Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 21:54

Ik moet het wadh echt gaan oppakken weer
Ligt al een tijdje stil
Tijdgebrek is er een van
Dan is gauw rondje rijden eerder gedaan
Maar het maakte mijn paar zoveel beter dat wadh

Ja gemotiveerd om weer te gaan oppakken

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 22:31

Ik ben weer begonnen met mijn nieuwe paard. Een dravermerrie.
Wegens omstandigheden is het niet mogelijk om les te nemen maar ik hoop dat dat aan het eind van het jaar weer kan.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 10:11

Hé wat leuk, leven in het topic! :j

@jeetje wat leuk dat je les hebt gehad. Gaan jullie ook echt werken aan de hand, of voornamelijk dubbele lijnen? Van wie heb je les? De persoon op de foto komt me bekend voor...

@ijssnuiver goed dat jij ook nog steeds bezig bent, had niet anders verwacht. Wat gaaf met je draver, mocht je eens wat beeldmateriaal hebben... :D En een leuk nieuw project, 6 jaar is een mooie leeftijd! Was hij al wel ingereden?

@Zinzi wat grappig dat je dat zegt, ik vind wadh juist minder tijdrovend dan opzadelen en gaan rijden haha. Pluk het paard zo uit de wei, kaptoom/hoofdstel om en gaan. :P Fijn als je er weer aan toe komt het op te pakken, het heeft inderdaad zo veel effect op het rijden!

Hier gisteren ook weer een half uurtje gereden, maar wat een kracht bouwen ze op met het wadh. Ik voel mijn IJslander per keer sterker worden. Onder het zadel wil hij dan ook op eigen initiatief zijgangen laten zien, maar voorlopig houden we het bij schouderbinnen- en -buitenwaarts. :D

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 10:41

Wijslander schreef:

@jeetje wat leuk dat je les hebt gehad. Gaan jullie ook echt werken aan de hand, of voornamelijk dubbele lijnen? Van wie heb je les? De persoon op de foto komt me bekend voor...

Eerst maar dubbele lange lijnen. Van daaruit straks ook naar menpositie zoals ze dat noemde. Ik vind het leuk vooral omdat ik veel beter zie wat ik doe. En het ondersteunt de eigenaresse die wedstrijden met haar rijdt.
Dus ik zie wel tot waar ik kom. Ik zal er straks ook heus wel weer eens opklimmen. Dat is namelijk ook gewoon heel leuk.

Les had ik van Silke (geen idee meer hoe ze nou van achteren heet). Uit Leeuwarden. Vrolijke, vriendelijke en zeer kundige dame.
Laatst bijgewerkt door jeetje77 op 21-09-17 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 10:41

Nou het voordeel voor mij is dat als ik gauw opzadel
Dochter van 10 paard van 173 wel even beweging geeft
Ze klimt erop en stuurt wat rond
Durft nu ook los te draven .

Dus kan ik intussen stal mesten en hooinetten vullen
Sta nog op 1/2 pension nu

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 11:16

@Jeetje oh nee dan heb ik het verkeerd gezien. Werken aan de hand is overigens wel weer wat anders dan lange lijnen, voor zover ik weet? Of werk je ook naar zijgangen toe?

@Zinzi o ja dat scheelt, handig zo'n dochter! :D

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 12:11

Vanuit het dubbele lijnen uit menpositie kun je ook zijgangen doen met je paard. En naar mijn mening valt het wel onder werk aan de hand, je zit er immers niet op ;) Maar meestal wordt inderdaad meer de academische of klassieke rijkunst hiermee bedoeld, met kaptoom.

Hier helaas nog niet aan de slag. Zijn nog steeds aan het revalideren en paardlief moet vooral rechtuit. Bij meer belasting van zijn achterbeen ontstaat er weer zwelling, dus nog niet helemaal 100%. Al gaat ie zelf het liefste als een stuiterbal door de bak heen in volle galop. Dus echt pijn heeft ie er niet meer aan.

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 13:06

Fijn dat hier weer leven in hee topic is.

Wij werken ook braaf door met grondwerk en werken aan de hand. En dan in het breedste zin van het woord. Lange teugelen is op dit moment beetje favoriet hahaaa. En het helpt super onder het zadel.

Even iets waar ik heel trots op ben. Mijn dochtertje van 10 vind grondwerk ook erg leuk. Heeft vorige week haar eerste lesje lange teugelen/lijnen gehad. Met haar eigen tinkertje. Vind dat zo knap. Woody had het nog nooit gedaan. En ook zo trots op haar dat ze ook dit allemaal wil leren en niet alleen wil rijden. Ik vind het grondwerk zo ontzettend belangrijk. Ook voor de veilige manier die ze leren om bv naast een paard te lopen enz. Zo trots!!!!!

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 13:51

ik werk tegenwoordig best vaak 'aan de hand'

Ik laat hem bijna elke dag achteruit stappen om zn bekken te kantelen, ook werk ik wat aan de buiging als ik ernaast loop. vaak doe ik dit ook voor het rijden. Ik longeer mn paard bijna om de dag(zonder hulpteugels), en laat hem dan balkjes lopen.

wel moet ik de balken echt op de juiste afstand leggen, anders maakt hij zn passen te kort of probeert juist te veel te strekken, en dan heeft het geen effect op zn ruggebruik. als ik ze wel ' perfect' neerleg gaat hij er met veel schwung over heen

Mn paard is door een verkeerd zadel(en onwetende ik) wat lastiger in de rug geworden en probeer hem om deze manieren wat losser te krijgen, en begon gister echt al een stuk resultaat te merken tijdens het rijden

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 19:25

Leuk weer leven in dit topic!

Ik heb afgelopen weekend 3 lessen gehad van Marius Schneider, dit was zoooo gaaf! (hij kwam bij ons thuis langs voor een clinic weekend) We hebben echt super veel geleerd, eigenlijk heel basis dingetjes maar juist weer dingen die je in andere oefeningen ook kunt toepassen. Ook hebben we de schouderbinnenwaarts wat geperfectioneerd.

Op dit moment zijn we bezig met appuyeren, schouderbinnenwaart, travers (zowel volte als rechtuit en ook op de 2e hoefslag) en bezig met beginnende verzameling aan de longe. En uiteraard wat rijden hier en daar maar dat staat op een laag pitje :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 22:49

Ik mis t heel erg dat ik geen klassiek trainer voorhanden heb om ons te coachen
Bedoel wel echt klassiek en niet academisch
Dan blijven we tot in de treuren stappen
Daar wordt ze nijdig van

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 13:13

Wijslander schreef:

@ijssnuiver goed dat jij ook nog steeds bezig bent, had niet anders verwacht. Wat gaaf met je draver, mocht je eens wat beeldmateriaal hebben... :D En een leuk nieuw project, 6 jaar is een mooie leeftijd! Was hij al wel ingereden?

@Zinzi wat grappig dat je dat zegt, ik vind wadh juist minder tijdrovend dan opzadelen en gaan rijden haha. Pluk het paard zo uit de wei, kaptoom/hoofdstel om en gaan. :P Fijn als je er weer aan toe komt het op te pakken, het heeft inderdaad zo veel effect op het rijden!

Hier gisteren ook weer een half uurtje gereden, maar wat een kracht bouwen ze op met het wadh. Ik voel mijn IJslander per keer sterker worden. Onder het zadel wil hij dan ook op eigen initiatief zijgangen laten zien, maar voorlopig houden we het bij schouderbinnen- en -buitenwaarts. :D

Ik zal eens kijken of ik iemand kan strikken voor beeldmateriaal :) . Maar na alle regen van afgelopen tijd, staat onze rijbak bijna geheel blank en staat de training even op een laag pitje..
Zeker leuk, een nieuw project. Het is een tinkkerruin van vermoedelijk 6 jaar, hij is 3 jaar geleden uit Ierland geïmporteerd en toen bij de tussenhandelaar in Nederland "beleerd", daarna is hij bij mij op stal gekomen en heeft een jaar meegelopen bij de buitenritten op de manege. Dit ging uiteindelijk mis en daarna is hij gekocht door een stalgenootje en ook dat ging niet goed. Hij explodeert enorm en gaat dan als een malle lopen bokken, met name onder het zadel. Volgens de DA is het of een enorme laatbloeier of er is geknoeid met zijn paspoort en is hij eigenlijk een jaar jonger. Dat laatste zou betekenen dat hij met 2 jaar beleerd is en vrij fanatiek gereden is.... Dat zal eeuwig giswerk blijven, dus dat doen we maar niet. Ik ben nu rustig met hem gestart vanaf de grond en wil hem binnenkort even helemaal na laten kijken door een osteopaat(hij geef behoorlijke reactie als ik zijn rug navoel).
Ik merk dat het werk vanaf de grond(en dan niet alleen het wadh, maar ook de enkele lijn/dubbele lijnen/ed) hem enorm goed doet en hij al meer naar de lengtebuiging toe kan. Dus inderdaad weer een mooi project om mee aan de slag te gaan!

Zinzi_jewel schreef:
Ik mis t heel erg dat ik geen klassiek trainer voorhanden heb om ons te coachen
Bedoel wel echt klassiek en niet academisch
Dan blijven we tot in de treuren stappen
Daar wordt ze nijdig van

In welke regio zit je?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 22:35

Ben ook wel benieuwd naar de regio Zinzi, ik volg klassiek les! :)

ijssnuiver, klinkt inderdaad als een mooi project :j Jammer toch dat veel import Tinkers zo'n dubieus verleden hebben, maar super voor deze vent dat ie nu bij jou is terechtgekomen!

Jane, wat fantastisch dat jouw dochtertje op deze leeftijd het rijden niet voorop stelt. 9 van de 10 keer is dat toch anders, klasse hoor!! En voor haar ook enorm mooi dat ze deze kansen krijgt, wat zal ze veel kennis hebben straks!

PrinCes dat klinkt lekker, heerlijk om zo bezig te zijn hè?

darkadia dat is ook zo, en wat de lengte van je lijnen ook is en welke positie je ook aanneemt, het doel is toch vaak gelijk. :j

DarkCupid, wat fijn dat je al zo snel resultaat merkt van het wadh!

Hier vandaag weer even kort aan de hand gewerkt, het kwartje van het appuyeren is al helemaal gevallen en nu moet ik opletten dat Geisli niet op eigen initiatief inzet als we afwenden. Daar is hij behoorlijk goed in, eigen initiatief nemen. :P

Een vraag die in me opkwam: hoe kiezen jullie je oefeningen voor die dag en hoe bepaal je hoe vaak je meer belastende oefeningen (zoals het appuyement) traint?

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 07:21

Ik begin meestal met gewoon de "menhouding" .(storm is niet altijd braaf hahaa). Zodra ik voel dat dat goed gaat ga ik dichter bij hem lopen. Dan meestal schouderbinnenwaarts, traver, appuyament voor het van hand veranderen enz enz. Ligt een beetje aan Storm eigenlijk. Is hij te heet dan wordt er eerst gelongeerd met dubbele lijnen. Dan pak ik op de hoefslag stukjes schouderbinnenwaarts of traver mee. Soms gaat de schouderbinnenwaarts helemaal niet zo goed. Dan gaan we die weer rustig extra oefenen. Dus het verschilt per keer.

En dank je wel. Ik ben ook zo super trots op haar dat ze dit zelf wil.

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 08:02

Wijslander schreef:
Een vraag die in me opkwam: hoe kiezen jullie je oefeningen voor die dag en hoe bepaal je hoe vaak je meer belastende oefeningen (zoals het appuyement) traint?

Ik bekijk het per dag. Eigenlijk pak ik iedere dag alle oefeningen mee die hij beheerst, merk ik dat er een dag een wat minder gaat dan gaat daar meer aandacht naartoe. Hebben we in de les weer wat nieuws geleerd pak ik dat ook even mee. Bij mijn paard moet ik vooral niet te lang door gaan op iets nieuws want uiteindelijk valt zijn kwartje vrij snel maar blijf ik te lang door gaan dan gaat hij uit zijn panty.
Als afsluiting doe ik vaak nog even longeren, dat blijft vaak wel een wat moeilijker stuk met het ontspannen in draf dus dat pak ik nu sowieso mee. Af en toe de galop maar dat is maar net hoe zijn pet staat, hij kan soms zo moeilijk zijn haha. En soms als ik geen zin heb om te trainen doe ik hem alleen longeren en balkjes lopen of wat kleine sprongetjes, ik probeer het wel veelzijdig te houden. :) maar dus eigenlijk per dag gewoon bekijken welke oefeningen goed gaan en welke niet.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 18:07

Ook ikzelf doe eigenlijk altijd alle oefeningen, als het goed gaat meteen door naar de volgende en zo nodig besteden we er wat meer tijd aan.

Vandaag heeft mijn 4-jarige voor de tweede keer met bit gewerkt. Hiervoor op Weense kaptoom (zonder ijzer in de neus), maar het bit maakt de communicatie toch een stuk makkelijker. Ben 5 jaar zwaar anti-bit geweest, dus heb er wel een tijd over gedaan voor ik dit wilde proberen. Had ik achteraf eerder moeten doen... Hier de jongeman in kwestie:

Afbeelding

Welke optoming verkiezen jullie?

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 18:51

Ik heb maandag as mijn 2e les lange lijnen. Voor nu is ontspanning, goed sporen enz nog voor ons een uitdaging. De oefeningen die jullie noemen zijn voor mij echt nog ver weg.
De optoming, gewoon hoofdstel met dubbel gebroken bit.

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 17:26

Ik gebruik een semi kaptoom, die heb ik in mijn hoofdstel geplaatst. Geen bit op het moment. Heb hem een paar x met bit getraind, en op zich ging hij daar heel fijn op, maar na een paar dagen ging hij toch wat gek doen dus toen er weer uit gehaald en was alles weer normaal :+ bijzonder paard.

Afbeelding

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:01

Hallo,

Sorry dat ik zomaar even binnen val, maar misschien kunnen jullie mij helpen.
Ik ben met mijn oude verzorgpaard in aanraking gekomen met werken aan de hand en doe het in de manege lessen af en toe ook, maar ik wil hier graag meer over leren zonder dat ik echt moet gaan aanklooien en er achter komen dat ik het helemaal verkeerd doe.
Ik wil dus les erin, maar heb geen eigen paard of verzorgpaard, op het moment nog niet ieder geval, maar wat ik met googlen tegenkom is dat je negen van de tien keer een eigen paard nodig hebt, is dit juist?
Het overzicht topic oor lesgevers is ook niet helemaal up to date meer, wat erg jammer is. Sommige linken doen het niet meer.xD
Ik zoek trouwens wat in omgeving Rotterdam of anders rond Dwingeloo/Appelscha.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, alvast bedankt voor het meedenken!:)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:01

xSagan, sorry in die regio weet ik niets! Misschien een oproepje plaatsen bij Ervaringen en diensten?

Hier nog even geoefend met appuyeren. Mijn ruin begint steeds fanatieker mee te denken wat soms resulteert in een oefening compleet op eigen houtje inzetten en dat ook volhouden tot ik hem stilzet. :P

De oefeningen vertalen naar onder het zadel is dan weer iets lastiger, aan de schouderbuitenwaarts heb ik mijn handen meer dan vol. Moet erop letten dat ik het vanaf het begin oppak en niet ineens te veeleisend ben, want het is toch echt anders dan aan de hand...

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 06:57

Als je de oefeningen naar onder het zadel wil koppelen, dan is het het makkelijkste dat je dat eerst bv zelf aan de hand doet met een ruiter erop. Of bv je lesgeefster doet het aan de hand terwijl jij erop zit. Wel belangrijk dat de ruiter de goede houding aanneemt voor de oefening. Maar de persoon op de grond zet de oefening in. Langzaam neemt de ruiter steeds meer over. En whaalaa..je rijd je oefeningen.

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:42

Jane2 schreef:
Als je de oefeningen naar onder het zadel wil koppelen, dan is het het makkelijkste dat je dat eerst bv zelf aan de hand doet met een ruiter erop. Of bv je lesgeefster doet het aan de hand terwijl jij erop zit. Wel belangrijk dat de ruiter de goede houding aanneemt voor de oefening. Maar de persoon op de grond zet de oefening in. Langzaam neemt de ruiter steeds meer over. En whaalaa..je rijd je oefeningen.

Zo doen wij het inderdaad ook :j je zit is hierbij wel echt heel belangrijk

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 11:25

Zinzi_jewel schreef:
Ik moet het wadh echt gaan oppakken weer
Ligt al een tijdje stil
Tijdgebrek is er een van
Dan is gauw rondje rijden eerder gedaan
Maar het maakte mijn paar zoveel beter dat wadh

Ja gemotiveerd om weer te gaan oppakken

Ik combineer het vaak als ik weinig tijd heb. Even een kwartiertje wadh en daarna een kwartiertje ohz. Voordeel is dat ze dan al mooi warm en los zijn voordat je opstapt en vrij snel aan het werk kunt.

Dayanara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 23:59

Ik meld me hier ook. Na een te lange periode met een verkeerd zadel rond te hebben gereden hadden paardlief en ik ons een slechte manier van rijden aangeleerd. Paard was niet meer recht te rijden en sinds we een nieuw zadel hebben merk ik al heel veel verbetering. Maar doordat ik ook constant heb zitten compenseren lopen we onder de man een beetje vast en hebben we vrijdag onze eerste les dressuur aan de hand gehad.

Onwijs moeilijk vind ik het en ik zie er een beetje tegenop om het zelf te oefenen. Ik heb mezelf voorgenomen dat morgen toch te gaan doen. Ik heb een kaptoom te leen totdat ik een eigen kaptoom heb.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 06:16

Bedankt voor de tips nog! Tijdens de lessen combineren we het werken aan de hand en rijden, dus we zijn ermee aan de slag. :j

Dayanaera welkom hier! Leuk en goed dat je ermee begonnen hebt. Wat heb je geleerd tijdens jullie eerste les? In het begin hield ik een boekje bij waarin ik meteen na de les zoveel mogelijk opschreef. Dat hielp om het zelfstandig oefenen makkelijker te maken. Vergeet niet het plezier voorop te zetten, stap voor stap! Wanneer is je volgende les?