paard "in de krul" in de bak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

minajtje

Re: paard "in de krul" in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 22:12

terpetijn, ik wist dat helemaal niet van die dierenpolitie, ik dacht dat er alleen dierenbescherming was.
Wel fijn dat ik dat nu weet dan, uit jou posts begrijp ik dat die wat sneller actie ondernemen :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 22:30

Gewoon 144 bellen en vertellen wat je hier hebt verteld.

Blijkbaar weet vrijwel niemand dit, ik heb er dus net een nieuw topic over geopend. Want ik vermoed dat er meer zijn die het echt niet weten.

bonnie1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 22:47

En als je een ervaren paard hebt, die prima zijn evenwicht houd? als het maar te bewegen is. en niet gedwongen. Mischien zijn de mensen er hier op tegen maar kijk eens op wedstrijden rond. Dan is even longeren met elastieken niks hoor.
[/quote]

Dan lijkt me het helemaal onzinnig?
Het gaat me niet om wat er op wedstrijden gebeurd, en dat weet ik trouwens ook wel, maar om dat ik er gewoonweg geen meerwaarde in zie. Het lijkt net of je het als een persoonlijke aanval ziet maar het was naar niemand specifiek bedoeld.[/quote]

als je je paar dop conditie moet hebben. geen tijd hebt om te rijden .

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 23:03

terpentijn schreef:
Dierenpolitie bestaat WEL DEGELIJK nog steeds en komt op iedere melding, vroeg of laat op het gemelde (ook anoniem gemelde) adres ter controle: het nummer is ook niet 114 maar 144, eerst even je huiswerk doen, dus!

Dierenpolitie is NIET hetzelfde als de Dierenbescherming, de DP is gewoon lid van het gewone politiekorps het zijn dus agenten die zich hier voor hebben opgegeven en daar vervolgens een cursus voor hebben moeten volgen: jammer dat je de moeite niet neemt mijn eerdere post hierover te lezen. En dat je je niet verder daarover informeert.

Hoe kom je aan de onzin dat ze zijn afgeschaft?

Komen en gaan nog dagelijks op meldingen bij mensen langs. Niet de DB maar de DP.

Dus geen onzin verhalen ophangen!

Beste Terpentijn.
Ik zou het prettig vinden als je op een vriendelijke toon discussieert.
Mijn informatiebron:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dierenpolitie

Ik ben alleen maar blij als de dierenpolitie nog bestaat. Ze verrichten goed werk!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 23:07

Citaat:
als je je paar dop conditie moet hebben. geen tijd hebt om te rijden

Krijg jij ook conditie van vastgebonden stilstaan? :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 23:13

@ninia: en ik zou het fijn vinden als je de moeite neemt je iets beter uit eigen beweging hierover te latyen informeren met betrekking tot DP ipv klakkeloos een link naar Wikipedia neer te zetten, waar een ieder diens eigen ONGECHECKTE rommel in neer kan zetten, terwijl ik uit eerste hand en ervaring beter weet.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 23:28

Waarvan akte. En nu weer OT.
Met respect en vriendelijkheid.
TS: doe wat jij denkt dat het beste is. Je hebt nu wat gevoel bij of het deugt of niet deugt om je paard zo in de bak te zetten. Dat was volgens mij ook je doel van dit topic. Je bent aan niemand verantwoording schuldig of je wel of geen foto's plaatst of wel of niet actie onderneemt. Het is te triest voor woorden dat mensen hun paard zo behandelen!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 23:29

terpentijn schreef:
@ninia: en ik zou het fijn vinden als je de moeite neemt je iets beter uit eigen beweging hierover te latyen informeren met betrekking tot DP ipv klakkeloos een link naar Wikipedia neer te zetten, waar een ieder diens eigen ONGECHECKTE rommel in neer kan zetten, terwijl ik uit eerste hand en ervaring beter weet.

inderdaad !
altijd verschillende bronnen gebruiken , niet zomaar iets van wikipedia
overnemen :D

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 23:42

Dat klopt hoor, daarom schreef ik ook: volgens mij. Maar google er maar eens op, het is niet het enige bericht. Maar zoals ik al zei: alleen maar goed als ze nog bestaan.

bonnie1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 09:19

xSlvna schreef:
Citaat:
als je je paar dop conditie moet hebben. geen tijd hebt om te rijden

Krijg jij ook conditie van vastgebonden stilstaan? :)

nee, hier ben ik op tegen. maar tijdens het longeren.

tessxponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 09:24

wowww staan die paarden zo in de paddock een paar uur lang???
nog nooooit gezien
en denk ook niet dat t helemaal veilig is eigelijk
een paard van mijn vriendin heeft een keer vastgezeten in een touw en daar heeft zij een grote wond aan over gehouden

tessxponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 09:25

tijdens het longeren kan het wel!!
dan ben je er bij

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 09:33

Bestaat dit echt OMG?! Ik wil dat vastzetten in een paddock voor een paar uur toch echt niet vergelijken met longeren met een bijzet. Gelukkig ben ik dat echt nog nooit ergens tegen gekomen en bij geen enkele stal waar ik gestaan heb, zou dat ook geaccepteerd worden gelukkig!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 12:39

Urielle schreef:
saskiakefie schreef:
Ik snap er ook helemaal niks van, dat vastzetten met longeren. Hoe kan een paard zo zijn eigen evenwicht vinden en goed ondertreden van het binnenachterbeen wat maakt dat hij rechtop loopt met de juiste buiging en zelf de ontspanning vindt. Je kunt op die manier ook veel minder van het paard vragen, en als jij wel op de juiste manier het paard vraagt te buigen, dan komt die ontspanning echt wel, misschien niet het continue blijven krulletje, wat ook heel natuurlijk is want een paard wat het moeilijk vindt zal ook zijn hoofd gebruiken om zijn evenwicht terug te vinden, en is dat erg? Nee. Tijd, geef hem tijd om die stabiliteit te vinden.

Nee zonder iets eraan vrijblijvend een beetje op de cirkel rondrennen, daar worden ze wel beter van? :+
Een paard vindt vanzelf zijn balans, of dat nu met of zonder bijzet, met of zonder ruiter is. Het ondertreden binnenachter krijg je vanzelf als je blijft letten op de activiteit van het achterbeen. Paarden die blijvend scheef gaan om zich te onttrekken kun je altijd nog bijsturen met een dubbele longe, maar met alleen een enkele longe zonder iets gaan ze ook gewoon hun van nature sterkste achterbeen het meeste inzetten.
Je longeert om een paard zijn fysiek te trainen, niet alleen voor de ontspanning. Als ie alleen hoeft te ontspannen kun je hem nog het best gewoon op de wei laten staan, ontspanning ten top, doel bereikt :+

Ja haha heel grappig hoor.
Je hebt dus geen idee hoe je paarden kunt trainen om recht te richten en je hebt daar echt alleen maar voor het longeren een kaptoom, longeerlijn en een zweep bij nodig, echt waar! En nee je laat hem juist niet vrijblijvend op een cirkel rond lopen, daar ga je de fout in dat doe je juist als je er iets aan vast bind, denk maar niet dat paarden buigen tijdens het longeren, en je hebt juist minder controle en kan minder vragen omdat die in een houding is vastgebonden.

https://www.youtube.com/watch?v=Wf9xkc5dZ8g

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 12:54

Je youtubefilm kan ik niet bekijken want ikzit al op 80% van mijn tegoed weer voor deze maand dus ik zie het liever theoretisch onderbouwd.
En jij hebt geen idee van hoe je paarden kan trainen met hulpteugels, anders weet je wel dat je ze niet 'vastbindt in een houding'. Van neus door het zand tot giraffe, ze kunnen nog alle kanten op. Maar afhankelijk wat je gebruikt en hoe je het instelt ervaren ze zelf wel dat ofwel vw nw ofwel halsstrekkend ofwel opgericht uiteindelijk het prettigste loopt. En dat is fijn, dat ze het zelf uitzoeken en dat krijg je onder het zadel ook weer terug aangeboden. Als je het dan zelf niet verprutst met je eigen irritante automatismen natuurlijk :+

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 13:16

Dus je gaat paardlief aan de longe vast zetten, denk eraan dat als je een paard vast zet, het paard stil staat.
Sinds wanneer word zo 'getraind'? Voor in de krul zetten en dan maar laten lopen tot de achterhand activeert?

Ben het met Saskia eens, train zelf 'af en toe' volgens een soortgelijke (?) methode en paard gaat er goed op.

Citaat:
Je longeert om een paard zijn fysiek te trainen, niet alleen voor de ontspanning. Als ie alleen hoeft te ontspannen kun je hem nog het best gewoon op de wei laten staan, ontspanning ten top, doel bereikt :+

Rijden doe je ook met een 'ontspannen' paard, of ga jij soms rukken en porren om het paard in zijn houding te krijgen, want ja als het paard ontspannen moet 'gaat die maar de wei op'.
Grote deel van de 'sport'paarden mag ja ook al zoveel uren genieten buiten zijn 3,5 x 3,5 hok, niet dus. :+

Een paard kun je ook fysiek trainen als die ontspannen is. Na veel oefenen kan ik de mijne longeren zonder iets erop of eraan, paard loopt over de rug, hoofd omlaag en dat zowel bij een verzamelde draf als bij een ruime of vlotte draf.

Maar goed, een paard fysiek trainen kan alleen door hem vast te zetten, hou dat in gedachte :j

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 13:20

Anoeska schreef:
Nou loop ik al 30 jaar in de paarden rond. Kom als ruiter en als jurylid op stallen door heel Nederland. Maar dit heb ik echt nog nooit gezien. Denk je niet dat je het misschien een beetje verzonnen hebt? :o
Nee, hier in de buurt doen ze 't ook op een tuiger stal. Die paarden staan gewoon met hun kop in de krul vast gebonden en zo worden ze in de paddocks gezet zonder toezicht. :r

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 13:21

Joscaa schreef:
Anoeska schreef:
Nou loop ik al 30 jaar in de paarden rond. Kom als ruiter en als jurylid op stallen door heel Nederland. Maar dit heb ik echt nog nooit gezien. Denk je niet dat je het misschien een beetje verzonnen hebt? :o
Nee, hier in de buurt doen ze 't ook op een tuiger stal. Die paarden staan gewoon met hun kop in de krul vast gebonden en zo worden ze in de paddocks gezet zonder toezicht. :r

Met een tuiger nog wel?! Waar is hun verstand?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 13:25

Ja, soms staan ze zo laag met hun neus bijna tegen de borst, andere keer zitten ze in de oprichting vast geknoopt met touwtjes achter de oren naar de schoft en al die ellende.... :n

"Hoe verkloot ik mijn paard, les 1." -:)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 13:26

Tuiger of KWPN, sportpaard of recreatiepony... Allemaal de zelfde :r

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 13:26

Klopt, maar een KWPN'er kan er iets beter "tegen" zo te staan als een Tuiger, waar de hals aanzet al een stuk hoger is etc.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 13:27

xSlvna schreef:

Niet waar. Tuiger vergt een ander soort training. Waardoor het vastbinden op deze manier helemaal geen zin zou hebben. (heeft de rest natuurlijk ook niet, maar even ervan uit gaand dat zij denken van wel).

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 13:28

Vreselijk dat dit soort praktijken nog voorkomen en dat daar niet beter over gewaakt wordt. Gevalletje voor Alberto Stegeman }:)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 13:30

Geryon schreef:
xSlvna schreef:

Niet waar. Tuiger vergt een ander soort training. Waardoor het vastbinden op deze manier helemaal geen zin zou hebben. (heeft de rest natuurlijk ook niet, maar even ervan uit gaand dat zij denken van wel).

Dus? Nogmaals, Tuiger of KWPN, sportpaard of recreatiepony, het valt nooit goed te praten en ik vind dat je voor alles een fixe straf moet krijgen.
Voor de Tuiger is het niet direct erger dan voor de KWPN.
Snap je me? :')

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 13:31

xSlvna schreef:
Geryon schreef:

Dus? Nogmaals, Tuiger of KWPN, sportpaard of recreatiepony, het valt nooit goed te praten en ik vind dat je voor alles een fixe straf moet krijgen.
Voor de Tuiger is het niet direct erger dan voor de KWPN.
Snap je me? :')

Ja natuurlijk. Maar ik had het meer over de onkunde van de mensen.