Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
No_No schreef:Bbf, dat is echt niet leuk!! Is er iets voorgevallen? Lichamelijk iets aan de hand?
Wij hebben vooral het hoofdkantelen naar rechts "opgelost", en het binnen achterbeen aan het werk gezet. Mijn pony heeft nogal wat stress signalen dus we doen het met kleine stapjesdaarnaast kan ik zelf die kleine stapjesbeter onthouden
Jet schreef:BBF, staat ze minder buiten dan andere jaren of beweegt ze minder door alle nattigheid? Dan is het drukke gedrag buiten misschien daardoor te verklaren. Of ze heeft door de hogere temperaturen het voorjaar in het hoofd. Een heel andere optie is misschien PPID? Klinkt misschien gek, maar daar kunnen ook gedragsveranderingen bij om de hoek komen kijken. Ook al ver voordat je andere zaken merkt. Weet je of ze gevoelig is voor suikers/zetmeel in het voer? Is ze ooit al eens hoefbevangen geweest? Krijgt ze andere hooi/voordroog of ander krachtvoer/een ander supplement?
Jet schreef:Als ze enkel op droog hooi staat ( of voordroog, maar dat krijgt ze niet) in de wintertijd, kan het zijn dat er toch wat tekorten ontstaan in bepaalde vitaminen/mineralen in de loop van de jaren. Dan zou je een keer een uitgebreid bloedonderzoek kunnen overwegen, waarbij naar alles gekeken wordt. Rijd je ook met haar in een bak? En zo ja, is ze dan ook drukker dan anders?
Overigens denk ik zomaar dat PPID al aanwezig kan zijn voordat je echte symptomen ziet hoor, maar dat zal dan waarschijnlijk niet uit het onderzoek komen, zo gevoelig zijn die metingen niet vrees ik.
En er zijn wel meer ziektes die ze kunnen ontwikkelen bij paarden die snel dik worden ( sober zijn), waarbij ze ook schrikkeriger kunnen worden.
Als het hanteerbaar is, zou ik denk ik kijken of het zo blijft of dat het straks weer verbetert en de DA er niet speciaal voor laten komen. Als je denkt dat het echt gevaarlijk wordt, is dat een ander verhaal.
Je kan ook nog kijken of een supplement met magnesium ( en dan liefst magnesiumcitraat) helpt. Vaak bij een tekort aan magnesium worden paarden ook schrikkeriger.
No_No schreef:Ik voer hier ook een vitamine korreltje. Van die 75 gram worden ze echt niet vet hoor.
Hier een paar foto's van onze les
[ [url=m/lZHXBg.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ibJacW.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/aqilP7.png]Afbeelding[/url] ]