Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:26

Welkom Ashhleytweety. Hoe ga je beginnen? Met voedselweigeren, targetten en hoofd laag?

@Vogeltje, leuk dat je jaarling het zo goed oppakt. Wat heb je precies geoefend?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:36

Heb de handtarget geoefend :) en ga aansluitend meteen verder met voedselweigering!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:50

Dat zou ik nou niet doen. Je leert hem namelijk eerst om je hand aan te raken voor wat lekkers en vervolgens moet hij van je hand (het voer) afblijven, da's behoorlijk onduidelijk. Als 'ie verder beleefd is zou ik met andere oefeningen aan de gang gaan zodat hij de clicker en het systeem goed gaat snappen, dan kan je altijd nog met voer weigeren aan de gang als 'ie onbeleefd is. Ik doe in het begin ook altijd targetten op een voorwerp en niet op je hand om deze verwarring te voorkomen, maar dat is nu achteraf :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:01

Bedankt voor je tip Amable, maar ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt geloof ik. Ik laat hem mijn linkervuist targetten en geef het voer met mijn rechterhand, en dat altijd hetzelfde. Alleen komt mijn rechterhand na een tijdje gewoon in beeld ipv achter mijn rug, zodat hij leert dat hij, ondanks dat ie het voer ziet, toch moet targetten. Dus linkervuist vraagt om te targetten en 10 cm daarnaast heb ik mijn rechterhand met het voer. Zijn opdracht is dan om te targetten, ondanks dat het voer in principe naast de target is. Dit is een manier om aan beleefdheid/zelfbeheersing te werken, volgens het boek van Inge. Ik denk dat wij misschien iets anders verstaan onder voedsel weigeren? Want i.m.o. draagt deze oefening juist bij aan het begrip dat er idd eten is, maar dat daar eerst iets voor gedaan moet worden? Leg ik het duidelijk uit? :o :)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:11

Oke, helder. Dat is idd de manier van Inge, ik werk zelf op een andere manier en ging daar idd vanuit :) Op deze manier klinkt het wel logisch :j

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:31

:D mag alleen maar hopen dat wij ooit in de buurt komen van waar jij staat met je paarden!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:59

Joh, dat gaat sneller dan je denkt hoor :) Ik heb alleen het grote voordeel dat ik redelijk simpel ben, ik denk nooit heel lang na over dingen maar doe gewoon en bij paarden werkt dat vaak prima :) Maar ik heb vaak bewondering voor de doordachtheid van de mensen hier in het topic, hoewel ik er niet aan moet denken om zolang/diep na te denken voor ik iets doe :))

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:24

Grappig zeg... Ik ben zelf een echte worrier :o ik heb het boek van Inge Teblick inmiddels al twee keer gelezen en sommige delen zelfs nog vaker, en heb ook zowat het hele internet afgestruind naar informatie over clickertraining. Dit nog naast de wetenschappelijke bronnen over operante en klassieke conditionering die ik voor mijn studie heb moeten lezen (en die waren niet mis) :') En de hond is inmiddels op en top geclickerd als voorbereiding op het clickeren met mn paard. Mijn leerpunt voor 2013 is vaker gewoon DOEN :D

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:29

VogeltjeM schreef:
Mijn leerpunt voor 2013 is vaker gewoon DOEN :D

Hahaha inderdaad, en daar help ik je bij. Dan help jij me met consequent zijn.

Voor de rest: VogeltjeM wees me op dit topic. Ik sta bij haar op stal met mijn 4-jarig rijpaardje Deejay en ben net als haar net begonnen met clickeren. Dus ik kom hier ook gezellig meelezen en -praten. :)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:34

Welkom!

Ik leer door dit topic weer een beetje meer nadenken over waarom ik de dingen doe die ik doe en vaak kan ik ze wel weer logisch verklaren. Maar ik werk echt heel veel op gevoel :) Maareh, goed motto voor dit jaar, gewoon doen! :D

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:49

Ik heb jou jaren terug kunnen bewonderen in de NH cirkels van Horse Event geloof ik..

Ik doe vaak dingen juist te snel :P Moet vaker gaan stilstaan bij waarom ik iets doe, want als ik blijf experimenteren met mijn paard.. wordt hij helemaal gek denk ik. We hebben al vanalles geprobeerd. Maar inmiddels heb ik wel mijn weg gevonden in grondwerken. Met name clicker, rechtrichten en academische rijkunst. En gelukkig heb ik VogeltjeM als studybuddy!

Dixies_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 00:36

Echt leuk om de ervaringen van iedereen te lezen.
Zelf ook weer aan het trainen geweest. Het halthouden op de cirkel zonder naar me toe te komen is al geleerd. Ze had er 10 minuten voor nodig. Ik ben in het begin wat dichtbij gaan lopen en op het moment dat ik een stop vraag click ik en loop ik snel heen. Dit uitgebouwd. Ik kan nu al gewoon in het midden staan zonder dat ze naar me toe komt. De 2e oefensessie had ik verwacht dat ze er weer moeite mee zou hebben maar ze wist het nog precies.

Het sturen met de sidepull vandaag geoefend en dat ging ook erg goed. Ze begrijpt vooral het van mij af sturen al beter en ze begint lekker te ontspannen in haar lichaam. Ik heb de dvd van Piet Bakker besteld om te kijken of dit iets voor ons is.
Verder nog sprongetjes geoefend en wat ook erg leuk is, is de grote bal. Dixie had na 1 click door dat ze ertegen aan mag schoppen. In eerste instantie ging ze de bal targetten :D Ze begon later ook nog tegen het opstapkrukje aan te schoppen :')

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 01:15

haha dat tegen die bal schoppen beviel dus wel!
Je komt soms niet meer bij wat die paarden voor gekke dingen verzinnen.

Zo hebben wij in de bak een doodgewone felrode skippybal liggen.
Zig target hem prima. Hij pakt hem ook heel braaf aan als ik dat van hem vraag, maar als ik de bal naar hem toe gooi of schop word hij helemaal maf. Dan gaat hij rennen als een malle en staat hij vervolgends te snuiven in een hoekje of er een tijger in die bal zit.

Wanneer ik hem dan weer bij me roep en de bal aan hem geef pakt hij hem weer super trots van me aan.
Nou dan kan je mij van de grond vegen! _O-

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 04:49

Haha, die Ziggy. Ik zie het zo voor me!

Hier een update over het leren blijven liggen:

Ik heb veel aan jullie tips gehad, bedankt.

Dit is de 2e sessie, helaas staat sessie 3 niet op video. De camera stond niet aan. Ik ben nu bezig met een filmpje van sessie 4 waar ze blijft liggen terwijl er iemand om haar heen rijdt. Ik vind de oefening wel weer geslaagd. Op zoek naar de volgende uitdaging. Ik denk weer iets op rijgebied.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:58

Wat een leuk filmpje! En slim paard, de tweede keer bleef ze echt al heel rustig liggen!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:18

Gaaf filmpje! Leuk om te zien dat ze blijkbaar zo snel leert :)

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 14:21

Super dat ze zo lang blijft liggen..

Dat wil bij Zig nog niet helemaal lukken, tenzij hij besluit dat hij zijn dag heeft haha
Hier ook nog een paar van die maffe foto's van Zig omdat ik het niet laten kan!

Met zijn mooie bal!
Afbeelding

En plat!
Afbeelding

En ook het zitten! en voor die brokjes kom ik ook nog wel een stukje naar voren!
Afbeelding

Ik was btw niet echt op mijn zondags gekleed haha

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 07:55

Goh, wat is hij toch wit geworden. Ziggy stond t/m zijn 3e bij Kyra, maar toen was hij nog echt veel grijzer. Kyra is nog veel donkerder gebleven.

@Dixies_Gril: leuk om over je vorderingen te lezen. Het gaat goed zeg!

krissie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 15:45

Ik clicker al met mn paarden maar wil nu ook met mn honden gaan clickeren maar ik heb er 2. Hoe voorkom ik dat ik de ene beloon met de clicker (voor goed gedrag) en dat de andere ook denkt dat hij wordt beloont voor zn gedrag. Voor het aanleren van kunstjes zou ik er eentje apart kunnen nemen maar bij het uitlaten gaat dat niet.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 15:59

Krissie20: je zou per hond een andere bridge kunnen gebruiken? Gebruik je bij de ene de clicker en bij de ander een fluitje. Of bij de één zeg je 'X' en bij de ander zeg je 'YES'. :)

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 16:14

Een aantal zijn lekker aan de slag zo te lezen en te zien. Leuk!

Sterkte LJ! Echt ontzettend balen allemaal...

Nelleke beterschap voor jou!

Ik zit ook nog steeds aan de zijlijn... Probeer wel een beetje te clickeren hier en daar, want dat is het enige wat ik momenteel kan en wandelen aan de hand... Ik zit de komende maand nog thuis, wachtend op wat onderzoeken voor mijn rug. Ik neem je advies dus ter harte LJ, ik ga in die maand eens rustig bekijken wat ik allemaal nog wil, kan en ga doen komend jaar en wat ik ga schrappen. :)

Ik ben ook rustig Inge's boek aan het doorlezen, daar heb ik nu lekker tijd voor.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 16:30

Meld me weer even in dit topic.
Abbey, waarmee ik me hier aanmeldde is een week of 6 geleden naar haar nieuwe eigenaar verhuist.

Vandaag heb ik mijn 2.5 jarige eens gepakt. Punt waar ik direct tegenaan loop: ze heeft nauwelijks interesse in de brokjes. Ik ben begonnen met voer weigeren, maar mijn gesloten hand (met brokjes) negeert ze. Op zich is dit goed, want daar willen we naartoe. Echter heb ik geleerd te klikken op het moment dat haar focus niet meer op mijn gesloten hand ligt...
Ook met een open hand is haar interesse beperkt. De hand waar de klikker in zit vind ze veel boeiender.

Wat is nu handig?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 16:53

Proberen met iets anders dat wel haar interesse wekt, wortel of appel?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 16:57

Ik Heb niet het idee dat het m zit in de vorm van voer, maar dat het puur een aandachts dingetje is

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 17:38

Lastig Stef. Kan ze wel bijv. de handtarget? Anders misschien daarmee beginnen? Als ze veel interesse heeft in je hand, dan pikt ze dat misschien wel op. Heeft ze in het algemeen geen interesse in voer, of alleen tijdens het oefenen niet?

Vandaag sessie 3 gehad met mijn jaarling. Hij snapt het :D :D :D Ben zo trots op hem! Hij bleef keurig uit mijn ruimte en was eigenlijk heel relaxed. Een paar keer probeerde hij aan mijn zak (waar de snoepjes in zaten) te snuffelen, maar dan zag je als het ware "pling!" het licht aan gaan en ging hij toch weer naar mijn targethand. Ben echt heel blij met mn paardje <3 Al mijn zorgen voor niets, want hij lijkt zich zijn manieren nog gewoon te herinneren :=

Ik voer hem al ongeveer een jaar dagelijks zijn podo grow uit een emmer. Nu stel ik mezelf altijd vrij dominant op over die emmer := Hij moet altijd even achterwaarts voordat hij mag eten en ik laat m tussendoor ook nog wel eens wegwijken van zijn brokken. En dan ga ik een aantal seconden tussen hem en zijn emmer staan en moet hij wachten. Ik vond mezelf af en toe nogal terror, maar ik ben toch wel blij dat ik het zo aangepakt heb, want hij lijkt nu goed te begrijpen dat ik de baas ben over eten.. Daar had ik vandaag zeker profijt van.