Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:30

Heb niet alles bijgehouden, want ik ben een paar dagen in nl geweest. Maar zal nu weer proberen bij te blijven...

Fransje... nu valt het wel mee. Riond -6/7 denk ik. Is soms echter ook kouder. Maar er ligt een berg sneeuw waar je bang van wordt

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:50

Vandaag niet naar Jippe geweest :o en voel me er schuldig over ;(
Maar het was hier voor het huis spekgald met een pak ijs en een flinke laag water erop. Kon bijna de kids niet naar school brengen (lopend) want we gleden echt alle kanten op. En gister was het weggetje waar de stal aan ligt niet gestrooid :( en dat heeft aan weerszijden een sloot. Dus om nou op een bevroren weggetje ter breedte van de auto (echt waar, je kan elkaar bijna niet passeren) waar een dik pak ijs op ligt met regenwater erop naar stal de glibberen... Had ik niet echt behoefte aan zeg maar. Gister Jippe zijn stal nog goed gemest en opgestrooid. Maar zoals gezegd: voel me schuldig!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:21

Je hoeft je niet schuldig te voelen. In het weekend ben ik in nederland geweest en hebben we een auto geleend van onze dochter om naar andere familieleden te gaan. Gewone auto met zomerbanden... jee, wat een ellende. Je glibbert alle kanten uit (ben hier jeep gewend met winterbanden en 4-wheeldrive)
We hebben 1 dag alle bezoeken afgelast vanwege de slechte wegen.
Jippe kan beter dagje zonder je zijn dan dat je in de kreukels ligt en lang niet naar hem toe kan gaan. Nog afgezien van de ellende voor jezelf en je gezin als er iets gebeurt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:17

Erg hard kunnen we hier niet werken...
Ik bedoel... loop zo maar eens stevig door met je paard of vraag maar eens een oefening van die snuiters...
(ik heb hier dus laarzen aan :+ )

Afbeelding

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 16:07

Zo dat is ook lekker veel sneeuw!
Vandaag gelukkig stal wel kunnen bereiken: Alles vastgevroren!
Gisteren heeft het de hele dag geregend en dat bleef allemaal liggen op de bevroren grond. Vannacht de vrieskou erover heen en je hebt 3 ijsbanen ipv rijbak en 2 paddocks. Geen paard kon naar buiten anders gaan ze op hun smuicheltje.Heb Jippe wel even in de best begaanbare paddock gezet maar de lieverd bleef bij het hek en liep langs het randje mee naar de mesthoop. Echt niet dat hij dat ijs op ging! Stond wel een beetje beteuterd te kijken en heeft zelfs gehinnikt zo van: Waar blijf je nou? Maar dus nisk kunenn doen...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:10

Hoorde al dat het zo glad was in nederland. Balen. Dan kun je beter pak sneeuw hebben.
Heb wel beetje geclickerd met simpele oefeningen want het was eindelijk niet zo koud dat mijn vingertjes eraf vroren. En het werkt toch zoooooo onhandig met handschoenen. Verlang ernaar dat ik die dingen weer voor een paar maanden in de kast kan leggen. Rond het vriespunt is al goed zat. Maar er komt weer een nieuw koudefront aan hier... -O-

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:03

Brrr, koudefront.
Hier in het noorden is het lekker glad. De bak is een soort slush puppy bak met een laag ijs, een laag water en daarop wat slush. Ze kunnen er best nog in rennen, gelukkig. Alleen het erf was erg glad, dus heb ik vandaag maar met 1 paard tegelijk naar de bak gelopen ipv met 2.

Vandaag hadden we een clicker pauze. Dat ga ik vaker doen, want dan is het resultaat daarna des te beter.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 00:02

Vandaag hadden we een clicker pauze. Dat ga ik vaker doen, want dan is het resultaat daarna des te beter.[/quote]

Hier in Drenthe ook slushpuppy ijs :(
Wat soms nog leuk kan opvriezen,waardoor je een regelrechte ijsbaan hebt op het erf.
Hier ook af en toe een dagje pauze met clickeren,ivm met bevroren handen,of gewoon geen zin met deze kou telkens.
Hoewel ik me dan telkens schuldig voel....want ze komen al aanstormen naar het hek omdat ze denken dat de training weer begint(het blijven shetjes,en eten is heilig!).
Krijg dus verwijtende blikken als ik een training afblaas vanwege slechte weersomstandigheden :+
Vandaag dus al glibberend en glijend naar het landje gegaan met de 2 veelvraten :D
Na een paar uurtjes dollen en hooi eten...besloot ik mijn lijfje te wagen aan de training.
En inderdaad lijkt af en toe een trainingspauze best een goed idee!
Mijn ruintje heeft zelden zo netjes en zolang naar rechts gekeken,terwijl ik iets eetbaars in mn handen had.(tja ben bezig met oefenen in rechts kijken,ipv het eten met vingers en al,uit mn handen snaaien).
Volgen en halthouden ging perfect(leek wel aan me vastgelijmd!).(en zelfs het veulen wat de les liep te verstoren,kon rekenen op een afstraffing van mijn ruintje).
Hij was helemaal in zn sas met de aandacht en natuurlijk beloningen. :D

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:31

Liljebo; wat een sneeuw! :o

Hier ook weinig geclickerd.
Natuurlijk had ik een week clickerpauze afgesproken, en in die week heb ik ook minder geclickerd als normaal, maar god, wat is dat lastig! Clickeren is zo leuk, bijna verslavend :+
Ik merk wel dat Ziggy nu harder zijn best doet :D Zo'n clickerpauze gaan we dus vaker doen, heeft een positief effect op de training :D

Vandaag was het nog steeds een glibberboel, maar daar zijn we inmiddels aan gewend, gewoon over het ijs gewaggeld met zijn tweetjes :), jammer dat de bak bevroren is, dus we hebben even in de schuur geoefend.
Essent heeft nu een Svenergy pakket welke je gratis kan bestellen, Geweldig, want er zit een hoop leuk trainingsmateriaal in :D
Behalve het gele hesje, is dit een gedeelte van het Svenergy pakket :
Afbeelding
Toch handig, zo'n clicker.

Ik heb hem eerst een 'afgeranseld' met de ballonnen en de stick, en omdat hijna een minuut nog netjes stil stond, had hij wel een click verdiend :+
Daarna de ballonnen om zijn nek gehangen, de sjaal over zijn rug, hesje over zijn kont, en de opblaasstick tussen zijn halster.

later snapte Ziggy de lol er niet meer ven, en ontdekte hij, dat wannneer hij zijn jambette ging oefenen, de ballonnen gingen bewegen:
Afbeelding

Ook kwam er iets geels uit zijn oor groeien :+
Afbeelding

Zonder clicker was dit vast veel moeilijker geweest :j

Morgen ga ik een gele bal kopen, die leg ik naast zijn rode en blauwe bal, en ga ik hem leren om de kleuren aan te wijzen :D Met een clicker heb ik het vast zó voor elkaar ;)

Zucht, hij is nog maar 2, en nu al ramona-proof :D Dat is een goed teken :D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 09:46

@Liljebo: wat veel sneeuw. Een paar weken geleden heb ik dezelfde foto's van mij in de sneeuw in Groningen gemaakt! Hopelijk duurt dat koudefront bij jou niet al te lang...

janflicka schreef:
Mijn ruintje heeft zelden zo netjes en zolang naar rechts gekeken,terwijl ik iets eetbaars in mn handen had.(tja ben bezig met oefenen in rechts kijken,ipv het eten met vingers en al,uit mn handen snaaien).
Volgen en halthouden ging perfect(leek wel aan me vastgelijmd!).(en zelfs het veulen wat de les liep te verstoren,kon rekenen op een afstraffing van mijn ruintje).
Hij was helemaal in zn sas met de aandacht en natuurlijk beloningen. :D

Wat leuk dat het zo goed ging!

@Kehdra: wat leuk dat Essent bomproof-je-paard-pakketten gratis weggeeft. :+ Wat inventief om Ziggy hiermee te laten spelen, die ballonnen vindt hij zeker heel erg leuk? Hij kijkt zo blij. Ik denk dat zulke dingen wel het snelst met de clicker gaan. Volgens mij denken die paarden met elk nieuw leuk/nieuw spannend ding:"Jippie, daar horen snoepjes bij!" :9

En de associatie met het svenergy-pakket en een clicker is natuurlijk: eten! En dat motiveert.

Ik heb wat filmpjes gemaakt en ga even kijken of ik ze vanaf mijn eigen site kan uploaden of dat ik dat toch via youtube ga doen. Ik moet er nog even mee aan het werk.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:08

Janflicka... knap paardje... leuk dat het zo fijn ging.

Kehdra... geweldig die foto's. Paardje is duidelijk bomproof. Heerlijk toch, dat hij nu al overal aan gewend is. Des te gemakkelijker wordt straks het inrijden

Hippologic... ben benieuwd naar je filmpjes.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:42

Ik heb 2 korte clips geüpload op youtube. Ik heb er nog geen ervaring mee en even wat aangeprutst. :P

Kyra die een kusje geeft op stem commando:
http://www.youtube.com/watch?v=KVVDmwNeP3g

Kyra die spagaat doet op stem commando. Ik wil het toucheren van de benen zoveel mogelijk achterwege laten en hoogstens even wijzen, dat lijkt veel mooier dan aantikken. ~~}>
http://www.youtube.com/watch?v=3MuarcwHNn4

Edit: spannend hoor, jezelf in de trainingsfase op het net gooien...

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:08

Hippologic: Leuke filmpjes, al duurt alles eromheen (aftiteling, namen, beginstukje) vele malen langer als het uiteindelijke filmpje.

Vandaag helaas niet kunnen gaan, baal er wel een beetje van. want nu gaat het weer een paar dagen duren voordat ik kan gaan.
Maar even een vraagje. KAn je gewoon met een jaarling stukje gaan wandelen? (dus oefenen met halt, volgen en meelopen aan halster?)
Dat is toch niet te belastend(Ben gewoon benieuwd. Want wil namelijk met m'n andere verzorgpony ook een beetje bezig gaan eens in de 1/2 weken)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:25

@Leonie: ja die aan- en afkondiging zijn te lang. Daar ga ik nog wel even aan werken. Bedankt voor de tip.

En die oefeningen die je noemt kun je juist goed met een jaarling doen. Dat vind ik bij de opvoeding horen. Niet iedereen denkt daar hetzelfde over...

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:47

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:34

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:34

Tip: als je (terwijl je erop zit) je paard je auto wilt laten aanraken met z'n neus.. moet je niet zo'n onduidelijk commando geven dat hij denkt dat hij z'n been naar voren moet steken :o

Er zit gelukkig geen (met het blote oog zichtbare) deuk in m'n Ka :+

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:21

Ben nu bezig in het boek van Inge Teblick. Ik ben dit boek gaan lezen om meer duidelijkheid te krijgen over de juiste toepassing van deze methode. Dat geeft het ook wel, maar daarnaast geeft het ook veel twijfels; wil ik wel doorgaan met deze manier van trainen, als ik hier nu serieus mee verder ga, zit ik voortaan vast aan dat ik altijd voer mee zal moeten nemen als ik ga oefenen? en zo zit ik nog met wat punten. Tot nu toe gebruikte ik alleen voerbeloningen bij het trailerladen en bij het aanleren van circuskunstjes. Als ik dit structureel wil gaan toepassen, moet ik het dan ook gaan toepassen tijdens het rijden en in de omgang?, met rijden kan dit lastig zijn, omdat het paard moet stoppen om zijn beloning te krijgen. Verder maak ik nu veel gebruik van mijn stem als beloning, het paard zal dit nu gaan zien als teken dat hij een voedselbeloning gaat krijgen, dus kan ik hem dan niet meer met mijn stem belonen? Ook in de omgang en bij oefeningen die het paard al goed kent, wil ik niet nu ineens steeds met voer moeten belonen, maar wellicht zal het paard hier wel op gaan rekenen? En mag ik hem nog wel corrigeren als hij niet luistert of geen respect toont, want dat valt niet onder positieve training. Zijn meer mensen tegen deze vragen aangelopen?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:52

e_horse schreef:
Tip: als je (terwijl je erop zit) je paard je auto wilt laten aanraken met z'n neus.. moet je niet zo'n onduidelijk commando geven dat hij denkt dat hij z'n been naar voren moet steken :o

Er zit gelukkig geen (met het blote oog zichtbare) deuk in m'n Ka :+

:= _O- _O-

sorry... zag het helemaal voor me :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:53

HippoLogic schreef:
Ik heb de clipjes wat korter gemaakt: de aankondiging eraf gesloopt. Kijkt wat prettiger. :)
De filmpjes heb ik opnieuw geüpload, dus de linkjes zijn nu veranderd!

Hier de werkende linkjes
Spagaat clipje ook aangepast:
http://www.youtube.com/watch?v=OilPhXFdEzg

Kyra die een kusje geeft op stem commando:
http://www.youtube.com/watch?v=IO-42QOVsYY

Ziet er in mijn ogen netjes uit. Ik weet niet zoveel van VD, maar vind het wel leuk.
Leuk paardje trouwens.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:01

Ran schreef:
Ben nu bezig in het boek van Inge Teblick. Ik ben dit boek gaan lezen om meer duidelijkheid te krijgen over de juiste toepassing van deze methode. Dat geeft het ook wel, maar daarnaast geeft het ook veel twijfels; wil ik wel doorgaan met deze manier van trainen, als ik hier nu serieus mee verder ga, zit ik voortaan vast aan dat ik altijd voer mee zal moeten nemen als ik ga oefenen? en zo zit ik nog met wat punten. Tot nu toe gebruikte ik alleen voerbeloningen bij het trailerladen en bij het aanleren van circuskunstjes. Als ik dit structureel wil gaan toepassen, moet ik het dan ook gaan toepassen tijdens het rijden en in de omgang?, met rijden kan dit lastig zijn, omdat het paard moet stoppen om zijn beloning te krijgen. Verder maak ik nu veel gebruik van mijn stem als beloning, het paard zal dit nu gaan zien als teken dat hij een voedselbeloning gaat krijgen, dus kan ik hem dan niet meer met mijn stem belonen? Ook in de omgang en bij oefeningen die het paard al goed kent, wil ik niet nu ineens steeds met voer moeten belonen, maar wellicht zal het paard hier wel op gaan rekenen? En mag ik hem nog wel corrigeren als hij niet luistert of geen respect toont, want dat valt niet onder positieve training. Zijn meer mensen tegen deze vragen aangelopen?

Is idd iets om over na te denken.
Maar om een beetje te helpen....
Voerbeloning gebruik je alleen in de aanleerfase. Daarna laat je het beetje voor beetje wegvallen. Je blijft dus geen click/voer gebruiken voor oefeningen die ' zitten'. Hoewel zo nu en dan een beloning wel ervoor kan zorgen dat het gewenste gedrag goed in stand blijft.
Met rijden kan het idd lastig zijn maar ook hier geldt: het wordt alleen gebruikt bij het aanleren van iets nieuws.

Je gebruikt als bridge een vast commando of click (of ander vaststaand geluid) en bent daar zeer consequent in. Het paard zal dan ook alleen dat teken als voorbode van voerbeloning zien.

oefeningen die hij goed kent, hoeven niet beloont. Die ' zitten' al. Tenzij er een gebrek aan motivatie is,. Dan zou je die kunnen bevorderen op deze wijze

over correctie zullen menig van mening verschillen, maar nee... dat vind ik dan dus idd hier niet in thuis horen omdat het voor verwarring kan zorgen. Trainend op de goede wijze is het ook niet nodig. Beloning motiveert, negeren laat gedrag verdwijnen. Maar toegegeven... je hebt dan meer geduld nodig dan bij correctie.
Voordeel is dat Positieve reinforcement invloed heeft voor de lange termijn, terwijl correcties steeds herhaald moeten worden.

Dus nee... ik vind dat je moet kiezen óf voor positieve reinforcement óf voor een systeem met straf/correctie, maar niet beiden gelijk.
Maar dat is dus mijn persoonlijke mening.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:03

LeonieL schreef:
Hippologic: Leuke filmpjes, al duurt alles eromheen (aftiteling, namen, beginstukje) vele malen langer als het uiteindelijke filmpje.

Vandaag helaas niet kunnen gaan, baal er wel een beetje van. want nu gaat het weer een paar dagen duren voordat ik kan gaan.
Maar even een vraagje. KAn je gewoon met een jaarling stukje gaan wandelen? (dus oefenen met halt, volgen en meelopen aan halster?)
Dat is toch niet te belastend(Ben gewoon benieuwd. Want wil namelijk met m'n andere verzorgpony ook een beetje bezig gaan eens in de 1/2 weken)

Ja, vind ik zelfs goed. Een jong paard kan toch aardig wat afstand afleggen (kijk in de natuur in een kudde) en halt en volgen zijn basishandelingen en altijd handig als ze dat kunnen.
Ik ben het dus met hippo eens.

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:45

[/quote]

Is idd iets om over na te denken.
Maar om een beetje te helpen....
Voerbeloning gebruik je alleen in de aanleerfase. Daarna laat je het beetje voor beetje wegvallen. Je blijft dus geen click/voer gebruiken voor oefeningen die ' zitten'. Hoewel zo nu en dan een beloning wel ervoor kan zorgen dat het gewenste gedrag goed in stand blijft.
Met rijden kan het idd lastig zijn maar ook hier geldt: het wordt alleen gebruikt bij het aanleren van iets nieuws.

Je gebruikt als bridge een vast commando of click (of ander vaststaand geluid) en bent daar zeer consequent in. Het paard zal dan ook alleen dat teken als voorbode van voerbeloning zien.

oefeningen die hij goed kent, hoeven niet beloont. Die ' zitten' al. Tenzij er een gebrek aan motivatie is,. Dan zou je die kunnen bevorderen op deze wijze

over correctie zullen menig van mening verschillen, maar nee... dat vind ik dan dus idd hier niet in thuis horen omdat het voor verwarring kan zorgen. Trainend op de goede wijze is het ook niet nodig. Beloning motiveert, negeren laat gedrag verdwijnen. Maar toegegeven... je hebt dan meer geduld nodig dan bij correctie.
Voordeel is dat Positieve reinforcement invloed heeft voor de lange termijn, terwijl correcties steeds herhaald moeten worden.

Dus nee... ik vind dat je moet kiezen óf voor positieve reinforcement óf voor een systeem met straf/correctie, maar niet beiden gelijk.
Maar dat is dus mijn persoonlijke mening.[/quote]

Ja, dat las ik in het boek ook dat je niet meer beloont voor oefeningen die al zijn aangeleerd. Dan zul je dus uiteindelijk vrij weinig gaan belonen, want het paard gaat steeds meer dingen goed beheersen, in mijn geval zou ik dan minder belonen dan ik nu doen. Nu beloon ik regelmatig even met bijv. mijn stem als hij het goed doet of bijv. netjes aan het draven is. Ik weet ook niet of je dat buiten bridge + beloning kan blijven doen, dat je wel tussendoor met je stem beloont of even een aai geeft of dat dit helemaal wegvalt en pas na de bridge gedaan mag worden. Ik merk dat ik nu ineens erg moet gaan nadenken of hoe en wanneer ik ga belonen om deze methode succesvol wil gaan toepassen, tot nu toe dacht ik daar nooit zo over na en gaf ik spontaan een beloning als ik vond dat hij het goed deed. Ook merk ik dat ik toch regelmatig corrigeer. Dat wordt je ook eigenlijk van jongs af aan zo geleerd, bijv. als je aandrijft en het paard reageert niet, om dan een tikje te geven of met wandelen bijv., als het paard te dicht op je komt lopen, om dat te corrigeren door hem even weer achteruit te zetten. Ik merk dat ik dat lastig vind om daar vanaf te stappen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:59

@ e_horse: :D Ik moest wel lachen om je verhaaltje. Gelukkig is het goed afgelopen.
Had je je paard wel eens eerder op een auto getarget? Het was toch wel een stilstaand voertuig? ;)

@ Ran:Ik ga grotendeels met lijebo mee. Dus ik zal soms even in herhaling vallen. :P
Ran schreef:
wil ik wel doorgaan met deze manier van trainen, als ik hier nu serieus mee verder ga, zit ik voortaan vast aan dat ik altijd voer mee zal moeten nemen als ik ga oefenen?
Je voert om te motiveren. Dus ja, met nieuwe oefeningen is het handig als je paard mee gaat denken en leergierig is.

Ran schreef:
Tot nu toe gebruikte ik alleen voerbeloningen bij het trailerladen en bij het aanleren van circuskunstjes. Als ik dit structureel wil gaan toepassen, moet ik het dan ook gaan toepassen tijdens het rijden en in de omgang?,
Nee dat denk ik niet. Ik doe veel met de clicker maar niet alles. Zo werk ik ook wel met Parelli (negative reinforcement, opvoeren van druk). Ik vind het persoonlijk handig als een paard ook gemakkelijk wijkt voor druk. Ik merk wel dat ik het steeds moeilijker vind en ik naar manieren ga zoeken om met positive reinforcement dezelfde oefeningen aan te leren. :o

Ran schreef:
Verder maak ik nu veel gebruik van mijn stem als beloning, het paard zal dit nu gaan zien als teken dat hij een voedselbeloning gaat krijgen, dus kan ik hem dan niet meer met mijn stem belonen?
Als je een ander woord gebruikt voor "goed, je krijgt nu een snoepje" en "goed gedaan, geen snoep" zal het duidelijk zijn voor je paard. Ik gebruik de clicker (= altijd voer) en mijn stem het Engelse "good" waarbij ik soms wel, soms niet met voer beloon. Ik merk alleen dat Kyra eigenlijk geen snoep meer verwacht bij "good", dus ga ik automatisch minder met voer werken. Ik heb het woord "good" wel aangeleerd met snoep (net als "in clickeren").

Ran schreef:
Ook in de omgang en bij oefeningen die het paard al goed kent, wil ik niet nu ineens steeds met voer moeten belonen, maar wellicht zal het paard hier wel op gaan rekenen?
Als je duidelijk bent alleen een click = voer, zal hij het in het begin wel proberen (schooien) maar dat leren ze net zo snel als de trainer consequent is. ;)

Ran schreef:
En mag ik hem nog wel corrigeren als hij niet luistert of geen respect toont, want dat valt niet onder positieve training. Zijn meer mensen tegen deze vragen aangelopen?
Ik weet niet of ik je wel goed begrijp. Wil je jezelf misschien nog even toelichten met een voorbeeld? Wat versta jij onder "corrigeren" en "niet luisteren"?

Ik vind wel dat er veel verschil zit tussen jezelf verdedigen (gevaar voor verwonding) of afreageren omdat je gefrustreerd bent omdat je paard niet doet wat je wilt. Als Kyra of een ander paard aan me knabbelt of op een andere manier niet mijn ruimte respecteert dan verdedig ik mijn ruimte gewoon. En dat doe ik niet door de wachten tot ze "uit mijn cirkel" is en dan belonen (positive reinforcement), maar te helikopteren met mijn touw of arm. Als ze in haar enthousiasme even een velletje van mijn hand meeneemt dan gaat ook mijn hand "boem" tegen haar mond, hoor. ;) . Met negative reinforcement dus.

Maar ik straf NOOIT omdat ze een oefening onvoldoende uitvoert. Kyra krijgt dus nooit een klets als ze haar hoeven niet optilt om uit te krabben, ik noem maar wat. Dat is helemaal uit mijn systeem om zo te denken. Ik ga altijd eerst nadenken wat ik zelf beter kan doen.

Als ik al fases gebruik (negative reinforcement) dan begin ik altijd bij fase 1. In de aanleerfase krijgt het paard ook voldoende tijd om uit te vogelen wat ik bedoel. "Set up for success" waarmee het gewenste gedrag heel gemakkelijk wordt en het ongewenste heel moeilijk. Het lijkt me bijna onmogelijk helemaal zonder druk te werken. Door te beginnen met een fase 1 (lichter kan niet) gaan paarden anticiperen.

@liljebo: dank je.

Ran schreef:
Ik merk dat ik nu ineens erg moet gaan nadenken of hoe en wanneer ik ga belonen om deze methode succesvol wil gaan toepassen, tot nu toe dacht ik daar nooit zo over na en gaf ik spontaan een beloning als ik vond dat hij het goed deed.

Dit is herkenbaar hoor. Het voordeel is: hoe bewuster je van jezelf wordt, hoe minder ongewenst gedrag je er onbewust in traint.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:01

Ik denk dat het hoe dan ook heel leerzaam is om bewust te zijn van je beloningen/correcties. Vaak gebeurt dat idd automatisch
Overigens kun je bij ongewenst gedrag wel een remedie toepassen die het ongewenste gedrag laat verdwijnen, nl door een oefening te laten doen die niet te combineren valt met dat ongewenste gedrag, zoals bv leren om van je weg te wijken als het paard de neiging heeft om te dicht bij je te lopen. Dan kun je het wijken belonen en zie je dat uiteindelijk de tendens daartoe groter wordt dan boven op je te lopen.

Over het belonen met stem/aai... ik zie daar eigenlijk geen probleem in. Je kunt het zien als een intermedia bridge; een ga-zo-door signaal. Dus dat kun je gewoon erin houden, mijn inziens na.

Ik vind het wel heel verstandig van je om er zo goed over na te denken, want in tegenstelling tot wat sommige mensen denken, is het niet iets wat je 'tussendoor' of erbij doet. Het is een andere aanpak, die enorm veel van jezelf vergt (nadenken bij iedere stap, je bewust zijn van het leerproces ed) en een wijziging in je manier van omgaan met je paard doorvoert die je zeker bij tijd en wijle het gevoel geeft dat je een nieuweling bent op het gebied van paarden. *spreekt dus uit ervaring*
Maar ik vind het zelf een heel erg boeiende leerweg.