Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
janflicka schreef:Mijn ruintje heeft zelden zo netjes en zolang naar rechts gekeken,terwijl ik iets eetbaars in mn handen had.(tja ben bezig met oefenen in rechts kijken,ipv het eten met vingers en al,uit mn handen snaaien).
Volgen en halthouden ging perfect(leek wel aan me vastgelijmd!).(en zelfs het veulen wat de les liep te verstoren,kon rekenen op een afstraffing van mijn ruintje).
Hij was helemaal in zn sas met de aandacht en natuurlijk beloningen.
e_horse schreef:Tip: als je (terwijl je erop zit) je paard je auto wilt laten aanraken met z'n neus.. moet je niet zo'n onduidelijk commando geven dat hij denkt dat hij z'n been naar voren moet steken![]()
Er zit gelukkig geen (met het blote oog zichtbare) deuk in m'n Ka![]()
HippoLogic schreef:Ik heb de clipjes wat korter gemaakt: de aankondiging eraf gesloopt. Kijkt wat prettiger.
De filmpjes heb ik opnieuw geüpload, dus de linkjes zijn nu veranderd!
Hier de werkende linkjes
Spagaat clipje ook aangepast:
http://www.youtube.com/watch?v=OilPhXFdEzg
Kyra die een kusje geeft op stem commando:
http://www.youtube.com/watch?v=IO-42QOVsYY
Ran schreef:Ben nu bezig in het boek van Inge Teblick. Ik ben dit boek gaan lezen om meer duidelijkheid te krijgen over de juiste toepassing van deze methode. Dat geeft het ook wel, maar daarnaast geeft het ook veel twijfels; wil ik wel doorgaan met deze manier van trainen, als ik hier nu serieus mee verder ga, zit ik voortaan vast aan dat ik altijd voer mee zal moeten nemen als ik ga oefenen? en zo zit ik nog met wat punten. Tot nu toe gebruikte ik alleen voerbeloningen bij het trailerladen en bij het aanleren van circuskunstjes. Als ik dit structureel wil gaan toepassen, moet ik het dan ook gaan toepassen tijdens het rijden en in de omgang?, met rijden kan dit lastig zijn, omdat het paard moet stoppen om zijn beloning te krijgen. Verder maak ik nu veel gebruik van mijn stem als beloning, het paard zal dit nu gaan zien als teken dat hij een voedselbeloning gaat krijgen, dus kan ik hem dan niet meer met mijn stem belonen? Ook in de omgang en bij oefeningen die het paard al goed kent, wil ik niet nu ineens steeds met voer moeten belonen, maar wellicht zal het paard hier wel op gaan rekenen? En mag ik hem nog wel corrigeren als hij niet luistert of geen respect toont, want dat valt niet onder positieve training. Zijn meer mensen tegen deze vragen aangelopen?
LeonieL schreef:Hippologic: Leuke filmpjes, al duurt alles eromheen (aftiteling, namen, beginstukje) vele malen langer als het uiteindelijke filmpje.
Vandaag helaas niet kunnen gaan, baal er wel een beetje van. want nu gaat het weer een paar dagen duren voordat ik kan gaan.
Maar even een vraagje. KAn je gewoon met een jaarling stukje gaan wandelen? (dus oefenen met halt, volgen en meelopen aan halster?)
Dat is toch niet te belastend(Ben gewoon benieuwd. Want wil namelijk met m'n andere verzorgpony ook een beetje bezig gaan eens in de 1/2 weken)
Ran schreef:Je voert om te motiveren. Dus ja, met nieuwe oefeningen is het handig als je paard mee gaat denken en leergierig is.wil ik wel doorgaan met deze manier van trainen, als ik hier nu serieus mee verder ga, zit ik voortaan vast aan dat ik altijd voer mee zal moeten nemen als ik ga oefenen?
Ran schreef:Nee dat denk ik niet. Ik doe veel met de clicker maar niet alles. Zo werk ik ook wel met Parelli (negative reinforcement, opvoeren van druk). Ik vind het persoonlijk handig als een paard ook gemakkelijk wijkt voor druk. Ik merk wel dat ik het steeds moeilijker vind en ik naar manieren ga zoeken om met positive reinforcement dezelfde oefeningen aan te leren.Tot nu toe gebruikte ik alleen voerbeloningen bij het trailerladen en bij het aanleren van circuskunstjes. Als ik dit structureel wil gaan toepassen, moet ik het dan ook gaan toepassen tijdens het rijden en in de omgang?,
Ran schreef:Als je een ander woord gebruikt voor "goed, je krijgt nu een snoepje" en "goed gedaan, geen snoep" zal het duidelijk zijn voor je paard. Ik gebruik de clicker (= altijd voer) en mijn stem het Engelse "good" waarbij ik soms wel, soms niet met voer beloon. Ik merk alleen dat Kyra eigenlijk geen snoep meer verwacht bij "good", dus ga ik automatisch minder met voer werken. Ik heb het woord "good" wel aangeleerd met snoep (net als "in clickeren").Verder maak ik nu veel gebruik van mijn stem als beloning, het paard zal dit nu gaan zien als teken dat hij een voedselbeloning gaat krijgen, dus kan ik hem dan niet meer met mijn stem belonen?
Ran schreef:Als je duidelijk bent alleen een click = voer, zal hij het in het begin wel proberen (schooien) maar dat leren ze net zo snel als de trainer consequent is.Ook in de omgang en bij oefeningen die het paard al goed kent, wil ik niet nu ineens steeds met voer moeten belonen, maar wellicht zal het paard hier wel op gaan rekenen?
Ran schreef:Ik weet niet of ik je wel goed begrijp. Wil je jezelf misschien nog even toelichten met een voorbeeld? Wat versta jij onder "corrigeren" en "niet luisteren"?En mag ik hem nog wel corrigeren als hij niet luistert of geen respect toont, want dat valt niet onder positieve training. Zijn meer mensen tegen deze vragen aangelopen?
Ran schreef:Ik merk dat ik nu ineens erg moet gaan nadenken of hoe en wanneer ik ga belonen om deze methode succesvol wil gaan toepassen, tot nu toe dacht ik daar nooit zo over na en gaf ik spontaan een beloning als ik vond dat hij het goed deed.