Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 10:44

Haha, een voorkeur voor 'meer', leuk gezegd :)

Ik wil die test nog graag doen, maar onze paddock = moeras op dit moment, dus ik wacht ook even tot het vriest :)

crosmuller

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 11:26

Ik ben nu wel nieuwsgierig na de testuitslag van billy en myrtle naar resultaten van anderen :).

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 12:26

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 15:35

@sn leuk overzicht, wat een leuke dingen doe je allemaal met de paarden :). Nee nog geen symbolen, dat is de volgende stap.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 19:31

Leuk overzicht. Ik geniet altijd van die overzichten want dan kun je goed ziet dat er altijd toch een hoop gebeurd en geleerd wordt in een jaar:j

Het vervolg van de smaaktest voor Kyra (appel-wortel) is een leuke om op mijn doelenlijstje te zetten voor 2013.

De niet-progressieve overgangen die we geoefend hebben heb ik ook gefilmd. Het is altijd lastig om tegelijk te filmen (je telefoon recht te houden en je paard in beeld) en ook nog eens dezelfde lichaamstaal te gebruiken (wat onmogelijk is omdat je een hand voor je gezicht hebt hangen).

https://www.youtube.com/watch?v=yxLJFFxVIbo
Je ziet dat ze het op de rechterhand beter snapt (hoewel ze dan in de verkeerde galop aanspringt).
https://www.youtube.com/watch?v=O_OzYdScNgI

Maar goed dit is [work in progress. En dit heb ik afgelopen week drie keer geoefend. Ik ben erg tevreden over de voortgang.

In het begin wilde ze niet aanspringen en ging ze eerst draven, na een paar keer snapte ze dat ze moest galopperen. De clicker helpt zo goed hierbij. :j Maar ze wilde ook niet stappen, dus draafde ze vanuit de galop of ze stond ineens stil of ze kwam direct naar binnen. Dus dat hebben we allemaal al gehad.

Verder had ik een soort blingbling wimpel aan een stokje gevonden in de dollarshop. Leuk om mee te desensibiliseren. Een vriendin zei dat ze het leuker zou vinden als Kyra eree zou zwaaien i.p.v. ikzelf, dus voila! https://www.youtube.com/watch?v=Ir2iKbhdMQI :D Het gebonk wat je hoort is mijn zoontje die op mijn kast zit en met zijn voetjes tegen de kast schopt.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 20:18

Zo'n wimpel ding aan een stokje zou Llevado ook geweldig vinden om mee te spelen :))

Enneh, voor iedereen in dit topic ook :D
Afbeelding

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 00:44

Leuke foto, Amable!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 09:50

SN heel leuk overzicht

HL, leuk idee om met die swirl leren zwaaien. Ze doet stap/galop knap. Je ziet dat ze het moeilijk vindt, maar ze doet zo haar best.

Amabel, leuke foto. Voor jou en ieder ander hier natuurlijk ook hele fijne feestdagen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 09:51

Volgende stap is laten kiezen tussen een NL en een CA vlag. ;)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 09:55

Leuke foto Amable!

Bedankt allemaal, het was echt een leuk jaar :) de winter is tot nu toe wel een beetje crappy, zou zo Sandra haar sneeuw ruilen voor deze regen! Hoe houden de paarden zich eigenlijk in die continue sneeuw? Kunnen ze daar ook gemakkelijk rotstraal oid van krijgen?

Hippologic: ga zo je filmpjes eens bekijken :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 09:57

HippoLogic schreef:
Volgende stap is laten kiezen tussen een NL en een CA vlag. ;)

_O-

Ik last trouwens over een experiment, waarbij de ratten tijdelijk symptomen van artrose gaven (weet het, zielig)
Ze konden later kiezen uit een zoetige vloeistof en een vieze vloeistof met pijnstiller. Ze kozen uiteindelijk steeds die laatste.

Vraag mij af of je dat paarden ook kan leren, gezien ik nog steeds twijfel over die geadviseerde chronische pijnstilling. Niet alleen zou het paard zelf die beslissing voor pijnstilling kunnen nemen, maar je zou ook een goede indicatie krijgen of het paard pijn heeft of niet.
Het moeilijke punt lijkt mij dat je een direct werkend middel moet hebben, wil het die link leggen (lijkt me) Ik moet eens kijken of ik dat experiment kan opduiken en kan vertalen...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 10:00

Knappe Kyra :j Je ziet dat ze nog niet zo sterk is vanachter en dat het aanspringen daarom moeizaam gaat (mijn paard, Noah, heeft net hetzelfde, hij galoppeert ook zo 'ingehouden' omdat zijn achterhand niet erg getraind is, buitenrittenpaard he ^^) Hoe heb je het aanspringen geleerd, gebruik je ook een longeerzweep of volledig op lichaamstaal + clicker? Vaak is het voor haar wat gemakkelijker als ze iets sneller kan/mag galopperen, wat trager/verzamelder is moeilijker en dan valt ze gemakkelijk terug in draf.

Ik moet nu in de les eerst aanspringen op de voor hem gemakkelijke manier (snellere galop), dan ietwat verzamelen tot het punt waar ik voel dat hij het zwaar begint te krijgen, en dan weer vooruit rijden (snellere galop) als beloning zeg maar, want dat is voor hem gemakkelijker te doen :) en zo steeds de tragere (verzamelde) stukjes galop uitbreiden. Hij vindt het zooo moeilijk, haha, echt te schattig hoe hij soms ineens *boef* in draf valt, je voelt hem gewoon denken 'ojee, dat was ff te zwaar, draf dan maar'.

Geweldig ook dat je een binnenpiste hebt, ik ben jaloers!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 10:01

Solleke_Noah schreef:
Leuke foto Amable!

Bedankt allemaal, het was echt een leuk jaar :) de winter is tot nu toe wel een beetje crappy, zou zo Sandra haar sneeuw ruilen voor deze regen! Hoe houden de paarden zich eigenlijk in die continue sneeuw? Kunnen ze daar ook gemakkelijk rotstraal oid van krijgen?

Hippologic: ga zo je filmpjes eens bekijken :D

Nee dank je. Nu is regen en wind, helaas. Gisteren lag er nog 20 cm sneeuw maar die slinkt zienderogen.
Voor de paarden is sneeuw fijner dan modder. Ze geven niets om sneeuw en ze vinden zo'n dik pak heerlijk om in de slapen en rollen. Modder en nattigheid zijn ze minder van gecharmeerd.
Het is alleen wat zwaarder lopen met sneeuw, maar dat lijkt ook geen probleem.
Kwakkelweer (hebben we zelden, maar lijkt erop dat dat de komende dagen gebeurt) is wel rot. Dan is het nl met momenten erg glad en dan zie je ze echt voetje voor voetje lopen. Je merkt wel dat ze zich dus enorm aan de gesteldheid van de bodem aanpassen en nooit risico's nemen. Maar dat komt , denk ik, omdat ze altijd buiten staan (met stal uiteraard) Ze kunnen zowel binnen als buiten eten, maar je ziet met sneeuw dat ze altijd buiten staan en met nattigheid toch best regelmatig in de stal (zeker als het ook waait)
Rotstaal heeft geen van de paarden ooit gehad, maar ik denk niet dat sneeuw een risico is, want dat is helemaal schoon. Probleem is bij mijn weten bv natte stal of modder met mest in e.d.

Edit... ik ben ook jaloers op de binnenbak.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 10:07

Ow, jij ook geen sneeuw meer dus. Ja dat kwakkelweer is echt niets. Sol heeft altijd veel last van rotstraal, ik had het in drie van de vier hoeven onder controle maar in de winter komt het altijd terug. Ik heb hem een tijdje 's nachts in de stal willen zetten (vorige winter) maar toen kreeg hij dikke benen... ook een probleemgevalletje zullen we maar zeggen..

Hier galopperen de jonkies vrolijk door de modder, is altijd leuk he, baasje onderspetteren :P Ik verbaas me wel eens dat ze zo goed ter been zijn, ik zou al lang gevallen zijn :P

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 10:15

Nja, er ligt nog wel sneeuw, maar als het zo doorgaat, verdwijnt hij snel. De bodem is wel nog bevroren en ik denk dat dat ook wel zo blijft. De vorst zit erg diep in de grond.

Ik denk dat paarden die veel buiten zijn per definitie zich prima redden. Die hele angst dat paarden buiten hun benen breken, zorgt voor een averechtse werking. Door ze dan zoveel binnen te houden, zijn de paarden veel slechter ingespeeld op wisselende bodemgesteldheid en hebben ze teveel energie, waardoor meer kans op ongelukken.
Hier weten zelfs de oude gebrekkige dames zich met zeer glad weer op de beentjes te houden, gewoon door zich aan te passen. En jonkies redden zich idd al helemaal prima met ieder weer, als ze het gewend zijn.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 10:42

Solleke_Noah schreef:
Knappe Kyra :j Je ziet dat ze nog niet zo sterk is vanachter en dat het aanspringen daarom moeizaam gaat (mijn paard, Noah, heeft net hetzelfde, hij galoppeert ook zo 'ingehouden' omdat zijn achterhand niet erg getraind is, buitenrittenpaard he ^^) Hoe heb je het aanspringen geleerd, gebruik je ook een longeerzweep of volledig op lichaamstaal + clicker? Vaak is het voor haar wat gemakkelijker als ze iets sneller kan/mag galopperen, wat trager/verzamelder is moeilijker en dan valt ze gemakkelijk terug in draf.

Ik moet nu in de les eerst aanspringen op de voor hem gemakkelijke manier (snellere galop), dan ietwat verzamelen tot het punt waar ik voel dat hij het zwaar begint te krijgen, en dan weer vooruit rijden (snellere galop) als beloning zeg maar, want dat is voor hem gemakkelijker te doen :) en zo steeds de tragere (verzamelde) stukjes galop uitbreiden. Hij vindt het zooo moeilijk, haha, echt te schattig hoe hij soms ineens *boef* in draf valt, je voelt hem gewoon denken 'ojee, dat was ff te zwaar, draf dan maar'.

Geweldig ook dat je een binnenpiste hebt, ik ben jaloers!

Kyra heeft inderdaad nog moeite met haar galop. De ene dag meer dan de andere dag. Dat is een reden om daar wat aandacht aan te besteden. Ik heb wel 2 filmpjes van de galop (kan ik wel per pb sturen aan geïnteresseerden) waarin je duidelijk kunt zien dat ze weinig sprongkracht heeft en dat het na een warming-up beter gaat. Maar ook in de drabbige buitenbak gaat de galop beter omdat ze dan beter haar benen optilt. :7

En sneller galopperen? Dat vindt ze ook moeilijk/wil ze niet. Of ze kan het niet of ze wil het niet, dat kan ik dus niet beoordelen. 'Activeren' zonder de vluchtmodus aan te zetten is al 3 jaar een agendapuntje. En dreigen met geweld/klap uitdelen wil ik ook niet. Alleen met een enthousiaste stem aanmoedigen werkt ook niet altijd/ of niet voldoende. En ik heb haar al heel lang niet meer met een ander paard los in de bak laten rennen, dat zou wel helpen. Zo heb ik haar het galopcommando aangeleerd.

Het aanspringen in galop heb ik aangeleerd op stem+lichaamstaal+clicker en achter andere paarden los in de bak laten rennen. In een later stadium clicken voor het doorgalopperen (ze viel al heel snel terug in draf en om de andere pony's bij te houden sneed ze gewoon de halve bak af.) De volgende stap was met het hoofd wat lager galopperen , daarna de stelling erbij (aan de longe) en nu dus niet-progressieve overgangen (aan de longe om te beginnen). Als het niet duidelijk is vraag maar hoor. Ik heb dit nu in 3 delen getypt, dus het kan zijn dat het wat warrig is (half een 's nachts ook).
:Z

Binnenbak is geweldig! Dat moet hier ook wel want het is ontzettend nat hier. Een regenbui kan wel 48 uur of langer aanhouden. Daar waar je in Nederland nog even kan wachten tussen de buien door is dat hier niet altijd mogelijk!

Kyra vindt sneeuw ook heerlijk! Inderdaad beter dan regen (met harde koude wind).

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 10:51

Sneller galopperen (lekker op de voorhand vallen :P ) vinden ze meestal gemakkelijker dan traag galopperen, raar dat het bij haar omgekeerd is! Een klap uit delen is niet de manier ja :D Je longeert niet met longeerzweep dus? Noah heeft geleerd dat zweep laaghouden = zelfde tempo, zweep optillen = sneller tempo. Maar ik moet wel eerlijk toegeven dat hij dat geleerd heeft door het knallen met de zweep, waardoor nu enkel het optillen ervan genoeg is om een gang sneller te gaan (dit is wel echt een 'commando' geworden heb ik het gevoel, geen angst voor een klap oid). Maar dit is natuurlijk aangeleerd via druk dus ik denk dat je daar geen voorstander van bent :)

Doorgalopperen zal idd te maken hebben met sterker worden, dat komt wel vanzelf als je haar meer gaat trainen, heeft geen haast :) Zoiets kost natuurlijk veel kracht en die spieren moeten ze trainen. Heuveltjes doen op je buitenritjes kan daar al veel bij helpen.

Gebruik je nu nog steeds een stemcommando? Noah doet aanspringne ook op stemcommando, heb ik veel aan gehad om het aanspringen onder het zadel aan te leren :)

edit: over het knallen met de zweep, ik heb Noah ondertussen al bijna 7 jaar en kwam vers van de manege af, we hebben een drietal maanden op een pensionstal gestaan voor we een wei zijn gaan huren, en dat komt uit die periode. Jeugdzonde zeg maar :P

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 15:19

@HL ik had de filmpjes op facebook gezien, leuk hoor! En wat leuk dat je de galop aangeleerd hebt mbv andere paarden. Dat is nog eens out of the box denken. Ik weet niet of ik het al eens gevraagd had maar wat voor ras is Kyra? Ze is leuk! En SN die jeugdzonde hebben we bijna allemaal wel eens begaan denk ik. Voor mij en Myrtle wordt galop aan de longeerlijn geen doel voor 2013 ivm haar spat. Maar ik krijg nu stap en draf (en actief ook) daar ben ik al blij mee. Volgende doel, minder op de voorhand :).

@LJ ik heb heel veel interesse in dat experiment met die pijnstilling! Is het in het zweeds? Myrtle zit nog niet in een fase met haar spat dat ze pijnstilling nodig heeft, dwz ze loopt niet kreupel ofzo. Hoe ze er zelf over denkt en wat ze voelt weet ik uiteraard niet. Maar daarom zou zoiets wel interessant zijn. Eerst maar eens voortborduren op het appel/wortel experiment, dat is wel een begin (hoe primitief ook).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 20:14

Oja, ik wilde nog reageren op het experiment met de pijnstilling. Gaaf als ze zelf kunnen 'kiezen', maar er is ook een risico dat ze misschien verslaafd raken. Ik weet niet of pijnstillers ook 'lekkere' bijeffecten geven aan een paard. Maar het is op zich natuurlijk fantastisch als ze zelf aan kunnen geven het nodig te hebben. Ik heb dat experiment ook wel eens gelezen, of de resultaten. Misschien op nu.nl ofzo. :P

@SN: het zou kunnen dat Kyra nog ergens vastzit in haar lichaam. Toen ik haar kreeg heeft ze in de vrachtwagen vastgezeten en daar is ze voor behandeld bij door de osteopaat. Hier bestaat dat beroep amper. Het kan maar zo zijn dat ze in het vliegtuig, bij het laden/lossen ook nog heeft gevochten. Of dat alle stress van de reis (Groningen-> Belgie (quarantaine)-> Luxemburg (vliegen) -> Calgary (airport+quarantaine) -> 1e pensionstal -> 2e pensionstal) ook nog ergens een beetje vastzit, in combinatie met wisselen van de kiezen. Hier is wel een massagetherapeut voor paarden $90,- per sessie. Maar ik heb eigenlijk geen idee of zij een blokkade zou kunnen oplossen, zoals een osteopaat dat kan

Kyra's moeder is een Exmoor pony. De kudde Exmoors worden als grazers in Friesland ingezet, in natuurgebieden. Haar vader is een ondeugende ontsnapte Anda hengst. :D Hij heeft de hele kudde gedekt.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 18:52

Ik heb gisteren het moment van de dag ontdekt dat Kyra erg voorwaarts is: als ze net zijn binnengehaald en op stal willen om te eten. Als je haar dan niet in haar box zet, maar naar de bak gaat. Dan is ze erg voorwaarts (lees: wild). Misschien moet ik dat moment gaan gebruiken. Voor ze op stal gezet worden is het natuurlijk een drukte van belang voor het hek, wie mag eerst. Kyra is een van de laatste vanwege haar rang. OP dat moment lopen ze ook allemaal in kniediepe modder te rennen en te bokken.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 10:11

@HL nee ik denk niet dat een masseur dat kan, een masseur is meer voor de spieren dacht ik. Exmoor x anda, leuke kruising :).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 10:11

HL dat zou wel een uitdaging worden op zo'n dag.

Mbt het experiment... de ratten werden niet verslaafd. Ze hadden iets ingespoten gekregen, wat de symptomen van artrose gaf, maar toen het middel was uitgewerkt, kozen ze weer voor de lekkere, zoete vloeistof. Dat zouden ze bij verslaving niet hebben gedaan.

Ik kan alleen nergens de exacte gegevens vinden van dat onderzoek. Ik zit een beetje met de vraag hoe een dier het verband leert. Veel middelen worden langere tijd gegeven voor een goed effect en ik geloof niet dat een paard dan het verband legt. Heb al veel gezocht naar de exacte gegevens van dat onderzoek, maar vooralsnog alleen verwijzingen daarnaar gevonden.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:57

Waarschijnlijk deed die artrose-injectie behoorlijk pijn en ik gok dat de pijnstilling dan redelijk snel werkte. En ratten zijn behoorlijk opportunistische dieren, dus dat werkt ook wel mee in deze. Maar ik denk dat het ook voor paarden zou kunnen werken. Ik vind het een goed idee!

Ik ben met Kyra bezig geweest het liggen te verlengen. De laatste tijd staat ze direct op of rolt en staat dan direct op. Hier een filmpje. Ik had haar laatst een alfalfa brok gegeven en daar was ze behoorlijk lang op aan het kauwen, wat afleidde van opstaan. Op het filmpje gebruik ik wortelstukjes. Maar misschien is een andere lekkernij beter. Soms kan ik er ook een paar seconden naast zitten, maar als je filmt lukt dat natuurlijk niet. :+ Kyra bepaalt altijd nog einde oefening. Heeft iemand hier een tip voor?

Laatst bijgewerkt door HippoLogic op 28-12-12 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:59

Haar zelf laten rechtstaan voor zij aanstalten maakt recht te staan? Evt commando koppelen aan gaan liggen (lig oid ^^) en bij het recht staan (staan oid) zodat het ook in haar hoofd twee gescheiden oefeningen worden?

Ik roep maar iets, ik ben al dolgelukkig als Noah gaat liggen, hij bepaald zelf ook hoelang de oefening duurt, of beter gezegd: zolang ik koekjes erin prop, blijft hij liggen :+

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 19:22

Oja, dat deed ik in het begin inderdaad. Helemaal vergeten. :D Dank je. En ik prop er niet zoveel versnaperingen meer in omdat ze de oefening eigenlijk al goed kende. Alleen is het dus een beetje versloft. Misschien weer even een opfris-cursus laten doen.