paard trainen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: paard trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:09

Ik denk dat de oprechte vraag waar je de tijd vandaan wilt halen, en of je het uberhaupt geregeld krijgt, geen 'stomme opmerking' is, enkel een reality check.. Wat als jouw baas zegt 'nee sorry, je draait gewoon de uren zoals ze afgesproken zijn,op de tijden dat ze afgesproken zijn'... Wat doe je dan?

En nee, dat is niet zeikerig bedoeld, juist zeer oprechte interesse. Zeker als er ook nog van je verlangd wordt dat je je vriend zijn warme maaltijd opdient voor 'm, je kan jezelf niet opsplitsen hoe jammer dat ook is.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 13:05

Maandelijkse kost manege Allius te Alken:
- stalling/maand : € 200,- (pony) / € 230,- (paard)
-> Stallen van 3 x 3 meter op stro
-> 2 maal per dag krachtvoeder (Equifirst)
-> 2 maal per dag gedroogd hooi
-> stallen worden elke dag opgestrooid en 1 maal per week volledig uitgemest
-> wasplaats aanwezig
-> eigen zadelkast
-> kleine weide om je pony of paard even uit te laten
-> Na 12 maanden krijg je vanaf de 13de maand 10€ korting per maand.

2 à 3 keer per week
- Groepsles eigen pony of paard: 7,00€/uur = max. € 21,-/week

Mijn planning:

Maandag: Rust voor paard = meer tijd voor freddy
Dinsdag: 20.00u - 22.00u = rijles + verzorgen paard
Woensdag: 8.00 u – 17u = freddy--time/ 17.00u - 21.00u = rijles + verzorgen paard
Donderdag:Rust voor paard = meer tijd voor freddy
Vrijdag: 20.00u - 22.00u = rijles + verzorgen paard
Zondag: voormiddag verzorgen paard, vanaf 11 uur met freddy naar de ex-buren. van 14u - 16 u naar hun paarden (haf en fjord).

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 13:06

heb dus een andere manege gevonden die er veel beter uit ziet (foto's)

Equilis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 13:13

Kijk dat is dus waar mensen al lang achter vroegen.. Een goede planning!
Is het de bedoeling dat je je paard zelf op de wei zet of wordt dat voor jou gedaan? Anders moet je wel ervoor zorgen dat je pony wel buiten komt, anders komt die 2 dagen per week z'n stal niet uit.. Je kan ook altijd een regeling maken met stalgenootjes.
Zijn de rijlessen telkens de groepslessen of ook de lessen die je gaat krijgen van je vriendin? Ik zou met groepslessen sowieso nog een hele tijd wachten als je pony beleerd is. :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 13:18

dat zijn groepslessen, maar miss kan ik toch beter voor een beleerd paard gaan.

Equilis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 13:20

Dat lijkt mij goede keuze! +:)+
Ik denk zelfs dat voor de meeste een iets ouder paard een betere keuze is als eerste paardje :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 13:22

Nuja in mijn budget (max 700 euro voor paard) vind ik enkel paarden vanaf 20 jaar of veulens en shetlanders/minipaardjes.

Ik heb aan de eigenaar van de d-pony gevraagd wat ze voor de vader ervan vragen (die verkopen ze ook).

Dat de planning er nu pas is, komt omdat ik de naam van de manege niet meer wist en dus ook de website niet meer.
Nu ik dat terug gevonden heb kon ik alles doorlezen op hun site en adh daarvan een planning opstellen.

shinehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 13:24

Ik zou het paardje wel keuren en misschien toch een hoger budget want meestal is er iets mis met zo'n goedkoop paardje. Maar als de klik er is is er niemand die je tegenhoud

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 13:25

Heel eerlijk MaricoGraphy......
ik vind dat te weining tijd voor een eigen paard. Paard rust wat betekend dat? op het land staan en niet aan het "werk" hoeven of de hele dag op stal staan? en zetten de mensen van de manege je paard dan buiten als jij er niet bent?
Dat KAN je een paard niet aan doen als je gewoon goed voor je paard wil zijn.... sorry

Maar ik mag uit dit "rooster" opmaken dat je toch voor een ouder (8 jaar en ouder) gaat? Vind ik heel verstandig.
al ben ik nog steeds van mening dat dit niet je beste keus is, maar zeker beter dan een 2 jarige.

Heb je bij de manege al eens gevraagt of het mogelijk is om een paard/pony te leasen? Dan zijn deze tijden beter en het is waarschijnlijk goedkopen voor jou. Aangezien je dan kan aangeven voor welke en hoeveel dagen je dat zou willen. Overgins is dit rooster natuurlijk ook haalbaar door gewoon lessen te nemen op die dagen, nog goedkoper.

ik probeer niet negatief te zijn maar ik denk echt dat je je vergist in de verantwoordelijkeheid en het werk dat een paard met zich mee brengt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 13:27

Shariie schreef:
Dat lijkt mij goede keuze! +:)+
Ik denk zelfs dat voor de meeste een iets ouder paard een betere keuze is als eerste paardje :)

En hier kan ik me alleen maar bij aansluiten!
700 euro is qua budget niet veel, maar je zal er wellicht wel wat leuke paardjes mee kunnen vinden. Anders is doorsparen misschien ook een optie? Voor 1000/1100 euro kan je vaak al wel een leuk braaf recreatiepaardje vinden :) Die paar honderd euro kunnen wel een verschil maken.

Verder nog wel dezelfde vraag over de buitengang: moet dit zelf verzorgd worden of wordt dit door de manege gedaan? Oudere paarden hebben net zo veel baat bij buitengang als jonge paarden :)

Maar super dat je inziet dat een jong onbeleerd paard wellicht nog niets voor je is; het kan wel een leuke toekomstdroom blijven natuurlijk, maar ik denk dat het een goed iets is om eerst ervaring op te doen met een wat ouder paard wat zijn rondjes kan lopen!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 13:30

over de buitengang kan ik wel navragen. Maar vermoedelijk is dat een weide aan de stal vast (wat ik eruit kan opmaken).

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 13:31

Dat zou een goede oplossing kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 13:31

Wel een handig iets om even na te vragen inderdaad, en ook om even een paar keer 'onaangekondigd' langs te gaan en met wat stalklanten te praten. Dan krijg je vaak wel een goed beeld van de stal :)

Als ze een uitloop hebben van stal naar een stuk wei is dat wel heerlijk natuurlijk!

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 13:36

chelle_dora schreef:
Wel een handig iets om even na te vragen inderdaad, en ook om even een paar keer 'onaangekondigd' langs te gaan en met wat stalklanten te praten. Dan krijg je vaak wel een goed beeld van de stal :)

Als ze een uitloop hebben van stal naar een stuk wei is dat wel heerlijk natuurlijk!

Oh dat is idd ook wel een hele goed tip! Chelle_dora

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 14:06

idd onaangekondigd gaan is een goede tip :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 14:07

wat zijn goede (liefst belgische) sites voor paarden/pony te kopen? Kapaza vind ik nie veel onder 1.200

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 14:10

Tja je hebt marktplaats, soms zal je dan net de grens over moeten. Onder de 1200 zal het sowieso wel moeilijker worden om een gezond, braaf gereden paard te kunnen vinden, maar ik neem aan dat het niet op 1 dag aankomt, ik zou sowieso eerst bij de stal gaan kijken.. en informeren of ze plaats hebben; als ze geen plaats hebben is het sowieso onhandig als je dalijk met een paard staat, zonder stal!
Daar heb ik goed van geleerd in ieder geval, toen bleek dat de stal eigenlijk helemaal geen plek had, toen moest ik last minute nog 'even' een andere stal zoeken :=

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 14:12

het paard zal sowieso niet voor morgen zijn, mijn vriend moet ook nog even mijn planning bekeueren. Want hij was/is bang dat ik geen tijd voor hem over houd.
Waarmee ik met mijn planning dus het tegendeel bewijs.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 14:20

Ik vind Kapaza een erg betrouwbare site voor paarden. Ik sta zelf bij een handelaar op stal, maar hij heeft op dit moment enkel jonge paarden te koop staan en een oudere hengst, dus daar ben je weinig mee.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 14:25

heb iemand in de buurt die 2 zoekertjes heeft, 1 merrie van 10 jaar en een veulen van 2 jaar. Maar op beide zoekertjes gebruikt hij de foto van de merrie van 10 jaar. (wel steeds een andere foto)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 14:26

MaricoGraphy schreef:
Maandelijkse kost manege Allius te Alken:
- stalling/maand : € 200,- (pony) / € 230,- (paard)
-> Stallen van 3 x 3 meter op stro
-> 2 maal per dag krachtvoeder (Equifirst)
-> 2 maal per dag gedroogd hooi
-> stallen worden elke dag opgestrooid en 1 maal per week volledig uitgemest
-> wasplaats aanwezig
-> eigen zadelkast
-> kleine weide om je pony of paard even uit te laten
-> Na 12 maanden krijg je vanaf de 13de maand 10€ korting per maand.

2 à 3 keer per week
- Groepsles eigen pony of paard: 7,00€/uur = max. € 21,-/week

Mijn planning:

Maandag: Rust voor paard = meer tijd voor freddy
Dinsdag: 20.00u - 22.00u = rijles + verzorgen paard
Woensdag: 8.00 u – 17u = freddy--time/ 17.00u - 21.00u = rijles + verzorgen paard
Donderdag:Rust voor paard = meer tijd voor freddy
Vrijdag: 20.00u - 22.00u = rijles + verzorgen paard
Zondag: voormiddag verzorgen paard, vanaf 11 uur met freddy naar de ex-buren. van 14u - 16 u naar hun paarden (haf en fjord).

Je bent dus 3x per week bij je paard (dinsdagavond, woensdagavond, vrijdagavond). Waar is de zaterdag in je schema trouwens?

De rest van de week staat je paard zo te lezen op stal. Aan de stalling te lezen en dan vooral de zin over weide om je paard even er uit te laten heb je geen weidegang er bij.
Mocht dit er inderdaad niet dagelijk bijzitten (en dat ze dus op de weide/paddock worden gezet en er weer af worden gehaald) dan zou ik niet voor deze stal kiezen. Niet paardvriendelijkals hij naast 3x per week aan het werk en verzorging verder in z'n box moet staan. Vraag dit goed na.

Ouder paard, zeer verstandig. Paard maximaal 700 euro, hmm spaar nog even door en geef wat meer uit.
Voor 700 euro een paardje waarmee je wat wilt bereiken, waar je wat van wilt leren, braaf enz wordt erg lastig, met 2x dat budget lukt dat makkelijk. Denk er aan om deze te laten keuren!

Persoonlijk lijkt het mij veel verstandiger dat je voor 3 dagen in de week een paard leased bij bv de manege. Dit om te kijken of het je bevalt, of je schema te doen is en of je het wel allemaal kunt volhouden qua tijd en geld. Het lijkt zo mooi zo'n schema maar geloof me er zal vaak net wat tussen komen waardoor je flexibel moet zijn. Gezien de tijd die je inroosterd voor je vriend mis ik een stuk flexibiliteit bij jullie daarin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 14:30

Wellicht een stomme vraag, maar is Freddy je toekomstig paard of is Freddy je vriend? :')

Ik snap best dat vriendlief 'not amused' is als hij in het schema wordt opgenomen onder de noemer 'freddy time'... Dat maakt 'tijd maken voor je partner' wel heel letterlijk.. :=

In de zomer is van 8 tot 10 hartstikke lekker, maar hoe doe je dat in de winter? Ook in de winter is een dier best wel gebaat bij daglicht zegmaar... :=

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 16:04

Batlow schreef:
Tja, dat kan jij zo vinden maar op deze manier heb ik toch ook wel héél veel geleerd.

zo heb ik ook het meeste geleerd hoor! zols ik al zei, ik wist nog niet eens hoe een deken opmoest. maar waar ik mij aan stoor, is dat ts doet alsof ze het allemaal heel goed weet. en dus niet ECHT openstaat om te leren.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 16:46

freddy is mijn vriend ;)

Dit zijn de uren dat er les gegeven wordt.
Maar door de dag kan je ook gebruik maken van de 2 binnenpistes en de buitenpiste.
Al mag je dan maar met max 3 paarden op elke piste zijn.

En ik ben sowieso 1x per week een volledige dag vrij (meestal ook als mijn vriend vrij is).
Dan kan ik door de dag nog naar het paard gaan en longeren, ermee bezig zijn enz.

Ben ook 2x in de week vroeger gedaan (15u/16u) van het werk en heb die dagen dan ook meer tijd om met het paard bezig te zijn en tijdig thuis te zijn voor mijn vriend. (19u)

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 19:29

Ik ben in ieder geval blij te lezen dat je een klein beetje relativeringsvermogen hebt; chappeau!
Maar ik ga toch met de rest mee, 3 keer per week naar je EIGEN paard is te weinig.

Daarnaast vind ik dat als je maar 700 euro te besteden hebt aan een paard, je beter eerst nog een tijd kunt gaan sparen.
- Ten eerste, cru gezegd, omdat je alleen dieren vindt die net niet slecht genoeg voor de slacht zijn of veel te jong/oud om te berijden.
- Ten tweede vraag ik me af wat je doet in een noodgeval. Stel het dier is zwaar gewond, krijgt een koliekaanval of een of andere ernstig iets waardoor je ineens een hele hoge dierenarts rekening voorgeschoteld krijgt.

Is het mogelijk tijdelijk meer uren te maken waardoor je salaris bijvoorbeeld een jaar een boost krijgt? Zo kun je een reserve opbouwen waardoor je je droom wel waar kunt maken. In die tijd zou je dan bijvoorbeeld les kunnen nemen op een manege, ben je toch met paarden bezig, leer je nog een boel bij en je bent geld en ervaring aan het sparen voor straks als je eigen paard er is.