Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 06:04

Ik maak mijn doelen specifiek door eerst te kijken naar wat ik aan het einde van het jaar zou willen kunnen. Daarna ga ik ze in maanddoelen verdelen. Ik schrijf ze ook op. Jaardoelen in een ander word document dan de maanddoelen. Ik print ze uit en hang ze bij mijn pc op en ook in mijn kast hangt een gelamineerd lijstje.

Moeilijke oefeningen wissel ik af met makkelijke oefeningen, dus als ik een moeilijk vrijheidsdressuurdoel had, dan wat kleinere andere grondwerkdoelen. Ook heb ik altijd 1 maand in de zomer die lekker 'doelloos' is. Maar meestal bereik ik dan ook nog aardig wat, maar dan 'hoeft' er niets. Sommige doelen zijn verspreid over meerdere maanden.

Voor het laten wennen aan een andere stal trek ik altijd minimaal 1 maand uit. Bij de maanddoelen staat dan bv terrein verkennen, van de oprit af wandelen en dat soort dingen. Als er een wasplaats is, zet ik die ook bij de doelen. Zo werk je heel gericht.

Ik heb ook een trainingsmaatje. Met haar bespreek ik mijn en haar doelen, zijn ze haalbaar en in een logische volgorde. Een keer in de maand gingen we elkaars paard bezoeken en onze doelen laten zien. Maar als een doel niet bereikt was dan wisselen we bv tips uit over de aanpak.

Meestal heb je aan 1 kleine tip weer voldoende om weer geïnspireerd verder te gaan. Meestal is een ander oogpunt ook heel verhelderend.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 11:17

@HL heerlijk gestructureerd, geweldig! Ik heb dat lijstje van gezondheidstraining voor de katten ook naast mijn computer gehangen :). En toen ik nog endurance reed met myrtle had ik ook overal schemas hangen, en een jaarplanner.

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 16:37

Citaat:
Ik heb ook een trainingsmaatje. Met haar bespreek ik mijn en haar doelen, zijn ze haalbaar en in een logische volgorde. Een keer in de maand gingen we elkaars paard bezoeken en onze doelen laten zien. Maar als een doel niet bereikt was dan wisselen we bv tips uit over de aanpak.

Nou, dan heeft CM ook mooi een taak erbij voor komend jaar als mijn trainingsmaatje. ;)

Bedankt HL, ik ga eens kijken wat ik over een jaar zou willen kunnen! Helaas weet ik nog niet goed hoe 2013 zal verlopen, aangezien ik de tweede helft van het jaar stage ga lopen en nog niet weet hoeveel tijd ik dan over ga houden.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 19:12

swaatjuh schreef:
Citaat:

Nou, dan heeft CM ook mooi een taak erbij voor komend jaar als mijn trainingsmaatje. ;)

Bedankt HL, ik ga eens kijken wat ik over een jaar zou willen kunnen! Helaas weet ik nog niet goed hoe 2013 zal verlopen, aangezien ik de tweede helft van het jaar stage ga lopen en nog niet weet hoeveel tijd ik dan over ga houden.

Kwestie van niet te grote doelen stellen misschien? En ja gaat toch naar je pony om voor hem te zorgen dus 10 minuutjes trainen lukt altijd wel :).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 19:47

Begin gewoon met plannen. In drukke maanden kun je makkelijke oefeningen doen die nuttig zijn, zo had ik voor Kyra bv 'oprit op en aflopen' als doel. Zoiets kun je gemakkelijk afstrepen. :)

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 23:25

Sandra: Pas goed op jezelf je hebt veel voor je kiezen gehad. En lijkt me heel lastig om je pony zo te zien veranderen. Heel veel sterkte.

Wat interessant over de doelen ik werk nooit naar aanleiding van doelen maar waar ik op dat moment zin in heb en wat 'nodig' is. Ga der wel eens over nadenken.

Verder heb ik een jaar overzicht gemaakt van Jonas.
[EJL-ITP] Een geweldig mooi jaar met Jonas..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 07:53

Bedankt Nelleke... lees wel mee, maar heb even weinig te melden. Heb even tot na nieuwjaar alles in de koeling gezet. Heb momenteel geen zin om te trainen of om doelen te maken. Denk dat ik even met een fikse terugslag te maken heb. Ben tenslotte al van juni aan het klooien, met een nare uitkomst.

Maar goed... blijf wel lekker meelezen. Dat wel. Zal alleen niet zoveel deelnemen.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 09:18

liljebo schreef:
Bedankt Nelleke... lees wel mee, maar heb even weinig te melden. Heb even tot na nieuwjaar alles in de koeling gezet. Heb momenteel geen zin om te trainen of om doelen te maken. Denk dat ik even met een fikse terugslag te maken heb. Ben tenslotte al van juni aan het klooien, met een nare uitkomst.

Maar goed... blijf wel lekker meelezen. Dat wel. Zal alleen niet zoveel deelnemen.

Heel begrijpelijk, wel jammer ik waardeer je input en tips zeer!

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 09:57

Sterkte Liljebo - soms is een time-out ook heel nuttig!
Enne Nelleke, heb je jaaroverzicht doorgenomen - goh wat hebben jullie veel bereikt!
Misschien moet ik ook maar eens een soort jaarplanning maken - ik ben alleen niet zo gestructureerd van mezelf :-( Wacht momenteel op het nieuwe boek van Inge Teblick - leesvoer voor de kerst (hoop ik dan) - om me eens heel goed in de theorie te gaan verdiepen.
Verder wil ik een begin gaan maken met het aanleren van symbolen. Kan ik die gewoon zwart-wit houden?
Het idee is dus zoiets als een bloem op een A4-tje: touch = muesli etc.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 14:42

@nelleke wat een leuk overzicht en knap dat je zoveel overwonnen hebt :).

LindeWodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 01:28

Hallo, ik ben nieuw in dit topic, en heb het dus niet helemaal kunnen doorlezen.
Ik help sinds kort iemand met minipaardjes (nmprs en amha).
Zij traint haar paardjes voor shows. Hier is het de bedoeling dat ze mooi vierkant staan, en hun hals strekken. Dit deed ze steeds dmv voer. Mar hierbij merkte ze op dat de paarden op termijn nog al zuur begonnen te kijken, omdat ze het voer verwachten.

Nu vroeg ik me af of je ze ook hun hals kunt laten strekken dmv targettraining?
En dan liefst een niet te opvallend target. En zouden ze hun oren dan meer voorwaarts houden?
Heeft iemand ervaring met clickertraining op shows?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 01:33

Welkom LindeWodan. :) Oren naar voren en hals strekken kun je als 2 aparte oefeningen trainen. Daarna kun je ze combineren. Dat de paardjes zuur gaan doen voor voer komt omdat ze kennelijk niet weten wanneer ze wel en wanneer niet iets kunnen verwachten. Of ze zijn meerdere malen (per ongeluk) beloond voor het zuur doen. Gebruikt de trainer ook een clicker bij de training of enkel voer?

Je kunt ze laten targetten op een vinger, maar je kunt ook een lichaamscue invoeren waarop ze de gewenste houding aannemen.

Dixies_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 13:07

Ik ben laatst ook bezig geweest met een trainingsplan. Mijn trainingsplan heeft ongeveer deze opbouw:
Wat is de cue?
Dit kunnen zijn:
- visuele cues (handen en gebaren)
- visuele cues (ik ren en paar draaft mee, ik stop mijn paard stopt ook)
- omgevingscues (trailer)
- voorwerpen (targetstick of een mat/krukje).
Welke hulpen gebruik je?
Hoe ziet het eindgedrag eruit?
Aan welke criteria moet het voldoen? (duur, afstand, snel, ontspannen etc). Elke criteria kan apart getraind worden.
Beloning? Welke beloning wil je paard?
Welke oefeningen moet het paard eerst beheersen?

Ik probeer dit van tevoren op te stellen en vervolgens hou ik van elke trainingssessie en logboek bij. Hierin beschrijf ik dan tot waar we zijn gekomen, hoeveel passen of hoelang ze iets kan volhouden en hoe Dixie de training ervaren heeft. Was ze vrolijk? Vond ze het makkelijk of juist moeilijk?
Wanneer ze iets moet kunnen beschrijf ik er niet bij. Dit doe ik bewust omdat het voor mij niet werkt.

Het trainen gaat op het moment erg goed. Dixie is razend enthousiast met trainen en is teleurgesteld als we stoppen. Ik moet dus ook echt een eindsignaal gaan bedenken en oefenen. Gisteren hebben we het op de circel sturen los gedaan en dat ging super. Dixie had erg veel energie en boodt zelf de draf aan dus heb ik daar mooi gebruik van gemaakt en ben ik los de overgangen naar draf gaan trainen. Ik ben ook bezig met een compilatie filmpje over onze vorderingen. Als het af is zal ik het hier plaatsen.

Dixies_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 13:08

Leuk dat je erbij komt LindeWodan. Welkom!

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:12

Dixies_Girl schreef:
Dixie is razend enthousiast met trainen en is teleurgesteld als we stoppen.

Leuk is dat, he? Mijn paard wil ook vaak de bak niet meer uit. (Vroeger wilde ze er niet in.)

LindeWodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 00:13

En heo kun je oren naar voren dan het beste trainen?
Ik ben een complete beginner dus goede lectuur is ook altijd welkom ;).

En trainen jullie het liefste met brokjes, of met stukjes wortel en appel?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 00:23

Ik zou zelf het paard eerst de clicker 'uitleggen' met behulp van gemakkelijke oefeningen zoals targetten. Als hij snapt dat click=snoepje betekent zou ik andere oefeningen gaan doen, zoals oren naar voren. Simpelweg click als het paardje zijn oren naar voren heeft (click op het moment dat het gewenste gedrag nog vertoont wordt).

Ontvanger bepaalt de beloning. Dus het ligt aan het paard of het een beloning (voorhem) is om appel, brok, wortel of iets anders te gebruiken. Zelf wissel ik af met verschillende voerbeloningen.

http://www.bokt.nl/wiki/Clickertraining
http://on-target-training.com/ Shawna Karasch heeft ook veel nuttig youtube fimpjes

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 08:52

Oren naar voren heb ik Jauke geleerd met behulp van de hinnik-app op mijn telefoon. Maar idd freeshapen (dus belonen als ze even naar voren gaan) kan ook en werkt ook prima.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 09:46

Ik las trouwens laatst in het boek van Barbara Schöning dat je de clicker elk half jaar of elke paar maanden opnieuw moet 'laden' (LindeWodan, dat is dat clicker uitleggen waar HL het over heeft). Doen jullie dat ook? Ik laat haar wel af en toe weer even een aantal keer achter elkaar targetten, een makkelijke oefening, maar ik ga niet opnieuw 'droog' laden. Jullie wel? Zou dat echt nodig zijn? Mij lijkt het eerder verwarrend, opeens een click om 'niks'.
Laatst bijgewerkt door Visitor op 20-12-12 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 09:53

De clicker opnieuw laden? Echt nog nooit van gehoord... Zie daar eerlijk gezegd ook echt het nut niet van... Heb met onze hond wel ervaren dat die de clicker ook echt niet vergeet. Had hem ooit eens aangeclickerd met een mechanische clicker. Zeker een jaar later, toen ik al over gestapt was op de tong klik had ik toevallig een clicker in mijn zak. Die haalde ik eruit toen ik achter de computer zat en klikte er een keer mee, gewoon zonder nadenken. Hond zat direct naast me verwachtingsvol te kijken waar zijn snoepje bleef.

Zou het kunnen dat die Schöning niet elke keer na een click beloont? Want dan kan ik me voorstellen dat je hem af en toe moet laden om te zorgen dat ze wel op de click blijven reageren.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:08

Ben nog maar op de helft van het boek, maar hoe ik het tot dusver begrijp is dat ze wel altijd na elke click voer aanbiedt. (P. 40: "Anbieten sollte man das Leckerli übrigens nach jedem click (...)". En op p. 49 zegt ze over het 'herladen': "Sekundäre Verstärker müssen in regelmässigen Abständen aufgeladen werden, sonst wird die Wirkung unsicher. Dies kann bei einigen Pferden einmal pro sechs Monate bedeuten - andere müssen alle drei Monate ein kurze "Ladesequenz" durchlaufen." En met 'Laden' bedoelt ze in dat hoofdstuk echt het eerste 'laden', dus simpelweg click+voer, zonder daarvoor nog te hoeven targetten o.i.d.)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:13

Maar feitelijk laad je de click elke keer als je na de click voert. Hmmm, vind het een vreemd verhaal, ook nog nooit gemerkt dat het nodig is. Ben wel benieuwd of anderen hier ooit al van gehoord hebben.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:15

Ik vind het ook raar, tijdens het trainen ben je de clicker toch ook aan het laden? Ik ken geen enkele trainer die dat doet.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:18

Amable schreef:
Maar feitelijk laad je de click elke keer als je na de click voert.

Ja precies, ik snap het daarom ook niet zo goed. (Ik kan me wel voorstellen dat als je constant (weken, maanden?) bezig bent met het aanleren van nieuwe moeilijke dingen bijv. dmv freeshapen en er valt weinig te clicken, dat het paard dan de interesse verliest en je even teruggaat naar het herhalen van wat oefeningen die niet mis kunnen gaan, zodat het paard weer weet waar ie het voor doet, en opnieuw mogelijkheden gaat uitproberen en gedrag gaat aanbieden waarvoor geclickt kan worden. Maarja, wie doet zoiets nou maanden achtereen, je wisselt toch vanzelf moeilijk en makkelijk op kortere termijn af, tenminste dat doe ik.) Maar dat staat op zich los van het aanleren van de betekenis van de clicker.
Ook benieuwd wat de rest denkt.
Edit: aha, cm dus ook met ons eens.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:41

Zal hier ook even op reageren... lijkt mij erg onnodig, dat opnieuw laden. Eenmaal bekend met de clicker vergeten ze het nooit. Ik heb bij silja wel eens de tongklik gebruikt en sindsdien moet ik opletten dat ik bij haar niet klak met de tong, want daar reageert ze dan ook meteen op.
Dus persoonlijk snap ik dat herladen niet.