Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wiljemijn

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 11:38

Ik doe alles nog een beetje door elkaar. DLL nu even een tijdje niet zo veel, geen reden voor. Wissel nu het longeren en wadh veel af of combineer het. Spanningsboog is nog niet zo groot en merk dat de afwisseling het werk leuker maakt. Wil ook graag het lange teugelen gaan leren aangezien ik alles nog bitloos doe en haar toch ook wil gaan leren met teugeldruk om te gaan. Ik gebruik zelf een multi purpose bridle van horseware, ideaal ding, hoef alleen maar mn teugels los te klikken en de longeerlijn er aan te hangen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 14:18

Met mijn 17 jarige merrie doe ik ook alles door elkaar. Ze is op dit moment nog een beetje een bommetje (werd al gevraagd wanneer we háár in gingen rijden) dus vaak pak ik haar even aan de hand en eindig ik met grondwerken/vrijwerken.

Maar de jonge paarden pakte wij eigenlijk nooit aan de hand. Ik snap de logica wel, maar vind het werken van vrijwerken-longeren-inrijden-doorrijden-adhw ook niet zo gek. Ze leren dan toch door het longeren in balans lopen en het correcte ruggebruik, maar hebben ook de ruimte om het eens in tempo op te lossen.
Ben je niet 'bang' dat werken op een meter afstand van je de paarden te veel over het buitenschouder weg laat lopen? Of pak je veel rechte stukken mee?
Met ons nieuwe project pakken we alles wat door elkaar mee. Maar hij is dan niet volledig groen, hoewel nog wel redelijk onbekend met bepaalde dingen.

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:40

Persoonlijk zou ik ook eerst aan de hand werken en dan pas er op, maar dan wel eerst longeren en van daaruit naar aan de hand werken toe gaan. Ze snappen de gehele teugelvoering dan al voor je gaat zitten, het lijkt me (theoretisch gezien, geen ervaring mee :+) dat dit makkelijker is voor het paard. Denk dat het ook heel afhankelijk is van het paard, de een voelt zich opgesloten als je er zo dicht op gaat staan en de ander heeft juist moeite met de afstand (help, nu moet ik alleen!).

Ben heel benieuwd hoe Mo het gaat oppakken straks :) Dat moeten we eigenlijk filmen, kunnen we dat mooi in de groep gooien.

Zijn jullie al bekend met de filmpjes van Bent Branderup trouwens? Hij heeft een behoorlijk uitgebreide over aan de hand werken op zijn site staan:
http://www.bentbranderupshop.com/videos/groundwork.html
Vind het behoorlijk prijzig, maar als het niveau hoog is (wat ik wel verwacht, die man kan het altijd heel goed theoretisch uitleggen) misschien wel de moeite waard. Iemand hier die ze al heeft gezien?
Laatst bijgewerkt door Caeruleus op 13-12-12 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:45

Leuk, ik zal de filmpjes eens kijken !
Ik had een ingewikkelde les vandaag. Ingewikkeld voor mij in ieder geval. Hoofd was op juiste hoogte, maar ik moet tegelijk wel kunnen voelen dat hij ermee wil zakken. En rechtuit met buiging deden we ook niet helemaal goed. Hij leunt teveel op mij + valt over buitenschouder soms + soms verlies lengtebuiging + binnenheup moet zakken en buitenschouder omhoog. Pfff wel heel veel in 1 keer om allemaal te verwerken.... Plus paard werd happerig omdat tie het ook moeilijk vond ( of omdat ik het verkeerd deed :+ :o )

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:50

@Rianne: op een meter afstand merk je toch ook heel goed wanneer het paard over de buitenschouder wegvalt? persoonlijk combineer ik alles met rechte lijnen en voltes(werken aan de hand, longeren, lange teugel ed.). Ik merk bij de paarden dat ze juist in het begin gaan vallen over de buitenschouder op een te grote afstand. Overigens werk ik weinig op een meter afstand, hooguit als uitbouw van het werken aan de hand(op 1 lijn) naar het werken aan de enkele lijn/longeren. Maar dan ga ik al vrij snel door.
In het grondwerk doe ik wel eens werken op een meter afstand, maar dan zijn het echt grondwerkoefeningen dus dan ligt mijn aandacht meer op gehoorzaamheid dan op balans.

@Caeruleus: ik ben inderdaad wel bekend met Bent en heb ook wel een aantal van zijn filmpjes gezien die gewoon op youtube staan. En heb een boek+dvd van hem. Erg inspirerend om naar te kijken vind ik altijd, die man kan met zoveel rust en kunde werken met de paarden.
Maar ergens vind ik hem ook wel iets te serieus, maar misschien komt dat omdat ik in hart en nieren altijd een boscross ruiter blijven ;) .

@Maris: geloof me, dat is een kwestie van oefening. In het begin denk je "dit leer ik nooit" en op een gegeven moment is het eigenlijk allemaal een automatische en voel je die dingen direct.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:17

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 21-11-22 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:33

Ik denk dat het komt omdat hij zijn werk uiterst serieus neemt, en behalve dat is het gewoon een beetje een raar figuur ;) Wij zijn een paar jaar terug ook naar zo'n clinic geweest. Hij weet enorm veel en hij weet het ook goed over te brengen, maar we stonden eerst wel even raar te kijken; met z'n mooie lange jas en hoed :D

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:37

Ik heb hem dit jaar ook voor het eerst gezien, en behalve dat hij wat apart is (wie niet trouwens..) was het wel erg interessant en leerzaam!

Stage lopen zou ik bij hem trouwens niet kunnen, hij schijnt heel strikt en netjes te zijn met lange dagen en weinig er voor terug te krijgen. (+ nog bij betalen).

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:45

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 21-11-22 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:48

Errug hard werken: http://www.bentbranderuptrainer.com/ben ... g-student/
7 dagen per week van 6:00 tot 20:00, dat hou je niet lang vol.... Dan kan je veel beter naar Moravita (als ze plek hebben), krijg je tenminste vrije dagen (en eten :+) en dat is net zo leerzaam. Het is natuurlijk wel erg gaaf als je kan zeggen dat je bij Branderup stage hebt gelopen. Ik hou het echter maar bij m'n gewone baantje... Na een weekeind Moravita val ik al dood neer, wat nou conditie :D

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:28

xXLianneXx schreef:
ZusJacobs schreef:
Ik heb hem dit jaar ook voor het eerst gezien, en behalve dat hij wat apart is (wie niet trouwens..) was het wel erg interessant en leerzaam!

Stage lopen zou ik bij hem trouwens niet kunnen, hij schijnt heel strikt en netjes te zijn met lange dagen en weinig er voor terug te krijgen. (+ nog bij betalen).

alleen de ruiters die bij zijn knighthood horen kunnen stage bij hem lopen. dus de squire's en ridders enzo
Maar ik heb inderdaad het eisenpakket gezien die hij stelt aan stagaires en wat je er voor terug krijgt is echt weinig.
En inderdaad voor het verblijf daar moet je zelf betalen + dat je smorgens vroeg en savonds laat moet meewerken in de stallen.

Ook niet squires en ridders kunnen stage lopen daar volgens mij hoor? Ik ken er iig meerdere die het nog niet zijn en wel bij hem hebben gelopen.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:03

.

4catootje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:27

ja ik ken ook meerdere die daar stage hebben gelopen en toen volgens mij ook nog geen ridder waren hoop het trouwens want wil na mijn school heel graag bij hem stagelopen!

ben nog nooit bij een clinic van hem geweest wil wel heel graag maar ben bang dat ik hem gewoon niet kan verstaan ben nog niet heel goed in engels namelijk...

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:18

.

4catootje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 21:36

oke mischien toch maar een keer voor inschrijven dan!
wat gebeurd er eigelijk allemaal bij zo'n clinic?

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 21:58

.

4catootje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:04

oké klinkt wel leuk, maar denk dat ik het toch nog maar even hou bij mijn lessen en cursesen tot ik goed engels kan ook omdat ik gewoon niet heel veel geld heb hoor!

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:10

.

4catootje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:15

haha das een goeie tip!
(alleen ben ik verloekt en zal het altijd slecht weer zijn als ik iets paardigs doe! behalve werken dan schijnt altijd de zon!)

heeft iemand hier al een test afgelegd bij bent of is dit van plan?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:23

TinePine schreef:
@MarliesV, Ik zag op de site (facebook) van Claudia Wolters dat er nu ook een leslocatie/ instructeur in Rijssen is bijgekomen.

Klopt, super dat je het even meldt.

De instuctrice is een lesgenootje van mij, de locatie is dus de locatie waar ik les (niet met mijn eigen trouwens). Zij organiseren komend voorjaar 3 hele dagen les. Eerst theorie en dan praktijk.
Ik ben van plan hier naar toe te gaan met mijn pony om daarna bij Mariëtte zodra ze gediplomeerd is lessen te gaan volgen bij ons op locatie. Heb al 2 enthousiaste stalgenootjes gevonden dus dat is super ook qua kosten.

Hier voorlopig even een stop helaas. Ben zelf ernstig geblesseerd aan mijn schouder en kan en mag niets. Pony wordt gereden door de zoon van een stalgenootje maar hij kan niet aan de hand werken (autistisch) en is ook niet in staat dit op te pakken. Hopen dat ik zelf snel weer op de been ben.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:26

@marlies: niet om het 1 of ander, maar waarom zou iemand die autistisch is niet in staat zijn om het werken aan de hand te leren?
Wel super vervelend van je schouder. Enig idee hoelang dat gaat duren?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:35

IJssnuiver, helaas is het voor hem niet mogelijk om die knop om te zetten. Door zijn autisme is hij beperkt in de communicatie en wordt hij heel gefrustreerd als hij op die manier moet werken.
Hopelijk in de toekomst als mijn pony ook wat beter weet hoe en wat (en ik ook). Nu is het nog te vroeg voor hen, dat gaat frustraties opleveren voor pony en hem.

Schouder loop ik nu 3 weken mee, hopelijk met een week of 3 weer rustig aan oppakken.

Als er trouwens meer mensen geïnteresseerd zijn voor de lesdag in Rijssen, ze hebben naast 8 februari ook 2 data extra ingepland ivm meer belangstelling dan plekken. Voor meer info pb maar even!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:37

Oké duidelijk! Uit je post maakte ik op dat iemand met autisme per definitie niet in staat is om dit te leren, maar dat bedoel je dus niet. Ik heb zelf namelijk pdd nos(vorm van autisme) en ben prima in staat om met de paarden aan de hand te werken of te communiceren :) .

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:03

Snap het helemaal! Ben inderdaad niet van mening dat mensen met autisme niet met paarden aan de hand kunnen werken, alleen in zijn geval is het voorlopig geen goed idee. Sorry als ik je een verkeerd beeld heb gegeven, is absoluut niet mijn bedoeling!

Meer mensen trouwens ervaring met de manier van werken van Claudia Wolters? Positief/negatief, alles is welkom. Vind het fijn wat meer info te hebben voor ik les ga volgen.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:20

Is denk ik dezelfde methode als van marijke de Jong en dus ook mijn instructirice Karin Wittebrood. Hoe de persoonlijke stijl is van iemand met lesgeven kan natuurlijk anders zijn. Ik ben ik juni begonnen en elke 2 tot 3 weken les. Bam en ik kunnen nu op de grond: LVO, schouderbinnen, travers, renvers en appuyeren. Onder het zadel zijn we aan ´stoeien´ met de travers wat steeds beter gaat. Officieel is mijn paardje nu met pensioen, maar het stapwerk aan de hand kan ik voorlopig gewoon blijven doen. Onder het zadel even niet. Maar de verbeteringen welke ik merk aan mijn paard zijn soepelheid, handigheid en kracht. Het was al een trots paard, maar als ik hem aan het werk zie, zie ik een paard welke aan het zoeken is naar wat je bedoeld omdat hij weet dat het een eerlijk sysyteem is. Hij is er ´rechter´van geworden en zit heel goed in zijn vel. Lekkere buikspieren gekweekt!