Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 01:24

Welkom thea. Ik zou met je paard eerst wat basis clicker oefeningen gaan doen. Clickertraining is géén quickfix. ;) Om direct te beginnen met een probleem op te lossen, is gewoon niet handig. Ben je zelf wel al ervaren met de clicker?

Als je paard snel is afgeleid voelt hij zich misschien niet veilig bij jou of je bent niet interessant genoeg. Veiligheid bieden en leiderschap (vertrouwen) zijn essentiële zaken die je nodig hebt wil je een bang paard leren laden. Die kun je oefenen in andere situaties dan gelijk met de trailer.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 08:43

Welkom thea, de tip van HL om met de basis te beginnen is een goeie. Het ene dier is makkelijker/sneller te motiveren dan het andere. Maar hoe je bij jouw paard de motivatie kan verhogen is moeilijk te zeggen. Misschien vindt ze de beloning niet interessant genoeg (niet lekker genoeg of ze is in het algemeen niet zo voedselgericht). Misschien ga je te snel en snapt ze het niet waardoor ze haar interesse verliest, of je gaat juist te langzaam waardoor ze het saai vindt. Of je trainingssessie duurt te lang. Misschien eens proberen een korte sessie te doen waarbij je bv target aanraken oefent, in een omgeving met weinig afleiding? Bv in haar stal?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 09:11

@HL je zei laatst iets over dat het trainen beter ging na een pauze (ging over weken of maanden geloof ik). Nou had ik met Myrtle laatst wat motivatie probleempjes. Ik besloot om even een minipauze in te lassen. Ik heb een dag helemaal niet getraind maar haar gemasseerd en wat gewandeld (ze heeft een zwaar leven hoor ;)), en de dag erna had ik helemaal geen tijd i.v.m. werk. Een minipauze van 2 dagen dus. Gisteren wilde ik kort wat grondwerk doen met de clicker, ik was zelf erg moe dus ik dacht ik hou het kort en simpel, nou echt, ik wist niet wat me overkwam. De motivatie vloog me om de oren :). Ze reageerde helemaal elektrisch, ik wilde bv de achterhand laten wijken door deze aan te raken maar toen ik ernaar keek ging hij al opzij. Ik heb er niet voor geklikt trouwens want ik vind het niet zo praktisch als kijken de cue wordt. Toen ik haar achteruit vroeg rende ze zowat naar achteren (wel geklikt). Dus toch maar wat meer gedaan dan ik van plan was en ook maar meteen gebruik gemaakt van haar energie en draf getraind. Het was zo leuk! Nou waren de omstandigheden iets anders dan de keer dat het minder ging, ten eerste het was kouder, ten tweede was het avond ipv middag en had ik haar uit haar stal gehaald ipv uit de wei. Ik weet dus niet zeker of het door de pauze kwam, of iets anders, of een combinatie. Maar ik ben er in elk geval blij mee :).

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 09:18

Een pauze werkt erg vaak goed, dus die zal zeker meegeholpen hebben :j

thea1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 09:25

Ik ben met mijn paard ook nog met de basis bezig om het uiteindelijk voor de trailer in te kunnen zetten. Maar het aanraken van de target wat mijn pony meteen snapte lukt bij haar niet. of het disvertrouwen is bij haar weet ik niet want we hebben echt een goede band en als iemand haar even voor me vast houdt volgt ze me ook precies. En oefen max een kwartier. Maar misschien ga ik wel lessen nemen hierin want ik ben er totaal niet bekend mee en ben me nu heel erg aan het inlezen en op internet filmpjes en info erover aan het kijken.
Leiderschap van mij naar haar zou misschien wel het punt kunnen zijn. Maar weet niet zo goed hoe ik dit dan meer kan zijn dan ik nu doe.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 09:27

Ik bedoelde niet per se een pauze van weken of maanden. Een paar dagen (soms een dag) is vaak ook al goed. Het ligt eraan hoe je trainingsschema eruit ziet, hoe oud je paard is en intensief je trainingen zijn.

Maar wat leuk om te horen dat Myrtle zo enthousiast te werk ging. Ik heb hier hetzelfde: ik heb nu 4 dagen geen 'liggen' gevraagd en het ging vandaag ook weer erg goed: Kyra blijft nu rustig liggen, zonder intentie om op te staan. Daardoor kan ik ook ontspannen als ze ligt. Als ik denk: "Als ze maar blijft liggen..." of "Blijf liggen! Blijf liggen!" dan heb ik aardig wat spanning in mijn lichaamstaal, waar Kyra op reageert. Nu denk ik: "O wat ligt ze er rustig bij. Wat zal ik eens doen? Even wachten maar.... ik zal misschien zo nog even wat anders vragen (platliggen oid)". Ik denk dat dit ook al helpt.

Ik 'overclicker' Kyra soms denk ik. Een paar dagen geleden wilde ze na een click nog wel stilstaan (we waren aan het rijden) en dan wil ze amper nog voer aan nemen. Herkenbaar voor iemand?

Vandaag heb ik mijn clicker lekker in de kast laten liggen en ben gaan rijden. Niet ambitieus, maar ze deed toch een heel aantal oefeningen erg goed: veel nageven, mooi in stelling en buiging, volte verkleinen en vergroten ging erg netjes en waar ik het meest trots op ben: nageven in de overgang stap-draf. Super training dus.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 09:31

thea1978 schreef:
Ik ben met mijn paard ook nog met de basis bezig om het uiteindelijk voor de trailer in te kunnen zetten. Maar het aanraken van de target wat mijn pony meteen snapte lukt bij haar niet. of het disvertrouwen is bij haar weet ik niet want we hebben echt een goede band en als iemand haar even voor me vast houdt volgt ze me ook precies. En oefen max een kwartier. Maar misschien ga ik wel lessen nemen hierin want ik ben er totaal niet bekend mee en ben me nu heel erg aan het inlezen en op internet filmpjes en info erover aan het kijken.
Leiderschap van mij naar haar zou misschien wel het punt kunnen zijn. Maar weet niet zo goed hoe ik dit dan meer kan zijn dan ik nu doe.

Ik vind een kwartier nog best lang hoor. Ik zou voorlopig dan even 5 minuten trainen bv. Een goede truc om jezelf te dwingen op tijd te stoppen is om snoepjes af te tellen voor je begint en snoepjes op=klaar. En laat je haar je hand targetten of een voorwerp? Vind ze het voorwerp misschien eng? Ga je te snel te ver weg met de target of je hand? Heb je het al eens laten filmen en zelf teruggekeken of iemand anders laten zien?

Les en informatie inwinnen is altijd een goed idee :).

@amable ik denk het ook hoor, dat de pauze geholpen heeft.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 09:32

@thea: misschien is je verwwachting naar je paard simpelweg te hoog omdat je pony het snel door had. Elk paard is verschillend. Hoewel de een iets sneller is dan de ander, leren ze uiteindelijk allemaal wat je van ze wilt. Met verschillend bedoel ik een verschil in aanleg om te leren, maar ook in ervaring met nieuwe dingen leren, interesse, motivatie (bv je pony goed gemotiveerd werd door voer en je paard die niet zo erg op voer is. Waardoor je dus een andere motivator moet ontdekken), ervaringen en zo voort.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 09:35

HippoLogic schreef:
Ik 'overclicker' Kyra soms denk ik. Een paar dagen geleden wilde ze na een click nog wel stilstaan (we waren aan het rijden) en dan wil ze amper nog voer aan nemen. Herkenbaar voor iemand?

Myrtle stopt tijdens buitenritten soms niet omdat ze dan net lekker aan het lopen is, dus het lopen is op dat moment een grotere beloning dan wortelschijfje. Misschien is het een teken dat je goed bezig bent en dat ze plezier krijgt in het rijden zelf. Bewegen kan voor een paard natuurlijk ook gewoon prettig zijn.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 09:37

Ze stopt wel hoor. :) Misschien is de pauze an sich wel een motivator.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 09:43

HippoLogic schreef:
Ze stopt wel hoor. :) Misschien is de pauze an sich wel een motivator.

Ja dat kan natuurlijk ook :)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 10:32

Wat leuk cm dat ze zo enthousiast werd. Misschien een combinatie van factoren, maar de pauze zal echt wel meespelen.
HL, ja ik had dat laatst wel eens met het draven met hoofd laag op de cirkel, dat ze bij 'yes' in stap ging, maar niet per se een brokje hoefde. Maar ik ben er nu door het boek van Inge achter dat ik te veel bleef hangen en niet snel genoeg de lat hoger legde. (Misschien bedoelde je dat ook met overclickeren?) Ik heb dit vandaag en gister wel gedaan en dat werkte echt super, zowel op de grond als in het zadel. Wat jij ook al als tip gaf: tellen bij hoofd laag bijvoorbeeld. En nu ook drafpassen zonder dat ik been geef tellen. Etc. Het aantal tellen dan elke keer uitbreiden. Gaat echt heel snel en lijkt ook motiverend te werken!
Fijn dat het liggen met Kyra ook goed gaat!

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 10:39

@visitor ja te lang blijven hangen, pff bekend probleem. Ik heb daar nog een vraagje over. Ik ben draf aan het trainen aan de leadrope. Ik klikte eerst voor vlot aandraven en dan was 1 of 2 pasjes genoeg. Maar toen ik de duur wilde verlengen ging het vlotte aandraven "stuk". Dus ben ik daar weer mee bezig gegaan. Al met al hang ik nu al best wel een tijdje in een fase dat ik 2 a 5 passen draf vraag. Ik ben bang dat ze nu zoiets heeft van "dit is de oefening" en moeilijk te motiveren is voor meer. Iemand tips?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:56

crosmuller schreef:
@visitor ja te lang blijven hangen, pff bekend probleem. Ik heb daar nog een vraagje over. Ik ben draf aan het trainen aan de leadrope. Ik klikte eerst voor vlot aandraven en dan was 1 of 2 pasjes genoeg. Maar toen ik de duur wilde verlengen ging het vlotte aandraven "stuk". Dus ben ik daar weer mee bezig gegaan. Al met al hang ik nu al best wel een tijdje in een fase dat ik 2 a 5 passen draf vraag. Ik ben bang dat ze nu zoiets heeft van "dit is de oefening" en moeilijk te motiveren is voor meer. Iemand tips?

Dat had ik van de week dus ook, maar dan onder het zadel! (En eerder eigenlijk ook al met het los draven op de cirkel, maar toen vond ik het minder een punt dan nu onder het zadel.) Van de week heb ik zo de 'drafknop' een beetje stuk gemaakt. Daarom ben ik nu maar op duur gaan focussen en negeer ik het vlot aandraven een beetje. Dat werd nu ook vanzelf beter. Maar een echt antwoord heb ik dus niet; als ik de duur weer 'gefixt' heb, zal ik toch de overgangen weer willen gaan oefenen en ik ben bang dat ik dan ook weer de duur teniet doe. En andersom, inderdaad. (Gisteren merkte ik het met los draven op de cirkel trouwens ook, nu ik er zo aan denk: de duur kon ik snel uitbreiden maar het aandraven werd er niet beter op. >;) ) Ik kom daar met wat ik toe nu toe heb gelezen in het boek van Inge ook nog niet helemaal uit. Ook heb ik nog op internet diverse stukken gelezen over de 300 pigeon peck, maar daar wordt dit punt ook niet echt behandeld. Ik zit dus met dezelfde vraag.
Misschien dat we het als twee aparte oefeningen moeten/kunnen zien: enerzijds het vlot (of nageeflijk, of ....) aandraven, waar je dan meteen voor clickt (of niet, als het niet goed ging, en dan je paard terugneemt naar stap en het opnieuw probeert) en dus niet je paard een paar passen echt door laat lopen maar meteen bij de eerste pas bridgen of anders terugnemen. En anderzijds de oefening 'blijven draven', waarbij je gewoon consequent de duur uit blijft breiden? En dan deze dingen niet door elkaar oefenen maar na elkaar of in aparte sessies? Dat was ik nu maar van plan. En pas later als beide oefeningen goed gaan er een ketting van maken. (Alhoewel je dat natuurlijk met oefenen van de duur impliciet al doet, je moet immers wel eerst in draf raken, dat is nu juist het lastige... :? ) Misschien in het begin verwarrend voor je paard, maar dat wordt misschien toch wel duidelijk?
Edit:
Of: moeten we toch 'streng zijn' en alleen belonen indien zowel overgang als de duur oké zijn? En anders terugnemen naar stap?
Lastig. (En minder positief bekrachtigend voor mij, als ik niet lekker een stukje kan draven :P )

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 12:33

Visitor schreef:
crosmuller schreef:

Dat had ik van de week dus ook, maar dan onder het zadel! (En eerder eigenlijk ook al met het los draven op de cirkel, maar toen vond ik het minder een punt dan nu onder het zadel.) Van de week heb ik zo de 'drafknop' een beetje stuk gemaakt. Daarom ben ik nu maar op duur gaan focussen en negeer ik het vlot aandraven een beetje. Dat werd nu ook vanzelf beter. Maar een echt antwoord heb ik dus niet; als ik de duur weer 'gefixt' heb, zal ik toch de overgangen weer willen gaan oefenen en ik ben bang dat ik dan ook weer de duur teniet doe. En andersom, inderdaad. (Gisteren merkte ik het met los draven op de cirkel trouwens ook, nu ik er zo aan denk: de duur kon ik snel uitbreiden maar het aandraven werd er niet beter op. >;) ) Ik kom daar met wat ik toe nu toe heb gelezen in het boek van Inge ook nog niet helemaal uit. Ook heb ik nog op internet diverse stukken gelezen over de 300 pigeon peck, maar daar wordt dit punt ook niet echt behandeld. Ik zit dus met dezelfde vraag.
Misschien dat we het als twee aparte oefeningen moeten/kunnen zien: enerzijds het vlot (of nageeflijk, of ....) aandraven, waar je dan meteen voor clickt (of niet, als het niet goed ging, en dan je paard terugneemt naar stap en het opnieuw probeert) en dus niet je paard een paar passen echt door laat lopen maar meteen bij de eerste pas bridgen of anders terugnemen. En anderzijds de oefening 'blijven draven', waarbij je gewoon consequent de duur uit blijft breiden? En dan deze dingen niet door elkaar oefenen maar na elkaar of in aparte sessies? Dat was ik nu maar van plan. En pas later als beide oefeningen goed gaan er een ketting van maken. (Alhoewel je dat natuurlijk met oefenen van de duur impliciet al doet, je moet immers wel eerst in draf raken, dat is nu juist het lastige... :? ) Misschien in het begin verwarrend voor je paard, maar dat wordt misschien toch wel duidelijk?
Edit:
Of: moeten we toch 'streng zijn' en alleen belonen indien zowel overgang als de duur oké zijn? En anders terugnemen naar stap?
Lastig. (En minder positief bekrachtigend voor mij, als ik niet lekker een stukje kan draven :P )

Blij dat ik niet de enige ben die daar mee worstelt :). Maar je hebt dus ook wel een keer gezien dat je met de duur bezig was en het aandraven vanzelf beter ging, misschien is dat mijn antwoord. Dat ik met de duur aan de slag ga en dan zien we wel hoe het aandraven gaat. Ik zit al meer dan een maand in de fase tussen 1 en 5 pasjes draf (niet 24 uur per dag uiteraard ;)), dat wordt echt te lang.

Onder het zadel heb ik dit probleem trouwens niet daar reageert ze vlot, maar............ dat is een rechte lijn en geen cirkel bedenk ik nu.

Visitor, of wat denk je hiervan: aan de slag met de duur maar bij een geweldige aandraaf actie wel meteen klikken na 1 pas?

alleen belonen indien zowel overgang als de duur oké zijn en anders terug naar stap werkt niet, want je zou dan OF meteen na de overgang terug naar stap gaan en dan vervalt de duur. OF je merkt dat de overgang niet goed is en je draaft verder, bv een halve hoefslag, en beloont niet. Je paard snapt dan echt niet dat dat door de slechte overgang kwam.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:08

crosmuller schreef:
Blij dat ik niet de enige ben die daar mee worstelt :).

Ik ook :D
crosmuller schreef:
Maar je hebt dus ook wel een keer gezien dat je met de duur bezig was en het aandraven vanzelf beter ging, misschien is dat mijn antwoord. Dat ik met de duur aan de slag ga en dan zien we wel hoe het aandraven gaat. Ik zit al meer dan een maand in de fase tussen 1 en 5 pasjes draf (niet 24 uur per dag uiteraard ;)), dat wordt echt te lang.

Ja, het léék beter te gaan, ohz. Maar met cirkel om me heen juist niet. Ik zit daar nu al een paar maanden mee, eigenlijk: of goede overgangen, óf de duur wordt steeds beter. Beide is moeilijk.
crosmuller schreef:
Onder het zadel heb ik dit probleem trouwens niet daar reageert ze vlot, maar............ dat is een rechte lijn en geen cirkel bedenk ik nu.

Maar hoe heb jij het dan ohz aangepakt? Oefen je overgangen of duur of beide?
crosmuller schreef:
Visitor, of wat denk je hiervan: aan de slag met de duur maar bij een geweldige aandraaf actie wel meteen klikken na 1 pas?

Ja, dat was ook één van mijn plannen, bedenk ik me nu. :D
crosmuller schreef:
alleen belonen indien zowel overgang als de duur oké zijn en anders terug naar stap werkt niet, want je zou dan OF meteen na de overgang terug naar stap gaan en dan vervalt de duur. OF je merkt dat de overgang niet goed is en je draaft verder, bv een halve hoefslag, en beloont niet. Je paard snapt dan echt niet dat dat door de slechte overgang kwam.

Hm, ik snap het niet geloof ik. Ik bedoel, als de overgang goed was draaf je door en als de duur dan ook goed is dan click je. Of de overgang is niet goed en dan moet ie opnieuw. Dus je draaft niet door na een slechte overgang. (Daarom lijkt me dit ook de minder leuke optie ;-) Maar misschien wel de meest consequente? Ik kreeg ook altijd het idee van de stukjes die ik van Alexandra Kurland en Inge Teblick hierover heb gelezen dat zij het ook zo doen: eerst de overgang goed hebben, dan duur uitbreiden. Maar het probleem is nu juist dat we dat ook hebben gedaan, alleen dan gaat daarna óf de duur mis óf de overgang. En dan krijg je inderdaad dat je, als je de overgang opnieuw gaat oefenen, je niet verder komt in duur. Dus als ik er zo nog eens over nadenk is een andere oplossing misschien toch beter.) Ik ga vanavond dit nog even een keer lezen, misschien staat daar ook wat in over dit specifieke punt.
http://www.equineclickertraining.com/ar ... n_new.html

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:14

Oh ja je hebt gelijk nu snap ik het. Goeie link!

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:15

Oh ja, onder het zadel eerst de overgang en dan duur. Daar ging het wel volgens het boekje.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:23

crosmuller schreef:
Oh ja, onder het zadel eerst de overgang en dan duur. Daar ging het wel volgens het boekje.

Dat wil ik ook >;)
Nee hoor, ;) fijn dat het onder het zadel wel meteen goed ging. Toch raar dat dat dan zo kan verschillen; onder het zadel en vanaf de grond, eigenlijk... En wordt je overgang nou nooit minder nu je de duur uitbreidt?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 19:12

Visitor schreef:
crosmuller schreef:

Dat wil ik ook >;)
Nee hoor, ;) fijn dat het onder het zadel wel meteen goed ging. Toch raar dat dat dan zo kan verschillen; onder het zadel en vanaf de grond, eigenlijk... En wordt je overgang nou nooit minder nu je de duur uitbreidt?

Tot nu toe niet (afkloppen). Ik weet ook niet hoe het kan. Er zijn wel verschillen. Rechtdoor ipv cirkel, langer instappen, andere rijbaan, ze kent het rijden natuurlijk al van voor de clickertraining.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 20:04

crosmuller schreef:
ze kent het rijden natuurlijk al van voor de clickertraining.

Ja, bij mij is het rijden in vergelijking met een paar weken terug nu ik sinds deze week de clicker gebruik, even wat achteruit gegaan, omdat ik het zelf niet handig aanpakte. Moet er dus gewoon beter op letten dat ik niet genoegen neem met te weinig/minder. Daardoor ging het vanochtend op alle fronten al veel beter. Misschien in jouw geval dus toch ook aan de leadrope niet meer clicken voor maar 5/6 pasjes (en/of een mindere overgang)?

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 20:17

Hippofocus: Clickeren is zeker geen quickfix... maar achja... afvallen doe je ook niet in een dag.. Lijnen duurt ook weken voordat je resultaat ziet, maar als je dan eenmaal je streefgewicht hebt ben je ook hartstikke tevreden toch!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 20:31

Mijn paard draaft ook vlotjes mee in een rechte lijn aan de hand, op een cirkel valt ze terug, iemand hiervoor een tip? Ze gaat gewoon terug naar stap en heeft dan niet veel zin meer om terug aan te draven.

Wij zijn het clickeren aan het afbouwen, vroeger kreeg ze echt voor de minste moeite een click en een beloning, nu moet ze het écht GOED doen voor ik haar uitbundig ga belonen, ze snapt in elk geval de bedoeling wel want ik had een héél fijn paard om mee te werken vandaag!

(uiteraard ben ik wat strenger op de punten waarvan ik weet dat ze ze maar al te goed kent, op nieuwe onderdelen ben ik wat liever :D )
Laatst bijgewerkt door Mi_Amore op 10-01-13 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

thea1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 20:32

Ik merk dat mijn paard er meer gefocussed op is als ik met haar in een rustige omgeving en zoals vandaag op stal en tijdens het oefenen met trailerladen zonder clicker ging ik dit inzetten op het moment dat ze er voor de vierde keer ingelopen was en ze tijdens het achterwaards gaan bleef staan toen ik dat vroeg door zelf te blijven staan. Dit deed ze en dit herhaalde ik daarna nog twee keer.
of het toeval was of werkelijk begrepen na de eerste twee keer weet ik niet maar ze bleef wel keurig wachten toen ik stopte met lopen. En in stal geoefend met achterwaards gaan op het moment dat ik een stap naar haar toe doe. Dit deed ze steeds beter. Bij mijn pony kon ik heel duidelijk zeggen die snapt het totaal maar bij haar weet ik nog niet zeker of het toeval was of dat ze het ook echt snapte. Ze was wel steeds meer op me gefocussed das tja.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 21:06

thea1978 schreef:
Ik merk dat mijn paard er meer gefocussed op is als ik met haar in een rustige omgeving en zoals vandaag op stal en tijdens het oefenen met trailerladen zonder clicker ging ik dit inzetten op het moment dat ze er voor de vierde keer ingelopen was en ze tijdens het achterwaards gaan bleef staan toen ik dat vroeg door zelf te blijven staan. Dit deed ze en dit herhaalde ik daarna nog twee keer.
of het toeval was of werkelijk begrepen na de eerste twee keer weet ik niet maar ze bleef wel keurig wachten toen ik stopte met lopen. En in stal geoefend met achterwaards gaan op het moment dat ik een stap naar haar toe doe. Dit deed ze steeds beter. Bij mijn pony kon ik heel duidelijk zeggen die snapt het totaal maar bij haar weet ik nog niet zeker of het toeval was of dat ze het ook echt snapte. Ze was wel steeds meer op me gefocussed das tja.

Klinkt goed!