Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dayanara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 11:48

Wijslander schreef:
Bedankt voor de tips nog! Tijdens de lessen combineren we het werken aan de hand en rijden, dus we zijn ermee aan de slag. :j

Dayanaera welkom hier! Leuk en goed dat je ermee begonnen hebt. Wat heb je geleerd tijdens jullie eerste les? In het begin hield ik een boekje bij waarin ik meteen na de les zoveel mogelijk opschreef. Dat hielp om het zelfstandig oefenen makkelijker te maken. Vergeet niet het plezier voorop te zetten, stap voor stap! Wanneer is je volgende les?

Goed idee zo' n boekje!

Ik heb volgende week vrijdag de volgende les. Liefst zou ik in het begin wekelijks lessen maar het is gewoon echt te prijzig. We zijn begonnen dat hij zijn schouder niet naar binnen mag laten vallen. En het gewoon recht houden van zijn hoofd. Hij vind het weg moeilijk en gaat dat snel stappen. Ik ben best klein dus dan kan ik het niet bijhouden dus ook stilstaan oefenen we gelijk.

MiCasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 16:54

Wat leuk! Ik kom net dit topic tegen. Ben nog niet heel lang actief op Bokt. Maar werk veel aan de hand, mag ik bijvoegen in dit topic? :D

enamorada

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 16:57

Welkom! :)

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 17:00

Ik ben ondertussen van de midden positie ook langzaam maar de menpositie aan het werken. Ik vind het vreselijk leuk. Maar ook onwijs moeilijk. Volte lukt wel maar een rechte lijn zoals bij een gebroken lijn is duidelijk nog een golflijntje.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 17:25

Klinkt als een mooi begin Dayanaera! Te vaak les is ook niet fijn, je moet ook tijd overhouden om dingen te oefenen. Zeker met de basis dat belangrijk!

Welkom MiCasa, vertel eens iets over jouw ervaring met werken aan de hand? :D

Jeetje dat is leuk, al kan ik me voorstellen dat het even wennen is.

Hier morgen en vrijdag weer les, ben benieuwd wat onze juf van de vorderingen vindt. Ben er zelf aardig tevreden over. Mijn jonkie is niet meer zo tegen de hand, kan nu stelling naar buiten en binnen aannemen op de volte en de schouderbuitenwaarts lukt 2 pasjes vanuit een kleine volte. Daarna wil hij nog wel gaan stilstaan, hij vindt het duidelijk moeilijk. :D Morgen verder knutselen met hem!

MiCasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 19:53

Hai en bedankt voor het welkom! :D

Ik heb zelf een PRE van 6 jaar. Met haar ben ik de instructeurs opleiding in de academische rijkunst begonnen in 2016.
We hebben onlangs het eerste jaar met succes afgerond.

Mijn pony is helaas een hele periode ziek geweest, maar is er weer bovenop gekomen en sinds augustus ben ik weer actief met haar bezig. Verder ben ik voornamelijk bezig geweest in die periode met lesgeven en training. Afgelopen zondag is er een pony in training gekomen, een leuke 5 jarige haflingermerrie. Een leuke uitdaging dus! :D

We werken aan grondwerk, handwerk en longeren (maar ik rijd ook hoor, daar ligt alleen mijn prioriteit niet :) )

Wijslander, wat leuk.. ik ben benieuwd naar hoe je les is gegaan! Hoe jong is je jonkie?
En hoe lang ben je nu bezig?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 22:36

Wat gaaf dat je de instructeursopleiding doet!

Mijn jonkie is 4 en met hem ben ik net bezig met werken aan de hand als onderdeel van zijn hele opleiding en het inrijden. Wel volgens de klassieke uitgangspunten! Dat maakt best verschil zag ik laatst toen ik tegelijk met iemand anders in de bak was die les krijgt naar academisch voorbeeld. :D

MiCasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 22:41

Dat ontloopt elkaar toch niet zoveel? :o
Tenminste dat dacht ik hoor.. ik ben niet zo bekend met het klassieke.
Maat nu wel benieuwd! :j
Laatst bijgewerkt door MiCasa op 17-10-17 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 22:55

Sowieso het werken met 1 vs. 2 teugels levert in de praktijk verschil op in uitvoering, al zijn de zijgangen hetzelfde. :j

MiCasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 23:00

Werken ze in klassiek alleen met 1 teugel?
Ik ga morgen eens wat info opzoeken, ben nu wel heel benieuwd!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 23:17

MiCasa schreef:
Werken ze in klassiek alleen met 1 teugel?
Ik ga morgen eens wat info opzoeken, ben nu wel heel benieuwd!

Nee met 2 vanaf het begin. Bij academisch start je sowieso met 1 teugel, toch?

MiCasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 23:26

Ah zo, ik snap hem!
Wij beginnen inderdaad met 1 en lopen daarbij achteruit.
Handwerken komt daarna inderdaad! :j

Dayanara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 23:54

Ik moet idd ook achteruit lopen. Vind ik ook erg lastig om zelf zoveel mogelijk achteruit te lopen en het paard dan ook waar nodig te corrigeren. En dan heb ik nog zo' n bakbeest die zodra hij het mogelijk vind het liefst over me heen loopt.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 06:44

Ik loop inderdaad vooruit, dat is ook nog een verschil. Behalve bij het aanleren van een oefening zoals travers, dan loop ik tijdelijk achteruit op de rechte lijn.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 13:44

Wijslander schreef:
Ik loop inderdaad vooruit, dat is ook nog een verschil. Behalve bij het aanleren van een oefening zoals travers, dan loop ik tijdelijk achteruit op de rechte lijn.

Ik loop inderdaad ook voornamelijk vooruit en net als jij bij het aanleren van de travers tijdelijk achteruit.
Maar om te voorkomen dat paarden achteruit=travers gaan koppelen, loop ik ook wel eens gewoon stukjes achteruit. Voordeel daarvan is ook dat je even kunt zien hoe het paard beweegt/buigt/ed.

Maar verder houd ik niet zo van achteruit lopen, dus voornamelijk vooruit :) .

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 14:03

Bij mij werd het in eerste instantie aangeleerd door ernaast te lopen, vooruit. Echter, mijn merrie kneep hem er steeds vantussen. Ik ben er dus achteruit voor gaan lopen en dit maakte heel veel verschil. Eerst 'duwde' ze nog heel erg tegen mijn hand waardoor ik heel veel last kreeg in mijn onderrug, maar nu is dit gelukkig al heel veel verbeterd. Ze heeft meer balans en loopt meer op eigen benen. Ook kan ik de schouders vanuit die positie beter bewaken & corrigeren.
We zijn nu net begonnen met draven aan de hand en dan duwt ze wel weer, maar dat is omdat ze het nog heel moeilijk vindt en zo wat probeert te ontkomen aan de oefening.

Ik wist niet dat 1 teugel vs. 2 teugels en ernaast vs ervoor gelinkt was aan academisch/klassiek. Sowieso is het bij mij een wirwar van beiden. Net wat goed past bij ons.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 14:11

Dais_ schreef:
Net wat goed past bij ons.

Dit is voor mij ook het juiste uitgangspunt. +:)+

MiCasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 14:52

Dat is ook het beste!! :D

Wel leuk om die verschillen zo te lezen :j !

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 17:14

Wat leuk dat er weer zo enthousiast gepraat wordt.

Hier natuurlijk ook nog steeds bezig met aan de hand werken met Jonas. En in welke positie ik loop is maar net welke op dat moment helpt bij het verbeteren waar we mee bezig zijn. En soms is dat voor bv de ene oefening de ene positie en de andere dag de andere positie. Momenteel begin ik standaard achteruitlopend op een lijn. Is erg fijn om los te werken en is makkelijk van kant wisselen en daarbij stelling en buiging te wisselen. Daarna voor draf toch vaak op twee lijnen aan de kaptoom en voor het oprichtingswerk pak ik de teugels van het bit erbij voor een beetje fine tunen.

Vandaag ook weer erg fijn getraind. :j

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 10:16

Ik ben gister met mijn paard gestart met het verkleinen van de volte in de travers en daarna weer openen in het schouderbinnenwaarts. Super leuk! De ene kant om ging dat echt heel makkelijk en op zijn moeilijke kant had het uiteraard meer aandacht nodig. Daarin was starten vanuit het halthouden, een paar pasjes en daarna weer halthouden de oplossing.

Mooie start naar de werkpirouette toe!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 13:33

Wauw gaaf ijssnuiver! Goede inspiratie ook, travers op de volte ga ik ook eens mee aan de gang.

Gisteren les gehad met het jonkie: longeren, werken aan de hand en er nog even op gezeten. Met wadh houden we het op de schouderbinnenwaarts tot die goed gaat. Het is nog een enorme inspanning voor hem, al die benen onder controle houden... :D Hier staan we op het punt van inzetten geloof ik:

Afbeelding

Morgen les met mijn andere, sowieso even laten zien hoe ver we zijn met het appuyement. Die vindt ie geweldig om te doen!

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 13:43

Hoi allemaal!

Ik wil naast longeren ook meer gaan werken aan de hand en ik wil ook meer halen uit het longeren dus lijkt me leuk om dit topic te gaan volgen.

Heb 2 paarden, merrie van 22 jaar en een ruin van 13 :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 15:18

Welkom M_nouska!

Ik heb nog een klein stukje film van de schouderbinnenwaarts tijdens de les:

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 15:24

Leuk dat hier weer wat leven is! :)

Ik ben ook nog fanatiek aan het rechtrichten. Met mijn ene paard waar ik al een drietal jaar mee bezig ben, zitten de LVO, schouderbinnen, travers, renvers, appuyement er goed op. Ook in draf gaan sommige oefeningen al fijn, al wil hij soms nogal wat fanatiek zijn dan, voornamelijk bij het aanspringen naar draf springt hij me net niet in m'n nek :D Moeten we nog wat op oefenen dus. Maar momenteel zijn we aan het gewicht naar achter shiften + schoolhalt aan het oefenen.

Heb er sinds kort een nieuw paard bij, en die kent nog niets op vlak van rechtrichten dus dat wordt weer van begin af aan alle knopjes erop zetten. Heel fijn om te merken dat alles nu een pak sneller gaat, tegenover dat eerste paard waar ik eigenlijk zelf ook nog alles moest leren.

Begin november ga ik naar een clinic van Marius Schneider in Geel (BE), als theoriedeelnemer. Heb er spijt van dat ik me niet als praktijkdeelnemer heb ingeschreven, maar het is nu zo. Zal voor volgende keer zijn dan :)

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 16:30

Leuk wat leven in het topic!

Ik ben nu met dezelfde dingetjes als jij bezig ijssnuiver! Mijn paard vindt dat verkleinen in travers wel wat lastig maar hij pakt het wel op en blijft mooi stappen met zijn achterbenen.
We zijn ook bezig met verzameling in draf aan de longe maar soms wordt hij daar heel onstuimig van en de andere dagen doet hij het keurig. Die verzameling heb ik er bij gepakt omdat hij nog niet zo stabiel met zijn hoofd-hals houding is in draf en door hem op zijn achterhand te plaatsen hoop ik dat deze houding gaat verbeteren :j

Leuk filmpje wijslander!

Succes met de clinic Miezelke, is dat die bij Annick Meurant? :) mijn instructrice doet ook mee dan.