Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MiCasa

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 16:25

Grappig! Kijk weer wat geleerd! :j
Ik snap de insteek nu!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 18:52

Weer even een klein slingertje hier :Y)

Na vandaag besloten onze trainingen aan de hand tijdelijk iets anders in te richten. Het valt me op dat er elke training weer een andere oefening heel fijn gaat. De ene keer de SB, dan weer het appuyement, vandaag de travers... de andere oefeningen gaan dan wel prima, maar niet zo goed als we kunnen.

Komende trainingen wil ik daarom de oefeningen omstebeurt geïsoleerd aanpakken en van tevoren opschrijven wanneer de oefening goed is en we stoppen. Nu gebeurt het wel dat ik het 'goed genoeg' vind en achteraf bedenk wat er nog beter had gekund.

Nog mensen die dit herkennen?

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 23:46

Oh ik zou na vrijdag weer een berichtje zetten. Ben in de les begonnen met wijken, vanuit de menpositie. Was leuk en ook moeilijk. Zowel pownie als ik hebben dit nog niet eerder gedaan. En bij pownie is het ohz ook zeker nog niet bevestigd. Maar het begin is er.

MiCasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 08:35

Wijslander. Jazeker :j
Nu moet ik wel zeggen dat mijn trainingen per paard verschillen.

We hebben donderdag en vrijdag 2 intensieve opleidingsdagen gehad en zijn begonnen aan de voorbereiding piaff training. Advies is elke dag een stukje meepakken.

Ik rijd ongeveer 3 keer per week en wil veel variatie in mijn training mee pakken, ook omdat het voor die van mij geestdodend wordt. Ze houdt echter wel haar aandacht altijd bij!

Mijn trainingspaardje zit nog in de beginfase, dat is echt herhaling en verbetering op de travers, volte lopen en vierkant longeren. Deze trainingen zijn wat eentoniger, maar daarintegen voor het paard veel intensiever en daarom zijn de trainingen korter. Dit is er 1 die erg snel aandacht verliest aan de omgeving.

Jeetje77 wat leuk, dat is natuurlijk het leuke aan de positie werken vanaf de grond! Althans vind ik :D.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 22:30

Vandaag had de eigenaresse van mijn bijrijdpaardje menles. Ze kreeg complimenten over hoe recht ze aan het worden was, en hoeveel beter haar achterbeen gebruik was. Aangezien de eigenaresse momenteel niet meer doet met haar dan 1x per week mennen (ivm persoonljke lichamelijke ongemakken), kreeg ik deze complimenten. Vanwege het werken met lange lijnen. Ik groeide enorm hiervan. Zo leuk.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 16:19

Wat fijn Jeetje, echt gaaf!

Vandaag na een paar vrije dagen eens alleen aandacht besteed aan de schouderbinnenwaarts en bedacht op welke punten ik moet letten:

- correcte stelling, niet te ver naar binnen!
- lengtebuiging, niet schuin/als een plank
- buitenteugel eraan, binnenteugel eraf
- tempo, blijven doorstappen
- 3 sporen is 3 sporen, 4 is 4
- rechtuit is rechtuit, volte is volte: geen half werk

Iemand nog aanvullingen? :+

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 17:20

Wijslander schreef:

Vandaag na een paar vrije dagen eens alleen aandacht besteed aan de schouderbinnenwaarts en bedacht op welke punten ik moet letten:

Let op je eigen positie, blijf echt bij de schouder lopen. Ik heb heel erg de neiging om dan naast het hoofd te gaan lopen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 17:22

ijssnuiver schreef:
Wijslander schreef:

Let op je eigen positie, blijf echt bij de schouder lopen. Ik heb heel erg de neiging om dan naast het hoofd te gaan lopen.

Oja, die moet er ook zeker bij! Ik heb de neiging steeds naar mijn paard toe te bewegen en hem zo naar buiten te drukken. Dank je, ik zet het erbij!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 03:28

Wijslander: sommige paarden nodigen dat ook erg uit, duwen. Wat ik dan doe is even mijn aanwijsstokje langs de schouder of voor de boeg langs bewegen. Dan baken je even een ruimte af.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 07:52

Klopt ijssnuiver, mijn beer gooit zijn brede borst er graag tegenin. Ik begin altijd met ieder onze eigen positie in te nemen, dus zijn schouder netjes in zijn eigen ruimte en ik op mijn eigen plek met mijn armen zacht, maar wel in een duidelijk kader. Bijna alsof ik aan het dansen ben. :P nu nog oefenen die houding niet te laten verslappen...

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 10:42

Ohja, dat duwen en eigen ruimte is bij ons ook nog een dingetje. Ze weet het dondersgoed, maar owee als het moeilijk wordt.

Ik ben sinds 2 weken bezig met de travers aan te leren. Nu snapt ze volgens mij heel goed wat de bedoeling is, maar ze blijft haar buiten achterbeen verkeerd neerzetten. Ze tilt hem op richting het zwaartepunt en zodra het been op het hoogste punt is gaat het een soort van in slow motion en zet ze hem weer neer buiten de massa.

Zo 1 op de 3x lijkt de eerste beenzetting na een volte wel correct, maar een tweede stap lukt dan ook niet meer.

Nadien was het warm bovenop de ruggenwervel bij de tuber sacrale. Gelukkig komt de osteopaat aankomende week om haar te checken, dan kan ik het gelijk even voorleggen. Ze kantelt ook ineens haar hoofd bij het stappen op de volte wat ze eerder niet deed.

Het blijft wel enorm puzzelen hoor, dat werken aan de hand :-).

Dayanara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 12:20

Ik blijf klooien met het achteruitlopen. Vind dat erg lastig. Weten jullie waarom je bij de ene wel achteruit loopt en de andere niet?

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 13:18

Dais_ schreef:
Ohja, dat duwen en eigen ruimte is bij ons ook nog een dingetje. Ze weet het dondersgoed, maar owee als het moeilijk wordt.

Ik ben sinds 2 weken bezig met de travers aan te leren. Nu snapt ze volgens mij heel goed wat de bedoeling is, maar ze blijft haar buiten achterbeen verkeerd neerzetten. Ze tilt hem op richting het zwaartepunt en zodra het been op het hoogste punt is gaat het een soort van in slow motion en zet ze hem weer neer buiten de massa.

Zo 1 op de 3x lijkt de eerste beenzetting na een volte wel correct, maar een tweede stap lukt dan ook niet meer.

Zal ook een kwestie van tijd zijn denk ik. Vaak kan je het dan beter bij die ene goede pas laten en dan weer recht gaan, niet door gaan in een slechte oefening. Zo kan je het langzaam opbouwen naar steeds een stapje meer tot je paard get uiteindelijk wel aan kan om meer passen te doen. Zo zou ik het doen in elk geval :)

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 14:40

Ja, zo heb ik het ook gedaan. Elke keer die ene goede stap gelijk rust en belonen en dan blijft het ook leuk voor haar.
Het is niet zo zeer dat ze het niet snapt, maar gewoon niet kan. Of dat dan is door te weinig kracht of een blokkade oid, dat hoor ik dan eind van deze week wel.

Het achteruit lopen vind ik ook nog lastig. Voor mijn gevoel gaat dat vrij aardig, maar dan zie ik mezelf terug op film en dan ziet het er erg houterig en ongemakkelijk uit. Helaas is vooruit ernaast geen optie bij ons. Sowieso heb ik dan te weinig overzicht over haar lijf.
We oefenen gewoon weer verder :-)

Wat doen jullie als afwisseling op het werken aan de hand?
Mijn paard is nog niet ingereden (dmv werken aan de hand is het de bedoeling dat ze sterker wordt als voorbereiding op), dus ik wissel 2 a 3x in de week werken aan de hand af met een x longeren met balkjes en buiten wandelen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 16:31

Dayanaera schreef:
Ik blijf klooien met het achteruitlopen. Vind dat erg lastig. Weten jullie waarom je bij de ene wel achteruit loopt en de andere niet?

Het lijkt een verschil tussen de academische en klassieke stroming (ik krijg les volgens de laatste en loop -behalve bij het allereerste begin van het aanleren soms- gewoon vooruit), maar het fijne ervan zou ik ook wel graag willen weten!

@ Dais heb je de optie om je jonkie als handpaard mee te nemen? Dat doe ik er nog bij en is de ultieme manier om onbelast conditie op te bouwen!

Wbt de travers zou ik na dat ene goede stapje meteen belonen voor nu. 1 goede stap en beloning is genoeg om het kwartje te laten vallen en daarna uit te bouwen.

Zo doe ik het ook met mijn jonkie en de schouderbinnenwaarts. Nu hij de bedoeling goed snapt ga ik het telkens met een pasje uitbreiden.

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 18:02

Hallo allemaal! Ik wil me graag melden! :D Ik ben nog niet zo lang geleden met de academische rijkunst begonnen en neem ook lessen. Maar toch, ik blijf het moeilijk vinden om te zien/voelen wanneer mijn paard nu mooi gebogen is op de cirkel. Hebben jullie misschien tips? :?

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:26

Wijslander, ik heb met mijn jonkie (van bijna 8, maar echt nog een 3 jarige van zien en in haar doen en laten) helaas niet de mogelijkheid om haar mee te nemen als handpaard.

BaBritFre, heeeeeeel veel doen (onder begeleiding door iemand die je er op kan wijzen wat goed is en wat niet) en dan ga je het steeds beter zien.

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 20:22

Dais_ schreef:
Wijslander, ik heb met mijn jonkie (van bijna 8, maar echt nog een 3 jarige van zien en in haar doen en laten) helaas niet de mogelijkheid om haar mee te nemen als handpaard.

BaBritFre, heeeeeeel veel doen (onder begeleiding door iemand die je er op kan wijzen wat goed is en wat niet) en dan ga je het steeds beter zien.

Dat kan helaas niet :/ ik heb mijn paarden aan huis en thuis is er niemand in het ‘paardenwereldje’ en ik heb maar 1x per maand les. Ik heb maar een studentenbudget

MiCasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 20:38

BaBritFre, in Belgie zit ook Josepha Guillaume, zij heeft in haar opleiding ook vaak mensen die een "project" zoeken voor verslag in de opleiding. Wellicht zou je eens contact met het opleidingsinstituut op kunnen nemen?

MiCasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 20:48

Wij lopen achteruit om verschillende redenen. In onze opleiding zijn we heel bewust bezig met lichaamshouding. Door je lichaamshouding aan te passen naar de oefening die je vraagt kan je het paard hierin begeleiden. Daarnaast kunnen we in deze positie elke scheefheid van het paard waarnemen en hier wat meer of minder vragen tijdens de oefening door het hele lijf van het paard.
Persoonlijk vind ik het een hele fijne werkpositie, mijn paard valt bijvoorbeeld in de sbw nogal over de buitenschouder weg en klapt daarbij haar hals dubbel naar binnen. Ze is hypermobiel, vanuit daar kan ik, door mijn lichaamshouding te veranderen, haar hoofd/ hals rechter voor haar borst houden. Maar ik wil ook dat ze verbonden blijft met de achterkant, door een kleine ophouding naar de binnenheup kan ik de verbinding met achter behouden. Het resultaat hiervan is dat ze ergens in haar lichaam gaat compenseren en doordat ik achteruit mee loop kan ik zien waar zij blokkeert/ compenseert en hierin trainen aan de losgelatenheid.

MiCasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 20:51

Overigens een tip die mijn lesklanten vaak helpt is om in de bak een pylon (of iets anders neer te zetten). Dit is dan je centrale punt, probeer hier omheen een gelijkmatige volte achteruit te lopen. Soms wil het wel eens dat mensen dat alsnog moeilijk vinden. Vaak ga ik met hen zelf, zonder paard, voltes achteruit lopen zodat ze het gevoel krijgen. Het helpt wanneer er later een paard bij komt.
(Niet alleen een oefening voor hete paard, ook voor de ruiter). Je merkt dan ook dat wanneer je jouw volte niet gelijkmatig achteruit loopt, dat het paard hierop zal spiegelen en compenseren. :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 21:28

BaBritFre schreef:
Dat kan helaas niet :/ ik heb mijn paarden aan huis en thuis is er niemand in het ‘paardenwereldje’ en ik heb maar 1x per maand les. Ik heb maar een studentenbudget

1x per maand les is in mijn ervaring echt meer dan voldoende! In het begin liep ik tijdens het zelfstandig oefenen nog wel eens ergens tegenaan, maar dan mailde ik mijn instructrice. Eventueel kun je jezelf ook eens (laten) filmen en dit terugkijken, of misschien feedback vragen aan de persoon van wie je les hebt. En verder niet alles meteen helemaal perfect willen doen, zie de lol ervan in!

MiCasa, duidelijke en interessante toelichting. Bedankt! :j De positie waarin ik les krijg is meer gericht op zoveel mogelijk overeenkomsten met het rijden, echt wel een andere invalshoek dus. Voor ons werkt dit het prettigst, maar ik zie veel mensen om me heen achteruit lopen en met 1 lijn op de neus werken.

Dais, fietsen dan misschien? In ieder geval zou ik als afwisseling op het werken aan de hand een activiteit kiezen waarbij je zoveel mogelijk rechtuit gaat. En lekker oefenen met de travers inderdaad, hoelang zijn jullie nu met die oefening bezig? Fijn dat je eind van de week in ieder geval duidelijkheid krijgt over een eventuele blokkade! Jezelf terugzien op film is volgens mij altijd ongemakkelijk, tenzij je het veel doet. Dus ik zou vooral lekker bij je gevoel blijven. :)

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 21:32

Wandelen aan de hand is veel rechtuit op verharde weg. Ik doe wel stukjes hardlopen tussendoor zodat ze mee moet draven. Fietsen heb ik ook al aan gedacht, maar ik weet nog niet of ik dat durf haha.

Jezelf filmen wil helpen als je weinig kunt lessen en je oog trainen. Ik heb veel gelezen op internet en filmpjes gekeken op youtube. Je oog trainen ;).
Gewoon veel doen. Oefening baart kunst :D

MiCasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 22:09

Wijslander werk jij achteruit lopend met 2 teugels dan?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 22:12

MiCasa schreef:
Wijslander werk jij achteruit lopend met 2 teugels dan?

Nee :D vooruit! Als ik achteruit loop werk ik alleen met de binnenteugel, maar dat is alleen bij het aanleren van bijvoorbeeld de travers aan de wand.