Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amable

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:49

Super joh!

Stef, in zo'n geval gewoon meteen door gaan met targetten oid, een paard dat gewoon beleefd is of niet veel geeft om voer hoef je ook geen voerweigeren te leren. Vaak gaan ze het feit dat ze beloond worden voor iets wel begrijpen en waarderen waardoor ze de beloning anzich ook meer gaan waarderen. Laatst nog gezien met een Andalusier, die had ook totaal geen interesse voor het voer, ook niet voor de aandacht overigens. Maar na een half jaar clickeren zag ik hem weer en er stond een heel ander paard, 1 die wel graag wat voor zijn beloning wilde doen, mee dacht en het ook ineens veel gezelliger vond met mensen :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:00

krissie20 schreef:
Ik clicker al met mn paarden maar wil nu ook met mn honden gaan clickeren maar ik heb er 2. Hoe voorkom ik dat ik de ene beloon met de clicker (voor goed gedrag) en dat de andere ook denkt dat hij wordt beloont voor zn gedrag. Voor het aanleren van kunstjes zou ik er eentje apart kunnen nemen maar bij het uitlaten gaat dat niet.

Twee verschillende cues gebruiken lijkt mij zelf veel te onhandig. Timing is everything en dat is al lastig genoeg zonder dat je ook nog moet denken of je moet fluiten of clicken, 'yes' of 'goed zo' moet zeggen.

Waarbij wil je de clicker gebruiken? Wat wil je ze leren? Ik zou ze eerst apart trainen.

@Stef, brokjes zijn kennelijk geen motivator voor jouw paard. De ontvanger bepaalt namelijk of iets een beloning is. Als ik elke keer bix van mijn baas zou krijgen zou ik ook ophouden met werken, geld is echter een heel ander verhaal. :+ Think out of the box, misschien vindt jouw paard aandacht fijner of gras (the Carpet of Motivation van de Stale Cheerios site) een andere lekkernij, rust of ....
Aan jou dus de lastige taak uit te vogelen waar jou paard wel warm voor loopt. Of misschien is de uitdaging niet groot genoeg en kun je een andere oefening verzinnen. Gebruik een oefening met zelfbelonend gedrag. :)

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 22:28

HippoLogic schreef:
Ik zal snel updaten over Kyra's liggen/blijven liggen. Helaas de filmpjes van gister zijn toch niet gefilmd (en het ging zo goed) maar van eergister heb ik wel filmpjes, de 2e sessie. Mijn schoonouders zijn op bezoek en het is oudjaar/nieuwjaar dus een drukke dag.

Ik hoop binnenkort dit boek aan te schaffen:
[ Afbeelding ]
Riding with the clicker-Alexandra Kurland
http://www.theclickercenter.com/clicker ... gbook.html

Heb ik!! Verslavend boek!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 22:35

krissie20 schreef:
Ik clicker al met mn paarden maar wil nu ook met mn honden gaan clickeren maar ik heb er 2. Hoe voorkom ik dat ik de ene beloon met de clicker (voor goed gedrag) en dat de andere ook denkt dat hij wordt beloont voor zn gedrag. Voor het aanleren van kunstjes zou ik er eentje apart kunnen nemen maar bij het uitlaten gaat dat niet.

Je kunt bij Karen Pryor een clicker bestellen die op een horloge batterijtje werkt. De ene toon CLICKt en de andere toon PONGT. Erg ideaal met meerdere dieren. Ik werk wel met 1 clicker met mijn beide hondjes, want dan gaat het tijdens het uitlaten (afja GING want ze luisteren voortaan, dus heb hem niet meer nodig). Beide netjes volgen = 1 click en voer voor beide hondjes. Ik heb het beide hondjes wel beide als individue aangeleerd voordat ik ze samen mee nam.

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 00:37

@HL: Haha ja ik heb een aantal puppy foto's van Zig en daar is hij bijna zwart!
Ik vind hem nu stiekem wel op zijn mooist met al die appels! Ik hoop dat het nog een paar jaar zo blijft.. Ik ken zijn moeder niet, maar aan zijn vaders kant is alles zo'n beetje wit..
Lang leven de toverbal kleuren!

En hij is nog steeds zo'n klein aandacht vragend kind! Heel hard en goed willen werken voor aandacht en eten haha hij is nu ong 3 maandjes onder het zadel.. En ook onder het zadel beloon ik met de clicker.. Ik kan hem dan natuurlijk niet wlke keer wat lekkers geven.. Maar hij snapt het idee wel.

<3 Clicker!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 00:58

Waarom kun je hem niet elke keer wat lekkers geven?

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 07:04

Als ik aan het rijden ben en hij draaft eindelijk goed en ik klik dan is het zonde om hem te moeten laten stoppen voor wat lekkers.
Bovendien word de klik dan een teken voor hem om te stoppen want dan krijgt hij wat. Zodra we gaan oefenen met vrijheidsdressuur onder het zadel is daar natuurlijk wel de tijd voor

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 07:19

Tja click = einde oefening. Dus daarom vind ik het niet erg om te stoppen onder het zadel om mijn paard te reinforcen.

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 07:36

Ik zie de klik altijd als een beloning.. Klik= goed gedaan/ goed bezig
Daar zit dus het verschil. Zig is nu aan het puberen en hij gaat de meest gekke dingen uitproberen.. Zo heeft hij een paar keer geweigerd om te stappen onder het zadel.. Nu heb ik de clicker erbij rn zodra hij ging stappen op mijn stem commando klikte ik.
Hij ziet dit als.. Goedzo en ik reageerde overdrevrn blij en door hem te kriebelen enzo. Zo legt hij dus de link dat als ik onder het zadel klik dat hij goed bezig is. Het zou natuurlijk zonde zijn al zou hij niet willrn stappen en hij stapt eindelijk om hem dan te laten stoppen voor iets lekkers.. Dat is tegenstrijdig.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 07:42

Nee hoor, dat is niet tegenstrijdig :D
Ik moet er ook aan wennen hoor, dat telkens stilstaan als je net lekker bezig bent. Maar het werkt wel. En als je niet telkens beloont na de click, zal je click aan betekenis in gaan boeten. Als je paard kriebelen net zo zeer als beloning ervaart als wat eten, is er niets aan de hand, maar dat is bij mijn paard wel anders :Y)

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 07:59

Haha Zig ziet mijn overdreven enhousiasme tijdens het rijden wel als beloning.. Hij reageert daar erg goed op icm met de clicker.
Hoewel als ik naast hem sta en met hembezig ben vind hij toch die brokjes wel het beste idee hahaha

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 08:43

Als het aanstappen het probleem is is het juist goed om dat veel te belonen. Daarnaast, je zegt het zelf al, hij vind brokjes weldegelijk een grotere beloning dan jouw enthousiasme. Als je zeker wil dat hij goed blijft reageren op de click, stop dan en beloon met wat lekkers, dan is het voor hem ook echt duidelijk dat je echt heel blij bent dat hij aanstapt als je dat vraagt. Uiteraard ga je steeds later clicken en belonen en laat je uiteindelijk de click + beloning weg, maar om je click betrouwbaar te houden voor je paard moet je er echt voor zorgen dat je click altijd gevolgd wordt door een beloning die je paard ook echt als beloning ervaart. En zoals ik al zei, als juist het weg stappen het probleem is dan oefen je dat op deze manier ook nog eens heel erg goed :)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 09:27

@amable goed uitgelegd. @nenaavdw begrijpelijk dat je wat weerstand hebt tegen het vele stilstaan dat is toch even gek in het begin, maar uiteindelijk werkt het wel!

Ik heb zelf de losse hulpen onder het zadel met de clicker getraind de laatste tijd. Toen ging ik een volte stappen maar ik voel niet of ze haar achterbeen er nou echt goed onderzet. Nu heb ik mijn academische rijkunst instructrice zo gek gekregen dat ze me een keer les geeft en dat zij klikt voor de goede passen. Ze heeft zelf niks met clickertraining maar staat altijd wel open voor een experiment. Ben benieuwd hoe het uitpakt :).

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 10:14

nenaavdw schreef:
Ik zie de klik altijd als een beloning.. Klik= goed gedaan/ goed bezig
Daar zit dus het verschil. Zig is nu aan het puberen en hij gaat de meest gekke dingen uitproberen.. Zo heeft hij een paar keer geweigerd om te stappen onder het zadel.. Nu heb ik de clicker erbij rn zodra hij ging stappen op mijn stem commando klikte ik.
Hij ziet dit als.. Goedzo en ik reageerde overdrevrn blij en door hem te kriebelen enzo. Zo legt hij dus de link dat als ik onder het zadel klik dat hij goed bezig is. Het zou natuurlijk zonde zijn al zou hij niet willrn stappen en hij stapt eindelijk om hem dan te laten stoppen voor iets lekkers.. Dat is tegenstrijdig.

De klik mag nooit gezien worden als beloning. Dan vervalt de clicker als markeerder (of bright zoals sommige het ook noemen) en word het een second reinforcer... Second reinforcer kun je aanleren, bij dolfijnen word vaak klappen aangeleerd. Maar de fluit (wat hetzelfde principe heeft als de clicker) word nooit gebruikt zonder vis- of een andere versterker erna. ALs iemand intresse heeft hoe je een second reinforcer aanleerd en het wil ik daar nog wel verder op in gaan. Ik heb bij mijn beagle bijvoorbeeld -onbewust overigs- een second reinforcer aangeleerd dat als ik heel vrolijk WOOHOOO roep ( :+ echt, die leest net zo stom als het eruit ziet, hahah) dat ze daar helemaal vrolijk van word. Dat heb ik met een primaire reinforcer aangeleerd in het begin, maar de secundare heeft nu zoveel waarde voor de Beagle dat ik hem daar ook op regelmatig basis mee kan belonen.

Je moet het eigenlijk zo zien: Je zit op de bank naar je favoriete tv programma te kijken. De deurbel gaat. Je staat op. Doet de deur open. Staat er niemand. Je gaat weer terug naar de bank. Je zit weer 10 minuten heerlijk en weer gaat de deurbel. Weer sta je op en doet weer die deur open. Staat er weer NIEMAND! Geirriteerd ga je terug naar de bank en kijk je je tv programma verder. Weer gaat de deurbel. Je denkt, bekijk het maar, ik sta niet meer op want de vorige keren stond er ook niemand.

Het is dus eigenlijk tegenstrijdig dat jij hem niet laat stoppen voor iets lekkers. Want dat is de afspraak die je maakt met die clicker. CLick = ten alle tijden wat lekkers. Tenzij je je paard duidelijk hebt aangeleerd dat kriebels en kroelen ook en beloning is en dat je paard het daar ook voor doet. Dus als je paard dat als beloning ervaart. Ik zou er zelf nooit voor kiezen omdat je op deze manier eigenlijk je clicker min of meer onbetrouwbaar maakt voor je paard... want komt er nou voedsel? Nee de vorige keeren moest ik doorlopen na een click dus ik negeer hem min op meer... (ik neem aan dat je hem de eerste paar keer weer naar voren hebt gedreven met je benen) dus je paard negeert nu eigenlijk de click omdat hij geleerd heeft dat CLICK terwijl hij onder het zadel is betekent dat hij aangedreven word, geen voedsel komt en dat hij het maar met een kriebel moet doen.

Dit is overigs een stukje ervaring van mezelf waar ik jaren geleden ook tegen aan liep. Gelukkig heb ik een pony die mij snel terug op de afspraken wees...."Vrouwtje, denk maar niet dat ik nog 1 voet verzet voordat jij mij een koekje heb gegeven, want dat is de afspraak van de click!". En nee, ik kon druiven wat ik wilde, maar Urko verzetten echt geen voet totdat ik dat snoepje uit mijn zak haalde.

Je zou het boek, een hond en een dolfijn van Karen Pryor eens moeten lezen of Het boek van Ken Ramirez... ik vind zelf het boek van DogAction, de 4 geheimen van clickertraining, ook echt super goed. IS alleen geschreven voor honden, maar kun je ook prima toepassen op paarden en andere dieren. In alle boeken word ontzettend veel uitgelegd over reinforcers.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 10:32

Goeie uitleg van iedereen. Had net weinig tijd om er op in te gaan want moest zelf weer gaan oefenen met rijden met bridge :D Gaat wel goed nu, eigenlijk. (Niet dat alle oefeningen perfect gaan, maar ik bedoel dat we wel goed uit de voeten lijken te kunnen met het rijden met bridge. :j )
Ik denk dat je - als je niet te vaak stil wil staan - beter minder vaak zou kunnen clicken en dan wel altijd een brokje geven, dan dat je clickt en hij soms wel soms niet wat krijgt, om de genoemde redenen. Maar beter is nog gewoon net zo vaak clicken als je nu doet, maar dan met stilstaan en brokje als beloning. Het is wel moeilijk hoor, dat merk ik nu ook, maar wel heel leuk en wow, wat leren ze snel, opeens!
Wat leuk cm, dat je instructrice daar voor in is! Zoiets is natuurlijk de perfecte combi.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 10:57

Visitor schreef:
Wat leuk cm, dat je instructrice daar voor in is! Zoiets is natuurlijk de perfecte combi.

ja leuk he! Maar even afwachten of het werkt in de praktijk natuurlijk. Wel leuk om eens te proberen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:52

Er zijn ook instructeurs die leerlingen clicken. :) Als je youtube-t op tag training vind je clicker training voor mensen (bv turnsters).

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:04

Vandaag weer met Vado gereden en dan clicker ik ook dingen die goed gaan. Eigenlijk niet eens heel doelbewust, maar gewoon op het moment dat hij netjes nageeft en aan mijn beide teugels is en de bocht ook netjes pakt, dat zijn momenten dat ik nu click. Sturen, remmen en voorwaarts heeft hij met de clicker al geleerd, net als zijwaarts voor 1 been. Het grappige is dat ik 1 keer click en beloon, vervolgens begint hij daarna zich meteen in alle bochten te wringen, op zoek naar dat gene waar ik nu precies voor clickte. Ik clickte in dit geval voor het correct nemen van de bocht en hij had overduidelijk begrepen dat het dus iets met de buiging van zijn lijf te maken had, grappig om vervolgens op een slangepaard te zitten wat zoekt naar die buiging van even daarvoor :))

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:09

Wat leuk amable! Ik weet niet hoe jullie allemaal gestald staan, maar krijgen jullie nooit rare blikken als je rijdt met de clicker? Bijv als hij dus zoals hierboven goed de bocht door gaat, dat je dan dus clickt en stopt?

Ik weet dat je schijt moet hebben aan wat anderen vinden, maar ik merk dat ik dat soms nog lastig vind. Heb het idee dat niet iedereen vat dat ik een anderhalfjarige hengst van 1.60 snoep (biksjes) geef uit de hand. En heb soms het idee dat ik zeer raar gevonden word.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:16

Ach, op alle stallen waar ik gestaan heb was ik toch al de aparte, maar de meeste mensen vinden het juist leuk en interessant. Op de stal in Waalre waar ik toen stond was de halve stal na een tijdje aan het clickeren en ook mijn vorige stal in Oirschot, die 2 stalgenootjes die ik daar had wilden graag les en zijn gaan clickeren.
Op mijn huidige stal staan 2 stalgenootjes, de ene zegt tegen niemand iets en is erg op zichzelf, de andere die komt maar 1 x per week, zij woont ver weg. Haar zus en moeder zijn er wel dagelijks maar die doen niets met het paard. Maar ze vinden het wel allemaal heel boeiend.
Mijn nieuwe bijrijdster vindt het ook allemaal vreselijk leuk en interessant en moet vreselijk lachen als ik click en Vado direct op de rem springt voor zijn beloning. We zijn ook met de galop bezig geweest, maar dat vindt 'ie moeilijk. Maar als hij dan uiteindelijk in galop aanspringt click ik, Robin kan vanaf de andere kant van de wei zien dat ik geclickt heb want dan treedt de noodrem in werking :))

En verder idd gewoon schijt hebben aan wat anderen ervan vinden, jij weet toch wat je doet en waarom? Tuurlijk moet je wel voorkomen dat je voor iemand rijdt en dan ineens aan de noodrem trekt ;) Maar verder heeft een ander er geen last van hoor. En jij hebt een blij paard. Maar ik heb wellicht makkelijk praten, ben niet heel beinvloedbaar en mijn paarden hebben ondertussen natuurlijk een niveau dat de meeste mensen alles wat ik doe prima vinden, want het zal wel goed zijn. Alleen hier op bokt is dat anders, daar kan ik je nog wel een topic van geven waar ik tot op het bot afgebrand wordt. Ach, denk ik dan, het is bokt maar ;)
Laatst bijgewerkt door Amable op 08-01-13 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:16

Herkenbaar, Amable. Ik click ook onder het zadel voor oefeningen. Ik ben ook nog met nageven bezig, nouja liever gezegd: actief zijn met de achterhand. Ook hier gaan de bochten en voltes steeds beter. Ik werd er in het begin wel eens moedeloos van. Een vriendin wees me er op dat ik elke bocht als 1/4 volte moest zien en op de volte niet 100% stelling en buiging moest verwachten maar kleine stukjes. Toen ik me daar weer op focuste, gingen we weer met sprongen vooruit.

Ik ben eigenlijk nooit bezig met wat anderen van me vinden. Ik voel me af en toe alleen een stuntel als Kyra vanuit een drafoefening weer eens op de handrem staat en ik wéér uit balans raak. Zelfs als ik er op voorbereid ben. Maar goed, het is toch einde oefening. Op het moment van de click. Ik hoop alleen maar dat het andere clickerpaard/trainer het niet vervelend vindt dat ik ook click als zij rijdt, maar ze heeft er nog niets over gezegd. Ja, alleen dat ze het leuk vind dat ik ook clicker en dat ze nu niet meer de enige is.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:18

VogeltjeM schreef:
Wat leuk amable! Ik weet niet hoe jullie allemaal gestald staan, maar krijgen jullie nooit rare blikken als je rijdt met de clicker? Bijv als hij dus zoals hierboven goed de bocht door gaat, dat je dan dus clickt en stopt?

Ik weet dat je schijt moet hebben aan wat anderen vinden, maar ik merk dat ik dat soms nog lastig vind. Heb het idee dat niet iedereen vat dat ik een anderhalfjarige hengst van 1.60 snoep (biksjes) geef uit de hand. En heb soms het idee dat ik zeer raar gevonden word.

Ik ben zelf normaal gesproken ook wel een beetje bezig met wat anderen vinden dus ik snap je wel, maar ik ben zo overtuigd van de clickermethode dat ik er bijna geen last meer van heb. Laatst reed ik met de clicker en toen vroegen een paar mensen (op een vriendelijke manier) wat ik aan het doen was. Dat was juist wel leuk.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:12

Hier ook mensen die positief geïnteresseerd zijn, ik post af en toe een foto of filmpje op facebook, en kreeg laatst een berichtje van een paardenkennis die graag eens wou langskomen, want ze wilde ook graag horse-agility doen en 'haar paard leren liggen' :D :D Ik merk wel vaak dat het geduld en het opbouwen in kleine stapjes van de training ervoor zorgt dat mensen vroegtijdig afhaken.

Liljebo: hoe is het ondertussen met je paarden? :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:47

@solleke_noah: dat gebrek aan geduld is een bekend fenomeen...

Er zijn al heel wat mensen die tegen mij zeggen: wow, wat jij met jouw paard kan en doet, dat wil ik ook!

En als je dan begint uit te leggen hoe te beginnen blijkt dat ze er geen tijd, moeite of geld willen aan investeren :+

thea1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 22:03

Ik ben sinds een paar dagen ook begonnen met clickertraining. Eigenlijk in eerste instantie met mijn paard omdat zij de trailer niet in wil. Helaas is het best lastig om het haar aan te leren. Ze is met alles zo afgeleid, maakt niet uit wat ik doe. Altijd ezig met wat er om haar heen gebeurt en dan meteen spanning erdoor. Maar mijn welsh pony die snapte het in no time, echt geweldig. Ze gaat in uit de trailer met me en in de bak allerlei oefeningen loopt los op het erf en zet geen stap naar de verkeerde kant. Vind het heel leuk om met die clicker bezig te zijn. En loopt echt los zonder halster of iets dergelijks. Maar ben nog wel aan het nadenken hoe ik mijn paard dit nu ook ga aanleren. Tips zijn welkom.