Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ninaphilo schreef:Ik kom hier ook weer even updaten
Bo is best dominant en tegelijkertijd onzeker. Ik merk enorm met grondwerk wanneer hij iets niet snapt, of niet door heeft of hij het goed doet, hij boos wordt. Te veel druk kan hij ook niet zo goed handelen, dus als ik bijvoorbeeld zijn achterhand om vraag doe ik dat voorlopig alleen met mijn hand. Zo min mogelijk met zweep in mijn hand.
Ik ben nu weer bijna helemaal vanaf nul opnieuw begonnen omdat ik merkte dat we elkaar niet meer begrepen. Afgelopen keer heb ik met een snoepje beloond wanneer hij iets goed deed. Met alleen stembeloning ging hij namelijk altijd door met de oefening die ik vroeg en snapte hij niet wanneer hij moest stoppen, wat weer uitte in frustratie. Met een snoepje gaat dat stoppen nu wel goed, hopelijk kan ik dat later weer afbouwen dat hij met alleen stemcommando snapt wanneer hij 'klaar' is.
Bo is trouwens ook LBE (denk ik), hij wil ook altijd iets in zijn mond hebben.Helaas wil hij dan ook als hij iets moeilijk vindt het grondwerktouw opeten, wat dan niet van mij mag. Is ook nog een puntje waar we aan werken.
Dat rollen wat ik een paar pagina's terug beschreef is trouwens bijna afgeleerd!
Cera_D schreef:ninaphilo schreef:Ik kom hier ook weer even updaten
Bo is best dominant en tegelijkertijd onzeker. Ik merk enorm met grondwerk wanneer hij iets niet snapt, of niet door heeft of hij het goed doet, hij boos wordt. Te veel druk kan hij ook niet zo goed handelen, dus als ik bijvoorbeeld zijn achterhand om vraag doe ik dat voorlopig alleen met mijn hand. Zo min mogelijk met zweep in mijn hand.
Ik ben nu weer bijna helemaal vanaf nul opnieuw begonnen omdat ik merkte dat we elkaar niet meer begrepen. Afgelopen keer heb ik met een snoepje beloond wanneer hij iets goed deed. Met alleen stembeloning ging hij namelijk altijd door met de oefening die ik vroeg en snapte hij niet wanneer hij moest stoppen, wat weer uitte in frustratie. Met een snoepje gaat dat stoppen nu wel goed, hopelijk kan ik dat later weer afbouwen dat hij met alleen stemcommando snapt wanneer hij 'klaar' is.
Bo is trouwens ook LBE (denk ik), hij wil ook altijd iets in zijn mond hebben.Helaas wil hij dan ook als hij iets moeilijk vindt het grondwerktouw opeten, wat dan niet van mij mag. Is ook nog een puntje waar we aan werken.
Dat rollen wat ik een paar pagina's terug beschreef is trouwens bijna afgeleerd!
Net alsof je mijn paard beschrijft![]()
Wat bij ons heel erg heeft geholpen is hem leren dat de zweep echt een aanwijzing is en geen druk, anders wordt hij idd heel boos en dat uit zich dan ook weer vaak in happen, vaak geef ik hem dan eventjes mijn zweepje om zijn spanning los te laten.
Ondertussen gaat het echt super goed met ons en wordt hij eigenlijk nooit meer boos, alleen soms gefrustreerd als hij iets niet snapt/moeilijk vindt.
ninaphilo schreef:Fijn dat er iemand is die het herkent! Soms als ik vertel hoe hij is met grondwerk hoor ik vaak iets als 'oh dat zou die bij mij echt niet mogen flikken' of 'ik zou dan echt boos worden'. Ik kan hem echt niet hard gaan afstraffen elke keer als hij even boos wordt, dat zou hij emotioneel niet aankunnen. Van binnen is hij eigenlijk gewoon een klein onzeker jochie.
Dat is wel een goede tip, echt alleen gebruiken als aanzwijzing. Met sommige oefeningen kan het wel met zweep en met sommige juist echt niet. Dankje voor de tip!
Gizeppie schreef:Ik wil mij hier ook graag melden.. Ik kan altijd inspiratie gebruiken voor oefeningen!
Ik ben in het bezit van een voormalig dekhengst.. Echt een Left Brain Extravert, met een uitgesproken karakter.. Hij is grappig, maar ook ontzettend dominant.. Ik werk voornamelijk volgens de methodes van Parelli en Emiel Voest.. Daarnaast ben ik het lange lijnen/dubbele longe aan het oppakken wat hij erg leuk vindt, ook omdat hij voor de wagen heeft gestaan. Materialen gebruiken vindt hij het mooiste..
[ [url=m/Lf9Pga.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ZuuQ3x.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/1URHmn.jpg]Afbeelding[/url] ]
equishoots schreef:Gizeppie schreef:Ik wil mij hier ook graag melden.. Ik kan altijd inspiratie gebruiken voor oefeningen!
Ik ben in het bezit van een voormalig dekhengst.. Echt een Left Brain Extravert, met een uitgesproken karakter.. Hij is grappig, maar ook ontzettend dominant.. Ik werk voornamelijk volgens de methodes van Parelli en Emiel Voest.. Daarnaast ben ik het lange lijnen/dubbele longe aan het oppakken wat hij erg leuk vindt, ook omdat hij voor de wagen heeft gestaan. Materialen gebruiken vindt hij het mooiste..
[ [url=m/Lf9Pga.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ZuuQ3x.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/1URHmn.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wat een leukie!
LauraFlexx schreef:Hoi, ik kom me even melden!![]()
Even kort over mijzelf en mijn paard:
Ik (Laura) deed aan de TRT method van Tristan Tucker samen met mijn paard Hayley. Ik probeerde 2x in de week te oefenen, maar dat lukte niet altijdOmdat ik wedstrijden reed, wilde ik graag dat Hayley zo min mogelijk spanning zou hebben, maar door weinig oefenen en spanning bij mij zelf, lukte dat niet altijd.
Voorlopig zit het oefenen er helemaal niet in.. Ik heb 2,5 week geleden een scooterongeluk gehad. 29 mei ga ik pas uit het gips en dan zit er nog een flinke revalidatie aan om weer te kunnen gaan lopen en spieren op te bouwen. Nu wil ik graag in die revalidatie periode (als ik weer een beetje kan lopen en ik een beetje veilig bij een paard kan staan) het grondwerk oppakken met Hayley. Rijden zit er het komende jaar toch niet in en ik wil graag wel wat doen met haar. Mijn vraag is dan ook of iemand in de buurt van Odijk les geeft en dan met name gericht op de TRT method. Stiekem vind ik het ook leuk om wat vrijheidsdressuur te leren aan Hayley. Wanneer ik zou kunnen gaan lessen weet ik niet, maar kan in ieder geval al wel iemand gaan zoeken.
Alvast bedankt en ik probeer zeker actief te blijven in dit topic!