voltige?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 13:49

Wat zijn goede oefeningen om je paard te laten wennen dat er iemand op haar rug kunstig bezig is :+.
ze wil zich gelukkig wel ontspannen als er iemand op haar rug zit, maar ik wil der meer laten wennen.
soms merk ik dat ze wat 'angstig' is voor die gene die op haar rug zit en met haar benen zwaait.
Nu gaat het al veel beter en de vlag gaat ook super zonder dat ze versneld of uit de ontspanning komt.
ze blijft nu netjes rond lopen, toch zoek geen moeilijke oefeningen aangezien wij zware amateurs zijn.
maar oefeningen die makkelijk te doen zijn op een paard die het allemaal nog moet leren.
:o kan iemand me helpen!

Nienkee

Re: voltige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 18:38

Heel veel knielen oefenen, en naar voren schuiven en weer naar achter zodat hij daaraan went. Ook je benen gewoon wiebelen en langzaam een kleinbeetje omhoog brengen, en elke keer een beetje verder. een keer je been over de hals leggen enzo. er gewoon een beetje mee spelen!

Minaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:28

Ik zit niet bij een vereniging o.i.d., maar heb het wel een aantal keer gedaan.
Vond het heel erg leuk en een stuk simpeler dan het er uit ziet.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:37

vind het erg zelf altijd makkelijker uit zien dan zelf doen :P

we moesten alvast een beetje op letten begin dit jaar naar D teams.. vooral hun Kur in galop.. maar dat leek niet heel lastig tot je nu aan het oefenen bent haha vind het behoorlijk ingewikkeld :P

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 12:34

Tja, wij mogen ook al naar de D, maar hebben weer eens een nieuw team (nieuwe leden) en tja, die kunnen de E net een\zelfs nog niet aan, dus de D kunnen we voorlopig wel op onze buik schrijven (niet l.ullig bedoeld hoor! Ik vind het super, dat we nieuwe leden hebben, anders gaat onze vereniging falliet, maar ik weet niet hoe ik het anders moet brengen).. misschien een 4-tal\6 die dat afentoe gaat doen, maar ik weet niet of we d'r dan nog 4 hebben voor de E.. en dan zit je weer met, wie doet D want de andere (goede) willden dat natuurlijk ook...
Dus voorlopig nog E..

Ik vind het er ook altijd veel makkelijker uitzien dan het is!!

Vrijdag ging het egt heeeeel slecht, het was zo warm we waren maar met z'n 3e (en ik heb 's morgens moeten tennissen ( wat ik dus helemaal niet kan :+ kwam ik achter) )! We begonnen natuurlijk met loswerken, gedaan (ik zweette me al dood :+ ) toen staan in stap (rechts om). Daarna staan in draf (links om, ging allmaal nog prima) toen schouderstand (ik kon egt niet meer!! al m'n energie was eruit (dat warme weer vraagt zooo veel van je krachten!!!) ik kon niet eens meer een beetje voldoende spanning houden! toen rolletje af,, ging natuurlijk ook bagger.. was egt niet leuk!

volgende x beter..

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:14

Wij hebben gister met die hitte een korte training gedaan. Paard heeft een paar rondjes gerend, draf en galop en toen was ze los genoeg. Toen zijn we begonnen met belonen (dat was nog wel in draf), vervolgens vlag in stap. 2x kur in stap, daarna iedereen één oefening in galop (gebaseerd op de kur) en één stukje kur in galop. Dat stukje kur kunnen we namelijk nog maar één of twee keer trainen voor het NK, dus trainen was wel even nodig :P

Verder hadden we emmers water in de bak staan, waar we af en toe even in gingen met ons hoofd enzo en er lagen sponzen zodat we elkaar een beetje nat konden maken. Na een uurtje trainen zijn we gestopt. Paard lekker uitgebreid gedouchet en daarna met z'n alle in het zwembad :D

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:47

SSDesign schreef:
Wij hebben gister met die hitte een korte training gedaan. Paard heeft een paar rondjes gerend, draf en galop en toen was ze los genoeg. Toen zijn we begonnen met belonen (dat was nog wel in draf), vervolgens vlag in stap. 2x kur in stap, daarna iedereen één oefening in galop (gebaseerd op de kur) en één stukje kur in galop. Dat stukje kur kunnen we namelijk nog maar één of twee keer trainen voor het NK, dus trainen was wel even nodig :P

Verder hadden we emmers water in de bak staan, waar we af en toe even in gingen met ons hoofd enzo en er lagen sponzen zodat we elkaar een beetje nat konden maken. Na een uurtje trainen zijn we gestopt. Paard lekker uitgebreid gedouchet en daarna met z'n alle in het zwembad :D

ahhh,, dat klinkt goed :D
Goed idee :D

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 16:22

NienSCHaap schreef:
Wat zijn goede oefeningen om je paard te laten wennen dat er iemand op haar rug kunstig bezig is :+.
ze wil zich gelukkig wel ontspannen als er iemand op haar rug zit, maar ik wil der meer laten wennen.
soms merk ik dat ze wat 'angstig' is voor die gene die op haar rug zit en met haar benen zwaait.
Nu gaat het al veel beter en de vlag gaat ook super zonder dat ze versneld of uit de ontspanning komt.
ze blijft nu netjes rond lopen, toch zoek geen moeilijke oefeningen aangezien wij zware amateurs zijn.
maar oefeningen die makkelijk te doen zijn op een paard die het allemaal nog moet leren.

Ik denk dat dit misschien wel leuke oefeningen zijn (die gelijk je paard weer een heel eind verder helpen, maar doe het wel voorzichtig natuurlijk...)
Als de gewone vlag en het gewone knielen netjes gaan, kun je dit eens achterwaarts proberen. Je maakt dus een halve molen (het kan ook zijn dat ze wat moeite heeft met het evenwicht, denk goed om de verplaatsing van je gewicht, ben zelf ook zwaar en grainey werd altijd heel chaggo als ik een molen deed :+ ).
Dan zet je je handen op haar kant en leg je voorzichtig je voeten tegen de beugel aan. Dan druk je jezelf verder omhoog tot knielen en dan kun je ook een vlag proberen.
Achterwaarts een kleermakerszit is trouwens voor je eigen evenwicht heel erg goed.
Oh nu ik toch bezig ben: De kaars! Je doet eerst de jockeyzit, je gaat vervolgens achteroverliggen met je hoofd op haar kont en tilt je benen omhoog en strekt ze... (google foto bijgevoegd :P ).
http://jiskaharryenkids.klungers.nl/images/DSCN1904.JPG
Het knielen kun je later uitbreiden naar zijwaarts, maar let hier weer op je gewicht en gewichtsverdeling! Zijwaartste oefeningen zullen gewoon een poosje zwaar blijven voor het paard.

@ Michelle, daar zit ons oudste team ook mee. Die moeten promoveren naar de D (zijn met z'n 4en). Ik heb een zestal, maar ja... die zitten op het niveau basisstap... dat lijkt me ook geen goed idee (plus dat ze niet bij de beugel van het paard kunnen komen, paard is 1.70, ze hebben al moeite om er bij grainey, 1.48 op te komen :o ).

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 19:01

Goede ideeen zeg! Ga ik ook maar eens op mijn paard proberen... heeeeel voorzichtig,, want die bokt erg snel in galop :P
Als ik lichtjes ga knielen al.. maar word gelukkig wel steeds minder :D

ons paard is ook rond de 1.70 waarschijnlijk zelfs hoger, weet niet precies.. maar zelfs de kleinste komen bij de singel :D
xx

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 19:37

ons nieuwste voltige paard (de grote dan) die bokt nu niet echt meer maar stuitert nog wel wat met zijn achterhand omhoog als je op je knieën gaat of als je te ver naar achter staat..
best vervelend maar dit word wel steeds beter :D

we hebben hier ook een kleintje die komt ook bij ons paard 1.73 :D

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 19:43

Bij ons komen ze er wel op met een duwtje hoor ;)

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:56

X_Michelle_X schreef:
Bij ons komen ze er wel op met een duwtje hoor ;)

Dat lijkt me voor de D klasse niet representatief :+ ! Mede omdat 2 kinderen sowieso alleen de beugel aan de onderkant vast kunnen houden. De rest loopt op hun teentjes als ze met hun rechterhand de bovenkant vasthouden... Met als gevolg, dat ze niet kunnen afzetten :o . En das dan op mijn pony'tje van maar 1.48m ;) .
Ik ben en blijf van mening dat de kinderen eerst moeten kunnen opspringen voordat ze in de E of in de D starten. E, kan ik mee leven als de kleinste er niet opkomt, maar in de D vind ik dat zelf een schande :o .

Oh en in de galop met bokjes... inderdaad eerst alleen voeten op z'n kont leggen en langzamerhand omhoog werken :) steeds een stapje verder, zodat er steeds meer druk op z'n kont komt (bokje bij gewoon knielen ken ik trouwens niet... alleen bij bankje of vlag)... Ik zie het ook bij mijn Tinker. Als ik er een grote meid op zet in stap, en die doet de vlag, dan zie je opeens dat ze de achterhand gebruikt (de kont daalt in). Vandaar dat ik gek ben op die achterwaartse oefeningen... zet maar druk op die achterhand in stap. Is alleen maar goed voor ze en dan moet de galop ook steeds beter worden :D !
Meestal is het een oorzaak van te weinig bespiering achter, of een slecht achterhand gebruik (maar dat hoeft niet altijd hoor ;) ik ben geen expert, spreek alleen uit eigen ervaring, ons expaardje had een slechte achterhand, vlag was vaak spannend: krijgen we wel of geen bokje :Y) ).

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:37

vind ik ook.. wanneer je in de e start vind ik eigenlijk dat iedereen alleen erop moet komen..

onze kleinste komt ook niet heel goed bij de beugel maar komt er wel alleen op :D en hoe.. haha

maar ik vind ook dat ze eerst op moeten kunnen springen en dan pas in E kunnen.. oke hebben ze niet anders is het nog dat maar ik zag op de wedstrijd in bronneger alle teams bijna van de E moesten allen een duw en dat vond ik toch wel zo raar.. wij moeten het zelf doen en als we er niet op kwamen of gleden weer terug was het een drama :P

maar ach onze stem geld niet haha

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:57

Alles heeft een reden.

Wij wouden D starten met wat grotere uit ons team, maar we hebben d'r 5 :+ , en dan krijg je dat de 1 wel gaat en de ander niet met een 4-tal. Ook zitten we met het feit dat we steeds nieuwe leden krijgen en maar 1 instructrische, waardoor wij ook vaak moeten helpen met de nieuwe en ook de E oefeningen mee doen.

Bij ons kregen 2 een duw dat komt omdat we ze mee wouden laten doen met het basis paardrijden maarja, met 2...
En na hun ben ik de jongste geloof ik (15 _O-, na mij zijn ze, 16, 17, 18, etc. ) dus dat is egt geen basis-team :S . Nu hebben we net weer 2 nieuwe leden dus, het zou nu moeten kunnen,, maar helaas... Nu hebben ze al een x met ons in de E gestart en mogen dus niet meer mee doen met het basis paardrijden...

Tjaa,, Dusjaa,, Hard trainen voor de E dan maar :+ ..

Hadden jullie het anders aan gepakt dan? Die meiden moesten wel met ons E starten toen, want hun wouden ook wel een x mee en anders hadden we wèèr te weinig leden om mee 6tal te starten (de leden waren er wel maar konden niet en instructrise had al vrijgenomen.. :P )...

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:04

bij ons word er ontzettend veel opgesprongen.. er loopt wel iemand mee maar die krijgt niet snel een duw.. :P

ooh waarom is jullie vereniging voor mij zo ver weg :P ik ben de oudste daar (19) en de jongste is 12.. vind het echt jammer dat er gene van mijn leeftijd bij zit haha

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:45

Grainey schreef:
NienSCHaap schreef:

Ik denk dat dit misschien wel leuke oefeningen zijn (die gelijk je paard weer een heel eind verder helpen, maar doe het wel voorzichtig natuurlijk...)
Als de gewone vlag en het gewone knielen netjes gaan, kun je dit eens achterwaarts proberen. Je maakt dus een halve molen (het kan ook zijn dat ze wat moeite heeft met het evenwicht, denk goed om de verplaatsing van je gewicht, ben zelf ook zwaar en grainey werd altijd heel chaggo als ik een molen deed :+ ).
Dan zet je je handen op haar kant en leg je voorzichtig je voeten tegen de beugel aan. Dan druk je jezelf verder omhoog tot knielen en dan kun je ook een vlag proberen.
Achterwaarts een kleermakerszit is trouwens voor je eigen evenwicht heel erg goed.
Oh nu ik toch bezig ben: De kaars! Je doet eerst de jockeyzit, je gaat vervolgens achteroverliggen met je hoofd op haar kont en tilt je benen omhoog en strekt ze... (google foto bijgevoegd :P ).
http://jiskaharryenkids.klungers.nl/images/DSCN1904.JPG
Het knielen kun je later uitbreiden naar zijwaarts, maar let hier weer op je gewicht en gewichtsverdeling! Zijwaartste oefeningen zullen gewoon een poosje zwaar blijven voor het paard.

Oke dankje hier heb ik wel wat aan :D

melanietje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 07:54

Ik heb het ook een paar keer gedaan :o

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 09:48

Er zijn toch geen D-4tallen meer? ;) dan moet je sowieso met een zestal.
Basispaardrijden gaat maar tot de leeftijd 12, dus E moet sowieso :Y) .
Mijne zijn nog maar 8 en ik wil ze nu in een jaar tijd klaarmaken voor de E. Ik heb er straks waarschijnlijk 2 die kunnen opspringen in galop (ene meisje komt er niet op in draf, maar... ze zet goed af, heeft iets meer gang nodig, en dat herken ik... ik kwam er nooit op in draf, alleen in galop :Y) ). De rest zet gewoon niet af (jongetje kan zich er helemaal optrekken, maar dat is niet opspringen natuurlijk!). Dus ik moet nog ff een minitramp regelen bij het ijzeren paard en laat ze maar voelen wat afzetten is... met alleen omhoogspringen zit je er met de tramp ook niet op. Ze moeten eerst echt goed afzetten door een klein sprongetje (en dat snappen er maar 3, mja nr 3 is niet zo handig :o ).

@Salsa, klopt, ik heb het gezien. Vond het echt schandalig (zag ook een meid van een jaar of 16, die was groot voor dat beest en die kon er zelfs nog niet opkomen :oo )! Daarvoor heb je de basis in galop dacht ik altijd... dan vind ik het niet erg als ze er niet allemaal op kunnen komen. Maar de E, dan werk je voor winstpunten. Nee, ik vind het heel slordig als er maar 1 of 2 zijn die zelf erop kunnen komen. Dan is het voor mij heel simpel. Dan starten wij nog een jaar langer in de basis :P. (in oktober willen ze in Oldekerk misschien een wedstrijd organiseren, is mooi dichtbij, maar ik ga daar zeker basis stap starten als we heen gaan... :Y) ).

Bij ons is het trouwens het geval dat het ene team MOET promoveren naar de D, wat niet lukt met een 4tal. Zij willen nu gelijk starten met 2 van mij erbij in... (dan hou ik 3 kindjes over, hebben maar 9 leden)
Wat gelijk betekend dat ik niet meer naar wedstrijden kan ;( . Andere team heeft 2 solisten. Dan denk ik... maak een 6tal van de 7 andere leden en we zijn klaar ;) ... Maar helaas, dat zit er niet in...

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:10

hmm welk vereniging is dat waar je zit.? wil wel graag nog een les erbij maar dat mag niet bij ons :P

waren jullie ook in bronneger dan.? heb niet eens opgelet haha :P
waren wij toen we op moesten..

Afbeelding

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:24

PSV Norg :D
En ja... ik ben nog gespot door je medelesgever :Y) :+ ik dacht echt, hoe raak ik hem weer kwijt!

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:26

aaah hahaha ja daar blijf je zo lang aan vast plakken :P
heb ik ook in altena gehad.. hij bleef maar praten en praten, ben op den duur gewoon weg gelopen haha

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:28

In Altena waren we ook :Y) (whoehoe daar was ons debuut (van mij en Grai) en waren we eerste :D )
Daar heeft ie me niet aangesproken... denk ook niet dat ie het durfde (me vriend was mee :o ).
Ik had in Bronneger echt zoiets: ja leuk... maar ik ben hier ff met alle kids bezig, mja hij bleef maar praten met mij (net als de kids _O- )

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:19

haha ja door de grote kan je hem terug vinden maar plaats hem bij kinderen en je vind hem niet terug haha

wij waren in altena 3e.. met 1 winstpunt (gelukkig maar) hadden we 2 winstpunten dan moesten we naar de d en mochten we bronneger niet doen.. :D

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:02

Als je x op vakantie bent in de buurt ofzoo,, kom je maar ff langs :D
Leukkk :D
xx

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:19

haha ja alleen gaan we niet meer op vakantie (ouders gaan nog naar duitsland) haha anders wist ik het wel..
manege opzoeken en bezig gaan haha