Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 08:17

Cm, ik krijg helaas geen bit. Jammer. Ben wel benieuwd.
Met kipje clickeren is leuk. Wil ik ook nog gaan doen, maar momenteel heb ik een probleem met tijd.
Na het gesukkel met de paarden, ben ik nu steeds aan het sukkelen. Eerst flink in de onderrug, daarna in de bovenrug en nu weer griep. Kan ook niets uit handen krijgen of plannen.
Vrees dat de stress van de laatste maanden aan de oppervlakte komt.
Even rustig aan en uitzieken maar.

HL kat clickeren is een goede training in geduld en vindingrijkheid, volgens mij :+ Deed het hier ook wel eens...

Bonnie, welkom. Je hebt al een goede site gekregen van CM en je kunt ook eens naar de site van Inge Teblick gaan. Heb ook nog wel engelse sites, maar niet iedereen vind dat prettig.
Lees je in ieder geval eerst goed in.

crosmuller

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 08:31

Beterschap LJ. Misschien kan ik tzt het artikel voor jullie inscannen en mailen. Ik vind het wel een goede zaak dat er aandacht aan clickertraining wordt besteed in bit.

Ja ik heb ook 1 kat die niet altijd mee wil doen. Op het matje zitten voor gezondheidstraining doen ze alletwee makkelijk, maar als er inspanning bij komt kijken haakt eentje soms af. En dat is juist de meest actieve kat. Maar ze is wat minder op voedsel gefocust. De andere doet alles voor een brokje.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:28

@LJ: beterschap. Griep/zware verkoudheid heb ik net achter de rug (iedereen hier thuis, dus feest). Bah. Lekker uitzieken en Rust. :D

Onze kat heeft toch wel laten zien dat zij click=snoepje snapt, want vanmorgen speelde Leon (2 jaar) met de clicker en floep, ineens stond Loki naast ons! :) Dus maar even snel een snoepje gepakt. Ik heb nu ook dure snoepjes gekocht, dat helpt want die vindt ze lekkerder. Ze is niet zo op eten want ze vangt buiten wel een maaltje en er staan de hele dag brokken.

@CM: waar bestaat bij jou de gezondheidstraining voor je katten uit? In de mond kijken, temperaturen, vlooiendruppels (water) in de nek doen?

En een matje is misschien ook een idee om mee te beginnen. Ik ben begonnen met op 2 achterpoten te laten zitten want dat doet ze al (om geaaid te worden en aan je hand te snuffelen). En ik heb wat geoefend met ergens op springen.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 22:32

@hl alleen op de weegschaal en wormenkuur training. En ze kunnen zelf het reismandje inlopen. Ik wil nog veel meer (oortjes, bekje, nageltjes knippen) maar ja ben even druk geweest met andere dingen. Zo gaat dat he :).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 05:58

Reismandje... Ja dat is een leuke om te oefenen. Ze heeft er geen hekel aan, maar oefenen kan geen kwaad. :) Bedankt voor de tip.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 10:37

@HL je hebt me geinspireerd om het trainen met de katten ook weer op te pakken :). Ik had Myrtle (paard) laatst geleerd om een spuitje in de zijkant van haar mond te pakken. Daar ga ik haar straks appelmoes met vitamines mee geven. Maar misschien is het voor de katten ook wel handig als ze dat kunnen. Ik heb een lijstje gemaakt:

- op de weegschaal (check)
- wormenkuur in de nek (check)
- spuitje in de bek
- oortjes nakijken
- bekje nakijken
- nageltjes knippen
- pilletje geven (google even op sophia yin cat pill, interessant instructiefilmpje)
- reismandje (half check)

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:06

Ik heb ook even snel de eerste- en laatste paar pagina's gelezen en wil dit graag blijven volgen.
Een aantal maanden geleden heb ik mijn eerste eigen paardje gekocht en hier is al veel CT mee gedaan door de vorige eigenaresse die jullie misschien ook wel kennen: Kehdra die hier ook op bokt zit!
Ik wil ook graag door gaan met de CT en ik moet zeggen dat het aardig goed gaat.
Alleen wil ik graag meer kleine kunstjes leren die makkelijk aan te leren zijn zoals het ja knikken en kleuren herkennen oid.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:30

Welkom!

"klein" betekent niet per definitie makkelijk ;) Het is wel relatief veilig want eerlijk is eerlijk, een paard dat ja-knikken misbruikt is een stuk minder lastig als een paard dat de jambette misbruikt. Desondanks is de jambette wel veel makkelijk aan je paard uit te leggen. Hoe je het doet staat al op heel veel sites op internet beschreven, daar is eigenlijk weinig aan toe te voegen. Er is ook een boek over geschreven, Vrijheidsdressuur, van apporteren tot zitten van Miriam Nieuwe Weme. Tevens raad ik iedereen die met clickertraining begint aan om een (paar) keer een lesje te volgen, autodidactisch is wel mogelijk, maar niet makkelijk. Iemand die mee kijkt en je direct aanwijzingen kan geven is wel zo praktisch. Tis wel heel makkelijk dat je paard het al kent, dat scheelt al een boel :D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:45

crosmuller schreef:
@HL je hebt me geinspireerd om het trainen met de katten ook weer op te pakken :). Ik had Myrtle (paard) laatst geleerd om een spuitje in de zijkant van haar mond te pakken. Daar ga ik haar straks appelmoes met vitamines mee geven. Maar misschien is het voor de katten ook wel handig als ze dat kunnen. Ik heb een lijstje gemaakt:

- op de weegschaal (check)
- wormenkuur in de nek (check)
- spuitje in de bek
- oortjes nakijken
- bekje nakijken
- nageltjes knippen
- pilletje geven (google even op sophia yin cat pill, interessant instructiefilmpje)
- reismandje (half check)

En omgekeerd word ik ook door jou geinspireerd. Ik heb het filmpje even opgezocht. Ik heb even geen geluid op mijn pc maar alleen de beelden waren al heel verhelderend en leerzaam. http://abrionline.org/videos.php

Hallo nenaavdw, welkom. Ik ken Ziggy heel goed. :j Ziggy, Kyra en nog een andere pony hebben jaren bij elkaar gestaan en we trainden veel met zijn 3tjes tegelijk in de bak. Is hij al erg wit geworden? Heb je een recente foto, ik ben zo benieuwd! Gaat het goed met hem? Het is zo'n slim dier en zo mensgericht.

Ja knikken is in mijn ervaring moeilijker aan te leren dan nee schudden en met het aanleren van kleuren herkennen heb ik geen ervaring. Je kunt de clicker ook goed gebruiken bij 'de normale' africhting, inrijden enz.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:10

nenaavdw, leuk. Info heb je hier al gekregen. :) Makkelijk dat je paard het al kan. Heb je een leermeester. :)

Hier nog weinig aan het clickeren... ben nog even aan het bijkomen en aan het realiseren dat ik mij afgelopen maanden teveel op de nek heb gehaald. Daardoor wrs ook een gebrek aan weerstand. Eventjes pas op de plaats en opnieuw orienteren, ook vanwege de problemen van mijn paarden.
Wilde ook wel weer met billy iets ondernemen, maar hij is erg veranderd sinds zijn ziekte. ik weet niet of het de ziekte of medicatie is. Hij heeft weinig interesse, is kribbig, hoeft snoepje vaak niet... gaat dus niet veel worden.

Nou ja... eerst maar eens rustig aan kijken hoe verder.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:38

LJ, Veel sterkte. Ik kan me zo voorstellen dat het een tijdje neemt voordat je beseft wat er allemaal met Billy en je andere paarden gebeurd is. Moet moeilijk zijn om te merken dat hij veranderd is en dat hij zijn interesse verliest.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 15:18

HippoLogic schreef:
LJ, Veel sterkte. Ik kan me zo voorstellen dat het een tijdje neemt voordat je beseft wat er allemaal met Billy en je andere paarden gebeurd is. Moet moeilijk zijn om te merken dat hij veranderd is en dat hij zijn interesse verliest.

Ja hier sluit ik me bij aan, kon het niet zo goed formuleren als HL. Het was ook erg veel ineens LJ.

Myrtle neemt heeel braaf het spuitje in haar mond en gisteren heb ik haar wat vitamines met appelmoes gegeven, spuugt ze het weer uit :). Ik kan haar geen ongelijk geven het rook ook best vies. het is ook moeilijk belonen daarna omdat het wortelschijfje dan ook niet lekker smaakt als haar mond vol plakkerige derrie zit. Dus nu moet ik een nieuw plannetje verzinnen. Door de musli eet ze het ook niet, of ik moet haar 2kg musli voeren, maar dat is een beetje veel.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:14

Die vitamines in een spuit zijn vrij....vloeibaar. Niet zo plakkerig als wormkuur. De eerste keer dat ik een vitaminespuit toediende viel de helft of meer uit haar mond. Ik had de spuit verder naar achter moeten brengen en haar hoofd wat omhoog moeten houden denk ik. Net als bij een kat. :=

Hier ben ik weer begonnen aan de oefening ground tying. Er zijn bij mij 2 mensen op stal wiens paarden dat heel erg goed doen en ik hoop dat ze me kunnen helpen. Een persoon neemt tijdens het rijden en grondwerken ook echt te tijd om dit te oefenen. Die gaat er rustig bij zitten om het paard 10 minuten stil te laten staan. Dat is wel leuk want dan ga ik naast haar zitten en zo ziet Kyra ook dat Fancy (het andere paard) rustig blijft staan. En dat gaat best goed.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:16

@hl leuk idee!

De vitamines zijn in poedervorm, ik deed ze eerst door de musli maar dan laat ze haar eten staan.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:19

Grappig he HL, dat ze ook echt van elkaar leren! Ik merk dat aan die 2 van mij ook, als ik Vado iets wil uitleggen en hij snapt het niet, dan laat ik het Jauke eerst doen, vaak snapt hij het daarna echt al veel beter. Nooit gedacht dat dat zou werken, maar Vado leert dus echt ook op die manier!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:24

Dat is helemaal moeilijk. Ik ken ook geen paarden die appelmoes lekker vinden ook al wordt dat vaak geadviseerd. Ik ken wel een paard dat bananen lekker vind, dus bij hem zou je een banaan kunnen prakken en mengen, maar bv Kyra lust geen bananen. Moeilijk hoor. Je hebt zeker ook een hele pot met die vitamines? Soms kun je ze 1x voor de gek houden door het in een dubbelgeklapte boterham te doen. Misschien moet je er voor gaan clicken als ze een wortelschijfje met vitamine poeder target, likt eet enz?

@Amable:
Ja, ze leren goed van elkaar. Daarom was het ook zo leuk om met 2 andere vriendinnetjes en hun paarden in de bak tegelijk te clickeren. God die Goede Oude Tijd, haha.
Ik was 'vergeten' dat ze zo goed van elkaar leren. Ik ga dit geloof ik meer bewust inzetten.

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:28

Aan de muesli plakken met een beetje olie?
Een appelpartje uithollen, vitaminen erin en weer dichtstoppen?
Je merkt - ik heb ervaring :-)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:49

Haha genoeg ideeen :). Maar nee banaan lust mevrouwtje niet. Eigenlijk moet ze die vitamines dagelijks...
Foppen op de een of andere manier is dus geen optie.

Ik dacht zelf ik meng het met water in een spuitje. Dan kan ik beginnen met alleen water en dan steeds meer vitamines erbij. Trainingstechnisch gezien heel verantwoord. En omdat het niet plakt smaakt de beloning beter. Maar dan moet ik kijken of het idd niet uit haar mond loopt. En domme vraag misschien maar kunnen paarden zich verslikken als je met een spuitje water geeft?

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:55

crosmuller schreef:
@hl leuk idee!

De vitamines zijn in poedervorm, ik deed ze eerst door de musli maar dan laat ze haar eten staan.

Ik moet hele vieze medicijnen aan mijn paard geven (ook poeder) en niets hielp tot ik het door cavalor mash & mix (soort slobber) deed. Nu eet ze het tot de laatste kruimel op. Misschien een idee?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:58

Ziviaantje schreef:
crosmuller schreef:
@hl leuk idee!

Ik moet hele vieze medicijnen aan mijn paard geven (ook poeder) en niets hielp tot ik het door cavalor mash & mix (soort slobber) deed. Nu eet ze het tot de laatste kruimel op. Misschien een idee?

Ja dat ga ik proberen, worden ze niet dik van slobber?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:59

Wat je misschien ook nog kan proberen is dagelijks beginnen met een piepklein beetje door het voer zodat ze aan de geur en smaak wennen en dat over een week of langer opbouwen tot de gewenste hoeveelheid. Ik weet niet of ze zich kunnen verslikken als je iets vloeibaars in hun mond spuit.

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:28

Lust ze geen appelstroop?
Dat is plakkerig en als ze daar eenmaal een hap van neemt kan ze het niet meer makkelijk uitspugen.
Dit moet ze dus wel op eten. Er zijn veel soorten appelstroop dus misschien een paar merken proberen of ze het lust.
Wij geven onze katten ook altijd pilletjes ofzo in een stukje smeerkaas, dit plakt dan aan hun gehemelte en moeten ze het wel op (soppen) eten.

Met mijn verzorg paardje deed ik ook CT, maar Ziggy kent meer truckjes dan dat ik mij kon bedenken haha
Dus ik raak een beetje uitverzonnen.. Ik ben wel helemaal trots dat hij van de week voor het eerst is gaan zitten. Ik dol enhousiast en super belonen en gek springen en dansen en hij keek me aan van.. Mens maak je niet zo druk joh.. Met een hoofd of hij het altijd doet
Heerlijk dier

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:22

Als je per se truckjes met Ziggy wilt doen, kan ik je het boek an Apporteren tot Zitten aanraden. En anders kun je hem met CT verder trainen onder het zadel. Ik weet niet wat je doelen zijn, of dat je die duidelijk hebt?

Ik heb pas mijn 2012 doelen bekeken en ik heb bijna alles 'gehaald' ik ben nu bezig met 2013 doelen te maken. Die verdeel ik dan over de 12 maanden en zo heb ik altijd een doel. Soms schuift het ene doel naar voren of naar achter, maar dat maakt niet zo veel uit. Ik heb rijdoelen, rechtrichtdoelen, vrijheidsdressuur doelen, 'algemene opvoedingsdoelen' en grondwerkdoelen.

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 07:19

Dat is wel slim!
Ik ga zeker de kerstman eens even lief aankijken en anders ben ik in januari jarig!
Die boeken vind ik wel wat!
Ik heb Zig nu nog maar 2 en n halve maand onder het zadel en hij pikt alles zo prima op!
De clickertraining is voor ernaast voor de afleiding en als de bak te verzopen is om te rijden of te longeren (wat nogal vaak is). K heb wel al behoorlijk wat info van internet gehaald en ik ben zeker van plan om er slimmer van te worden haha

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 19:14

HL: jouw soorten doelen klinken erg interessant! Kun je er wat meer over vertellen? Hoe maak je ze specifiek en hoe zorg je ervoor dat je ze haalt?
Ik probeerde het afgelopen jaar ook met doelen te werken, maar ik maakte ze niet echt specifiek. Ik ben bang dat ik halverwege het jaar vergeet dat ik doelen had en ook dat ik afgeleid raak door omstandigheden (een week waarin we minder trainen bijv.).