De TRT online cursus van Tristan Tucker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Syrianda

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:53

Heb net wat informatie gelezen over de trt methode.
Hele leuke fimpjes gezien.
Voor mij zou het ook wel wat zijn. Vooral het buigen van mijn paard is van belang.
Begrijp ik het goed dat het paard een buiging moet laten zien met een betere houding dan hij natuurlijk heeft? Om zo te komen tot een ontspannen houding met de juiste buiging?

Wat geeft jullie de plus van deze methode? Mijn paard is nl niet heel erg schrikkerig of angstig.
Maar wel wat lui aangelegd :o .

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:49

De voetjes gaan van de vloer. De eerstvolgende bonusvideo die we gaan opnemen is hoe je je paard leert om de voorbenen omhoog te brengen en vervolgens ook hoe je de voorbenen kunt stretchen op zijn "climbing wall." Ik denk dat we maar een bouwtekening moeten toevoegen :+

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 14:01

Haha daar heb ik al eens een filmpje van gezien. Ik vrees dat dat moeilijk wordt in een buitenbak :D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 14:10

gaaf!

Annuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 15:09

Klinkt super, ben heel benieuwd!

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 17:35

Syrianda schreef:
Voor mij zou het ook wel wat zijn. Vooral het buigen van mijn paard is van belang.
Begrijp ik het goed dat het paard een buiging moet laten zien met een betere houding dan hij natuurlijk heeft? Om zo te komen tot een ontspannen houding met de juiste buiging?

Wat geeft jullie de plus van deze methode? Mijn paard is nl niet heel erg schrikkerig of angstig.

Lateral flexion (buigen) is niet mogelijk als een paard niet ontspant , hij gaat dan rondjes draaien etc. Lateral flexion kan als je paard ontspannen is, hij laat zich makkelijk buigen naar links/rechts en toont ontspanning. Ontspanning heb je nodig om je paard dingen te leren en hem een positief gevoel te geven. Bovendien kun je testen of hij wel jou aandacht heeft.

Je hebt het ook nodig onder het zadel om te bevestigen dat hij makkelijk de teugels volgt en ontspanning heeft. Uiteindelijk heb je maar heel iets nodig om je paard te laten buigen maar het is wel essentieel dat hij dat kan.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 12:39

Ik heb gisteren zonder probleem voor het eerst mijn jas kunnen uitdoen op Zarcillo! En bij het op straat uitstappen is hij ook voor het eerst zonder stoppen langs alles gestapt waar hij normaal voor in de rem gaat :)! De TRT training werpt zijn vruchten af!

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 12:56

Gerritt schreef:
Syrianda schreef:

Lateral flexion (buigen) is niet mogelijk als een paard niet ontspant , hij gaat dan rondjes draaien etc. Lateral flexion kan als je paard ontspannen is, hij laat zich makkelijk buigen naar links/rechts en toont ontspanning. Ontspanning heb je nodig om je paard dingen te leren en hem een positief gevoel te geven. Bovendien kun je testen of hij wel jou aandacht heeft.

Je hebt het ook nodig onder het zadel om te bevestigen dat hij makkelijk de teugels volgt en ontspanning heeft. Uiteindelijk heb je maar heel iets nodig om je paard te laten buigen maar het is wel essentieel dat hij dat kan.

Duidelijk!
Bedankt voor je uitleg.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 15:06

Idra schreef:
Ik heb gisteren zonder probleem voor het eerst mijn jas kunnen uitdoen op Zarcillo! En bij het op straat uitstappen is hij ook voor het eerst zonder stoppen langs alles gestapt waar hij normaal voor in de rem gaat :)! De TRT training werpt zijn vruchten af!

Super!!!

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 17:29

Ondanks dat mijn paardje aan het revalideren is, denk ik dat ik me toch maar aan ga melden. Zeker als het volgend jaar duurder wordt...
Vandaag aan de hand stond ze op twee benen en daar ben ik toch eigenlijk niet zo van gediend. Gek hè ;)

En wie weet leert dochterlief ook meteen op spelende wijze ook hoe zij dit kan gebruiken.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:06

Dat klinkt super Idra!! Ik hoop ook nog zover te komen! :D

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 08:41

ik heb nu module 1 gedaan, vond mijn merrie weinig probleem hoewel we het nog nooit hadden gedaan. Maar ze is duidelijk wel stabiel en soepel genoeg om de ontspannen houding aan te nemen.
Ik zag een grotere uitdaging in module twee met touch, movement en sound.

Begonnen met een zweep met een plastic zak, en de eerste keer dat ik die tevoorschijn haalde bleek al snel dat mijn gevoel juist was. Eerst staat ze aan de grond genageld, en dan krijg je explosies. Rustig het kleinste beetje ontspanning opgezocht om te belonen (het was even zoeken), maar al vrij snel kwam er een soort van begrip (van beide kanten). Geen explosies meer, en veel eerder ontspanning.
Nu laat ze vrij vlot de hals vallen en ontspant als ik met de zweep aan kom lopen en hem over haar heen laat gaan, of er zelfs mee wapper, dus tijd voor een vlag of wat ik ook nog kan verzinnen.

Toen ik gisteren aan het werken aan de lange teugel was, klonk er een harde knal achter ons, en behalve 1 sprong vooruit, konden we vrijwel direct verder en heb ik hetzelfde bewegingspatroon herhaald als uit module 1 maar dan aan de lange teugel. Geen probleem en ontspannen verder. Toch wel prettig.

Annuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 09:13

connepon85 schreef:
Idra schreef:

Super!!!

hoop dat ik ook zo ver zal komen :), Super!

Esss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 09:49

Dat klinkt goed Idra & KDS! Dat hoop ik ook nog eens te bereiken, maar voorlopig oefenen we nog even verder in module 1.

Het gaat bij ons wel steeds iets beter gelukkig. Ondanks dat mijn pony over het algemeen meer 'ho' dan 'go' heeft, is haar 'kompas' nog iets teveel op het noorden gericht als ze haar voorbenen achter moet plaatsen. Vanavond gaan we weer verder oefenen...

Barb12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 12:04

Ik vind het nog erg moeilijk met mijn Flip. Het is een dominante jongen die graag bijt als je even niet oplet. Het grondpatroon met de achterbenen gaat nu redelijk goed maar die voorbenen is nog een drama. Hij lijkt er niets van te snappen en er is geen beweging in te krijgen.

Esss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 13:52

Barb12 schreef:
Ik vind het nog erg moeilijk met mijn Flip. Het is een dominante jongen die graag bijt als je even niet oplet. Het grondpatroon met de achterbenen gaat nu redelijk goed maar die voorbenen is nog een drama. Hij lijkt er niets van te snappen en er is geen beweging in te krijgen.

Misschien helpt het om de filmpjes van Tristan te bekijken waarbij hij aan het werk is met het paard dat de oefeningen nog niet kent? Bij mijn pony ging het beter toen de passen achterwaarts beter bevestigd waren (kan nog wel beter). Verder heeft Tristan tijdens de laatste Q&A mijn vraag hierover beantwoord, waardoor het iets duidelijker werd waar ik op moest letten. Is één van de laatste vragen, misschien dat het je ook helpt.

Barb12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 20:50

Dankjewel Ess. Ik zal die q&A eens even gaan kijken.

Esss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 10:05

Moet zeggen dat de oefening met de voorbenen echt stapje voor stapje gaat hoor, maar het heeft echt geholpen om eerst te focussen op het goed achterwaarts gaan. En daarna Tristan z'n tip toe te passen door op te letten waar mijn hand naar toe gaat die om de buiging van de hals vraagt (dus écht naar achteren en niet teveel naar voren).

Eerder wilde Indy na een stap achterwaarts meteen weer vooruit en dan haar voorbenen voorlangs zetten, maar gisteren zag ik dat ze het begon te begrijpen. Maar zoals ik al zei; het gaat echt pas per pas. Dus eerst eentje naar achter, dan eentje opzij, dan een pas achterlangs en weer eentje naar achteren, enz., enz. Ik ga er vanuit dat het nog wel eens vloeiend zal gaan. ;-)

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 10:21

Bij mij duurde de voorbenen ook best lang. Achterbenen gingen heel vlot, maar voorbenen vond ik moeilijker.

Barb12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 20:14

Ik hou hoop! Na de decembermaand heb ik wat meer tijd om te oefenen. Dat zal zeker schelen. Nu heb ik regelmatig dat ik thuis het filmpje nog eens goed bekijk maar als ik dan bezig ben denk; Hoe deed ie dat nou in godsnaam!

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 07:01

Mijn Z paard begint het ook op te pakken, ontspanning is er nog niet echt in de vorm van het zakken van haar hals. Maar smakken en slikken doet ze al wel, dus het begin is er.
Voor de voorwerpen die je zou moeten kopen: http://www.speelgoedbos.nl/ Hier heb ik alles gevonden, voor niet veel geld. Dus zo'n klaphandje, vlaggen en dat afzetlint :D Misschien een tip voor iemand anders die het zoekt. Ik zal jullie even op de hoogte houden of het geleverd wordt.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:43

TequilaRos schreef:
Mijn Z paard begint het ook op te pakken, ontspanning is er nog niet echt in de vorm van het zakken van haar hals. Maar smakken en slikken doet ze al wel, dus het begin is er.
Voor de voorwerpen die je zou moeten kopen: http://www.speelgoedbos.nl/ Hier heb ik alles gevonden, voor niet veel geld. Dus zo'n klaphandje, vlaggen en dat afzetlint :D Misschien een tip voor iemand anders die het zoekt. Ik zal jullie even op de hoogte houden of het geleverd wordt.

Oh wat leuk! Ik heb gelijk ook een bestelling geplaatst voor een vlag, skippybal, klaphandje en een bellenrammelaar :)

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 14:58

TOP bedankt voor de tip!!!!!!!!!!!

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 16:02

Webwinkel snapt niks van de grote vraag naar klaphandjes en vlaggen :=

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 16:36

Hi hi hi hi . _O-

Ik ben eergister weer met m'n sprinkhaan begonnen.
En ik vind het machtig om te zien, dat je met steeds kleinere bewegingen het paard
kan 'sturen' .

+:)+