crosmuller schreef:@visitor ja te lang blijven hangen, pff bekend probleem. Ik heb daar nog een vraagje over. Ik ben draf aan het trainen aan de leadrope. Ik klikte eerst voor vlot aandraven en dan was 1 of 2 pasjes genoeg. Maar toen ik de duur wilde verlengen ging het vlotte aandraven "stuk". Dus ben ik daar weer mee bezig gegaan. Al met al hang ik nu al best wel een tijdje in een fase dat ik 2 a 5 passen draf vraag. Ik ben bang dat ze nu zoiets heeft van "dit is de oefening" en moeilijk te motiveren is voor meer. Iemand tips?
Dat had ik van de week dus ook, maar dan onder het zadel! (En eerder eigenlijk ook al met het los draven op de cirkel, maar toen vond ik het minder een punt dan nu onder het zadel.) Van de week heb ik zo de 'drafknop' een beetje stuk gemaakt. Daarom ben ik nu maar op duur gaan focussen en negeer ik het vlot aandraven een beetje. Dat werd nu ook vanzelf beter. Maar een echt antwoord heb ik dus niet; als ik de duur weer 'gefixt' heb, zal ik toch de overgangen weer willen gaan oefenen en ik ben bang dat ik dan ook weer de duur teniet doe. En andersom, inderdaad. (Gisteren merkte ik het met los draven op de cirkel trouwens ook, nu ik er zo aan denk: de duur kon ik snel uitbreiden maar het aandraven werd er niet beter op.

) Ik kom daar met wat ik toe nu toe heb gelezen in het boek van Inge ook nog niet helemaal uit. Ook heb ik nog op internet diverse stukken gelezen over de 300 pigeon peck, maar daar wordt dit punt ook niet echt behandeld. Ik zit dus met dezelfde vraag.
Misschien dat we het als twee aparte oefeningen moeten/kunnen zien: enerzijds het vlot (of nageeflijk, of ....) aandraven, waar je dan meteen voor clickt (of niet, als het niet goed ging, en dan je paard terugneemt naar stap en het opnieuw probeert) en dus niet je paard een paar passen echt door laat lopen maar meteen bij de eerste pas bridgen of anders terugnemen. En anderzijds de oefening 'blijven draven', waarbij je gewoon consequent de duur uit blijft breiden? En dan deze dingen niet door elkaar oefenen maar na elkaar of in aparte sessies? Dat was ik nu maar van plan. En pas later als beide oefeningen goed gaan er een ketting van maken. (Alhoewel je dat natuurlijk met oefenen van de duur impliciet al doet, je moet immers wel eerst in draf raken, dat is nu juist het lastige...

) Misschien in het begin verwarrend voor je paard, maar dat wordt misschien toch wel duidelijk?
Edit:
Of: moeten we toch 'streng zijn' en alleen belonen indien zowel overgang als de duur oké zijn? En anders terugnemen naar stap?
Lastig. (En minder positief bekrachtigend voor mij, als ik niet lekker een stukje kan draven

)