VogeltjeM schreef:Hetzelfde voor mij, ik wil ook steeds met clickeren beginnen, maar het komt er steeds niet van.. Ben er echt van overtuigd dat dit mijn ding is. Alleen op de één of andere manier durf ik steeds niet te beginnen.
Ik zou zeggen begin met beleefd voer aannemen, targetten (en bv een stapje achterwaarts), hoofd laag.
Begin te werken van achter een hek/afscheiding (stal, paddock, weiland) dan kun je direct zien of hij erg enthousiast wordt en je persoonlijke cirkel in zou willen komen. Hie kun je dan direct aan werken voor je bij hem in dezelfde ruimte gaat clickeren. Dus je kunt op een heel veilige manier beginnen. Ook kun je gewoon een stoel met een bakje voer naast je zetten zodat je nog niet de vaardigheid hoeft te ontwikkelen ook nog iets uit je zak te vissen na de click. En je hebt je handen wat meer vrij (geen leadrope er in bedoel ik).
Op het youtube kanaal van Shawna Karrsch kun je vast wel iets vinden over hoe te beginnen met een filmpje. Succes en hou ons op de hoogte. http://www.youtube.com/user/shawnakarra ... eos?view=0
liljebo schreef:CM voor het werk onder het zadel heeft alexandra hele fijne instructie-dvd's. Gaat echt stap voor stap, te beginnen met controle. (zonder rem is het immers geen goed idee) Alles draait in het begin puur om die controle . Snelle reactie op teugelhulpen, snelle reactie bij wijken achterhand (disengagement) etc. Het 'werk' komt pas daarna. Denk dat dat een goed uitgangspunt is.
Hoe heet die dvd? Is er één speciaal over rijden of zijn er meerdere? Weet je dat zo 1,2,3 uit je hoofd?
Heb je al antwoord over dat onderzoek met NSAID? Vast niet gezien de feestdagen. Maar ik ben benieuwd. Het zou zo'n uitkomst zijn voor je paarden als ze zelf een 'aspirientje' kunnen nemen als ze het nodig hebben. Hoe gaat het eigenlijk met Billy? Is het nu erg koud bij jullie en hoe is het met de anderen? Mag ook per pb.
LalaVita schreef:Ik heb ook weer een nieuwe clicker gekocht! Ben er een aantal jaren geleden eens mee begonnen maar dit is helaas al weer vrij snel daarna in de benen gezakt. Ze kan een kusje geven en met veel hulp ook het compliment, maar verder zijn we niet gekomen.
Komende tijd ga ik me er maar weer eens in verdiepen, want altijd als ik die topics voor bij zie komen denk ik, dit wil ik ook kunnen met mijn dame!

Welkom.
Begin bij de basis: het aanleren van de clicker en zelf handig worden met de clicker, zie boven.
Clickertraining is een trainingsmethode, geen discipline zoals 'vrijheidsdressuur''.
Dixies_Girl schreef:Wat een leuke filmpjes Hippologic!! Ik vind dat ze het al heel goed doet.
Op dit moment ben ik met Dixie de overgang naar draf aan het leren. De laatste tijd is ze lekker fris en biedt ze hem vaak zelf aan. Dit beloon ik door te clicken en koppel er dan mijn hulp en cue aan. Als dit goed gaat wil ik ook de galop gaan aanleren. Ik denk wel dat Dixie ook snel in de vlucht stand schiet. Hoe zou ik dit het beste kunnen aanpakken? Welke hulpen en cues gebruik jij en hoe heb je het geleerd met andere paarden erbij?
En welke hulpen/cues gebruik je bij gangen terug? Dixie heeft de neiging wanneer ik haar vraag te halthouden gelijk naar me toe te komen. Hoe leer ik haar aan dat ze blijft stilstaan? Zodat ik ook weer een bijvoorbeeld een overgang naar stap kan vragen.
Dank je.
Ik heb Kyra de draf- en galopcommando's aangeleerd door haar met andere paarden los in de bak te gooien. Je kunt wel zien wanneer ze een gang hoger willen en dan het commando geven. Ook dreven we de paarden wel op, maar niet tot ze in paniek raakten. Meestal was er een die het voortouw nam om snel weg te rennen, voor hem was het een spelletje. Een soort tikkertje. De andere 2 renden dan er achteraan. Dus eigenlijk dreven we vooral die op en hij vond het allemaal erg leuk. Spelenderwijs leerden we ze de commando's aan. En in de winter wilden ze wel erg graag de benen strekken want ze stonden met zijn drietjes in een kleine paddock op beton. Enters en twenters willen dan echt wel rennen als je ze de kans geeft. Dus dat helpt ook mee.
Een gang lager doe ik op uitademen. Ik begon gewoon aan een halster met touw en elke keer als je van stap naar halt gaat uitblazen en stil gaan staan. Voordeel van dit commando is dat het je lichaamscue ook goed ondersteund en niet tegenstrijdig is met wat je wilt. Bij een uitademing zakt je borstbeen, je schouders en neem je een ontspannen/niet drijvende houding aan. Paarden leren daar al heel snel op te reageren. Ook onder het zadel gebruik ik uitblazen als hulp en dat werkt zo ontzettend goed. Beter dan welke 'hooooho' dan ook (waarbij ik meestal toch eerst goed inademde en wat spanning gaf in mijn ademhalingsspieren bij het uitspreken, wat een tegengesteld effect heeft. Zwaartepunt gaat omhoog ipv van neer).
Kyra kwam in het begin ook naar me toe ipv te blijven staan op de cirkel/hoefslag. Dat heb ik opgelost door bewuster de beloning te geven: altijd naar haar toegaan om de beloning aan te bieden, in plaats van het paard de beloning te laten komen halen. Als dat goed gaat kun je de click voor het halthouden uitstellen zodat jij tijd hebt naar haar toe te lopen. En de click is oook einde oefening: dus als je clickt voor halthouden op de cirkel, mag hij daarna ook weer gaan lopen.
nimue2010 schreef:Allereerst; wat zijn jullie weer goed bezig. Wij liggen stil - het is hier een complete ijsbaan :-(
Een pauze (of winterstop zoals iemand schreef, haha) geeft daarna altijd weer goede resultaten, heb ik gemerkt. Altijd na een pauze (bv vakantie, zwangerschap, quarantaine/emigratie) zijn de trainingsresultaten daarna toch weer beter. Ik las nu zelfs bewust pauzes in, in mijn jaarplan. Misschien kun je je paard leren schaatsen?
xmarajacobs schreef:Ik zou wel heel graag met clickertraining willen beginnen, maar het komt er elke keer niet van.. in 2013 toch maar is gaan proberen, ik vind dat ze wel altijd respect voor je hebben met clickertraining.
Welkom!
Visitor schreef:Wow HL, wat een vooruitgang!
<knip> Daarna in stilstand de achterhand wegdraaien voor één been (soort wending om de voorhand dus). Daarbij heb ik haar nog wel stiekem geholpen in het begin door aan de teugels iets tegen te houden omdat ze anders gewoon half zijwaarts half voorwaarts ging stappen.
Ik vind een beetje met de teugel je paard helpen het juiste antwoord te vinden ook niet heel erg, zeker niet als je het zo snel kon afbouwen. Ik probeer me bij iets nieuws altijd aan de regel te houden: set up for succes: maak het goede antwoord gemakkelijk en alle andere antwoorden moeilijk(er).
Je zou deze oefening bv eerst voor een hindernis kunnen doen of je paard met zijn hoofd voor de bakrand (of andere fysieke barrière) zetten zodat 'voorwaarts' gaan een moeilijker antwoord is, dan opzij gaan. Telkens eerst op dezelfde plek in de bak oefenen tot het goed gaat voor je dezelfde oefening in een andere context gaat plaatsen (op een andere plek, de andere kant op laten wijken of zonder hulp van een hindernis).
Kan je paard wel vanaf de grond wel zijn achterhand wegzetten als je met je hand de 'beenhulp' geeft?
@Nelleke: heel veel beterschap!
------
Ik ga nog even aan mijn lig filmpje werken. Volgt zsm