Gelukkig nieuwjaar allemaal
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ben ook aan het clickeren geslagen met de hond en via leren via trial and error gaat dat inmiddels super.. Laatst zat ik op mijn hurken tussen mijn paard en zijn voer en gaf ik fase 1 voor achteruit lopen. En hijging gewoon. Voor mij het teken dat hij echt wel respect heeft. Ik moet denk ik gewoon beginnen, nu nog het lef vinden
en als het dan toch niet je ding blijkt te zijn, zit jij niet met bv een kunstje zoals jambette dat je er moeilijk uit krijgt
sowieso wil ik alleen de onschuldige dingen doen, zou hem graag leren los te volgen en idd hoofd laag.. Het is een grote koudbloed dus zelf voeten optillen voor het uitkrabben zou bijv ook handig zijn
het is meer dat ik bang ben dat hij opdringerig wordt van het voer. In theorie weet ik hoe ik dat moet oplossen, maar wat nou als hij het niet gaat snappen.. Tis meer dat

.
Ik snapte er eerst niks van maar op weg naar huis bedacht ik me dat dat het moest zijn. Arm peerd, onbewust ben je dus zo tegenstrijdig bezig...
Heel goeie oefeningen dit dus! Toen nog even aangedraafd. De drafknop was opeens weg. Normaal reageert ze heel licht op m'n been (dacht ik), maar nu ging ze alleen maar heel snel stappen en dat nogal bozig, omdat ik natuurlijk mijn been aanhield, totdat ze zou gaan draven.
Ook daar kon ik het niet laten even te helpen, twee keer; één keer het stemcommando voor draf gegevenen één keer de druk iets verhoogd. (Mag niet, weet ik.) Telkens meteen gebridged toen ze daarop meteen in draf ging en daarna ging het aandraven super op die lichte hulp. Ze werd een beetje heet van het aandraven/stoppen voor de beloning, dus ik dacht; ik draaf even een stukje door. Nou, toen wam er weer spanning, omdat ze misschien dacht (tja dat denk ik tenminste, ik weet het natuurlijk ook niet) hé er komt niet meteen voor alleen de overgang een bridge, dan moet ik zeker nóg meer versnellen (of: normaal wil je altijd dat ik harder ga, dus nu vast ook). Dat was nou ook weer niet de bedoeling dus nog even geoefend met op een rustig maar voorwaarts tempo (snappen jullie hem nog) zonder dat ik been hoef te geven of in hoef te houden te draven, daarvoor gebridged en toen gestopt.
. crosmuller schreef:@Visitor, een beetje helpen met de teugel lijkt mij persoonlijk niet zo'n probleem hoor. Het kan voor een paard ook frustrerend zijn om maar te moeten raden wat jij wilt toch?
Citaat:Al met al ging het helemaal zo slecht nog niet als ik het zo lees.
VogeltjeM schreef:Hetzelfde voor mij, ik wil ook steeds met clickeren beginnen, maar het komt er steeds niet van.. Ben er echt van overtuigd dat dit mijn ding is. Alleen op de één of andere manier durf ik steeds niet te beginnen.
liljebo schreef:CM voor het werk onder het zadel heeft alexandra hele fijne instructie-dvd's. Gaat echt stap voor stap, te beginnen met controle. (zonder rem is het immers geen goed idee) Alles draait in het begin puur om die controle . Snelle reactie op teugelhulpen, snelle reactie bij wijken achterhand (disengagement) etc. Het 'werk' komt pas daarna. Denk dat dat een goed uitgangspunt is.
LalaVita schreef:Ik heb ook weer een nieuwe clicker gekocht! Ben er een aantal jaren geleden eens mee begonnen maar dit is helaas al weer vrij snel daarna in de benen gezakt. Ze kan een kusje geven en met veel hulp ook het compliment, maar verder zijn we niet gekomen.
Komende tijd ga ik me er maar weer eens in verdiepen, want altijd als ik die topics voor bij zie komen denk ik, dit wil ik ook kunnen met mijn dame!
Clickertraining is een trainingsmethode, geen discipline zoals 'vrijheidsdressuur''.Dixies_Girl schreef:Wat een leuke filmpjes Hippologic!! Ik vind dat ze het al heel goed doet.
Op dit moment ben ik met Dixie de overgang naar draf aan het leren. De laatste tijd is ze lekker fris en biedt ze hem vaak zelf aan. Dit beloon ik door te clicken en koppel er dan mijn hulp en cue aan. Als dit goed gaat wil ik ook de galop gaan aanleren. Ik denk wel dat Dixie ook snel in de vlucht stand schiet. Hoe zou ik dit het beste kunnen aanpakken? Welke hulpen en cues gebruik jij en hoe heb je het geleerd met andere paarden erbij?
En welke hulpen/cues gebruik je bij gangen terug? Dixie heeft de neiging wanneer ik haar vraag te halthouden gelijk naar me toe te komen. Hoe leer ik haar aan dat ze blijft stilstaan? Zodat ik ook weer een bijvoorbeeld een overgang naar stap kan vragen.
nimue2010 schreef:Allereerst; wat zijn jullie weer goed bezig. Wij liggen stil - het is hier een complete ijsbaan :-(
xmarajacobs schreef:Ik zou wel heel graag met clickertraining willen beginnen, maar het komt er elke keer niet van.. in 2013 toch maar is gaan proberen, ik vind dat ze wel altijd respect voor je hebben met clickertraining.
Visitor schreef:Wow HL, wat een vooruitgang!
<knip> Daarna in stilstand de achterhand wegdraaien voor één been (soort wending om de voorhand dus). Daarbij heb ik haar nog wel stiekem geholpen in het begin door aan de teugels iets tegen te houden omdat ze anders gewoon half zijwaarts half voorwaarts ging stappen.