HippoLogic schreef:Visitor schreef:Wow HL, wat een vooruitgang!
<knip> Daarna in stilstand de achterhand wegdraaien voor één been (soort wending om de voorhand dus). Daarbij heb ik haar nog wel stiekem geholpen in het begin door aan de teugels iets tegen te houden omdat ze anders gewoon half zijwaarts half voorwaarts ging stappen.
Ik vind een beetje met de teugel je paard helpen het juiste antwoord te vinden ook niet heel erg, zeker niet als je het zo snel kon afbouwen. Ik probeer me bij iets nieuws altijd aan de regel te houden: set up for succes: maak het goede antwoord gemakkelijk en alle andere antwoorden moeilijk(er).
Je zou deze oefening bv eerst voor een hindernis kunnen doen of je paard met zijn hoofd voor de bakrand (of andere fysieke barrière) zetten zodat 'voorwaarts' gaan een moeilijker antwoord is, dan opzij gaan. Telkens eerst op dezelfde plek in de bak oefenen tot het goed gaat voor je dezelfde oefening in een andere context gaat plaatsen (op een andere plek, de andere kant op laten wijken of zonder hulp van een hindernis).
Kan je paard wel vanaf de grond wel zijn achterhand wegzetten als je met je hand de 'beenhulp' geeft?
Ja, op de grond gaat de achterhand wegzetten heel goed (voorhand minder). Maar ook dan heb ik haar meestal vast aan het (touw aan het) halster/hoofdstel/..., en is er dus ook een begrenzing aan de voorkant. Ik was al op de 'gewone' manier bezig met het omzetten van de achterhand ohz (soort wening om de voorhand), eerst inderdaad voor de bakrand en inmiddels ook al midden in de bak. Dat ging heel goed. Dat heb ik aangeleerd dmv teugel- en eenzijgdige beenhulp (ouwerwetse negatieve bekrachtiging, wel i.c.m. bridgen). Maar nu probeerde ik het met de teugels geheel los en het bleek dat die teugels toch echt noodzakelijk waren geworden omdat ze anders zijwaarts/voorwaarts gaat. Dus die teugels wil ik nu afbouwen, zodat de eenzijdige beenhulp niet óók voorwaarts betekent, zoals nu, als ik de teugel geheel loslaat. Weer opnieuw voor de bakrand oefenen is een goed idee.

Ben benieuwd naar je filmpje.