt daarvoor:
Citaat:
The good news is that once I train duration in several behaviors, my horse will start to understand that sometimes I just want him to keep doing what he is doing. Even if he loses his concentration for a moment, he will return to the last reinforced behavior instead of trying something else.

Daar ga ik eens op letten, bij Kyra. En ik ben toch aan het duur uitbreiden geweest met het liggen (liggen 'nietsen', ook. Wat nu goed gaat) en ik ben een tijdje geleden bezig geweest met het staan op de mat (en het uitbreiden van de duur).

Misschien ga ik een paar trainingen vooral de focus op 'duur' leggen van verschillende gedragingen.

Verder las ik:
Citaat:
Step 1: Teaching your horse different behaviors.

Step 2: Getting behaviors on cue.

Step 3: Adding duration.

Step 4: Adding quality and polishing the behavior.

Hoewel 3 en 4 verwisselbaar (kunnen) zijn werk ik vaak toch met de volgorde 1,2,4,3. Ik zal wat meer experimenteren met 3 voor 4 (ipv 4 en dan 3).

thea1978 schreef:
Ik merk dat mijn paard er meer gefocussed op is als ik met haar in een rustige omgeving en zoals vandaag op stal en tijdens het oefenen met trailerladen zonder clicker ging ik dit inzetten op het moment dat ze er voor de vierde keer ingelopen was en ze tijdens het achterwaards gaan bleef staan toen ik dat vroeg door zelf te blijven staan. Dit deed ze en dit herhaalde ik daarna nog twee keer.
of het toeval was of werkelijk begrepen na de eerste twee keer weet ik niet maar ze bleef wel keurig wachten toen ik stopte met lopen. En in stal geoefend met achterwaards gaan op het moment dat ik een stap naar haar toe doe. Dit deed ze steeds beter. Bij mijn pony kon ik heel duidelijk zeggen die snapt het totaal maar bij haar weet ik nog niet zeker of het toeval was of dat ze het ook echt snapte. Ze was wel steeds meer op me gefocussed das tja.

Ik vind je verhaal een beetje lastig te volgen zonder interpunctie in de eerste zin. :o

Je vraagt je af of je paard niet per toeval 3x deed wat je vroeg? Nee, dat denk ik niet. Ik denk dat ze gewoon snapt wat je wilt en ook doet wat je vraagt.

Dat gevoel van 'is het geen toeval' en 'snapt mijn paard het werkelijk' dat is wel herkenbaar. Dat vroeg ik me in het begin ook vaak af. Pas alleen op als je het gewenste gedrag te vaak wilt 'testen'. Dat kan snel te veel worden, waardoor je paard het gewenste gedrag juist niet meer (goed) uitvoert. Goed belonen en ophouden met de training als je paard het goed doet (al is het maar 1x) en de volgende keer verder trainen.

crosmuller

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 08:09

Ja ik ga met draf aan de leadrope volgorde 1,2,3,4 proberen. Dus nu eerst maar even duur en daarna zien we wel weer met de overgang. En wat experimenteren met bv stukje rechtdoor, toch misschien weer wandelen voor de training (daar is de klad ingekomen). Misschien heeft ze haar (fysieke) redenen om niet graag te draven. Bedankt allemaal voor de feedback!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 08:13

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 08:26

HippoLogic schreef:
Ik ben halverwege met lezen van http://www.equineclickertraining.com/ar ... n_new.html
Ik ben al veel interessante tips tegen gekomen waar ik ook mee verder kan. Ik ben nog niet aan het gedeelte toe over 'training for duration in movement' (bijna... :) )

Haha ik heb het ook nog niet uit, het is een flink artikel! Wel super interessant.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 10:06

HL, Bedankt voor je tips en ervaringen.
HippoLogic schreef:
V & CM: ik heb precies hetzelfde met die duur (actieve draf) en nette overgangen. Het gaat al veel beter dan in het begin. De eerste tig keren dat ik met Kyra onder het zadel draafde ging ze telkens terug naar stap. Ook viel ze terug in stap of halthouden als ik maar even uit balans met haar bewoog. Dus over de hals strijken tijdens het draven of iets uit mijn zak pakken ging niet zonder in stap of halthouden te vervallen. Daar ben ik dus eerst aan gaan werken: doordraven tot er een duidelijke cue komt die iets anders zegt.

Dus jij hebt de overgangen even gelaten voor wat het is, als ik het goed begrijp? Of hoe heb jij dit 'probleem' aangepakt?

Ik heb het artikel heel snel doorgelezen gisteren en wat langer stilgestaan bij het stuk over duration in movement. Ik kwam dit specifieke probleem erin niet tegen. Of ik heb het niet herkend, want als ik het goed begrijp, zien jullie (cm en hl) de overgang als kwaliteit, als tegengesteld aan duur. Ik heb de neiging om het als twee aparte dingen te zien: 1) de overgang, die een bepaalde kwaliteit (bijv. nageeflijk en/of snelle respons) en duur (maar dan juist zo kort mogelijk) kan hebben en 2) het blijven draven (of galopperen, of stappen...), dat een bepaalde kwaliteit kan hebben (nageeflijkheid, snelheid, etc.) en een bepaalde duur. En als je het zo ziet, helpt het stuk mij niet veel verder. Maar misschien is dat onterecht.

Ik heb gister nog veel gegoogled en gelezen over duur en overgangen. Ik kwam dit specifieke punt nergens echt tegen, maar wat ik een beetje proef uit alle dingen die ik erover heb gelezen, is dat je eerst gaat voor een mooie/snelle/... overgang, en dat die op cue staat, en dat je daarna de duur van het draven uit gaat breiden. Zoals wij al constateerden en ook hebben gedaan. Wordt je overgang weer minder, dan werk je daar toch gewoon weer even apart aan. (Net zoals bij 'gewoon' rijden, eigenlijk.) Dat is het idee dat ik althans krijg.

Ik ben nog een beetje in dubio wat ik nu ga doen; stapje terug en weer eerst overgangen los oefenen en dan de duur uitbreiden en dan alleen verder draven als overgang ook goed was, of beide gewoon afzonderlijk blijven oefenen, misschien in verschillende sessies; ene sessie nadruk op overgangen en niet de duur uit willen breiden en andere sessie nadruk op duur zonder stil te staan bij de overgangen. Voor ik ging rijden met bridge (vorige week dus :D ) waren m'n overgangen en de duur veeel beter, hoefde ik niet meer bij stil te staan, dus ik heb ergens iets fout gedaan. Ik denk dat het is dat ik te veel heb beloond voor overgangen en korte stukjes, toch geprobeerd te fixen wat niet broke was, dus daarom heb ik de neiging om de laatste aanpak te kiezen en niet terug te gaan.

En cm en hl, mijn paard vindt bochten en/of nageven én tempo in draf ook moeilijk. Dus ik denk dat het inderdaad slim is eerst op één ding te concentreren. De rest komt wel. (Dat is natuurlijk ook geheel volgens de regelen der clickerkunst.)

Ik denk trouwens dat eerst alleen focussen op de duur, zoals jullie ook van plan zijn als ik het goed zie, echt wel tot betere overgangen leidt. Ik weet niet meer of het uit dit aangehaalde artikel komt, of uit een ander stuk dat ik las, maar je paard gaat natuurlijk anticiperen op de overgang naar draf die gaat komen, ook als je duur oefent, en wordt dan vanzelf scherper aan de hulpen. (Groen licht cue.) Denk ik. :D
Ach, ik vind eigenlijk dit erover nadenken en plannen van aanpak smeden ook een groot deel van de lol. Vooral als je plan dan nog werkt ook. :P

Oja, nog iets, HL, je haalt het stukje aan dat 'duur' eigenlijk ook iets is wat je paard kan leren te begrijpen door het in verschillende gedragingen te oefenen. Dat is wat ik ook heb begrepen van dat 300 pigeon peck gebeuren: je paard leert dat het telkens iets meer/langer van het gedrag de click oplevert. (Dus niet zozeer het gedrag/de oefening zelf, eigenlijk.) Heeft iemand daar ervaring mee? Ik zou het wel knap vinden als paarden dat kunnen begrijpen.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 10:16

Visitor schreef:
Ik heb het artikel heel snel doorgelezen gisteren en wat langer stilgestaan bij het stuk over duration in movement. Ik kwam dit specifieke probleem erin niet tegen. Of ik heb het niet herkend, want als ik het goed begrijp, zien jullie (cm en hl) de overgang als kwaliteit, als tegengesteld aan duur. Ik heb de neiging om het als twee aparte dingen te zien: 1) de overgang, die een bepaalde kwaliteit (bijv. nageeflijk en/of snelle respons) en duur (maar dan juist zo kort mogelijk) kan hebben en 2) het blijven draven (of galopperen, of stappen...), dat een bepaalde kwaliteit kan hebben (nageeflijkheid, snelheid, etc.) en een bepaalde duur. En als je het zo ziet, helpt het stuk mij niet veel verder. Maar misschien is dat onterecht.

je kan de overgang ook nog zien als puntje 2 van de 4 punten in het artikel, dus niet kwaliteit of duur maar het "op cue staan" (om maar even nog meer verwarring te zaaien :).

Visitor schreef:
Oja, nog iets, HL, je haalt het stukje aan dat 'duur' eigenlijk ook iets is wat je paard kan leren te begrijpen door het in verschillende gedragingen te oefenen. Dat is wat ik ook heb begrepen van dat 300 pigeon peck gebeuren: je paard leert dat het telkens iets meer/langer van het gedrag de click oplevert. (Dus niet zozeer het gedrag/de oefening zelf, eigenlijk.) Heeft iemand daar ervaring mee? Ik zou het wel knap vinden als paarden dat kunnen begrijpen.

Hmm ik ben met duur nog niet zover dat ik die 300 pigeon peck heb getraind maar Myrtle snapt duur best volgens mij. Ze kan best lang haar hoofd naar beneden houden. Maar bij meer inspannende oefeningen is het blijkbaar toch wat meer een issue :).

edit: issue klinkt trouwens wat negatief net alsof het haar schuld is, maar ik heb het gewoon onvoldoende getraind nog. Maar het is in elk geval niet vanzelfsprekend voor haar.
Laatst bijgewerkt door crosmuller op 11-01-13 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 10:25

crosmuller schreef:
je kan de overgang ook nog zien als puntje 2 van de 4 punten in het artikel, dus niet kwaliteit of duur maar het "op cue staan" (om maar even nog meer verwarring te zaaien :).

Ja inderdaad. Of de overgang snel genoeg komt, hangt er vanaf of je draf goed op cue staat. In die zin kan je het ook niet echt lost van elkaar zien. Er wordt meestal gezegd dat als het 80-90% van de tijd goed gaat, je aan de duur kan werken.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 10:33

Visitor schreef:
crosmuller schreef:

Ja inderdaad. Of de overgang snel genoeg komt, hangt er vanaf of je draf goed op cue staat. In die zin kan je het ook niet echt lost van elkaar zien. Er wordt meestal gezegd dat als het 80-90% van de tijd goed gaat, je aan de duur kan werken.

hmmm ik denk dat ik op 50% zit. Maar onder de juiste omstandigheden (fris weer, gemotiveerd paard) is het wel hoger.

Toch heb je ook wel een punt als je de overgang een op zichzelf staand iets vindt, tenslotte kan deze ook kwaliteit hebben. Niet alleen hoe vlot je paard reageert maar ook of ze zich meteen op de voorhand laten vallen of niet bv.......maar dat is voor later gelukkig

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 10:45

crosmuller schreef:
Toch heb je ook wel een punt als je de overgang een op zichzelf staand iets vindt, tenslotte kan deze ook kwaliteit hebben. Niet alleen hoe vlot je paard reageert maar ook of ze zich meteen op de voorhand laten vallen of niet bv.......maar dat is voor later gelukkig

Maar anderzijds kan je dat ook als een kwaliteit van de draf zien. Als je dan bijv. 10 drafpassen hebt (of 25, of 50...) moeten die allemaal die kwaliteit bezitten. En dat begint met 1 pas (de overgang), en dan zo verder. Dus misschien klopt mijn beeld van afzonderlijke oefeningen niet helemaal, maar moet ik het inderdaad meer zien als de cue die nog niet zo lekker gaat. Naar mijn idee zit ik wel op 80%, maar zal daar eens goed op gaan letten, misschien ben ik te optimistisch. In jouw geval zou je dan volgens 'de boekjes' dus eerst toch weer terug moeten gaan naar die cue en pas als je op 80-90% zit de duur uit moeten breiden. Maar dat heb je dus al gedaan... En dan zijn we weer terug bij waar we begonnen met dit 'probleem'... :?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 10:49

Visitor schreef:
crosmuller schreef:

Maar anderzijds kan je dat ook als een kwaliteit van de draf zien. Als je dan bijv. 10 drafpassen hebt (of 25, of 50...) moeten die allemaal die kwaliteit bezitten. En dat begint met 1 pas (de overgang), en dan zo verder. Dus misschien klopt mijn beeld van afzonderlijke oefeningen niet helemaal, maar moet ik het inderdaad meer zien als de cue die nog niet zo lekker gaat. Naar mijn idee zit ik wel op 80%, maar zal daar eens goed op gaan letten, misschien ben ik te optimistisch. In jouw geval zou je dan volgens 'de boekjes' dus eerst toch weer terug moeten gaan naar die cue en pas als je op 80-90% zit de duur uit moeten breiden. Maar dat heb je dus al gedaan... En dan zijn we weer terug bij waar we begonnen met dit 'probleem'... :?

Ja ik zou terug moeten gaan maar mijn probleem was dus dat ik al zo lang blijf hangen in die korte drafjes dat ik bang ben dat het noooooit meer goedkomt ;).

Even iets anders, blogartikeltje over het bit interview: http://www.ingeteblick.be/fotografen-clicks/

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 10:59

Snap ik. Dan zou ik ook gewoon doorgaan met de duur.
Leuk, ik ga het lezen.
Edit: leuk stukje! Ik was vergeten dat jullie in Bit kwamen. Februari of maart dus? Ik ga het in de gaten houden.
Heb je nog les van Inge? Ik ben benieuwd wat zij zegt over het vraagstuk van een goede overgang v. duur. Ik zit er over te denken eens een skype-les te nemen.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:54

Visitor schreef:
Snap ik. Dan zou ik ook gewoon doorgaan met de duur.
Leuk, ik ga het lezen.
Edit: leuk stukje! Ik was vergeten dat jullie in Bit kwamen. Februari of maart dus? Ik ga het in de gaten houden.

Leuk he. Mijn motivatie was om heel paardrijdend nederland aan het clickeren te krijgen, het wordt de hoogste tijd vind ik ;). Maar nu vind ik het natuurlijk ook wel leuk om te showen met mijn fotomodel paard die in de bit komt :).
Visitor schreef:
Heb je nog les van Inge? Ik ben benieuwd wat zij zegt over het vraagstuk van een goede overgang v. duur. Ik zit er over te denken eens een skype-les te nemen.

Ja heb ik maar er zitten best grote periodes tussen de lessen. Het kost wel wat voorbereidingstijd (filmen), dus ik ga niet voor 1 vraag dan een les inplannen zeg maar.

Maar leuk moet je doen!

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 13:00

crosmuller schreef:
Leuk he. Mijn motivatie was om heel paardrijdend nederland aan het clickeren te krijgen, het wordt de hoogste tijd vind ik ;).

Vind ik ook. En mij heb je in elk geval al zo ver gekregen, door ondermeer dit topic. En niet alleen jij natuurlijk, ook Liljebo en Hippologic hebben daar (vooral) aan bij gedragen. Met rijden leek het me eerst 'niet handig' enzo, maar het is gewoon heel leuk. Wel moeilijk, maar dat is juist leerzaam.
Citaat:
Ja heb ik maar er zitten best grote periodes tussen de lessen. Het kost wel wat voorbereidingstijd (filmen), dus ik ga niet voor 1 vraag dan een les inplannen zeg maar.

Snap ik, daarom wacht ik ook nog ff, nog even bedenken waar ik allemaal feedback op kan vragen en dat dan laten filmen.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 13:11

Visitor schreef:
crosmuller schreef:
Leuk he. Mijn motivatie was om heel paardrijdend nederland aan het clickeren te krijgen, het wordt de hoogste tijd vind ik ;).

Vind ik ook. En mij heb je in elk geval al zo ver gekregen, door ondermeer dit topic. En niet alleen jij natuurlijk, ook Liljebo en Hippologic hebben daar (vooral) aan bij gedragen. Met rijden leek het me eerst 'niet handig' enzo, maar het is gewoon heel leuk. Wel moeilijk, maar dat is juist leerzaam.
[quote]

Ja ik vind de bijdragen van Liljebo en Hippologic ook bijzonder nuttig :). Grappig dat jij uiteindelijk, net als ik, bij het rijden eigenlijk helemaal opnieuw bent begonnen ook al kende je paard het al van "normale" training. Ik heb daar ook heel lang over nagedacht van tevoren.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 13:28

Ja en het stomme is dat ik dat eigenlijk niet van plan was, dat opnieuw beginnen, maar het gaat vanzelf als je consequent wil zijn en de druk zo min mogelijk wil verhogen :) (En ik ben ook niet écht helemáál opnieuw begonnen hoor, maar wel bij de basics: stap, halt, stap, achterhand omzetten en stap, draf, stap, etc. En die gingen heel snel.) Ik las van de week ergens ook op een site over rijden op de clicker dat je elk nieuw gedrag met de clicker aanleert en dat 'nieuw gedrag' al het gedrag is dat (nog) niet met clicker is aangeleerd. Misschien wel logisch.
Ik ben ook vooral overtuigd geraakt van het nut van clickertraining door het boek van McLean, wat ik heb aangeschaft omdat Liljebo er in een topic over begon (volgens mij een topic over klassieke dressuur ofzo). En als ik nu topics lees over mensen met problemen met hun paard, stuur ik ze een pb met tips en dat ze dat boek echt eens moeten lezen. :o En sommigen doen dat ook echt en hebben er wat aan. :D Ook heb ik het boek laatst weer in een topic over dressuur genoemd. Als goede dressuurruiters hun rijtechnische kennis toch eens zouden combineren met dit soort 'leertechnische' kennis..!

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 13:39

Visitor schreef:
Ja en het stomme is dat ik dat eigenlijk niet van plan was, dat opnieuw beginnen, maar het gaat vanzelf als je consequent wil zijn en de druk zo min mogelijk wil verhogen :) (En ik ben ook niet écht helemáál opnieuw begonnen hoor, maar wel bij de basics: stap, halt, stap, achterhand omzetten en stap, draf, stap, etc. En die gingen heel snel.) Ik las van de week ergens ook op een site over rijden op de clicker dat je elk nieuw gedrag met de clicker aanleert en dat 'nieuw gedrag' al het gedrag is dat (nog) niet met clicker is aangeleerd. Misschien wel logisch.
Ik ben ook vooral overtuigd geraakt van het nut van clickertraining door het boek van McLean, wat ik heb aangeschaft omdat Liljebo er in een topic over begon (volgens mij een topic over klassieke dressuur ofzo). En als ik nu topics lees over mensen met problemen met hun paard, stuur ik ze een pb met tips en dat ze dat boek echt eens moeten lezen. :o En sommigen doen dat ook echt en hebben er wat aan. :D Ook heb ik het boek laatst weer in een topic over dressuur genoemd. Als goede dressuurruiters hun rijtechnische kennis toch eens zouden combineren met dit soort 'leertechnische' kennis..!

Dat zou mooi zijn :). Maar je hebt een paar mensen dus zover gekregen, dat is super!

Trainers van alle andere diersoorten behalve paarden hebben het wel over conditioneren, bekrachtigen, corrigeren etc. (dwz dierentuin en zeezoogdier trainers, van hondentrainers weet ik het niet zo goed). Maar het lijkt wel of er in de paardenwereld een heel andere taal wordt gesproken, dan heet het join up, games, de alfa merrie zijn, paardentaal spreken, belonen met ontspanning, leiderschap etc etc.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik voordat ik de tinley trainingscursus deed vaak door de bomen het bos niet zag en veel twijfelde. De 'leertechnische' kennis heeft dat wel voor mij opgelost! Niet dat ik daar nu meteen een geweldige trainer van ben geworden, maar ik begrijp beter wat ik doe en ik weet wat ik wil :).

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 13:58

crosmuller schreef:
Maar het lijkt wel of er in de paardenwereld een heel andere taal wordt gesproken, dan heet het join up, games, de alfa merrie zijn, paardentaal spreken, belonen met ontspanning, leiderschap etc etc.

Dat is ook echt zo. Als ik erover nadenk heb ik op zo'n rare manier leren nadenken over paarden door mijn tijd op de manege en de tijd dat ik met mijn pony dressuurwedstrijden reed, daarna. Een paard was een beetje een kruising tussen een fiets een een hond, ofzo. Terwijl mijn manege niet eens een klassieke manege was en ontzettend paardvriendelijk. We leerden ook over NH en 'vrijheidsdressuur' (freestylen, rijden met halsring enzo, maar voerbeloningen werden nooit gebruikt). En terwijl mijn dressuurinstructrice ook alles rijtechnisch oploste en niet door straf of iets dergelijks. Toch had ik twee jaar geleden een totaal andere manier van denken over paarden. Ik zou mijn paard nooit hard slaan of in de mond rukken, ook toen niet, maar een tikje met de zweep vond ik toen normaal. En ik dacht er ook niet aan mijn paard voerbeloningen te geven. Daar worden ze maar opdringerig van. Terwijl ik onze hond zo vroeger van alles heb geleerd; de krant halen, etc. Alleen zonder bridge, daar wist ik niets van. Maar een hond was voor mij gewoon totaal een ander geval dan een paard, dat had niks met elkaar te maken. (Ik las toen ook al veel boeken en daarin stond: een paard is een prooidier en geeft dus niets om het gezelschap van de mens of voedsel, zoals een hond. :+ ) Travers aanleren aan mijn pony ging bijvoorbeeld erg lastig. Maar ik dacht dat dat kwam omdat ik nog niet zo goed kon rijden. Ik stond er niet écht bij stil dat mijn pony dat ook nog nooit gedaan had en het ook moest leren, want de gewone benadering van dressuur is: als je dit doet (been zus en zo geven), gebeurt er dat. Achteraf gezien heeft mijn instructrice ons toen wel een hele rustige en goede opbouw gegeven, waardoor we het ook beide echt leerden (en niet alleen ik), ik was me daar alleen totaal niet van bewust. Ook niet echt van het R- principe dat daaraan ten grondslag lag. Wel een beetje, want het doel was zo min mogelijk been en meteen reactie, dus niet constant blijven drijven, maar verder dan dat ging het niet echt. En meestal denkt men toch aan spieropbouw en dat soort dingen als voorwaarde voordat je moeilijkere oefeningen kan gaan doen en niet zozeer aan het feit dat het een oefening is, die het paard ook gewoon moet leren. Nee, als je dat zegt, is het opeens een 'trucje' en dus fout.
Ok, tot zover mijn overdenkingen. :D Clickertraining is vooral ook gewoon leuk.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:38

Visitor schreef:
crosmuller schreef:
Maar het lijkt wel of er in de paardenwereld een heel andere taal wordt gesproken, dan heet het join up, games, de alfa merrie zijn, paardentaal spreken, belonen met ontspanning, leiderschap etc etc.

Dat is ook echt zo. Als ik erover nadenk heb ik op zo'n rare manier leren nadenken over paarden door mijn tijd op de manege en de tijd dat ik met mijn pony dressuurwedstrijden reed, daarna. Een paard was een beetje een kruising tussen een fiets een een hond, ofzo. Terwijl mijn manege niet eens een klassieke manege was en ontzettend paardvriendelijk. We leerden ook over NH en 'vrijheidsdressuur' (freestylen, rijden met halsring enzo, maar voerbeloningen werden nooit gebruikt). En terwijl mijn dressuurinstructrice ook alles rijtechnisch oploste en niet door straf of iets dergelijks. Toch had ik twee jaar geleden een totaal andere manier van denken over paarden. Ik zou mijn paard nooit hard slaan of in de mond rukken, ook toen niet, maar een tikje met de zweep vond ik toen normaal. En ik dacht er ook niet aan mijn paard voerbeloningen te geven. Daar worden ze maar opdringerig van. Terwijl ik onze hond zo vroeger van alles heb geleerd; de krant halen, etc. Alleen zonder bridge, daar wist ik niets van. Maar een hond was voor mij gewoon totaal een ander geval dan een paard, dat had niks met elkaar te maken. (Ik las toen ook al veel boeken en daarin stond: een paard is een prooidier en geeft dus niets om het gezelschap van de mens of voedsel, zoals een hond. :+ ) Travers aanleren aan mijn pony ging bijvoorbeeld erg lastig. Maar ik dacht dat dat kwam omdat ik nog niet zo goed kon rijden. Ik stond er niet écht bij stil dat mijn pony dat ook nog nooit gedaan had en het ook moest leren, want de gewone benadering van dressuur is: als je dit doet (been zus en zo geven), gebeurt er dat. Achteraf gezien heeft mijn instructrice ons toen wel een hele rustige en goede opbouw gegeven, waardoor we het ook beide echt leerden (en niet alleen ik), ik was me daar alleen totaal niet van bewust. Ook niet echt van het R- principe dat daaraan ten grondslag lag. Wel een beetje, want het doel was zo min mogelijk been en meteen reactie, dus niet constant blijven drijven, maar verder dan dat ging het niet echt. En meestal denkt men toch aan spieropbouw en dat soort dingen als voorwaarde voordat je moeilijkere oefeningen kan gaan doen en niet zozeer aan het feit dat het een oefening is, die het paard ook gewoon moet leren. Nee, als je dat zegt, is het opeens een 'trucje' en dus fout.
Ok, tot zover mijn overdenkingen. :D Clickertraining is vooral ook gewoon leuk.

Ja inderdaad haha het is leuk, je zou het bijna vergeten. En ik moest ook maar weer eens aan het werk anders hebben we zometeen 3 pagina's vol :).

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:41

Ik had even een vraagje, sorry als het al ergens is beantwoord maar wist niet goed hoe ik ernaar kon zoeken.

Ik ben momenteel bezig met targetten en beleefdheid, en dat gaat op zich wel goed. Mijn paard loopt aan de hand op zich wel goed mee, maar ik zou hem toch nog iets verder uit mijn ruimte willen hebben. Liever doe ik dat niet door met de lijn in zijn richting te slaan of met grote bewegingen hem uit mijn ruimte te dwingen. Maar ik doe het liever ook niet met bridgen omdat ik vind dat hij gewoon respect voor me moet hebben, en niet omdat hij een trucje denkt te doen. Ik maak me nu vaak groot, draai me om tijdens het lopen en zeg dan HO. Vaak reageert hij dan wel en staat hij netjes stil. Het is dus niet dat ik BAM stilsta en dan kwaad word omdat hij te dichtbij staat ofzo. Maar telkens als ik gewoon even iets wil pakken en ik heb hem vast, heeft hij toch de neiging om tegen me aan te lopen.

Hoe kan ik Deejay uit mijn ruimte houden vanuit respect?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 15:22

@JMkaaay ik zou het met de bridge doen. Je hoeft niet bang te zijn dat je paard denkt dat hij een trucje doet, een paard weet niet eens wat een trucje is. Hij weet alleen "als ik dit doe gebeurt er iets leuks, dat ga ik vaker doen" of "als ik dat doe gebeurt er iets vervelends, dus dat doe ik maar niet meer".

Je kunt hem dus globaal op twee manieren leren uit je ruimte te blijven. Met de bridge, maw als hij op de juiste afstand van jou blijft gebeurt er iets leuks, namelijk het horen van de bridge en het krijgen van een beloning. De andere manier is om het onaangenaam te maken als hij te dicht op je loopt door bv met een touwtje te zwaaien. Hoe je dat precies moet doen weet ik niet, want ik zou dus zelf de bridge gebruiken. Ik denk dat het niet zoveel met respect te maken heeft, het is een kwestie van conditioneren.

thea1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 19:25

thea1978 schreef:
Ik merk dat mijn paard er meer gefocussed op is als ik met haar in een rustige omgeving en zoals vandaag op stal en tijdens het oefenen met trailerladen zonder clicker ging ik dit inzetten op het moment dat ze er voor de vierde keer ingelopen was en ze tijdens het achterwaards gaan bleef staan toen ik dat vroeg door zelf te blijven staan. Dit deed ze en dit herhaalde ik daarna nog twee keer.
of het toeval was of werkelijk begrepen na de eerste twee keer weet ik niet maar ze bleef wel keurig wachten toen ik stopte met lopen. En in stal geoefend met achterwaards gaan op het moment dat ik een stap naar haar toe doe. Dit deed ze steeds beter. Bij mijn pony kon ik heel duidelijk zeggen die snapt het totaal maar bij haar weet ik nog niet zeker of het toeval was of dat ze het ook echt snapte. Ze was wel steeds meer op me gefocussed das tja.

Ik vind je verhaal een beetje lastig te volgen zonder interpunctie in de eerste zin. :o

Je vraagt je af of je paard niet per toeval 3x deed wat je vroeg? Nee, dat denk ik niet. Ik denk dat ze gewoon snapt wat je wilt en ook doet wat je vraagt.

Dat gevoel van 'is het geen toeval' en 'snapt mijn paard het werkelijk' dat is wel herkenbaar. Dat vroeg ik me in het begin ook vaak af. Pas alleen op als je het gewenste gedrag te vaak wilt 'testen'. Dat kan snel te veel worden, waardoor je paard het gewenste gedrag juist niet meer (goed) uitvoert. Goed belonen en ophouden met de training als je paard het goed doet (al is het maar 1x) en de volgende keer verder trainen.[/quote]

Hahahaha, ik lees het nu terug en het is inderdaad een beetje wazig verhaal.
Maar ik vraag me inderdaad af of het toeval is of niet. Ik denk dat ze het inderdaad snapt want vandaag reageerde ze weer goed. Dus heb er een goed gevoel over. Vind het echt een super manier om met je paard om te gaan. Zonder druk of wat dan ook toch met je paard communiceren doormiddel van lichaamstaal en die clicks. Ik hoop dat ik het nog veel meer kan uitbreiden naar het rijden uiteindelijk en geen idee nu maar ben me nu aan het inlezen over clickertraining en het gaat steeds meer voor me leven en spreken.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 20:06

Leuk dat het hier zo vol leven is. Vooral omdat het over4 een onderwerp gaat waar ik ook heel erg mee bezig ben: overgangen en kwaliteit van de draf.
Visitor schreef:
Dus jij hebt de overgangen even gelaten voor wat het is, als ik het goed begrijp? Of hoe heb jij dit 'probleem' aangepakt?
<knip>

Ik ben tijdens het inrijden eerst begonnen met stappen. Dat vond Kyra al spannend in het begin. Elke keer halthouden, vooral als ik bewoog. Toen ze dat doorstappen begreep, ben ik aan draven begonnen. In het begin was het criterium alleen aandraven en blijven draven. Ik heb dit per meter uitgebreid. Zoals ik schreef, hoefde ik maar even uit balans te zijn om haar weer te laten stilstaan. Even de andere kant opkijken of zelfs lichtrijden bracht haar uit balans. Mijn eerste zorg was dus: in draf blijven. Ik ben dus echt met hele korte stukjes begonnen. Daarnaast heb ik in stap ook met mijn armen gezwaaid en haar gedesensibiliseerd voor dingen die een ruiter kan doen en geen cues zijn. :) Behalve dat ze telkens stopte als ze uit balans ging, moest (om de beloning aan te nemen) ze ook stoppen na een click. Ik heb erg veel stil gestaan.

Daarna (toen ze bleef draven tot ik wat anders vroeg) ben ik aan de (kwaliteit van de ) overgangen gaan werken: hoofd laag houden en daarna ook nageven in de overgang. Toen ben ik weer aan de kwaliteit (activiteit/snelheid) van de draf gaan werken, want het bleef een westernjog. Inmiddels bleef ze wel draven terwijl ik licht reed.

Daarna ben ik aan stelling en buiging gaan werken in draf. Daar had ik eerst in stap mee geoefend.

Ik zie de overgang en de 'draf' wel als twee aparte oefeningen.

En zo wissel ik de criteria af waar ik aan werk. Al met al wordt het geheel echt beter. Maar soms, vooral als je 'er midden in zit' zie je door de bomen het bos niet en lijkt het of je telkens terugvalt. In werkelijkheid gaan zowel de overgangen als de kwaliteit van de draf (langzaam) vooruit. Daarom is het handig wat filmpjes te hebben die je terug kunt kijken om te zien hoe groot je vooruitgang eigenlijk is.

@JMkaaay: welkom. Je kunt je paard ook met een target leren uit je cirkel te blijven. Target op een stokje gebruiken. ;)
En je kunt wel zeggen dat je niet wilt dat het een trucje moet zijn, maar een paard anticipeert gewoon op bepaalde cues. Conditioneren.

Als je een paard je cirkel uit jaagt met een zwiepend touw en je begint met een bewegende vinger voor je de beweging groter maakt, anticipeert het paard al snel op een bewegende vinger: hij leert iets. In dit geval valt de druk ook weg bij het goede antwoord (R-), als je het omkeert en een beloning toevoegt als je paard het gewenste gedrag uitvoert, is het dan ineens een trucje? Nee, ook dan anticipeert je paard op jouw aanwijzing. Hij gaat vast naar achter omdat hij daarvoor beloond wordt met iets leuks (R+).

Ik denk dat dit niet echt iets met respect te maken heeft. Ik denk dat respect meer te maken heeft met veiligheid bieden, consequent zijn en dergelijke. Respect is een bijproduct van je training.

Dixies_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 23:45

Interessant dat artikel van Equine Clicker Training over duration in de training. Ik ga het zeker even lezen. Met Dix loop ik er ook vaak tegenaan. Hoe ik het aanpak is als volgt. Ik train eerst het commando. Dus stap is direct gaan stappen. Draf is direct aandraven etc. Wanneer dit op cue staat ga ik de duur uitbouwen. Ze pakt dit wel goed op. Het stilstaan zonder naar mij toe te komen heb ik haar ook aangeleerd zoals door jullie is aangeraden. Dit werkte goed. Ben heel dicht bij haar gaan lopen en heb haar met lichaamshouding geblokkeerd. Voordat ze eigenlijk stilt staan al naar haar toegelopen en dit moment al langer gemaakt. Nu blijft ze wachten tot ik kom.

Vorige week ook voor het eerst op haar rug gezeten. Ik heb haar in 2 training sessies geleerd dat ze voor het krukje wanneer ik erop stond moest stil gaan staan. Dit had ze door en ben toen voorzicht aan wat gaan hangen en met mijn benen over haar kont gaan zwaaien. Uiteindelijk maar iemand erbij doorgezet en op haar rug gaan zitten. Ze bleef netjes staan ook toen het gewicht van mijn lichaam volledige op haar neerkwam. Ik vroeg mij wel af wat logische vervolgstappen zijn?
Rustig stappen, eerst idd desensibliseren met mijn lichaam zoals armen zwaaien, halthouden??

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 23:58

@Dixies_girl: hoe oud is je paard?
Ik heb eerst veel grondwerk gedaan voor ik op Kyra stapte en daarbij ook al veel gedesensibiliseerd met vlaggen, wimpels, ballonnen, hoepels, plastic, zwepen, zelf rondspringen en zo voort.

Daarna heb ik Kyra leren parkeren naast een opstapje en ben ik gaan leunen. Dat heb ik een keer gedaan, want het voelde onveiliger dan erop zitten. Ik heb in het begin getraind met het op- en vooral ook afstappen. Stilstaan en wachten tot ik zat, daar voor clicken en dan er af stappen (ook een beloning denk ik) en ik heb er telkens goed op gelet dat, als ik eraf stapte, ze compleet stil stond.

Daarna heb ik een vriendin gevraagd haar bij de leadrope te nemen zodat ik haar kon leren stappen met mij erop. Aan het eind van deze sessie liep Kyra achter haar aan zonder leadrope. De volgende sessie was ik alleen en Kyra wilde niet stappen. Ze snapte het simpel weg niet en ik wilde ook geen druk opvoeren. Ik zat ook zonder zadel, dus ik wilde niet het risico lopen dat ze weg zou springen. De keer erop heb ik iemand laten mee lopen, zonder leadrope en veel geclickt voor het aanstappen op de hulpen. Daarna kon ik het alleen.

Ik ben nog steeds erg blij dat ik veel getraind heb op het stil blijven staan tijdens op- en afstappen, de meest risicovolle momenten van het paardrijden.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 00:08

HL, dank voor je toelichting op hoe jij het hebt aangepakt. Het klinkt allemaal als logische stappen.
En D_G, fijn dat het goed ging!