Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 12:48

Leuk, die vragen en uitleg. Kan ik niets aan toevoegen momenteel. :)

HL met betrekking van het op de grond werken; ik werk momenteel vooral met lange teugel en voltes zijn geen optie. Ik heb paarden met lichamelijke problemen, dus is alles daarop afgestemd: rechte stukken en af en toe flauwe bocht met ietsje stelling of van hand veranderen (ook weer met ietsje stelling) Over het nageven en dan pas wegstappen, verschillen trainers ook van mening. Piet bakker is meer van het loslaten, omdat de stelling vanzelf komt, Heinrichs werkt weer met contact. Ik ben daarin mijn weg nog aan het zoeken. Tot dusver merk ik dat eerst lekker loslopen en dan later heel voorzichtig contact zoeken (bv bij het vragen van ietsje stelling) fijn werkt, maar goed... ben nog erg groen hierin. Hoop een keer les te kunnen nemen.
Maar het belangrijkste uitgangspunt zijn voor mij de problemen die ze lichamelijk hebben (en daarmee de beperkingen) Ohz is zeker voor silja geen optie meer. Bij haar probeer ik op deze wijze alleen te voorkomen dat ze over een half jaar richting paardenhemel moet worden gestuurd. En ook voor Hälga is het een manier om de artrose hanteerbaar te houden.

CM laat maar een keer zien, als je wilt. Ook als ik zelf dan niet met bv cirkelen werk, is het alijd boeiend.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 15:34

nimue2010 schreef:
Citaat:
Het voorbeeld van dat lichtknopje zou ik nooit doen, je weet van te voren dat dat frustrerend is en is daarmee voor mij onaanvaardbaar.

Toch denk ik dat je iemand moet zien te vinden om jezelf te clickeren om te ervaren wat het met je doet. Ik ben onlangs met mijn hond op cursus geweest en daar hebben we dat ook gedaan voor mensen die 'nieuw' waren met de materie. Je staat eigenlijk versteld hoe snel het kwartje valt. Je moet in het begin natuurlijk wel belonen voor ieder stapje in de juiste richting. Zeker bij individuen (of ze nu op 2 of 4 voeten staan :-)) die niet goed durven, niet zo expressief zijn.

Zou dat best willen hoor, lijkt me heel geinig (Op de DVD van Piet Loof staat volgens mij ook hoe iemand geclickerd wordt. Is al weer een poos geleden dat ik naar die DVD gekeken heb).
Maar hier is echt niemand in de buurt die met clickertraining werkt, misschien in dit hele land niet :((.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 17:06

Interessant stukje Chantal!

Ik had pasgeleden een filmpje van Tapi en mij gemaakt met wat we doen, ik kreeg nogal vaak de vraag Wát doe je met je paard? Wát is dat juist? :+
Had het ook op Bokt gepost, voor de geïnteresseerden: [ITP] Wát doe jij met je paard?. Verschillende dingen zullen jullie al wel gezien hebben, komt vnl. uit mijn OLHA filmpjes en de oefen sessie's. Ik heb me voorgenomen wat vaker te filmen, maar ik vergeet mijn camera altijd. :')

Van de week verhuist Tapi eindelijk en dan gaan we weer starten. Ik ben bezig met het apporteren en op termijn wil ik Tapi een emmer wortels ofzo laten apporteren, zonder dat ze eerst de hele bak leegvreet. Een uitdaging denk ik zo. :')

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 17:55

Ik vind het ook leuk om alle vragen en antwoorden van iedereen te lezen.

Ik ben ook benieuwd naar hoe jij werkt CM.

@LJ: Natuurlijk werkt iedere trainer met zijn eigen manier/volgorde van nageven bereiken. En ook voor mij geldt: met langeteugelen (wat ik van Piet heb geleerd) werk ik eerst aan activiteit en ben ik helemaal niet aan de voorkant bezig, terwijl ik met werk aan de korte teugel dat wel doe.
En ik snap dat jij niet op de volte werkt.

Leuk filmpje Vie.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:36

HippoLogic schreef:
Ik vind het ook leuk om alle vragen en antwoorden van iedereen te lezen.

Ik ben ook benieuwd naar hoe jij werkt CM.

@LJ: Natuurlijk werkt iedere trainer met zijn eigen manier/volgorde van nageven bereiken. En ook voor mij geldt: met langeteugelen (wat ik van Piet heb geleerd) werk ik eerst aan activiteit en ben ik helemaal niet aan de voorkant bezig, terwijl ik met werk aan de korte teugel dat wel doe.
En ik snap dat jij niet op de volte werkt.

Leuk filmpje Vie.

Is ook leuk... Jaaaaa, dat bedoelde ik dus. Ik werk ook aan de lange teugel en kon mij wel vinden in Piets visie om niet aan de voorkant te komen. Andere trainers doen dat wel, maar ja... ik ben nog een beginner en ik denk dat ik mijn paarden het minste stoor als ik die voorkant met rust laat. Momenteel werk ik niet echt met de korte teugel. Het inbuigen en ondertreden is voor mijn kneuzen erg zwaar. Vandaar de keuze om lange teugel te doen met heel veel recht toe recht aan....

Vie ik kende het filmpje volgens mij al. Leuk- Heb ook veel agility gedaan.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:42

Citaat:
crosmuller"]@10tje2 ik was een paar maanden geleden alweer bij de alexandra kurland clinic en mijn verslagje is NOG niet af :), maar ik heb een stukje opgeschreven wat aansluit bij jou vragen denk ik, het gaat over Directed en Self-Directed learning:

Ben erg benieuwd naar het hele verslag! Wat je hebt geschreven is voor mij heel verhelderend, een soort AH beleving van wat veel andere mensen in deze draad me ook probeerden duidelijk te maken. Het is voor mij nu duidelijker omdat ik nu op een gestructureerde manier alles kan onderbrengen in een schema. Ik had nog nooit over deze termen gehoord/gelezen. Termen als luring en molding ken ik vanuit de hondenclickerinfo.

En toch blijf ik nog met een technisch vraagje zitten.
Voorbeeldje:
Je wilt dat een paard met zijn achterhand opzij gaat (is erg handig als je met een kruiwagen aankomt en je kan er anders niet door).

Als ik ging aanleren met druk deed ik dat op zijn parelli's/tradi's: wijzen, of aanraken en zodra er minimale beweging kwam: hand of stick weg. Dan even friendly doen. "Ga eens om" kwam er als stemcommando bij en voortaan hoefde ik alleen maar "ga eens om" te zeggen als ik met een kruiwagen aan kom lopen. (even snel in een notendop het proces dus)

Maar nu wil ik ditzelfde bereiken met clickertraining: begin is gelijk: wijzen of aanraken, zodra er minimale beweging is :Click en tegelijk druk weg. Maar waar click je dan voor? Voor de zijwaartse beweging of voor het feit het paard stilstaat (omdat je de druk weghaalt?) Of blijf je lichte druk uitoefenen, zodat het paard de zijwaartse beweging blijft maken, dus click tijdens de zijwaartse beweging en pas een paar seconden na de click de druk weghalen? Misschien is het mierendingesen hoor en zal het zo'n vaart niet lopen in de praktijk. (ik zie het op veel youtubefilmjes terug nl) Maar overal wordt benadrukt dat je timing goed moet zijn en ik wil niet het stilstaan belonen naar het zijwaarts gaan! Snap je mijn punt? Ik blijf dat dus erg onlogisch vinden.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:46

Het moment waarop je paard reageert op je hulp is het moment dat je clickt. Ook direct de eerste reactie, dus niet meteen 5 stappen opzij, zelfs geen hele stap, het moment waarop hij zijn gewicht al verplaatst, gaat denken aan beweging, dat is het moment dat je beloont. Uiteraard ga je tzt meer stappen vragen, maar dat is pas als je paard begrijpt welke reactie beloont wordt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:50

Inderdaad.... de kleinste poging belonen om je bedoeling duidelijk te maken :)

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 19:09

Amable schreef:
Het moment waarop je paard reageert op je hulp is het moment dat je clickt. Ook direct de eerste reactie, dus niet meteen 5 stappen opzij, zelfs geen hele stap, het moment waarop hij zijn gewicht al verplaatst, gaat denken aan beweging, dat is het moment dat je beloont. Uiteraard ga je tzt meer stappen vragen, maar dat is pas als je paard begrijpt welke reactie beloont wordt.

Zeg je daar eigenlijk mee: R+ en R- treden inderdaad tegelijk op, maar omdat de stapjes zo ienimiene zijn is er geen stress en kan je de R- als ondersteunende aanwijzing zien? (zoals iemand anders dat formuleerde)
Beloon je dan dus het gewenste gedrag zowel negatief (wegnemen van druk) en tegelijk positief (beloning geven)?

Komt misschien drammerig over, maar ik wil de theorie echt graag voor mezelf duidelijk hebben.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 19:12

liljebo schreef:

Ja, maar dat is mijn punt niet. Ik geloof dat jij het ergens schreef: minimale druk als aanwijzing. En daar kan ik me ook best wat bij voorstellen.
Het gaat mij erom of je 2 dingen tegelijkertijd als beloning gebruikt: zowel R- als R+ dus.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 19:28

10tje2 schreef:
liljebo schreef:

Ja, maar dat is mijn punt niet. Ik geloof dat jij het ergens schreef: minimale druk als aanwijzing. En daar kan ik me ook best wat bij voorstellen.
Het gaat mij erom of je 2 dingen tegelijkertijd als beloning gebruikt: zowel R- als R+ dus.

Ik druk heel zachtjes met mijn vingers tegen de achterhand van mijn paard en als ze opzij gaat klik en beloon ik en haal mijn hand weg. Je kan het R- noemen maar het is heel zacht. Ik denk dat het toch meer een cue is dan R-. Toen ik hetzelfde bij haar schouder deed duurde het in het begin letterlijk minuten voor ze opzij ging, en ik stond daar maar met mijn hand tegen haar schouder :). Ik denk dus niet dat ze de druk vervelend vond en eraan wou ontsnappen want dan had ze wel sneller gereageerd.

@hl eerst deed ik stelling vragen en dan wegstappen, maar Inge heeft mij geadviseerd om eerst te gaan stappen en dan de volte opgaan en wat buiging te gaan vragen. Om de activiteit erin te houden. Dus nu wandelen we een volte, dan vraag ik wat stelling en als ze dan wat buigt in haar lijf klik ik. Ik kijk vooral naar de plaatsing van het binnenachterbeen. Stel je er niet te veel van voor ik krijg af en toe 2 a 3 goede stapjes. En dan weet ik nog niet eens zeker of ik het wel goed gezien heb :).

Edit hl en lj ik zal jullie het filmpje pben morgen, maar ben er niet tevreden genoeg over om het te posten :).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 19:48

Cm fijn.... Het hoeft niet perfect te zijn... het is altijd leerzaam om naar anderen te kijken. Denk dat mijn geklungel ook geen prijs verdiend. :+

10tje, ik gebruik dan idd lichte aanraking als cue, maar laat wel los bij de minste beweging. Niet omdat ik het paard dan wil verlossen van de druk, want dat stelt dus niets voor. Maar als informatie; ja, dat is wat ik graag wil. Voorkomt frustratie.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 22:17

Citaat:
Ik druk heel zachtjes met mijn vingers tegen de achterhand van mijn paard en als ze opzij gaat klik en beloon ik en haal mijn hand weg. Je kan het R- noemen maar het is heel zacht. Ik denk dat het toch meer een cue is dan R-. Toen ik hetzelfde bij haar schouder deed duurde het in het begin letterlijk minuten voor ze opzij ging, en ik stond daar maar met mijn hand tegen haar schouder :). Ik denk dus niet dat ze de druk vervelend vond en eraan wou ontsnappen want dan had ze wel sneller gereageerd.

OK, misschien vond ze jouw hand op haar schouder zelfs wel prettig :)).
Ik heb het boek van Inge T. er nog even bijgepakt en zij schrijft dat je de bridge ook bij het wegvallen van druk kunt gebruiken om toch het exacte moment nog eens extra te benadrukken. (Dus inderdaad dan R+ en R- tegelijk). Wat verder in het boek legt ze de combinatie van R+ en R- uitgebreider uit.
Ik word door alle antwoorden van iedereen heerlijk aan het werk gezet :D

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 00:03

liljebo schreef:
Cm fijn.... Het hoeft niet perfect te zijn... het is altijd leerzaam om naar anderen te kijken. Denk dat mijn geklungel ook geen prijs verdiend. :+

10tje, ik gebruik dan idd lichte aanraking als cue, maar laat wel los bij de minste beweging. Niet omdat ik het paard dan wil verlossen van de druk, want dat stelt dus niets voor. Maar als informatie; ja, dat is wat ik graag wil. Voorkomt frustratie.

OK, gesnapt. Dank voor je engelengeduld......Ik ben maar weer eens helemaal opnieuw in het boek grondwerk van Inge T. begonnen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 18:52

Zondag geef ik op de Open Dag van een grote plaatselijke stal een clicker training demo. Ik ga zo meteen kennismaken met het demo-paard en de eigenaar. Verder hebben we een info stand over clickeren met paarden. IK heb een flyer geschreven over clicker training (wat het is, waarom het werkt en waar je het kunt doen (bij mij :P)) op prachtig glossy papier. Dat ziet er heel professioneel uit. Ik ben heel benieuwd hoe het gaat uitpakken. Ben best een beetje zenuwachtig. Ook omdat alles in het Engels gaat.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 19:22

HippoLogic schreef:
Zondag geef ik op de Open Dag van een grote plaatselijke stal een clicker training demo. Ik ga zo meteen kennismaken met het demo-paard en de eigenaar. Verder hebben we een info stand over clickeren met paarden. IK heb een flyer geschreven over clicker training (wat het is, waarom het werkt en waar je het kunt doen (bij mij :P)) op prachtig glossy papier. Dat ziet er heel professioneel uit. Ik ben heel benieuwd hoe het gaat uitpakken. Ben best een beetje zenuwachtig. Ook omdat alles in het Engels gaat.

Heel veel succes, je kunt het :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 01:59

Dank je! :) De ontmoeting vandaag met de eigenaresse van het demo paard en de eerste 2 clicker sessies met het paard en de andere trainer gingen prima. Ook red ik me goed in het Engels bleek wel, maar soms denk je gewoon nog even na over de juiste bewoordingen en dat voelt... buiten je comfort zone.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 07:52

Succes H.L. Leuk! Dat buiten je comfortzone zitten que taal herken ik wel. Ik beheers het zweeds best aardig, maar voor een groep praten is toch weer even anders.

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 10:08

Heel veel succes HL, het lukt gegarandeerd - je bent zo thuis in de materie! Hoop dat ze massaal inschrijven voor een cursus!
PS: Bij mij gaat de taal mis als ik erg moe ben...en heb 't notabene gestudeerd :-(

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 10:36

Super van die demo HL! Veel succes! Ik heb al moeite om in het Nederlands een uitleg te doen, laat staan in een andere taal... :P

Tapi is naar de nieuwe stal verhuisd. Er staan vnl. sportpaarden, maar ik heb iemand gevonden die ook met grondwerk en ct bezig is. Ze zei alleen dat sommige erop durven klagen, want 'hun paard is bang van die clicker'. Ben benieuwd naar de eerste die dat tegen mij zegt. :')

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 11:10

Vie schreef:
Ze zei alleen dat sommige erop durven klagen, want 'hun paard is bang van die clicker'. :')

:')
Erg hè.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 11:19

liljebo schreef:
Vie schreef:
Ze zei alleen dat sommige erop durven klagen, want 'hun paard is bang van die clicker'. :')

:')
Erg hè.

Mijn kat was echt bang van de clicker :). Maar ja dat is makkelijk op te lossen natuurlijk door iets anders te gebruiken.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 19:52

Klinkt goed, Vie. Dat er nog iemand met CT en gw bezig is daar. Je kunt altijd aanbieden om hun paarden van hun 'clicker angst' af te helpen. :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 08:24

Met mijn grote paarden ben ik uitgewerkt. Was druk doende met wat LT met silja (in stap) en veel wandelen met hälga omdat ze te zwaar is, maar kreeg steeds meer tegenzin, ondanks dat ik niets vroeg (alleen stap op het harde) Gisteren d.a. hier geweest, die de papieren van de kliniek had van silja en naar Hälga heeft gekeken. We moesten tot de conclusie komen dat sil's schade niet gaat verbeteren door beweging ivm de aard van de schade en dat Hälga minimaal fiks artrose heeft in de voorbenen en waarschijnlijk ook achter en ongeschikt is om mee te werken of op het harde te lopen.
Dagelijks 10 minuutjes door de wei wandelen in eigen tempo, was het advies. Verder pensioen.
Met Billy kan ik nog wel iets doen, maar diens gezondheid is zeer fragiel. En Troelke... tja troelke... daar ga ik niets van verlangen. Ze is er graag bij, maar haar lijf is te onhandig om echt iets te doen.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 09:59

liljebo schreef:
Met mijn grote paarden ben ik uitgewerkt. Was druk doende met wat LT met silja (in stap) en veel wandelen met hälga omdat ze te zwaar is, maar kreeg steeds meer tegenzin, ondanks dat ik niets vroeg (alleen stap op het harde) Gisteren d.a. hier geweest, die de papieren van de kliniek had van silja en naar Hälga heeft gekeken. We moesten tot de conclusie komen dat sil's schade niet gaat verbeteren door beweging ivm de aard van de schade en dat Hälga minimaal fiks artrose heeft in de voorbenen en waarschijnlijk ook achter en ongeschikt is om mee te werken of op het harde te lopen.
Dagelijks 10 minuutjes door de wei wandelen in eigen tempo, was het advies. Verder pensioen.
Met Billy kan ik nog wel iets doen, maar diens gezondheid is zeer fragiel. En Troelke... tja troelke... daar ga ik niets van verlangen. Ze is er graag bij, maar haar lijf is te onhandig om echt iets te doen.

Wat een tegenslag! Sterkte dan maar :(. Ik ben even benieuwd, op zich is beweging toch goed voor paarden met artrose? Op het harde lijkt me niet maar een stukje wandelen in het bos of een stapritje?