Dressuur aan de lange teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:35

Graag meld ik mij ook als het mag :D

Ik lees al een poos mee en volgens mij heb ik me ook al eens gemeld? ik weet het eigenlijk niet meer.

Maar nogmaals in het kort.
Ik ben Nelleke en ben 24 jaar. En heb een hele leuke en lieve tinker genaamd Jonas hij is 4.5 en ik ben fanatiek lange teugelaar naast alle andere leuke dingen die je met een paard kan doen. :D

Met Jonas ben ik lang bezig geweest met de basis nu zins een tijden nemen we vooral in stap wat zijgangen mee maar komen toch ook vaak weer terug op de basis. Laatste weken zijn we begonnen met draf en dat pakt die door de VD en grondwerk die ik met hem doe erg goed op.

Ik heb toevallig vandaag even aan de lange teugel gewerkt lekker even wat basiswerk. Onze bak is wel hard maar wel vlak en boven laag is vrij vlak dus in stap kan er een hoop. :j Hij deed lekker zijn best.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:36

Irmy schreef:
Ik ga juist met dit weer aan de LT werken! Dat is het enige wat nu nog een beetje gaat, en ik moet zeggen dat hij het heel goed oppakt en zelfs met dit weer erg soepel is. Maar het tempo is niet snel hoor, draven doen we niet i.v.m. de gladheid. Ik vind het wel leuk zo, ben ik met dat koude weer ook zelf in beweging. :) Want longeren houd ik dus écht niet lang uit, dan bevries ik zowat.

Draven gaat niet? Ik ga hier met flinke draf snelheden over de weg (waar plat gereden sneeuw op ligt) en dat gaat prima. Paarden redden zich hier prima, vooral die shetties met die korte pootjes, staan hartstikke stevig.

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:38

ZusJacobs schreef:
Draven gaat niet? Ik ga hier met flinke draf snelheden over de weg (waar plat gereden sneeuw op ligt) en dat gaat prima. Paarden redden zich hier prima, vooral die shetties met die korte pootjes, staan hartstikke stevig.

Ik geloof ook zeker dat hij het kan hoor, maar ik zelf niet. :') Er ligt namelijk allemaal sneeuw in het weiland (losse sneeuw, daardoor komt er ijs onder de hoeven) en ik glij zelf ook snel uit. Dus vind het wel prima zo, zolang hij het in stap allemaal goed kan ben ik tevreden.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:44

Hier is de bak (gewoon) goed, wordt gestrooid. Maarja, is je bak nog goed na alle winterellende, is je pony ziek :\ Dus ik heb er niet zoveel aan :+ Voorlopig zit het er allemaal nog even niet in. Doe overigens wel heeeel rustig wat LT werk nu, maar dat is echt stap en draf vwnw en heel rustig wat buigingwerk in stap. En verder mag ie naar eigen invulling wat rond huppelen en galopperen om een beetje warm te blijven. En ik huppel dan vrolijk mee :D (om warm te blijven :brr: ) Maargoed dat is 2x per week nu hooguit 10 minuten arbeid. Verder doen we wat Parelli en wandelen we lekker door het winterse landschap. En maken we mooie winterplaatjes:

<3
Afbeelding

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:48

Irmy schreef:
ZusJacobs schreef:

Ik geloof ook zeker dat hij het kan hoor, maar ik zelf niet. :') Er ligt namelijk allemaal sneeuw in het weiland (losse sneeuw, daardoor komt er ijs onder de hoeven) en ik glij zelf ook snel uit. Dus vind het wel prima zo, zolang hij het in stap allemaal goed kan ben ik tevreden.

Oh echt, hier longeer ik ze gewoon op het gras. Gaat niet hard, maar gaat prima. Geen last van ijs onder de hoeven..

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:12

ZusJacobs schreef:
Oh echt, hier longeer ik ze gewoon op het gras. Gaat niet hard, maar gaat prima. Geen last van ijs onder de hoeven..

Hmm dat lijkt me fijner! Ik krab de hoeven iedere keer uit voor en na het werk, hij loopt echt op hele ijsplakken, lijkt me ook niet echt fijn...

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:31

maar staat ie op ijzers Irmy of niet? Goeie laag vaseline wil nog wel eens helpen tegen sneuwklompen :j

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:38

Eliine schreef:
maar staat ie op ijzers Irmy of niet? Goeie laag vaseline wil nog wel eens helpen tegen sneuwklompen :j

Nee, hij heeft geen ijzers op 't moment. Bedankt voor de tip! Moet je dan de hele hoeven onder insmeren met vaseline?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:42

Irmy schreef:
Eliine schreef:

Nee, hij heeft geen ijzers op 't moment. Bedankt voor de tip! Moet je dan de hele hoeven onder insmeren met vaseline?

En als je niet uitkrabt? Dat er nog een beetje vuil tussen zit? Apart..

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:45

Pony's hier hebben er ook geen last van, hebben ook geen ijzers. Maar vet of olie wil nog wel eens helpen tegen klonters in de hoef. Hele hoef insmeren idd :j lekker veel. Niet uitkrabben is ook een goede tip trouwens :j al wil het er soms uit zichzelf nog wel uitvallen het vuil als ze een stuk gedraafd hebben. Waardoor je alsnog klonten kunt krijgen. En anders sokken erom :D

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:46

Eliine schreef:
Pony's hier hebben er ook geen last van, hebben ook geen ijzers. Maar vet of olie wil nog wel eens helpen tegen klonters in de hoef. Hele hoef insmeren idd :j lekker veel. Niet uitkrabben is ook een goede tip trouwens :j al wil het er soms uit zichzelf nog wel uitvallen het vuil als ze een stuk gedraafd hebben. Waardoor je alsnog klonten kunt krijgen. En anders sokken erom :D

:D
Edit] Lekker duidelijk.. Doelde op je laatste optie :Y) Schijnt best te kunnen helpen (alleen niet mee op straat gaan..)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:54

Oh dat helpt zeker! Moet je ze alleen wel goed vasttapen :j

Afbeelding
Hier hadden we ze om de achterbenen gedaan, je ziet nog net de hippe streepjes :D haha

Irmy

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:09

Ja klopt, soms vallen er ook hele blokken vanzelf af! Haha wat ziet dat er grappig uit met die sokken zeg, wel een slimme oplossing. :) Ik zal beide oplossingen eens uitproberen, hopen dat dat een stuk beter werkt, en even vragen of er iemand binnenkort weer foto's wilt komen maken!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:12

Net voor de grap wat gelangelijnd met mijn knappe pown hahaha wat een bommetje werd hij :')
Super leuk om mee te werken! :D Echt heul weinig gedaan, wat gedraafd om hem warm te houden. En uiteindelijk lekker gespeeld!

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:37

Ik meld me ook even.
Heb sinds kort hier over gelezen en verschillende filmpjes van mensen gezien.
Wist ook niet dat er hier wedstrijden van waren!

Heb sinds 2 weken een jonge Shet van 5 jaar.
Longeren de basis kent ze al wel maar lange teugel nog helemaal niet.

Kunnen mensen mij uitleggen hoe dit het beste en gemakkelijk te leren is?
Vandaag ging ik kijken hoe ze reageerde als ik achter haar liep.
Had teugels aan het halster vastgemaakt en liep er met een zweepje naast.
In het begin dacht ze wat moet ik nou. Maar op een gegeven moment reageerde ze ook goed op de binnen en buitenteugel.
Sturen gaat nog niet helemaal perfect maar was vandaag ook nog maar de 1e keer.

Kan iemand mij misschien goed uitleggen hoe ik verder kan gaan met het beleren?

Doe het nu met alleen een halstertje en teugels die aan een Cob hoofdstel vast zaten.
En heb een kort zweepje bij de hand.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:24

Nog een nieuwkomer hier. :wave:

Sinds een maand of twee ben ik ook bezig met lange teugelen, met mijn tinker Flynn. We zijn op weg geholpen, en worden nog af en toe een beetje bijgestuurd, door bokker Regine. :D

Zo ver als de meesten van jullie hier zijn, zijn Flynn en ik nog lang niet, maar we hebben er lol in en het gaat steeds beter. We zijn nu bezig met schoudervoorwaarts en renvers. In stap al redelijk bevestigd, maar in draf is er nog veel werk aan de winkel. Verder ben ik veel met overgangen/schijnovergangen bezig, met daarbij dan een poging om een nette, constante verbinding te houden. Sinds een week of twee begint Flynn zichzelf wat meer te dragen en wordt het teugelcontact steeds lichter. :)

Ik lees al een tijdje mee in dit topic, er komen veel nuttige dingen voorbij, dus het leek me leuk om ook mee te kletsen.

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:39

Hier heb ik afgelopen weken ook af en toe wat aan de lange teugel gewerkt :j

En wil jullie graag de volgende plaatjes laten zien.
Het zijn kleine stukjes maar wel hele mooie stukjes.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:51

wat leuk! ik meld me ook (:
ik heb vandaag voor het eerst aan de lange teugels gewerkt en het ging heel goed, pony snapte het vrijwel meteen, stuur gas en rem zit er op en zelfs een beetje nageeflijkheid (:

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:24

Leuk, al die enthousiaste (nieuwe) mensen!

Foto's zien er netjes uit Nelleke :j

Hier nog altijd niet in training. Umpire wordt gelukkig wel weer vrolijker, medicijnen lijken aan te slaan. Donderdag komt de DA voor controle, hopelijk krijgen we groen licht! Sta te trappelen om weer te beginnen namelijk :D

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 13:06

Eline, dat kan ik me heel goed voorstellen! Het is dat ik er geen tijd voor heb, anders zou ik wel 3x in de week bezig zijn :D

Leuk allemaal nieuwe mensen!
Belangrijkste tip voor LT is dat je paard zelf moet uitvogelen wat hij doet en dat je goed moet kijken op wat voor hulpen je paard het beste reageert, omdat er heel veel verschillende types zijn kwa hoe je aan de lange teugel werkt. En altijd rustig blijven (proberen :+ )

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:03

Nou we hebben groen licht van de DA! Gister al weer even aan de LT gehad. Heel simpel basiswerk hoor, en zijn hooguit 15 minuutjes bezig geweest. Maar de conditie mag weer rustig opgebouwd *\o/*

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:45

Hier een compilatie filmpje van wat oefeningen aan de LT.

Nog lang geen perfect beeld, maar er zitten een paar mooie momenten bij vind ik. :)

Extra paar teugels + cap op omdat ik hem even ohz losgereden had, voor het geval jullie dachten: :?

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 18:06

K kan hem niet laden :n

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 18:07

Bij mij doet hij het wel gewoon...geen idee wat het probleem is. :\ Anders even gewoon de link eronder proberen misschien? :)

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 18:18

Wat weer leuke filmpjes en foto's zijn er bij gekomen !!!
Vandaag heb ik het lange teugel showteam getraind. Er is voor het team speciaal gave stoere muziek gemaakt. Daar hebben we vandaag voor het eerst op geoefend, moest op het eind nog een paar figuren erin maken. Maar dat wat ik in het hoofd had past precies (wat een timing haha). Dus we zijn helemaal klaar voor het komende seizoen. Hopelijk kunnen we onze show op verschillende concoursen en fairs vertonen