Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ymor

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 12:29

Super gaaf dat filmpje!!! Mooi om jullie band zo te zien.

MiCasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 13:05

Ymor welkom!

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 15:05

Welkom!
En goed filmpje :)

Die van mij is momenteel onmogelijk.. hij staat heel de dag buiten maar niet op de wei en meneer heeft nu energie voor 10. Zolang we stappen gaat alles goed maar in draf wordt hij echt heftig. Hij wil alleen maar rennen bokken steigeren crossen en vooral.. de lijn los trekken. Hij weet precies hoe hij dat moet doen..
Maar goed de aanhouder wint en na 6x de lijn uit mijn handen te hebben getrokken vandaag toch nog op iedere kant een normaal rondje draf eruit gekregen maar het kost me wel veel moeite om dan geduldig te blijven :')

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 13:33

Vandaag eindelijk er eens met lange lijnen bezig geweest. Was alweer tijdje terug. Moest ff van wat verder komen, maar uiteindelijk goed geëindigd. In menpositie kon ze nu ook fijn verzameld draven, scheelt dat ik dan niet het gevoel ben dat ik maar wat meegenomen wordt. Kon ook mooi wat voltes en achtjes maken. Ze liet fijn los aan beide kanten en binnen achterbeen mooi ondertreden.
Ja het is nog basis, maar kan er toch blij van worden.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 11:50

Hier begin 2018 verhuizen naar ander stalletje waar we ook weer een bak hebben (die niet meteen een modderpoel is na regen), dus dan ga ik het werk aan de hand ook weer fijner op kunnen pakken. Zal dan ook wel updates hier plaatsen zo nu en dan!

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 22:09

Hoi! Ondanks dat er hier al even niet gepost is... Mag ik me ook melden? :D

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 23:40

Wij hebben zaterdag een super les gehad! Mariska snapt eindelijk wat ik vraag! **\O/** Ze loopt nu mooi over haar rug op de cirkel tijdens het handwerk, en eindelijk ‘zie’ ik het ook echt. Soms twijfel ik nog wat te hard aan mezelf, maar dat betert wel met oefenen hoop ik :)
Enige negatieve puntje was dat tijdens de les haar dominante en onrespectvolle kantje weer even naar boven kwam, echt ‘duwen’ met haar schouder naar mijn richting. Dus op haar plek moeten zetten, dan werd ze wel even boos. Maar daarna ging het weer goed!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:10

Leuk, nieuw leven in de brouwerij!

Wij (bijrijdster en ik) gaan in maart naar stal Mireille voor een combidag werken aan de hand en longeren/rijden. Zijn druk bezig met de voorbereiding!

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 17:26

Ik heb afgelopen vrijdag eerste les loswerken en lange lijnen met mijn andere bijrijdpaardje. Dat was echt leuk. Hij pakte het zo leuk op.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 15:27

Afgelopen weken het wadh een beetje laten liggen, maar daar werd ik voor gestraft met een stijve pony die niet fijn kon lopen. Het staat dus weer braaf op de planning 2x per week.

Merken jullie het ook zo snel als je er te weinig aandacht aan besteedt?

kel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 22:01

Hoi allemaal, ik kom hier even binnen vallen. Ik ben benieuwd of hier iemand tussen zit die les geeft of mij wil helpen met grondwerk met mijn bijna 2,5 jarige Lusitano hengst. Omgeving Tilburg/Loon op Zand.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 23:30

Ik meld mij ook weer :o vandaag een half uur les gehad met Mn pony. Dit was de eerste keer met haar. Mijn pony leert snel wat ik zelf wel erg prettig vind. Helaas nog geen foto's, die komen nog.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 00:00

Welkom hier keltje, heb alleen helaas geen tips voor je. Wel erg gaaf, een jonge lusitano!

Nono wat leuk van je eerste les, wat heb je allemaal gedaan qua oefeningen? :D

Hier ook weer les gehad, wadh en een stukje lange teugelen vandaag. Onze nieuwste oefening is de overgang achterwaarts-stap en wat is het gaaf om dan te zien hoe de spieren al ontwikkeld zijn. De overgang mag nog heel wat vlotter en krachtiger, maar het feit dat hij deze oefening met correct gebruik van buik- en rugspieren uitvoert maakt me al helemaal blij. :D

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 00:06

Hier gaat het werk aan de hand alleen maar vooruit!
Enkel lopen we opeens tegen een probleem aan bij buitenritten. Mijn paard komt al sinds haar 2,5 op straat en opeens nu ze 10 jaar wordt, is alles een probleem. Super gespannen en schrik van alles. Dat heeft ze nog nooit gehad, echt gevaarlijk gedrag :( Daar gaat voorlopig al onze tijd in kruipen vrees ik :(

Gisteren ben ik er zelfs afgesprongen omdat ze maar achteruit bleef gaan en we anders samen in de gracht zouden belanden :(

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 00:20

Bbf, dat is echt niet leuk!! Is er iets voorgevallen? Lichamelijk iets aan de hand?

Wij hebben vooral het hoofdkantelen naar rechts "opgelost", en het binnen achterbeen aan het werk gezet. Mijn pony heeft nogal wat stress signalen dus we doen het met kleine stapjes :D daarnaast kan ik zelf die kleine stapjesbeter onthouden :=

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 00:24

No_No schreef:
Bbf, dat is echt niet leuk!! Is er iets voorgevallen? Lichamelijk iets aan de hand?

Wij hebben vooral het hoofdkantelen naar rechts "opgelost", en het binnen achterbeen aan het werk gezet. Mijn pony heeft nogal wat stress signalen dus we doen het met kleine stapjes :D daarnaast kan ik zelf die kleine stapjesbeter onthouden :=

Het is eigenlijk opeens begonnen, heel vreemd! In haar gedrag is ze wel de normale pony maar eens ze buiten komt, doet ze heel vreemd. De osteopaat en zadelpasser zijn net geweest dus dat zou het niet mogen zijn eigenlijk -O-

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 00:32

BBF, staat ze minder buiten dan andere jaren of beweegt ze minder door alle nattigheid? Dan is het drukke gedrag buiten misschien daardoor te verklaren. Of ze heeft door de hogere temperaturen het voorjaar in het hoofd. Een heel andere optie is misschien PPID? Klinkt misschien gek, maar daar kunnen ook gedragsveranderingen bij om de hoek komen kijken. Ook al ver voordat je andere zaken merkt. Weet je of ze gevoelig is voor suikers/zetmeel in het voer? Is ze ooit al eens hoefbevangen geweest? Krijgt ze andere hooi/voordroog of ander krachtvoer/een ander supplement?

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 10:12

Jet schreef:
BBF, staat ze minder buiten dan andere jaren of beweegt ze minder door alle nattigheid? Dan is het drukke gedrag buiten misschien daardoor te verklaren. Of ze heeft door de hogere temperaturen het voorjaar in het hoofd. Een heel andere optie is misschien PPID? Klinkt misschien gek, maar daar kunnen ook gedragsveranderingen bij om de hoek komen kijken. Ook al ver voordat je andere zaken merkt. Weet je of ze gevoelig is voor suikers/zetmeel in het voer? Is ze ooit al eens hoefbevangen geweest? Krijgt ze andere hooi/voordroog of ander krachtvoer/een ander supplement?

Ze staat 24/7 buiten dus ze kan wel vrij bewegen. Door de nattigheid heeft ze wel een tijdje minder bewogen maar die nattigheid trekt hier redelijk snel weg door de zandgrond.
Ik heb even PPID symptomen opgezocht maar die lijkt ze niet te hebben, maar ik hou het wel in de gaten! Kan altijd het geval zijn!
Ze is een Haflinger dus gevoelig voor suikers, zeker wel! Nog nooit hoefbevangen geweest en ze krijgt enkel hooi, geen kuil, verder geen krachtvoer of supplementen (op een zoutsteen na). Ik probeer ze echt zo weinig mogelijk te geven omdat ze zo snel te dik kan worden.
Ik ga mijn instructrice er ook eens naar laten kijken, misschien herkent ze het gedrag wel. De dierenarts ga ik de volgende keer dat hij komt er ook over aanspreken denk ik, als het nog niet opgelost is dan.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 10:32

Als ze enkel op droog hooi staat ( of voordroog, maar dat krijgt ze niet) in de wintertijd, kan het zijn dat er toch wat tekorten ontstaan in bepaalde vitaminen/mineralen in de loop van de jaren. Dan zou je een keer een uitgebreid bloedonderzoek kunnen overwegen, waarbij naar alles gekeken wordt. Rijd je ook met haar in een bak? En zo ja, is ze dan ook drukker dan anders?

Overigens denk ik zomaar dat PPID al aanwezig kan zijn voordat je echte symptomen ziet hoor, maar dat zal dan waarschijnlijk niet uit het onderzoek komen, zo gevoelig zijn die metingen niet vrees ik.

En er zijn wel meer ziektes die ze kunnen ontwikkelen bij paarden die snel dik worden ( sober zijn), waarbij ze ook schrikkeriger kunnen worden.

Als het hanteerbaar is, zou ik denk ik kijken of het zo blijft of dat het straks weer verbetert en de DA er niet speciaal voor laten komen. Als je denkt dat het echt gevaarlijk wordt, is dat een ander verhaal.

Je kan ook nog kijken of een supplement met magnesium ( en dan liefst magnesiumcitraat) helpt. Vaak bij een tekort aan magnesium worden paarden ook schrikkeriger.

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 11:04

Jet schreef:
Als ze enkel op droog hooi staat ( of voordroog, maar dat krijgt ze niet) in de wintertijd, kan het zijn dat er toch wat tekorten ontstaan in bepaalde vitaminen/mineralen in de loop van de jaren. Dan zou je een keer een uitgebreid bloedonderzoek kunnen overwegen, waarbij naar alles gekeken wordt. Rijd je ook met haar in een bak? En zo ja, is ze dan ook drukker dan anders?

Overigens denk ik zomaar dat PPID al aanwezig kan zijn voordat je echte symptomen ziet hoor, maar dat zal dan waarschijnlijk niet uit het onderzoek komen, zo gevoelig zijn die metingen niet vrees ik.

En er zijn wel meer ziektes die ze kunnen ontwikkelen bij paarden die snel dik worden ( sober zijn), waarbij ze ook schrikkeriger kunnen worden.

Als het hanteerbaar is, zou ik denk ik kijken of het zo blijft of dat het straks weer verbetert en de DA er niet speciaal voor laten komen. Als je denkt dat het echt gevaarlijk wordt, is dat een ander verhaal.

Je kan ook nog kijken of een supplement met magnesium ( en dan liefst magnesiumcitraat) helpt. Vaak bij een tekort aan magnesium worden paarden ook schrikkeriger.

Dan moet ik ze misschien toch op een vitaminebrok zetten. Dat kan alweer helpen. Bedankt trouwens voor al de goede uitleg :)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 16:59

Ik voer hier ook een vitamine korreltje. Van die 75 gram worden ze echt niet vet hoor.

Hier een paar foto's van onze les
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 18:04

Hier ook een vitaminekorrel, ook toen mijn IJslander moest afvallen.

Leuk paardje NoNo en de concentratie spat van de foto's af!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 22:21

Dank je wijslander!
Ik ben ook heel blij met haar. Nog veel te verbeteren en recht te richten maar dat komt vast goed :o

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 00:02

No_No schreef:
Ik voer hier ook een vitamine korreltje. Van die 75 gram worden ze echt niet vet hoor.

Hier een paar foto's van onze les
[ [url=m/lZHXBg.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ibJacW.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/aqilP7.png]Afbeelding[/url] ]

Het was meer uit praktische redenen dat ik geprobeerd heb zonder ;)

Foto’s zien er super leuk uit!!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 00:43

Ga weer proberen mee te lezen ...
Wat issues gehad met gezondheid paard en drukte van mezelf
Maar heb dame zaterdag weer eens aan de lange teugel gehad
Mag niet klagen na zo lange tijd .
Ze.durft makkelijk sterk te worden voor en lekker liefste op haar makkelijkste kant rechts om te willen blijven .
En zoek meer ontspanning van haar uit .en dan beter lichsamsgebruik ook
Maar gaan wel weer meer af wisselen wadh , LT en onder zadel
Gewoon longe werk doe ik nog maar weinig vanwege artrose

We hebben binnenkort wel weer les ook via een wat andere weg ...
Ben heel benieuwd of t prettig is voor ons