Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 11:51

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 11:55

Hetzelfde voor mij, ik wil ook steeds met clickeren beginnen, maar het komt er steeds niet van.. Ben er echt van overtuigd dat dit mijn ding is. Alleen op de één of andere manier durf ik steeds niet te beginnen. Bang omdat hij jaarling is en nog hengst, bang voor scheve blikken, bang om hem te verpesten.. Ik verzin telkensiets anders dat hij eerst moet kunnen voordat ik begin met clickeren.. Zoals uit mijn ruimte blijven, meelopen, jojo-game van parelli, etc. Terwijl ik bij bepaalde dingen, die dus als voorbereiding van het clickeren dienen, vaak denk dat het aanleren veel vlotter zou gaan mét clicker (zoals de jojo-game) := Ben ook aan het clickeren geslagen met de hond en via leren via trial and error gaat dat inmiddels super.. Laatst zat ik op mijn hurken tussen mijn paard en zijn voer en gaf ik fase 1 voor achteruit lopen. En hijging gewoon. Voor mij het teken dat hij echt wel respect heeft. Ik moet denk ik gewoon beginnen, nu nog het lef vinden :')

Solleke_Noah

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 11:59

VogeltjeM: je zou toch kunnen beginnen met iets klein en onschuldig, zoals hoofd laag? Dat kan hij moeilijk gaan misbruiken :D en als het dan toch niet je ding blijkt te zijn, zit jij niet met bv een kunstje zoals jambette dat je er moeilijk uit krijgt :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 12:42

Thanks :) sowieso wil ik alleen de onschuldige dingen doen, zou hem graag leren los te volgen en idd hoofd laag.. Het is een grote koudbloed dus zelf voeten optillen voor het uitkrabben zou bijv ook handig zijn :) het is meer dat ik bang ben dat hij opdringerig wordt van het voer. In theorie weet ik hoe ik dat moet oplossen, maar wat nou als hij het niet gaat snappen.. Tis meer dat :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 12:50

Bij mij werkt voedselweigeren wel goed. Een vriendin heeft een shetlanderhengst die inderdaad chagrijnig naar het voer toe werd, zij is toen gewoon een tijd gestopt met voedsel belonen en dat gedrag ging dan ook weer weg.

Als mijn paard een beetje te druk wordt, doe ik altijd even voedselweigeren, dan moet hij zichzelf zeg maar terug onder controle brengen en zich inhouden. Blijft hij te druk, dan negeer ik hem gewoon, draai me om en stap weg. Dan stopt hij al gauw met druk doen.

Ik zou me daar zelf niet te druk in maken en het gewoon proberen, maar iedereen heeft daar een ander gevoel over :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 15:44

CM voor het werk onder het zadel heeft alexandra hele fijne instructie-dvd's. Gaat echt stap voor stap, te beginnen met controle. (zonder rem is het immers geen goed idee) Alles draait in het begin puur om die controle . Snelle reactie op teugelhulpen, snelle reactie bij wijken achterhand (disengagement) etc. Het 'werk' komt pas daarna. Denk dat dat een goed uitgangspunt is.

Vogeltje... idd beginnen met hoofd laag, targetten ed. zijn veilige manieren om te beginnen. Zorg dat je van te voren flink wat kennis in huis hebt en oefen eventueel eerst met een brave makke knol. :)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:09

Liljebo, was dat misschien bedoeld als reactie op mij en niet op CM? Ik heb er in elk geval wat aan. Moet toch eens kijken of ik die dvd's zal kopen. Maar ik zit nog steeds met 'if it ain't broke...', die dingen die je noemt, gaan allemaal goed. Misschien moeten we gewoon wennen. Ik probeer ondertussen gewoon verder.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:21

@Visitor ik heb dat dilemma ook gehad maar ben in de bak toch terug naar de basis gegaan en dan met de clicker. Het was niet echt broke maar helemaal lekker ging het rijden in de bak ook niet, ik had er in elk geval zelf een beter gevoel bij. Buitenrijden ben ik blijven doen zoals ik gewend ben met de clicker als toevoeging.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:28

Hm, ok. Heb jij dat ook aan de hand van die dvd's van Kurland of iemand anders gedaan of het zelf uitgevogeld?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:38

Met info van de website van Inge, ik ben ook nog niet zo ver. Alleen wat stappen. Reactie op been voorwaarts, en weer stoppen, vanuit stilstand links/rechts nageven, reactie op buitenteugel.

LalaVita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:52

Ik heb ook weer een nieuwe clicker gekocht! Ben er een aantal jaren geleden eens mee begonnen maar dit is helaas al weer vrij snel daarna in de benen gezakt. Ze kan een kusje geven en met veel hulp ook het compliment, maar verder zijn we niet gekomen.

Komende tijd ga ik me er maar weer eens in verdiepen, want altijd als ik die topics voor bij zie komen denk ik, dit wil ik ook kunnen met mijn dame! :)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 20:12

Ok, cm, goed om te weten, dank voor je info. Gaat het bij jou wel goed?

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 20:27

wat is een clickertraining als ik het vragen mag???

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 20:34

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:18

@visitor ja hoor het gaat wel goed, maar ja het stelt ook nog niet veel voor natuurlijk. Het vereist wel wat zelfdiscipline om niet stiekem even meer been te geven bij geen reactie.

Ik vertelde mijn vriend net dat het trainen van Myrtle gisteren niet zo goed ging. Ik zei "ze wilde zelfs niet voetballen". Zegt ie "ja het is ook winterstop". :D
Vandaag ging het weer beter gelukkig :).

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:21

Haha, winterstop, mooie relativerende benadering... Gelukkig ging het vandaag beter.
Kan me voorstellen dat dat wel discipline vergt...

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:33

visitor dankje!!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 08:14

Nieuwe mensen: welkom. Ik reageer binnenkort weer wat uitgebreider. Ik heb het heel druk, wij hebben NL bezoek!

Ik ben bezig met 2 filmpjes van Kyra (2e kerstdag en van vandaag) van het liggen. Vandaag bleef ze keurig liggen (2,5 minuut) en ging daarna ook nog plat liggen op commando (lang geleden geleerd) en opstaan op commando. Dat terwijl iemand keihard klassieke muziek op had gezet en in galop om ons heen reed.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 08:55

wat goed HL!

@visitor ja het is best lastig maar ook wel goed. Als je een paard hebt die soms traag is ontwikkel je al snel de neiging om veel been te geven (waar geen reactie op komt) en/of wat te gaan wringen met je zit. Alsof je je paard vooruit wilt duwen. Dat mag met het rijden zonder de clicker ook niet, maar als je met rijdt wordt je nog meer gedwongen om daar aandacht aan te besteden. Dus wel een nuttige oefening vind ik.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:04

Wow HL, wat een vooruitgang!
Ha cm, heel herkenbaar. Ik heb vanochtend nog een poging gewaagd nadat ik gisteravond nog even de stukjes op de site van Inge Teblick had gelezen over het rijden. Het ging al veel beter dan eergister, waarover ik schreef. Ik heb een halt/aanstappen geoefend, dat ging heel goed dus alleen voor de echte hele goede uitvoeringen (of een lange duur van het halthouden) gebridged. Daarna in stilstand de achterhand wegdraaien voor één been (soort wending om de voorhand dus). Daarbij heb ik haar nog wel stiekem geholpen in het begin door aan de teugels iets tegen te houden omdat ze anders gewoon half zijwaarts half voorwaarts ging stappen. Ik weet dat dat eigenlijk niet de bedoeling is en dat dat dus een werkpunt is (denken dat ze voorwaarts moet op slechts één been, dat moet echt alleen zijwaarts zijn) maar anders liet ik haar ook zo lang de 'fout' in gaan, telwijl ik het haar zelf zo geleerd heb eerst. Dat vond ik ook niet fair, dus dan maar een klein beetje helpen door de teugel lichtjes aan te houden. Na een paar keer kwam er al bijna geen teugel meer aan te pas. Maar toen ging ik over de hoefslag stappen. Blijkbaar had ik inderdaad zitten wringen met m'n zit (ook al lette ik erop dat niet te doen), want ze ging schuin over de hoefslag en hoe meer ik wilde corrigeren met één been, hoe schever ze ging. := Ik snapte er eerst niks van maar op weg naar huis bedacht ik me dat dat het moest zijn. Arm peerd, onbewust ben je dus zo tegenstrijdig bezig... :(:) Heel goeie oefeningen dit dus! Toen nog even aangedraafd. De drafknop was opeens weg. Normaal reageert ze heel licht op m'n been (dacht ik), maar nu ging ze alleen maar heel snel stappen en dat nogal bozig, omdat ik natuurlijk mijn been aanhield, totdat ze zou gaan draven. :(:) Ook daar kon ik het niet laten even te helpen, twee keer; één keer het stemcommando voor draf gegevenen één keer de druk iets verhoogd. (Mag niet, weet ik.) Telkens meteen gebridged toen ze daarop meteen in draf ging en daarna ging het aandraven super op die lichte hulp. Ze werd een beetje heet van het aandraven/stoppen voor de beloning, dus ik dacht; ik draaf even een stukje door. Nou, toen wam er weer spanning, omdat ze misschien dacht (tja dat denk ik tenminste, ik weet het natuurlijk ook niet) hé er komt niet meteen voor alleen de overgang een bridge, dan moet ik zeker nóg meer versnellen (of: normaal wil je altijd dat ik harder ga, dus nu vast ook). Dat was nou ook weer niet de bedoeling dus nog even geoefend met op een rustig maar voorwaarts tempo (snappen jullie hem nog) zonder dat ik been hoef te geven of in hoef te houden te draven, daarvoor gebridged en toen gestopt.
Al met al heb ik het idee dat we het beginnen te snappen. Ik hoop dat ik het door kan zetten om met bridgen te rijden.
Oei het is een beetje lang verslag geworden, maar ik wou maar zeggen dat ik helemaal begrijp wat je bedoelt, crosmuller, het is erg confronterend en misschien juist voor paarden zoals de onze dus heel geschikt, omdat je nu merkt dat je loopt te wringen of te veel been aan het geven bent oid.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:11

@Visitor, een beetje helpen met de teugel lijkt mij persoonlijk niet zo'n probleem hoor. Het kan voor een paard ook frustrerend zijn om maar te moeten raden wat jij wilt toch? Al met al ging het helemaal zo slecht nog niet als ik het zo lees :).

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:20

Even een berichtje van mijn kant.

Net een week op vakantie geweest en daar helaas gevallen in het zwembad dus nu een pijnlijke zere knie. Zal dus nog even duren voor ik weer fanatiek clicker. Uiteraard lees ik wel lekker mee!

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:26

Balen nelleke, beterschap dan maar.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 12:01

crosmuller schreef:
@Visitor, een beetje helpen met de teugel lijkt mij persoonlijk niet zo'n probleem hoor. Het kan voor een paard ook frustrerend zijn om maar te moeten raden wat jij wilt toch?

Ja, dat leek mij dus ook. Gelukkig ben jij, als ervaringsdeskundige, het in elk geval met me eens :P
Citaat:
Al met al ging het helemaal zo slecht nog niet als ik het zo lees :).

Nee, idd, het ging best ok! En het is heel leuk om zo te puzzelen, vooral.
Beterschap, Nelleke!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:09

VogeltjeM schreef:
Hetzelfde voor mij, ik wil ook steeds met clickeren beginnen, maar het komt er steeds niet van.. Ben er echt van overtuigd dat dit mijn ding is. Alleen op de één of andere manier durf ik steeds niet te beginnen.

Ik zou zeggen begin met beleefd voer aannemen, targetten (en bv een stapje achterwaarts), hoofd laag.

Begin te werken van achter een hek/afscheiding (stal, paddock, weiland) dan kun je direct zien of hij erg enthousiast wordt en je persoonlijke cirkel in zou willen komen. Hie kun je dan direct aan werken voor je bij hem in dezelfde ruimte gaat clickeren. Dus je kunt op een heel veilige manier beginnen. Ook kun je gewoon een stoel met een bakje voer naast je zetten zodat je nog niet de vaardigheid hoeft te ontwikkelen ook nog iets uit je zak te vissen na de click. En je hebt je handen wat meer vrij (geen leadrope er in bedoel ik).

Op het youtube kanaal van Shawna Karrsch kun je vast wel iets vinden over hoe te beginnen met een filmpje. Succes en hou ons op de hoogte. http://www.youtube.com/user/shawnakarra ... eos?view=0

liljebo schreef:
CM voor het werk onder het zadel heeft alexandra hele fijne instructie-dvd's. Gaat echt stap voor stap, te beginnen met controle. (zonder rem is het immers geen goed idee) Alles draait in het begin puur om die controle . Snelle reactie op teugelhulpen, snelle reactie bij wijken achterhand (disengagement) etc. Het 'werk' komt pas daarna. Denk dat dat een goed uitgangspunt is.

Hoe heet die dvd? Is er één speciaal over rijden of zijn er meerdere? Weet je dat zo 1,2,3 uit je hoofd?

Heb je al antwoord over dat onderzoek met NSAID? Vast niet gezien de feestdagen. Maar ik ben benieuwd. Het zou zo'n uitkomst zijn voor je paarden als ze zelf een 'aspirientje' kunnen nemen als ze het nodig hebben. Hoe gaat het eigenlijk met Billy? Is het nu erg koud bij jullie en hoe is het met de anderen? Mag ook per pb.

LalaVita schreef:
Ik heb ook weer een nieuwe clicker gekocht! Ben er een aantal jaren geleden eens mee begonnen maar dit is helaas al weer vrij snel daarna in de benen gezakt. Ze kan een kusje geven en met veel hulp ook het compliment, maar verder zijn we niet gekomen.

Komende tijd ga ik me er maar weer eens in verdiepen, want altijd als ik die topics voor bij zie komen denk ik, dit wil ik ook kunnen met mijn dame! :)

Welkom.
Begin bij de basis: het aanleren van de clicker en zelf handig worden met de clicker, zie boven. :) Clickertraining is een trainingsmethode, geen discipline zoals 'vrijheidsdressuur''.

Dixies_Girl schreef:
Wat een leuke filmpjes Hippologic!! Ik vind dat ze het al heel goed doet.
Op dit moment ben ik met Dixie de overgang naar draf aan het leren. De laatste tijd is ze lekker fris en biedt ze hem vaak zelf aan. Dit beloon ik door te clicken en koppel er dan mijn hulp en cue aan. Als dit goed gaat wil ik ook de galop gaan aanleren. Ik denk wel dat Dixie ook snel in de vlucht stand schiet. Hoe zou ik dit het beste kunnen aanpakken? Welke hulpen en cues gebruik jij en hoe heb je het geleerd met andere paarden erbij?

En welke hulpen/cues gebruik je bij gangen terug? Dixie heeft de neiging wanneer ik haar vraag te halthouden gelijk naar me toe te komen. Hoe leer ik haar aan dat ze blijft stilstaan? Zodat ik ook weer een bijvoorbeeld een overgang naar stap kan vragen.

Dank je.
Ik heb Kyra de draf- en galopcommando's aangeleerd door haar met andere paarden los in de bak te gooien. Je kunt wel zien wanneer ze een gang hoger willen en dan het commando geven. Ook dreven we de paarden wel op, maar niet tot ze in paniek raakten. Meestal was er een die het voortouw nam om snel weg te rennen, voor hem was het een spelletje. Een soort tikkertje. De andere 2 renden dan er achteraan. Dus eigenlijk dreven we vooral die op en hij vond het allemaal erg leuk. Spelenderwijs leerden we ze de commando's aan. En in de winter wilden ze wel erg graag de benen strekken want ze stonden met zijn drietjes in een kleine paddock op beton. Enters en twenters willen dan echt wel rennen als je ze de kans geeft. Dus dat helpt ook mee.

Een gang lager doe ik op uitademen. Ik begon gewoon aan een halster met touw en elke keer als je van stap naar halt gaat uitblazen en stil gaan staan. Voordeel van dit commando is dat het je lichaamscue ook goed ondersteund en niet tegenstrijdig is met wat je wilt. Bij een uitademing zakt je borstbeen, je schouders en neem je een ontspannen/niet drijvende houding aan. Paarden leren daar al heel snel op te reageren. Ook onder het zadel gebruik ik uitblazen als hulp en dat werkt zo ontzettend goed. Beter dan welke 'hooooho' dan ook (waarbij ik meestal toch eerst goed inademde en wat spanning gaf in mijn ademhalingsspieren bij het uitspreken, wat een tegengesteld effect heeft. Zwaartepunt gaat omhoog ipv van neer).

Kyra kwam in het begin ook naar me toe ipv te blijven staan op de cirkel/hoefslag. Dat heb ik opgelost door bewuster de beloning te geven: altijd naar haar toegaan om de beloning aan te bieden, in plaats van het paard de beloning te laten komen halen. Als dat goed gaat kun je de click voor het halthouden uitstellen zodat jij tijd hebt naar haar toe te lopen. En de click is oook einde oefening: dus als je clickt voor halthouden op de cirkel, mag hij daarna ook weer gaan lopen.

nimue2010 schreef:
Allereerst; wat zijn jullie weer goed bezig. Wij liggen stil - het is hier een complete ijsbaan :-(

Een pauze (of winterstop zoals iemand schreef, haha) geeft daarna altijd weer goede resultaten, heb ik gemerkt. Altijd na een pauze (bv vakantie, zwangerschap, quarantaine/emigratie) zijn de trainingsresultaten daarna toch weer beter. Ik las nu zelfs bewust pauzes in, in mijn jaarplan. Misschien kun je je paard leren schaatsen? :P

xmarajacobs schreef:
Ik zou wel heel graag met clickertraining willen beginnen, maar het komt er elke keer niet van.. in 2013 toch maar is gaan proberen, ik vind dat ze wel altijd respect voor je hebben met clickertraining.

Welkom!

Visitor schreef:
Wow HL, wat een vooruitgang!

<knip> Daarna in stilstand de achterhand wegdraaien voor één been (soort wending om de voorhand dus). Daarbij heb ik haar nog wel stiekem geholpen in het begin door aan de teugels iets tegen te houden omdat ze anders gewoon half zijwaarts half voorwaarts ging stappen.

Ik vind een beetje met de teugel je paard helpen het juiste antwoord te vinden ook niet heel erg, zeker niet als je het zo snel kon afbouwen. Ik probeer me bij iets nieuws altijd aan de regel te houden: set up for succes: maak het goede antwoord gemakkelijk en alle andere antwoorden moeilijk(er).
Je zou deze oefening bv eerst voor een hindernis kunnen doen of je paard met zijn hoofd voor de bakrand (of andere fysieke barrière) zetten zodat 'voorwaarts' gaan een moeilijker antwoord is, dan opzij gaan. Telkens eerst op dezelfde plek in de bak oefenen tot het goed gaat voor je dezelfde oefening in een andere context gaat plaatsen (op een andere plek, de andere kant op laten wijken of zonder hulp van een hindernis).

Kan je paard wel vanaf de grond wel zijn achterhand wegzetten als je met je hand de 'beenhulp' geeft?

@Nelleke: heel veel beterschap!
------
Ik ga nog even aan mijn lig filmpje werken. Volgt zsm