Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 19:39

Ik vind dat ze het al super goed doet :j Ik zou bv na click drie haar zelf laten opstaan (al dan niet via een commando) zodat ze dus niet tot rollen komt.

Ik vind het best moeilijk met de mijne, Noah snapt goed genoeg wat ik wil, dat zie ik gewoon aan z'n hele houding :) maar hij probeert altijd wat andere dingen voor hij effectief gaat liggen. Hoe heb jij het zo netjes op commando kunnen zetten? Zo gaat het bij ons:

edit: kijk best zonder geluid :+ Ik heb de clicker in m'n linkerhand en in de andere hand snoepjes, maar ik klets er nogal op los :+

Urko

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 20:45

@Hippologic: Elke keer als ze zelf opstaat zelf de bak uitlopen, met andere woorden .. jij opstaan, jij je verzorger wegjagen...en daarnaast een commando koppelen aan opstaan en telkens uitbundig belonen als ze opstaat bij het desbetreffende commando.

En je tijd voor je blijf langer maken, dus click langer uitstellen. Verschillende prikkels toe gaan voegen (denk aan een keer springen, om je paard heen lopen, met je rug er naar toe gaan staan, korte prikkels maar *anders* dan je normaal doet. Clicken en belonen als ze blijft liggen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:46

@SN, ik vind dat Noah het juist goed doet hoor. Sommige paarden hebben even nodig om een plekje te zoeken. Dat wordt vanzelf beter. In het begin deed Kyra dat ook.

Hier een filmpje uit 2009, toen ik het nog aan het aanleren was. Ik weet niet of dit profiel openbaar is, het is van Kehdra. http://kehdra.hyves.nl/?pageid=ADTL91NV ... 3451|dR0V|

Ik doe hier nog heel veel aan lichaamstaal om uit te puzzelen wat een handige cue is. Ik heb het liggen helemaal via freeshaping aangeleerd. Het blijft ook altijd mijn vraag aan haar, of ze wil liggen. Ik heb het daarom ook niet aangeleerd vanuit het compliment. Ik wilde deze oefening niet op commando/moeten/dwingen zetten. In die tijd deed ik ook nog aan R- om dingen aan te leren.

@Urko: een commando voor opstaan had ik ('up!') maar dat heb ik de laatste tijd vergeten. Ik was ook bang dat als ik te enthousiast voor 'up' beloon, ik haar dan juist stimuleer om op te staan. Het liggen moet daarom denk ik op een hogere reinforcement staan, dan het opstaan.

En ook verschillende prikkels toevoegen heb ik eerder gedaan. Ook die was ik de laatste tijd vergeten. Ik mis mijn trainingsmaatje echt! Daarmee besprak ik zulke dingen altijd direct. Ik heb bv ook kleine kunstjes tijdens het liggen gevraagd zoals flehmen wat ze erg graag en gemakkelijk doet. Alle tips die gegevens zijn ga ik weer toepassen. Die zijn een beetje in vergetelheid geraakt omdat ik naar het 'zitten' toe werkte. Daardoor is wat 'langer liggen' op de achtergrond geraakt en er een beetje uit getraind. Bedankt iedereen.

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 01:58

Ik merk met Ziggy ook heel erg dat hij net als een hond, zijn plekje moet zoeken.
Dan ben ik een eeuwigheid bezig met mijn commando en dan staat hij maar te draaien en dan loopt hij weer een rondje om mij heen haha.
Na 3 schijnbewegingen gaat hij dan uiteindelijk met een diepe zucht liggen en kijkt heel lief om eten.
het wat langer liggen is voor mij idd ook nog wel een issue.
Hoewel het zitten ons wel goed af gaat! *\o/*

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 09:57

Hippologic: wat grappig, volgens mij heb je het hetzelfde aangeleerd als ik. Ik heb het vanuit rollen aangeleerd, maar dan clicken om door de benen te gaan, zodat hij niet overging in rollen. Ik merk dat hij het snapt omdat hij vaak schraapt en dan schattig kijkt (ala 'koekje?') in de hoop dat dat genoeg is.

Idd, zoals nenaavdw zegt, beetje rondscharrelen, schijnbewegingen, zuchten, en dan uiteindelijk toch maar gaan liggen. Om hem te stimuleren krab ik ook met mijn voet aan de grond haha, dat was heel herkenbaar!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:00

Ik heb gisteren jullie tips uitgeprobeerd: Kyra afgeleid tijdens het liggen door haar kunstjes te laten doen (flehmen) terwijl ze lag. De eerste keer stond ze snel op nadat ze op eigen initiatief ging rollen en toen heb ik haar een time-out gegeven door met mijn rug naar haar toe te staan.

Bij de tweede keer liggen heb ik weer flehmen gevraagd ter afleiding en ook om haar heen gelopen. Dat doe ik ook als ze moet stilstaan. En toen bleef ze al veel langer liggen. Ze ging de 2e keer ook niet rollen. IK heb met appel beloond, dat heeft ze al lang niet meer gehad en vind ze heel lekker.

Ze sloeg uiteindelijk wel haar benen uit om te gaan staan en daar heb ik ook voor geclickt. :o Later dacht ik dat dit misschien niet zo handig was omdat dit met opstaan te maken heeft. Maar ik heb een tijdje gewerkt aan het zitten en dit was zo'n vooruitgang dat ik automatisch clickte... Daardoor ben ik ook vergeten om het 'up' commando te geven.

Kortom vooruitgang geboekt. Heel tevreden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:31

Ik vind het al knap dat jullie hen kunnen laten liggen... hihi. Tips staan er ondertussen al en ik heb daaraan niets toe te voegen, gezien mijn gebrek aan ervaring op dit gebied. Heb eigenlijk nauwelijks iets met VD gedaan en laten liggen vind ik met mijn kneuzen wat twijfelachtig.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:01

Even een zwaai vanuit de meeleeshoek. :wave: Ik heb al een tijdje niet meer gereageerd, maar lees nog wel steeds mee. Ik zit hier in een dip, letterlijk en figuurlijk. Ik zit thuis met mijn rug, was net lekker terug begonnen op de nieuwe stal en nu weer stil gevallen. En als ik stil val, dan weet ik het allemaal even niet meer... Mssn doen de donkere dagen er ook niet goed aan.

Deze maand ook niet mee gedaan aan de horse agility... Ik heb twee fanatieke HA-studenten en ze zijn beide eerste geworden, ééntje vorige maand de andere deze maand. Ik kreeg vandaag een heel blij telefoontje om me te bedanken, dat is wel heel fijn. :) Ik heb in 2012 toch zeker die twee mensen warm en fanatiek gekregen, ze hebben fun en halen mooie resultaten. Soms denk ik wel eens dat ik wel veel hooi op mijn vork neem, maar als ik dan zo 'n telefoontje krijg: daar doe je het toch voor. :D

Afbeelding
Oké, voor Kerst is ie een beetje laat. Maar 2013 komt eraan!

Dixies_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 01:23

Wat een leuke filmpjes Hippologic!! Ik vind dat ze het al heel goed doet.
Op dit moment ben ik met Dixie de overgang naar draf aan het leren. De laatste tijd is ze lekker fris en biedt ze hem vaak zelf aan. Dit beloon ik door te clicken en koppel er dan mijn hulp en cue aan. Als dit goed gaat wil ik ook de galop gaan aanleren. Ik denk wel dat Dixie ook snel in de vlucht stand schiet. Hoe zou ik dit het beste kunnen aanpakken? Welke hulpen en cues gebruik jij en hoe heb je het geleerd met andere paarden erbij?

En welke hulpen/cues gebruik je bij gangen terug? Dixie heeft de neiging wanneer ik haar vraag te halthouden gelijk naar me toe te komen. Hoe leer ik haar aan dat ze blijft stilstaan? Zodat ik ook weer een bijvoorbeeld een overgang naar stap kan vragen.

Morgen ga ik met een vriendinnetje kijken of we Dixie zover kunnen krijgen een mens op haar rug toe te laten. Maandag trailerladen met de clicker en targetstick! De afgelopen dagen bijna alleen maar buiten gewandeld. Tijdens het wandelen oefen ik dan het grondwerk. Enge obstakels onderweg worden getarged en bij vrachtwagens/tractoren vraag ik simpele oefeningen waardoor ik heel mooi voorkom dat ze in de alertheidsfase terechtkomt. Werkt super dat clickeren!!!! Dixie geniet er zo van en is zo lekker relaxed. Ze kijkt me vaak met hele grote puppy ogen aan als ik haar terugzet in de paddock aan het einde van de training.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 10:39

Dixies, leuk hoor, die voorbereidingen van een jong paard, zoals je dat nu aanpakt. Halthouden op de plaats doe je net als met alles in ministapjes. Eerst halt op commando terwijl je erbij staat en dan beetje voor beetje afstand nemen. Het is als alles met clickeren. Je gaat uit van datgene wat het paard kan en hakt het vervolg in zo klein mogelijke stapjes.

Met oversprong in galop zou ik er zelf voor kiezen om zo snel mogelijk te clicken in het begin. Dus bij aanstalte in galop springen, daarna eerste galopsprong en ook dat beetje voor beetje uitbouwen, zodat het niet eens in hem opkomt om de vluchtstand te gebruiken. Het wordt dan gewoon een spelletje.

Vie, vervelend van je rug. Misschien pak je werkelijk te veel hooi op de vork? Kijk daarvoor uit. Ook al is het nog zo leuk; je dipje en rugproblemen zijn seintjes van je lijf dat het teveel wordt. Neem een paar weekjes rust (je kunt nu toch niets, dus gewoon even accepteren) en probeer voor jezelf op een rij te zetten wat reeel is en wat niet. Ben niet bang om te strepen. leuke dingen weglaten, kunnen later, als je meer tijd hebt, altijd terugkomen. Niets is definitief.
Leuke foto

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 11:26

Allereerst; wat zijn jullie weer goed bezig. Wij liggen stil - het is hier een complete ijsbaan :-(
Ik zou even willen reageren op het vermogen van een dier om eigen medicatie te kiezen; dat heet 'zoopharmacognosy'. Ik werk soms met etherische olieën en laat de dieren altijd zelf kiezen. Je zult verbaasd staan hoe goed ze aangeven wat ze nodig hebben.
Ik heb een heel mooi filmpje van Ttouch-instructor Sarah Fisher die met een ram werkt. Zal proberen of ik het kan uploaden

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:09

Doe maar. Is altijd interessant. Het principe van het kiezen van de olie ken ik wel (heb ooit opleiding gedaan in die richting), maar dat is toch anders. Heeft ook met een voorkeur voor bepaalde geur te maken. De werking ervan is nog niet bewezen, dus het kan simpelweg alleen die voorkeur zijn

Het kiezen van pijnstiller is toch een ander verhaal. Het ging om NSAID weet ik inmiddels (heb nog meer info over dat onderzoek via de uni opgevraagd, dus hoop dat te krijgen). De vloeistof met medicatie was bitter, de andere aangeboden, maar werkeloze vloeistof zoet. Ratten met pijn kozen voor de pijnstiller totdat het ingespoten middel dat de artrose symptomen opwekte was uitgewerkt. Toen kozen ze voor de lekkere vloeistof.
Pijnstiller is nauwelijks goed voor het lijf te noemen. Het ging erom dat de dieren dus daadwerkelijk pijn ervaren op een negatieve manier (daar was een discussie over ivm bouw hersenen) en die pijn ook bewust wilden verlichten middels desnoods een vieze vloeistof. Het verband werd dus ook snel gelegd.
Ik heb het volledige onderzoek nog niet, maar ik vermoed dat de pijnstiller eerst een paar keer is ingegeven opdat het verband werd gelegd en dat daarna pas de keuze mogelijkheid werd aangeboden.

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:17

Toch denk ik dat het wel degelijk gaat om het vermogen iets te kiezen wat op dat moment goed voor je is. Er is waargenomen dat bijv. apen giftige planten eten wanneer ze parasieten hebben. Op een pijnmoment is een pijnstiller natuurlijk ook goed voor het lijf/hoofd :-) Ik vermoed zelf dat dieren een keuze baseren op veel meer dan alleen geur - alleen is dat voor ons mensen niet waar te nemen, te bewijzen.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:47

Het is bijzonder dat ze het verband kunnen leggen. Ik heb wel gehoord dat veel dieren ook onthouden waar ze ziek van worden en dat voedsel (plantje of iets dergelijks) daarna vermijden. En tussen het eten en ziek worden zit toch zeker een paar uur.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:24

CM klopt wel ja. Had ik nog niet echt bij stil gestaan. Zat een beetje met de vraag of een dier het verband legde tussen pijnstiller en verdwijnen van pijn, maar dat is hetzelfde verhaal.

Nimue, dat dieren planten eten die op dat moment goed zijn, instinctief, klopt wel ja. Althans... deels. het vermogen blijkt bij veel gedomesticeerde dieren sterk verminderd, waardoor je er niet op kunt bouwen. Wellicht heeft dat hele verhaal ook te maken met het verband iets eten/beter voelen.Hetzelfde als wat CM verteld en de pijnstiller.

Ik bedoelde alleen dat de werking van de olieen niet bewezen is en dat ik derhalve denk dat het in een dergelijk geval eerder te maken heeft met de voorkeur voor een geur.
Maar goed... ik ben op dat gebied dan ook best sceptisch (geworden)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 10:36

Zo ik heb het denkwerk boek van Inge Teblick uit. Ik vind het een aanrader. De rode draad is hoe leren werkt en waarom je dan voor clickertraining zou kiezen (nou ja, zo lees ik het in elk geval). Het begint met een deel "hoe zit een paard nu eigenlijk in elkaar" (zintuigen, biomechanisch, intelligentie). Dan een deel "hoe werkt leren". En dan een deel clickertraining. Het is ook een interessant boek voor mensen met kennis van leertheorie en clickertraining (zoals jullie hier in dit topic), want vooral aan het eind komen wat meer geavanceerde begrippen ter sprake. En het boek gaat al in op rijden met de clicker (als voorbereiding voor het volgende boek, rijwerk), daar is nog erg weinig informatie over te vinden.

Er staat verder een heel grappig stukje in over hoe je als beginnende clickertrainer te maken krijgt met paarden die allerlei gedrag vertonen dat niet op cue staat, en je stalgenoten zich afvragen waarom je je paard toch de hele tijd wortelschijfjes geeft. Maar dat het allemaal wel goedkomt. Als het even niet zo lekker gaat met trainen een leuk en troostrijk stukje om even terug te lezen :).

Voor alle paardenmensen die nog niet clickertrainen of zich hebben verdiept in leertheorie vind ik het boek helemaal een aanrader, wat mij betreft zou iedereen die iets met paarden doet het gelezen moeten hebben.

update: oh ja, ik vond alles wel duidelijk uitgelegd maar ik kan niet beoordelen hoe dat is voor iemand voor wie dit alles nieuwe materie is. Maar ik zal het binnenkort eens vragen aan een vriendin die het aan het lezen is.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 18:53

Ik zal snel updaten over Kyra's liggen/blijven liggen. Helaas de filmpjes van gister zijn toch niet gefilmd (en het ging zo goed) maar van eergister heb ik wel filmpjes, de 2e sessie. Mijn schoonouders zijn op bezoek en het is oudjaar/nieuwjaar dus een drukke dag.

Ik hoop binnenkort dit boek aan te schaffen:
Afbeelding
Riding with the clicker-Alexandra Kurland
http://www.theclickercenter.com/clicker ... gbook.html

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:44

Dat boek zou ik inderdaad ook nog graag hebben. Nu bezig in boek van Inge Teblick. Boekje van Barbara Schöning inmiddels uit, staat niets nieuws in, maar misschien leuk voor iemand die wil beginnen met clickeren, is een korte introductie met duidelijke voorbeelden. (Wel in het Duits.)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 11:20

Boek van inge wil ik ook nog, maar pas als ik de ziektekosten hier weer te boven ben. Weet trouwens ook nog niet hoe de toekomst ivm clickeren met paarden eruit gaat zien.
Nou ja... eerst maar eens mijn studie afmaken. Die ligt hier ook te verstoffen en moet voor mei af.

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:15

Ik ben begonnen in met lezen van het boek van Inge, ben nu nog maar aan het begin, maar ik heb al wat dingen gelezen die ik nog niet wist. :) Ik vind het een mooi boek en nu al leerzaam.

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:24

Ik ben ook nog maar 80 bladzijden op weg en vind het ook een goed boek!

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 22:41

Ik ben bijna bij p. 200 en was geïnspireerd om het vandaag toch onder het zadel ook eens te proberen met clickeren. Ik weet toch niet of dat een succes gaat worden, paard wordt een beetje té enthousiast misschien, volgt mijn (onbedoelde) hulpen misschien wel wat té goed op opeens en lijkt gefrustreerd als er niet meteen een click voor iets komt... (Of gaat opeens versnellen of stoppen, achteruit of draaien om te kijken of dat het is wat ik zoek, en dat hou ik dan weer tegen omdat ik dat niet wil, voelt een beetje ongecontroleerd allemaal.) Op de grond is dat nooit een probleem maar onder het zadel wel lastig. Nouja, nog maar even mee doorvogelen.
Heb vandaag ook weer even geoefend met 'hoofd laag' , was alweer een paar weken geleden. En heb nu filmpje van vandaag en nog filmpje uit augustus en oktober achter elkaar gezet. Wie het leuk vindt om te zien, stuur maar een pb.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 08:35

@visitor ga je misschien te snel? Welke oefeningen heb je gedaan onder het zadel? Ik had gisteren even wat grondwerk gedaan maar Myrtle was helemaal niet gemotiveerd. Ze ging heel moeizaam in draf wat eerder juist zo goed ging. En ik trap er elke keer in, mijn gevoel zegt het wordt niks vandaag stop er maar mee, maar dan ga ik toch door. Het zou fijn zijn als ik de oorzaak wist van zo'n mindere dag maar ik zou het niet weten, last van de artrose? Tijdstip? Iemand anders ervaring hiermee en hoe lossen jullie dat op?

Gelukkig 2013 allemaal :)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 09:22

Ik heb oefeningen gedaan die ik in het verleden ook al wel met de clicker (in mijn geval woord als bridge) heb geoefend: halthouden, wending om de voorhand (nouja soort van;-)) en beginnetje wijken in stap. Alleen dat deed ik eerst op het einde van de rij-sessie en nu aan het begin en er doorheen. Darna deed ik wat dingen die niet direct oefeningen waren waarvoor ik wilde bridgen (wegstappen, wegdraven), omdat dat dingen zijn die al goed bevestigd zijn en ik Inge op de Equiday Advanced kort sprak en zij zei: 'if it ain't broke, don't fix it', wat ook mijn gevoel was. Maar toen raakte paard volgens mij een beetje gefrustreerd of geënthousiasmeerd en dat was dus een beetje lastig. Ze was ook wel erg hongerig op dat moment, misschien gewoon té. Maar ik moet het denk ik wat vaker proberen zodat ik ook kan uitmaken of het frustratie of enthousiasme is en dan kan ik het daar op aanpassen. Of misschien moet ze gewoon wennen. Ik kwam net zelf tot de conclusie dat het eigenlijk wel positief is dat ze zich in allerlei bochten wringt voor de beloning. Ik moet die motivatie van haar alleen nog op een goeie manier zien in te zetten ohz. Is voor mij natuurlijk ook wennen, hoe je die energie moet 'kanaliseren'. Ik ben gewend dat ze vrij flegmatiek is en er weinig aan vindt... :o

Edit: oja, ik weet ook niet echt een oplossing voor wat je zegt, cm. Ik denk altijd maar dat een paard ook wel eens zijn dag niet kan hebben of geen zin heeft. De reden daarvoor kom je vaak niet achter maar het is dan inderdaad maar het beste het te laten voor wat het is, denk ik (al doe ik dat zelf soms ook niet altijd of te laat).

xmarajacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 11:09

Ik zou wel heel graag met clickertraining willen beginnen, maar het komt er elke keer niet van.. in 2013 toch maar is gaan proberen, ik vind dat ze wel altijd respect voor je hebben met clickertraining.