
Met [***] doe ik het nu ook nog afwisselend; sommige dingen met clicker (nu bijvoorbeeld voetjes optillen op vingerkriebels/stemhulp zonder druk verhogen, leren stilstaan en meedraven in vrijheid, meelopen aan de juiste kant). Andere dingen doe ik op basis van pressure/release met clicker erbij zoals dingen aan het halster (ho, terug, stap).
Omdat [***] ook erg food-oriented is en hij aan zijn nieuwe omgeving moet wennen (net verhuisd, dus dan zijn hekken en de hoefslag erg spannend) zal ik denk ik de eerste keren eerst een rondje linksom en rechtsom over de hoefslag aan het halster doen zonder clicker (zo wordt ook door anderen met hem omgegaan en ons targetten is sowieso nog niet sterk genoeg om al griezelige dingen te trainen), dan halster eraf en eerst een paar keer clicken, targetten en beleefdheid oefenen over het hek zodat we de spelregels weer weten, en dan de rest in vrijheid met clicker doen.
Dus het hoeft niet of het een, of het ander te zijn, je kunt ook combineren - maar dat heeft natuurlijk ook nadelen.
Oude opvoeding kan trouwens als sneeuw voor de zon verdwijnen als je met de clicker nieuwe spelregels introduceert!
Dat merkte ik ook weer bij [***]; heel braaf paard dat heel kalm stilstaat en alles laat gebeuren, en na 1 click heb je een rondwervelend spook dat niet meer kan stilstaan omdat zijn neus altijd richting de trainer+voer gericht wil staan. Dus ga er maar vanuit dat als je echt in vrijheid wilt gaan clickeren, dan je de hele basisopvoeding weer opnieuw moet aanclickeren. Vroeger dacht je paard namelijk 'ik moet stilstaan anders krijg ik een tik', nu moet hij leren 'ik moet stilstaan ook al loopt het voer om me heen'.

Ik heb zelf twee vanalles geleerd, van Spaanse pas en dood liggen tot meerijden in de kruiwagen. Maar als er iets ongeconcentreerd en loshoofdig is, dan is het wel een kat, dus respect dat je die ook traint!
Heb een filmpje wat ik wil laten zien over de mogelijkheden, gewoon wat kan, niet dat alles moet. Zit ook een achterwaarts-moment en paard-loopt-naar-opstap-en-parkeert-moment dus dat zal wel scoren
) mbt die alternatieve oefeningen. En proberen andere oplossingen te vinden voor de correcties die je geeft. Het is niet gek dat je dat doet, heel logisch gezien hoe wij mensen zijn, maar in deze situatie contraproductief.
