Natural Dressage, nieuwe hype?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NikkivanOlst

Re: Natural Dressage, nieuwe hype?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 12:40

Ik kwam deze net tegen en vond voor wat ik zag het er heel prettig en fijn uit zien :)
Zal straks nog even verder 'youtuben'

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:44

Grappig, ik vind dit er helemaal niet fijn uit zien :-P
Ze doet heel veel met haar benen, balans is nog niet helemaal daar, en dan vind ik dit soort oefeningen nog helemaal niet aan de orde...
Voor Karen Rohlf filmpjes, daar stikt het van op youtube (Da's de dame van mijn foto's). De bonte waar ze mee rijd heeft ze heel mooi ook de basis gefilmd.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:26

VisibreTeam schreef:
[ Video ]

Ik kwam deze net tegen en vond voor wat ik zag het er heel prettig en fijn uit zien :)
Zal straks nog even verder 'youtuben'

Dit bedoel ik dus. Geen goede balans, geen verzameling, paard huppelt maar wat rond, valt ook helemaal uit elkaar, kan ook niet anders; het paard loopt niet actief. Ik vind dit wel een goed voorbeeld van een wip, of juist beginfase.

Sorry voor de dubbele berichten, mijn pc bleef hangen, kan ze onderhand niet meer verwijderen.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 13:30

Had heb heel even snel zitten kijken,(zit momenteel gewoon op school in de les :)) ) idd het been gebruik van de ruiter is wat too much, maar vind het paard wel lekker ontspannen door het lijf :)

En wat vinden jullie dan van dit filmpje?

Persoonlijk vind ik dat het wat onrustig gaat, maar je kunt hier wel een hele andere vorm van lichaamsbegrenzing zien dmv twee zwepen en wijken voor de druk daarvan. Een beetje hetzelfde principe als werken met hoofdstel etc om een paard te begrenzen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:56

Even een paar mensen uit de droom helpen; bij dressuur middels clickertraining wordt bij de mensen die er meer verstand van hebben ook gebruik gemaakt van hoofdstel, omdat die begrenzing nodig is om ontspanning van kaak te krijgen. Probeer het zelf. Ga in bepaalde houding staan, bv kin in, nek oprichten en voel de spieren. Geef daarna een lichte ondersteuning, bv met de vingertoppen op kin of voorhoofd en voel dan de spieren (heb het dus echt over lichte 'begeleiding') Dan merk je gewoon dat er meer ontspanning is.
Maar goed... de wereld van clickertrainers en dressuurtrainers ligt op dit moment nog erg ver uit elkaar en dat is jammer. Daardoor is er ook nauwelijks materiaal beschikbaar. Ik zou heel benieuwd zijn wat iemand met een uitgesproken goede kennis van biomechanica en dressuur met hulp van clicker zou kunnen bereiken.

Een ander misverstand is het feit dat er wordt gedacht dat met clickertraining per definitie de basis wordt overgeslagen. Het tegendeel is waar, bij de serieuze trainers. Die hanteren het principe dat zonder goede basis de rest rommel wordt. En die basis kan jaren in beslag nemen, net als bij de echte dressuurtrainers, omdat het paard nu eenmaal tijd nodig heeft om mentaal en fysiek te ontwikkelen.

Helaas is het idd een hype om spectaculaire zaken te laten zien onder het mom; kijk wat ik kan. Daarbij wordt inderdaad voorbij gegaan aan de jarenlange opbouw die nodig is voor het zwaardere werk. Dat ligt echter niet aan de manier van trainen, maar aan de mensen die er een verkeerde interpretatie aan geven en alleen trainen ter verheerlijking van zichzelf.

Maar dat is niet alleen in de richting van ND (is dat trouwens niet eigenlijk een vorm/tak van VD). Dat zie je ook in de hele normale paardenwereld. Hoeveel mensen op vandaag beginnen pas te trainen met een paard vanaf zijn vijfde (zoals in oude tijden door grootmeesters werd gedaan) en trekt daarna nog eens minstens vijf jaar uit voor de opleiding?
Denk dat die mensen zeldzaam zijn. (maar het zijn wel de trainers waarvoor ik respect heb)

De gemiddelde leeftijd van een paard staat op 7; blessures en vroegtijdig afgewerkte paarden zijn schering en inslag.
En dan vallen mensen over het werk aan de hand bij AD, het ND en de andere gymnastiserende oefeningen die worden gedaan, maar wellicht niet helemaal correct zijn volgens de dressuur?

Ik denk persoonlijk dat met werk aan de hand/los niet zoveel rampzalige schade wordt aangericht zoals hier zou moeten blijken als bv in het gewone rijden op de gemiddelde stal onder leiding van de gemiddelde instructeur. Een groot deel van de instructeurs zou mijn paarden nog niet voor niets onder handen krijgen en dat zijn toch helemaal geen speciale paarden/kostbare paarden voor een ander.

Niet iedereen heeft de mogelijkheid om bij een zeer goede instructeur te lessen. Ik denk niet dat je dan moet zeggen dat die personen dan alleen nog maar met een los teugeltje door het bos mogen stappen. Ik denk dat er helemaal niets mis is met wat gymnastiekoefeningen aan de hand(simpel wat buig, rek en strekoefeningen-beetje souplesse e.d. oefenen) om het paard lekker los te houden, zodat het, net als ik zelf, af en toe de spiertjes strekt en niet alleen met een ruiter aan een los teugeltje door het bos sloft. En wat te denken van een paard wat niet meer belast mag worden? Wat is er dan mis met wat werk aan de hand/aan de lange teugel-evt op de piet bakker wijze/simpele vd oefeningetjes voor de lol etc om de gewrichten en spieren lekker los en soepel te houden.
Doe ik ook bij mijzelf (tai chi oefeningen e.d.)en ik vaar er wel bij, ondanks het feit dat ik bij mijn gymnastiekoefeningen geen begeleiding heb van een grootmeester.

Waar je de grens moet trekken (m.i.)is bij de belastende (en vaak spectaculaire ) oefeningen. Net zo min als dat ik nu moet gaan proberen om in mijn woonkamer handstand, salto's en split moet gaan uitvoeren (en vervolgens 112 bellen,) moet ik van mijn paard dergelijke hoogstandjes verwachten zonder jarenlange opbouw onder de juiste begeleiding. En dat geldt met gewoon rijden, AD, ND en VD.(en iedere andere tak van paardensport)

Zolang je gewoon je gezond verstand gebruikt en bezig bent binnen de mogelijkheden die je hebt, denk ik dat het met die schade nogal meevalt (en aanmerkelijk minder vaak voorkomt dan bij de meeste fanatiekere ruiters)
Verder denk ik juist dat wat afwisseling heel erg leuk kan zijn.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:36

ZusJacobs schreef:
Ik meng me niet in de discussie, maar hebben jullie ook beeldmateriaal hoe jullie (degene die hier een goed beeld hebben van hoe ze het willen zien) het wel willen zien? Lijkt mij interessant :)

Ik denk zelf dat als je een "perfect" beeld wil zien, waarin de ruiter probeert alle details juist te krijgen, dat je dan het beste uitkomt met een hoofdstel.
Ik geloof zelf meer in een combinatie. Freestyle rijden/zonder hoofdstel heeft bepaalde voordelen en nadelen voor de ruiter (mentaal en fysiek) en voor het paard (mentaal en fysiek) en met hoofdstel rijden heeft ook bepaalde voordelen en nadelen, net als grondwerken met lijn en zonder lijn.
Ik denk dat dit zeker voordelen heeft voor paard en ruiter:

http://www.youtube.com/watch?v=ruaoe7jK ... ure=relmfu

Ik geloof zelf ook wel een beetje in outside-the-box denken :D Ik denk dat je een heel veelzijdig en atletisch paard kan krijgen op verschillende manieren :j

http://www.youtube.com/watch?v=GpGjlXom ... sults_main

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 20:22

Sanne het eerste filmpje vind ik dan weer wat minder vloeiend ogen, maar goed... dat is puur mijn gevoel. Doe het haar verder niet na hoor en kan er best naast zitten. Spreek nu puur vanuit mijn gevoel

Honza blaha ben ik ook niet echt helemaal weg van.

Maar goed ND.... Valt hij daar ook onder?
http://www.youtube.com/watch?v=3Y8QCjEr ... ure=relmfu
Ben zelf verder geen fan van hem, maar als ik wat filmpjes van hem bekijk, zie ik wel paarden die zich aardig oprichten/achterhand onderbrengen, zonder zichtbare spanning in de kaak. Of mis ik hier weer iets?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 20:39

liljebo schreef:
Sanne het eerste filmpje vind ik dan weer wat minder vloeiend ogen, maar goed... dat is puur mijn gevoel. Doe het haar verder niet na hoor en kan er best naast zitten. Spreek nu puur vanuit mijn gevoel

Honza blaha ben ik ook niet echt helemaal weg van.

Maar goed ND.... Valt hij daar ook onder?
http://www.youtube.com/watch?v=3Y8QCjEr ... ure=relmfu
Ben zelf verder geen fan van hem, maar als ik wat filmpjes van hem bekijk, zie ik wel paarden die zich aardig oprichten/achterhand onderbrengen, zonder zichtbare spanning in de kaak. Of mis ik hier weer iets?

Hempfling werkt wel vaak met paarden die van zichzelf makkelijk verzamelen. Niet dat ik het hem nadoe :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 20:46

Hij werkt altijd met PRE hengsten, ziet er al snel mooi uit. Om eerlijk te zijn zie ik altijd alleen wat slowmotion filmpjes op die manier en verder niets. Volgens mij doet hij eigenlijk niet echt wat := Als je hem namelijk met een "normaal" paard ziet, dan ziet het er niet uit.

Honza Blaha heeft echt een talent, was ooit echt super onder de indruk toen hij nog bij parelli zat. Vind er nu niets meer aan :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:16

Afbeelding
jesse drent met andorra

wat vinden jullie hier van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:19

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:24

Leuk kereltje vind ik dat toch! Maar hij werkt toch ook vanuit een bitloos hoofdstel (dus aanleuning/begrenzing)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:42

Ja ook, onder het zadel geloof ik wel :) maar hij doet geloof ik naast ND en VD ook gewoon dressuur/springen/e.d. met bit en/of zadel

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:46

Hij gebruikt een touwhalster. Daarmee rijd je doorgaans niet met direct/constant contact.
Maar ja, het is maar net hoe je het gebruikt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:49

mbt hemfling, ja klopt wel dat die hengsten zich vanzelf al tonen. Ik zie het hem met mijn koudbloedmerrie nog niet doen.

Jesse doet het erg leuk, ja.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:52

swartbeessie schreef:
Hij gebruikt een touwhalster. Daarmee rijd je doorgaans niet met direct/constant contact.
Maar ja, het is maar net hoe je het gebruikt.

Dat begrijp ik, ik weet wel hoe een touwhalster inwerkt hoor ;) maak er veelvuldig gebruik van. Maar er is in geval van een touwhalster nog steeds sprake van een vorm van begrenzing. Sterker nog... ik vertrouw mijn touwhalster meer, dan een hoofdstel met bit. Ook al zal menige dressuurmiep dit tegen willen spreken...

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:55

Is het niet zo dat een touwhalster veel meer ruis geeft dan een simpel hoofdstel met bit of zonder? Juist doordat de druk niet constant is en het touwhalster ook losser zit dan een hoofdstel (en dus sneller schuift)?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:59

Citaat:
Hempfling werkt wel vaak met paarden die van zichzelf makkelijk verzamelen. Niet dat ik het hem nadoe :)

Hij gelooft dat bepaalde paarden meer geschikt zijn voor het hogere werk; lees ook het boek paardenpersoonlijkheden, daar legt hij het uit. En tsja als je de paarden kunt herkennen die hogeschoolwerk kunnen doen kies je die paarden natuurlijk ook daarvoor uit. Volgens hem zijn trouwens helemaal niet alle paarden geschikt om überhaupt op te rijden.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:59

Nee, het touwhalster is juist heel duidelijk. Maar het gebruik ervan verschilt met een regulier hoofdstel.
Alleen al het optillen van een teugel is een hulp. Het is dus heel belangrijk om bewust met je hulpen om gaat. (Maar ik denk dat we nu een beetje afdwalen van het topic).

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 22:00

ZusJacobs schreef:
Is het niet zo dat een touwhalster veel meer ruis geeft dan een simpel hoofdstel met bit of zonder? Juist doordat de druk niet constant is en het touwhalster ook losser zit dan een hoofdstel (en dus sneller schuift)?

Die ruis zit hem niet in het materiaal wat je gebruikt, wel in degene die het hanteert.

Ik kan mij voorstellen, dat als je niet bekend met de inwerking ervan, dat je er niet direct baat bij hebt?

Ikzelf gebruik het heel veel, met name bij paarden die ik voor correctie binnenkrijg, maar soms ook bij een 'gewone' beleerder. Juist omdat ik vaak het bit 'de grote stoorzender' vind...

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 22:11

Aha oké. En een kaptoom in jullie ogen? (en dan niet zo'n grote lompe, maar eentje met fijne schakels en leer of zonder schakels en alleen leer)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 22:12

ZusJacobs schreef:
Aha oké. En een kaptoom in jullie ogen? (en dan niet zo'n grote lompe, maar eentje met fijne schakels en leer of zonder schakels en alleen leer)

Gebruik ik alleen voor het werken aan de hand. Men onderschat vaak de inwerking ervan. Ik vind ze erg scherp en gebruik ze om die reden alleen al eigenlijk alleen met een bontje er omheen... Maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening. Ik kan mij voorstellen dat anderen hier ander over denken.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 22:17

Ik werk alleen nog aan de hand (simpel omdat ik nu niet de mogelijkheid heb te lessen en dan liever niet rijd, of ja, af en toe sporadisch wat stap/volte werk maar niks speciaals, meer om te voelen/mijn zit te verbeteren). Maar ik vind hem ook wel scherp ja, je moet er echt een fijne hand voor hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 22:19

Ik vind ze idd ook erg scherp, idd...... net als de kandare. Daarom houd ik er niet van, die mij maar een simpel trensje of een sidepull.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 22:20

Maar dan, het is toch zo scherp als de ruiter zijn hand?