Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Visitor

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:42

Misschien ga ik haar in de kerstvakantie eens een mail sturen hierover, want die Schöning lijkt me toch geen domme vrouw, maar ik snap het ook echt niet.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:57

Misschien heeft ze domme paarden ;).

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 11:05

Hahaha :))

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 11:24

Dat heeft vast ook voordelen. Want misschien kan iemand mij nog een keer uitleggen waarom wij onze paarden slim maken? Ik heb nu van die slowfeedernetten. ja... inderdaad... die dingen waar ze langzaam uit moeten eten. Silja heeft zichzelf nu geleerd om met de lippen van links naar rechts over de bovenkant te wiebelen, waardoor ze iets open gaan staan en ze erin kan duiken met haar hoofd om zich vol te proppen. En oh ja... ik knoop ze wel dicht, maar dat krijgt ze ook los. ^)

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 11:42

Haha, dat gebeurt hier ook met de slowfeeders! De kop gaat er gewoon van bovenaf in :-)

M.b.t. herladen - dat heb ik nog nooit gemerkt dat dat nodig zou zijn...

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:07

Woei, het nieuwe boek van Inge Teblick heb ik binnen! Maar eerst moet ik nog werk afmaken, hopelijk heb ik volgende week tijd om het onder de kerstboom te lezen (en alle andere boeken die hier nog op de stapel liggen, waaronder haar vorige, waarin ik op de helft ben :j )
Het ziet er mooi uit, kleurenplaatjes en ook duidelijker qua structuur dan het vorige boek, heb ik het idee.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:15

Visitor schreef:
Woei, het nieuwe boek van Inge Teblick heb ik binnen! Maar eerst moet ik nog werk afmaken, hopelijk heb ik volgende week tijd om het onder de kerstboom te lezen (en alle andere boeken die hier nog op de stapel liggen, waaronder haar vorige, waarin ik op de helft ben :j )
Het ziet er mooi uit, kleurenplaatjes en ook duidelijker qua structuur dan het vorige boek, heb ik het idee.

ja ik heb het boek ook, ben op een derde. Het vorige boek vond ik ook wel duidelijk, maar is meer een soort opzoek boek voor oefeningen. Dwz zo gebruik ik het dan he :).

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:21

O leuk dat jij hem ook hebt.
Ja zo heb ik het vorige boek tot nu toe ook gebruikt. Maar ik wil ook dat boek een keer helemaal doorgelezen hebben, dan kom je ook weer op ideeën, en kan ik het daarna als naslagwerk gebruiken.
En hoe bevalt het nieuwe boek tot zover?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:34

Ja goed, duidelijke uitleg tot nu toe. Maar ik zal het eerst even uitlezen en dan kom ik er op terug, ook hier is tijdgebrek een probleem :).

edit: bijna kerstvakantie :) :) {:)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:38

crosmuller schreef:

:')

Ik duik even uit de meeleesmodus: hier wordt ook niet herladen... ik gebruik de clicker heel onregelmatig, omdat ik periodes bijna alleen maar rijd en periodes veel grondwerk/horse agility enz doe, en mijn paard vergeet duidelijk niet wat de click betekent! Ik sta er soms zelfs van versteld hoe goed hij ook zijn 'truukjes' (vrijheidsdressuur) blijft onthouden, sommige oefenen we maanden niet, maar op een simpel handgebaar (met clicker in de aanslag!) weet hij meteen weer wat te doen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:14

Hier 'laad' ik de clicker ook niet opnieuw. Ik wissel moeilijk ook af met gemakkelijk om mijn paard gemotiveerd te houden. IK 'laad' de clicker eigenlijk ook niet meer met nieuwe paarden. Ik begin gelijk met targetten en zo krijgen ze het door dat de click iets betekent.

Ik had voor dit jaar op mijn doelenlijstje het 'tanden kijken' er weer op gezet. Dat had ik al lang niet meer gedaan en ik wilde dat nog weer opnieuw oppakken. Dat heb ik ook met de clicker aangeleerd. Ze deed het nog net zo goed als in 2009, toen ik het aanleerde. Hier een fotootje uit 2009. De cue is enkel mijn handen aan weerszijden van haar wangen leggen.

Afbeelding

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 09:11

crosmuller schreef:
:=

IK heb vandaag de kat weer getraind. Het targetten had niet zo haar belangstelling, maar vandaag heb ik met een kartonnen reismandje (van de dierenbescherming) geoefend. Een kartonnen doos is natuurlijk altijd al leuk. Ik heb haar een paar keer er in en er uit laten springen/targetten en ik heb ook een paar keer de doos gesloten en gewacht tot ze ontspande om dan met een click (en snoepje) te eindigen. Het leek haar interesse veel meer te hebben nu ze iets meer moest doen dan domweg aan de target neuzen. }:0 Een kat heeft toch echt wel heel andere reacties/lichaamstaal/denkwijze dan een paard. Heel erg leerzaam om weer eens een andere diersoort te trainen.

Ik heb wel eens schapen getarget op de skippybal voor mijn pony. Dat was ook leuk. Na een paar dagen kwam de hele kudde er aan als ik met mijn skippy het land in kwam. Degene diede bal durfde aan te raken kreeg een click en wat biks. Er zaten hele dappere en slimme dieren tussen en ook heel timide dieren.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 11:51

Leuk HL! Ik heb getraind met een aantal katten in het asiel, gelukkig/helaas worden ze geplaatst voor het ergens op lijkt :). Het valt me wel op dat targetten voor veel katten geen hobby is. Of ze slaan naar de target uit speelsigheid of ze vinden er niks aan.

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 12:28

Even een kerstkaartje voor jullie op naar een mooi klikker jaar!

Afbeelding

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 12:36

Jij ook fijne feestdagen en een 2013 met vele kliks toegewenst Nelleke en alle andere topicgenoten natuurlijk :).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 18:29

@CM, nu je het zo zegt: targetten op een stilstaand target is natuurlijk ook oersaai voor een roofdier. Ik denk dat ik haar training te veel als 'paardentraining' benaderde. Ik zal wat meer uitdaging (beweging) vragen.

Ik heb ook een leuke website gezien die (basis) vrijheidsdressuur bespreekt. Toch wat leuke tips vandaan gehaadl over bv targetsticks. Zij had een stukje pool-noodle aan een dressuurzweep geprikt en dat zag er goed uit. Ik kreeg ook inspriratie voor wat nieuwe trucjes zoals een knuffel (waarbij het paard zijn hals om je heen krult).
http://www.horsetricks101.com/

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 10:11

Leuk hippologic, dat tanden kijken! Hoe heb je dat juist opgebouwd?

Nelleke: tof kaartje! Voor jullie allemaal ook fijne feestdagen!

Afbeelding

Targetten/clickeren met een kat heb ik nog niet geprobeerd, mijn vriend heeft een maand geleden een 3-jarige kat uit het asiel gehaald die er volgens mij heel geschikt voor is. Is een aids-kat, mag dus niet buiten of met andere katten en is daarom héél mensgericht. Misschien een leuk 'projectje' voor het nieuwe jaar :) oh, en hij is erg gemotiveerd door voedsel, haha.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 18:22

Iedereen een fijne kerst en alvast een gelukkig nieuwjaar!

Ik heb het tanden kijken opgebouwd door haar hoofd vast te pakken en toen deed ze haar mond een beetje open, dat heb ik toen geklikt. Ze houdt haar mond niet zo lang open als een mens die bij de tandarts zit, maar je kunt wel (even snel) tot achterin kijken. Ook toen de tandarts kwam was het wel fijn dat ze dit al normaal vond.

Verder ben ik nu bezig met het trainen van niet-progressieve overgangen (grondwerk) en dat gaat ook heel leuk.

Dixies_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 00:02

Visitor schreef:
Dixies_Girl schreef:
Dixie is razend enthousiast met trainen en is teleurgesteld als we stoppen.

Leuk is dat, he? Mijn paard wil ook vaak de bak niet meer uit. (Vroeger wilde ze er niet in.)

Haha klopt bij ons hetzelfde. Ik oefen heel vaak in de longeercirkel en eerder moest ik haar altijd wel met druk door de opening vragen. Nu rent ze uit zichzelf als ze los is vaak naar de opening en staat te wachten tot ik het open doe. Bij het openen is ze zo blij dat ze erdoor spurt :')

Ik ben het boek van Inge ook aan het lezen. Ik vind het een heel goed boek. Het is super goed uitgelegd en er staat veel informatie in wat ik niet eerder ben tegengekomen. Echt een aanrader!!!

Wat trouwens ook erg leuk is zijn de filmpjes van Shawna Karrisch. Misschien al wel bekend bij jullie. Ook zij geeft aan dat ze wanneer ze klikt ze altijd heelkijkt naar de houding en het humeur van het paard. Ik heb hier erg veel aan gehad! http://www.youtube.com/feed/UC4Op-wj0g5HZBGUvwhtXQcA

Dixies_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 00:29

Ik heb een leuke video gemaakt van onze trainingsresultaten sinds we clickeren.

://www.youtube.com/watch?v=XygpWdYTkj8&list=PLuZcx4XzIu6gfHLnLq7CyJIPuHd99At6s

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 06:41

Leuke video, DG.
Shawna Karrasch is al eerder genoemd, maar dat geeft niet. Er zijn altijd weer nieuwe mensen in dit topic.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 08:57

Leuk filmpje, jullie hebben al veel dingen geleerd dmv de clicker!

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 10:11

Ik heb laatst de appel/wortel test gedaan en bij deze de uitslag:

wiite bak = wortel
blauwe bak = appel

5 x laten lopen naar de blauwe bak
5 x laten lopen naar de witte bak

toen kiezen:

- wortel (links)
- appel (links)
- wortel (links)
- appel (rechts)
- appel (links)
- wortel (links)
- wortel (rechts)
- wortel (rechts)
- appel (links)
- wortel (links)

6 x wortel 4 x appel
7 x links 3 x rechts

De paddock was nat en links moest ze iets minder lang door het water waden dan rechts, vandaar misschien de voorkeur voor links.
Ze heeft verder geen duidelijke keus gemaakt dus ze snapt het niet (maar appel/hooi snapte ze wel) of ze vind het allebei bijna even lekker.
Misschien nog een keer herhalen in een droge paddock :).

Iemand anders al de appel wortel test gedaan?

edit: ze liep een paar keer naar het hek waar de emmer met de basisvoorraad appels en wortels stond, dus ze gaf wel een duidelijke voorkeur aan voo0r "meer" ;).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 10:25

Dixies ik krijg de link niet open
Boek van inge wil ik ook graag hebben, maar ben momenteel door hoge d.a. kosten even blut

CM ik had een soortgelijke reactie met billy, toen ik met hem de test deed. Toen ik daarna echter met een lege emmer werkte (een leeg, een met snoepje) bleek dat hij wel degelijk een bewuste keuze maakte, maar dat hij blijkbaar eerder de aangeboden alternatieven even graag had. Lijkt mij hetzelfde bij jouw paard?
De test vinden ze wel leuk ja.. hahaha.

Mooie kerstkaarten hier. Ik doe het maar even zonder kaart.... voor iedereen hele fijne feestdagen en een top 2013

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 10:31

Ja LJ ik heb ook het idee dat het haar niet veel uitmaakt, maar ik ga de test toch maar herhalen onder droge omstandigheden voor de zekerheid. Ik weet ook niet zeker of ze het wel leuk vindt, ze lijkt het trainen leuker te vinden? Ze gaat nog steeds niet enthousiast naar de bakken toe. Nou ja ik weet het niet zeker.

Ben nog steeds bezig innhet boek van Inge en vindt het nog steeds leuk/duidelijk/goed.