Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:22

HippoLogic schreef:
Visitor schreef:
Wow HL, wat een vooruitgang!

<knip> Daarna in stilstand de achterhand wegdraaien voor één been (soort wending om de voorhand dus). Daarbij heb ik haar nog wel stiekem geholpen in het begin door aan de teugels iets tegen te houden omdat ze anders gewoon half zijwaarts half voorwaarts ging stappen.

Ik vind een beetje met de teugel je paard helpen het juiste antwoord te vinden ook niet heel erg, zeker niet als je het zo snel kon afbouwen. Ik probeer me bij iets nieuws altijd aan de regel te houden: set up for succes: maak het goede antwoord gemakkelijk en alle andere antwoorden moeilijk(er).
Je zou deze oefening bv eerst voor een hindernis kunnen doen of je paard met zijn hoofd voor de bakrand (of andere fysieke barrière) zetten zodat 'voorwaarts' gaan een moeilijker antwoord is, dan opzij gaan. Telkens eerst op dezelfde plek in de bak oefenen tot het goed gaat voor je dezelfde oefening in een andere context gaat plaatsen (op een andere plek, de andere kant op laten wijken of zonder hulp van een hindernis).

Kan je paard wel vanaf de grond wel zijn achterhand wegzetten als je met je hand de 'beenhulp' geeft?

Ja, op de grond gaat de achterhand wegzetten heel goed (voorhand minder). Maar ook dan heb ik haar meestal vast aan het (touw aan het) halster/hoofdstel/..., en is er dus ook een begrenzing aan de voorkant. Ik was al op de 'gewone' manier bezig met het omzetten van de achterhand ohz (soort wening om de voorhand), eerst inderdaad voor de bakrand en inmiddels ook al midden in de bak. Dat ging heel goed. Dat heb ik aangeleerd dmv teugel- en eenzijgdige beenhulp (ouwerwetse negatieve bekrachtiging, wel i.c.m. bridgen). Maar nu probeerde ik het met de teugels geheel los en het bleek dat die teugels toch echt noodzakelijk waren geworden omdat ze anders zijwaarts/voorwaarts gaat. Dus die teugels wil ik nu afbouwen, zodat de eenzijdige beenhulp niet óók voorwaarts betekent, zoals nu, als ik de teugel geheel loslaat. Weer opnieuw voor de bakrand oefenen is een goed idee. :j
Ben benieuwd naar je filmpje.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:27

Thanks hippologic :D morgen is de dag, dan ga ik beginnen!
Het is voor mij overigens niet de eerste keer, ik clickerde ook met mijn verzorgpony. Alleen die vertoonde al haar kunsten ongevraagd. Het probleem was alleen dat de eigenaar haar eigen initiatief beloonde. Ik weet dus nooit of dat ongevraagd vertonen van dingen nu kwam door mijn training of door het eigen initiatief belonen van de eigenaresse (voorbeeld: pony geeft ongevraagd kusje en krijgt daarvoor een snoepje, pony bleef daarna ongevraagd kusjes geven, maar ging ook ineens ongevraagd achteruit lopen of buigen).

Wat doen jullie als een paard ongevraagd kunsten vertoont?
Ik ben bijv bang dat ik m straks niet meer fatsoenlijk kan aaien over zn lijf, omdat ie dan bijv naar achter blijft lopen omdat ie wil targetten. :o Wat kan ik in zo'n geval doen? Yes, i'm a worrier :o
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 03-01-13 19:29, in het totaal 2 keer bewerkt

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:28

Ah, ik snap het. Ja kennelijk heeft je paard die teugelhulp 'nodig' omdat hij daaraan gewend is. Laat je die weg, dan is dat even anders voor je paard.

HippoLogic

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:41

@Vogeltje: in het begin gaan ze altijd hun nieuwe kunsten vertonen. Ze worden immers goed bekrachtigd/aangemoedigd. Nu moeten ze alleen uitvogelen waarom ze soms wel en soms niet een click krijgen. Als je weet dat variabel belonen het gedrag in het begin stimuleerd, weet je ook waarom het (eigen initiatief tonen) ook zo moeilijk af te leren is.

Het hoort bij het leerproces dat het paard moet leren dat de beloning alleen na de oefening komt als deze gevraagd wordt. Toen ik begon met clickeren beloonde ik eigen initiatief voor sommige oefeningen ook wel eens omdat ik zelf enthousiast was. :D Doe je dat teveel, dan wordt het eigen initiatief ongewenst. Naarmate je verder komt met clickertraining kun je betere afspraken maken met je paard over wel/niet eigen initiatief tonen, denk ik. Dat is een groeiproces.

Je kunt het aangeboden gedrag negeren: je omdraaien of als reactie een andere oefening vragen die je wel beloond, met of zonder voer.

Bij sommige andere oefeningen (jambette, Spaanse pas, steigeren) zou ik eigen initiatief nooit belonen, simpelweg vanwege het gevaar.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:46

VogeltjeM schreef:
Thanks hippologic :D morgen is de dag, dan ga ik beginnen!
Het is voor mij overigens niet de eerste keer, ik clickerde ook met mijn verzorgpony. Alleen die vertoonde al haar kunsten ongevraagd. Het probleem was alleen dat de eigenaar haar eigen initiatief beloonde. Ik weet dus nooit of dat ongevraagd vertonen van dingen nu kwam door mijn training of door het eigen initiatief belonen van de eigenaresse (voorbeeld: pony geeft ongevraagd kusje en krijgt daarvoor een snoepje, pony bleef daarna ongevraagd kusjes geven, maar ging ook ineens ongevraagd achteruit lopen of buigen).

Wat doen jullie als een paard ongevraagd kunsten vertoont?
Ik ben bijv bang dat ik m straks niet meer fatsoenlijk kan aaien over zn lijf, omdat ie dan bijv naar achter blijft lopen omdat ie wil targetten. :o Wat kan ik in zo'n geval doen? Yes, i'm a worrier :o

Mijn paard maakt een duidelijk onderscheid, als ik m'n heuptasje + clicker vast heb, weet hij dat ik 'truukjes' ga vragen. Heb ik deze niet bij, zal hij niet spontaan oefeningen gaan doen als ik z'n been aanraak oid. Hij kan het wel hoor, zonder heuptasje enz, maar dan met een duidelijk stemcommando en niet zomaar spontaan.

Moest hij het toch spontaan gaan doen, negeer ik het gewoon. Werkt negeren niet afdoende, draai ik me om en stap weg. Uiteindelijk is ongevraagd een kunstje doen=aandacht vragen, en door weg te lopen krijgt hij die aandacht juist niet, dus breekt hij snel het ongewenste gedrag af en komt beteuterd achter me aan :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:45

Bedankt! :)

Hippologic: in het begin (de aanleerfase) werkt fixed, en dan dus altijd, belonen toch het beste? En na de aanleerfase werkt variabel belonen toch pas het beste?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 00:07

Dat klopt helemaal. Maar ik bedoelde het in de context van: als je het eigen initiatief soms wel en soms niet beloont, ben je ook variabel aan het belonen. En dus aan het stimuleren, maar het kan ook frustratie in de hand werken bij het paard omdat hij niet snapt waarom hij soms wel en soms geen beloning krijgt.

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 00:24

Hey, ik ben met mijn shetland pony ook al een tijdje bezig met de clicker. Zijn probleem is echter dat hij te gretig is op zijn beloning.
Ik leer hem zijn voetjes afzonderlijk optillen op verschillende commando's (uno, dos, tres en quatro omdat dat minder op elkaar lijkt dan een en twee of drie en vier en omdat het leuk is)
Maar zodra hij dan iets goed doet en ik daarvoor klik, staat meneer me met open mond aan te kijken of begint hij al te happen.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen zonder zijn grote enthousiasme de kop in te drukken?

Thanks a lot!
Xx

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 08:19

LvdO: kent hij het principe van voedselweigeren?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 09:06

Welkom LvdO.
Ook beleefd voer aannemen is een goede oefening, naast het voedselweigeren.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 09:39

HippoLogic schreef:
liljebo schreef:
CM voor het werk onder het zadel heeft alexandra hele fijne instructie-dvd's. Gaat echt stap voor stap, te beginnen met controle. (zonder rem is het immers geen goed idee) Alles draait in het begin puur om die controle . Snelle reactie op teugelhulpen, snelle reactie bij wijken achterhand (disengagement) etc. Het 'werk' komt pas daarna. Denk dat dat een goed uitgangspunt is.

Hoe heet die dvd? Is er één speciaal over rijden of zijn er meerdere? Weet je dat zo 1,2,3 uit je hoofd?

Heb je al antwoord over dat onderzoek met NSAID? Vast niet gezien de feestdagen. Maar ik ben benieuwd. Het zou zo'n uitkomst zijn voor je paarden als ze zelf een 'aspirientje' kunnen nemen als ze het nodig hebben. Hoe gaat het eigenlijk met Billy? Is het nu erg koud bij jullie en hoe is het met de anderen? Mag ook per pb.

Ik was even hier aan het doorscrollen, toen ik dit zag. Heb nl noch de motivatie, noch de energie om alles goed door te lezen en er echt op in te gaan.

Mbt de dvds :
dat zijn meerdere dvd's die voortborduren op het grondwerk. Ze legt met de grondwerkdvd's al de basis, die je onder het zadel gaat gebruiken.
Hier vind je de omschrijving van de dvd's
http://the-clicker-store.myshopify.com/collections/all

Met Billy gaat het naar omstandigheden redelijk.Hij is wat moeilijk op gewicht te houden, maar ziet er verder goed uit. Het is alleen een ander persoonlijkheidje geworden en dat vind ik moeilijk. Totaal geen interesse om samen iets te doen (terwijl hij vroeger altijd stond te dringen om als eerste aan de beurt te zijn), nauwelijks interesse in snoepjes (helpt dan dus ook niet), erg op zichzelf en wat onberekenbaar in gedrag als je er toch iets mee wilt doen. Wandelen kan van het ene moment op het andere in wild west veranderen. Doe ik dus niet meer. Ook een mini kan hard aankomen als hij om zich heen begint te slaan.

mbt pijnstilleronderzoek. Wilde ermee beginnen, maar merkte dat Hälga in rap tempo achteruit gaat. Ze is op cushing getest, maar de uitslag was negatief. Toch ziet ze eruit als een cushingpaard en in ze infectiegevoelig. Daarnaast valt ze opeens heel hard af. Ze kan goed wat minder kilo's gebruiken, maar dit is niet de goede manier. Haar flanken zijn ingevallen. Ze wiebelt doorlopend als ze stil staat en is onrustig. Da heeft ernaar gekeken gisteren, toen hij hier was voor de bloedtest voor billy en moest beamen dat Hälga hard achteruit gaat. Je kunt natuurlijk ondanks de neg. uitkomst van de test cushing medicatie gaan geven, maar in haar geval kan dat averechts werken.
Er is besloten om haar 10 dagen op pijnstiller te zetten en van te voren en tijdens te filmen, ook voor mijzelf. Daarmee willen we een inschatting maken hoe ernstig het is. De da. heeft gezegd dat ik moet overwegen om haar in te slapen.
Helaas heeft ook silja last van d'r been en ze wordt om dezelfde reden 10 dg op pijnstiller gezet. Als een van hen wordt ingeslapen, wordt het de vraag of het niet beter is om beiden in te slapen, gezien ze enorm hecht zijn en geen van beiden veel toekomstperspectief heeft/beiden wrs pijn hebben. Het is dan de vraag of je het hen nog moet aandoen om eentje weg te nemen.
Billy's verwachtingen zijn ook niet zo rooskleurig, dus dan snap je wel dat ik er even gewoon geen zin meer in heb. -O-

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 09:39

HippoLogic schreef:
Dat klopt helemaal. Maar ik bedoelde het in de context van: als je het eigen initiatief soms wel en soms niet beloont, ben je ook variabel aan het belonen. En dus aan het stimuleren, maar het kan ook frustratie in de hand werken bij het paard omdat hij niet snapt waarom hij soms wel en soms geen beloning krijgt.

Ah, thanks :) nu is het me maar weer eens duidelijk waarom consequentie dus zo belangrijk is :D een paar keer per ongeluk eigen initiatief belonen (evt met aandacht) en je stimuleert het zelf aanbieden juist..

Merken jullie wel eens stress bij jullie dieren als jullie iets nieuws aanleren? Mijn hond gaat helemaal wacko als ik iets nieuws wil aanleren. Ze wordt ahw helemaal opgefokt en probeert alles uit, maar is dan totaal niet meer rustig en heeft zichzelf even niet meer in de hand. Misschien is dat anders bij een paard, maar misschien ook niet. Vandaar mijn vraag. :) Bij mijn hond lijkt het me nl makkelijker op te lossen dan bij mijn paard. De hond kan ik nl gewoon toespreken of even een commando geven waardoor ze rustig wordt (zoals af en blijf), maar bij een paard is dat natuurlijk ingewikkelder. Ik vraag me ook af of deze stress tot op zekere hoogte normaal is, of dat het komt door iets in mijn training. Ik wilde ze leren om te gaan staan op commando (gewoon op 4 poten, bijv na het zitten). Dus ik geef het commando, lok uit dat ze gaat staan en click vervolgens. Alleen snapt ze dan niet waarvoor ik precies click en dat maakt onrustig.. Wat denken jullie? :o

Veel vragen, maar k ben een perfectionist enik wil het met mijn paard gewoon goed doen. :o

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 09:54

@Liljebo: Jeetje, jij krijgt het ook wel voor je kiezen, niet? Pffff. Wat gruwelijk dat het ook zo slecht gaat Silja en Hälga. Dat Billy van karakter verandert is ook moeilijk. Ik had dat met mijn eerste pony ook: hij was een soort van lusteloos terwijl ik nog allerlei nieuwe dingen met hem deed, maar het was net alsof het hem niet kon schelen. Hij deed het dan nog net wel, maar zonder... leuk te vinden. Daarbij werd hij heel erg schrikkerig en bang van dingen terwijl hij vanaf zijn 1e al totaal verkeersmak was. Dat hij na 20 jaar ineens 'spoken' zag was zo... niet hem. Vond ik ook heel moeilijk. Dus ik snap wel wat je bedoelt: hij is niet meer Billy die hij was. En dan ook nog de rest die er slecht aan toe is. Ik weet niets te zeggen, behalve veel wijsheid toegewenst!

VogeltjeM schreef:
Ah, thanks :) nu is het me maar weer eens duidelijk waarom consequentie dus zo belangrijk is :D een paar keer per ongeluk eigen initiatief belonen (evt met aandacht) en je stimuleert het zelf aanbieden juist..

Precies!

Stress ontstaat als je paard de oefening niet snapt. Dus kijk of je de oefening in NOG kleinere stukjes kan verdelen. Set up for succes en maak het gevraagde makkelijk en ongewenst gedrag moeilijk(er). Door de oefening in kleinere stappen te verdelen voorkom je frustratie. Waar ben je mee bezig?

Verder is bij paarden het parkeren juist een moeilijke oefening omdat het vluchtdieren en bewegingsdieren zijn. Paarden worden wel rustig van het hoofd laag houden. Dat doen ze immers als ze eten en dan is er geen gevaar (bij gevaar houden ze op met kauwen om te luisteren en gaat het hoofd met een ruk omhoog, dan kunnen de achterbenen naar beneden om weg te springen).

Soms is het antwoord heel simpel: blijf zelf rustig! Doe je dat? Of laat je je beinvloeden door het gedrag van je hond?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 10:40

Goeie vraag, ik denk eigenlijk dat mn adrenalinepeil best omhoog schiet met dat van de hond.. O:) dit is iets waar ik me sinds kort van bewust ben, vnl bij mn paard, en waar ik bij mn paard al heel erg mee aan de gang ben. Nu nog op andere terreinen :D

Wederom bedankt voor je uitleg!! :) hoofd laag is denk ik hetgeen dat het eerst op mn lijstje staat na targetten, beleefdheid en voedselweigering. Ben ook erg geïnteresseerd in het carpet of motivation zoals dat in inge teblick haar boek staat, omdat bij ons alles gras is en ik graag met m oefen bij de wei :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 10:46

Vogeltje: hier wordt paard ook druk (dus stressy) bij een nieuwe oefening, hij snapt het niet en gaat dan dingen uitproberen in de hoop bij het juiste 'antwoord' uit te komen. Ik denk dat het daarom belangrijk is een trainingssessie kort te houden, en positief af te sluiten (met een kleine oefening die hij al kent en altijd goed uitvoert)

Liljebo: sterkte... wat een miserie... ik kan je verder niet helpen, behalve misschien een ervaring delen. Ik zit in een vzw die oude manegepaarden opvangt, deze zijn vaak erg gehecht aan ofwel hun manege, ofwel elkaar. Sommigen komen hier ook per twee toe, en proberen we dan ook per twee te plaatsen. Dit gaat echter niet altijd. Zo hebben we al paarden geplaatst die al zeker 15 jaar samen staan, maar éénmaal in een grote groep, zien we dat ze ook naar andere paarden toe trekken. Als we ze dan apart in adoptiegezinnen plaatsen, dan maakt de 'achterblijver' die bij ons op de vzw-weide blijft (met de andere opgevangen paarden) snel contact met een ander paard. Zelfs paarden waarvan we dachten: dit komt niet goed, ze zijn té gehecht aan elkaar, hadden slechts een week nodig en zaten dan terug in hun oude ritme. Grote kans dus dat, moest je Halga laten gaan, Silja zich gaat richten op je andere pony's... maar laten we hopen dat het zo ver niet hoeft te komen :)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 10:48

@LJ wat een ellende zeg en dat allemaal tegelijk :(. Sterkte maar weer.

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:22

Heel veel sterkte LJ! Het is zo moeilijk om je dieren achteruit te zien gaan en te weten dat de dag komt dat je een beslissing moet nemen. Hopelijk krabbelen ze nog op na de pijnstilling!

Ik ga geloof ik ook maar eens wat DVD's aanschaffen - ik begrijp dat ze erg praktijkgericht zijn - daar hou ik van!

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:01

Sterkte LJ!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:35

Wat een ellende LJ, vreselijk, ik kan me voorstellen dat je er even helemaal geen zin meer in hebt...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:42

Solleke_Noah schreef:
. Grote kans dus dat, moest je Halga laten gaan, Silja zich gaat richten op je andere pony's... maar laten we hopen dat het zo ver niet hoeft te komen :)

Silja was ook erg gehecht aan Toontje en het heeft tot Hälga geduurd, voordat ze weer een connectie maakte met een ander paard (paar jaar). Ze heeft ook erg getreurd na de dood van Toontje en is daarna nooit helemaal de oude geworden/gaan sukkelen met de gezondheid.
En dat terwijl er twee pony's bij stonden, die er al voor haar waren en er nog een paar andere paarden in de wei hebben gestaan, waar ze ook nooit een band mee kreeg.
Dus tja.... we mogen natuurlijk niet vergeten dat Silja ook serieuze problemen heeft.
Was dat niet het geval, dan lag het anders.

maar goed... eerst maar pijnstillers voor beiden en dan zien we verder

Bedankt allemaal

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:43

nimue2010 schreef:
Heel veel sterkte LJ! Het is zo moeilijk om je dieren achteruit te zien gaan en te weten dat de dag komt dat je een beslissing moet nemen. Hopelijk krabbelen ze nog op na de pijnstilling!

!

Ze kunnen allebei niet beter worden. De pijnstiller dient puur om een inschatting te maken van de pijnbeleving om daar een beslissing op te baseren. Als koudbloeden laten ze nl niets zien.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:00

liljebo schreef:
Solleke_Noah schreef:
. Grote kans dus dat, moest je Halga laten gaan, Silja zich gaat richten op je andere pony's... maar laten we hopen dat het zo ver niet hoeft te komen :)

Silja was ook erg gehecht aan Toontje en het heeft tot Hälga geduurd, voordat ze weer een connectie maakte met een ander paard (paar jaar). Ze heeft ook erg getreurd na de dood van Toontje en is daarna nooit helemaal de oude geworden/gaan sukkelen met de gezondheid.
En dat terwijl er twee pony's bij stonden, die er al voor haar waren en er nog een paar andere paarden in de wei hebben gestaan, waar ze ook nooit een band mee kreeg.
Dus tja.... we mogen natuurlijk niet vergeten dat Silja ook serieuze problemen heeft.
Was dat niet het geval, dan lag het anders.

maar goed... eerst maar pijnstillers voor beiden en dan zien we verder

Bedankt allemaal

Elk paard reageert natuurlijk anders, dat is zo :) je kent je paarden het beste en als je haar verleden er dan zo bij neemt. Ik merk dat paarden vaak flexibeler zijn dan we denken en zich goed kunnen aanpassen aan nieuwe situaties, maar zoals je zegt, ze is zelf ook niet gezond.. Het is heel moeilijk om te beslissen wanneer het genoeg is, zeker als je al veel paarden hebt moeten laten gaan :(:)

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:25

[/quote]
Ze kunnen allebei niet beter worden. De pijnstiller dient puur om een inschatting te maken van de pijnbeleving om daar een beslissing op te baseren. Als koudbloeden laten ze nl niets zien.[/quote]

Dat begrijp ik - maar je geeft niet voor niets pijnstilling. Met opkrabbelen bedoelde ik zo goed worden dat in ieder geval een paardwaardig bestaan mogelijk is - dat is gewoon mijn wens voor je.
Ik heb vorig jaar mijn 28-jarige noordzweedse merrie in moeten laten slapen - dus ik weet heel goed hoe moeilijk het is en hoe je iedere dag met argusogen in de wei staat - bang dat je 'hemmablind' bent geworden.

ashleytweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:36

Ik ga er binnenkort mee beginnen : )

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:16

Liljebo, ik ken je niet, maar veel sterkte en wijsheid toegewenst :(:)

Vandaag mn jaarling gestart. Netjes achter de omheining. Het ging eigenlijk helemaal niet verkeerd! Hij had al heel snel door dat hij bij mijn hand moest zijn. Het echte kwartje moet nog vallen denk ik, maar ik ben heel tevreden voor de eerste keer. Heb het heel kort gehouden, nog geen tien minuten denk ik, want t is natuurlijk nog een baby. Hij werd ook helemaal niet opdringerig of bijterig. Ben zo trots op hem <3