Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 18:21

Mag ik me hier ook melden?

Ben al jaren bekend met rechtrichten en de academische rijkunst.
Sinds november liep ik spaak met mijn paard en zijn we definitief overgestapt op de academische rijkunst en dat loopt best lekker nu :j vooral nog heel basic en met ontspanning bezig omdat we veel opgekropte spanning hadden.

Zijn mensen hier bekend met Marius Schneider? In januari ga ik bij mijn instructrice kijken die daar heen gaat en in september hoop ik zelf met een clinic mee te gaan doen :D

pol1 schreef:
Niemand verder ( goeie rechtrichtinstructeur) omgeving Amersfoort?

Misschien Ylvie Fros (Lunteren) of Joelle de Sterke (ede). Niet echt omgeveing Amersfoort maar wel goed aan te rijden denk ik :j
Ik ben zelf niet bekend met hun lessen maar via de site van Bent Brenderup kwam ik bij hun namen.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 18:42

__PrinCes schreef:
Zijn mensen hier bekend met Marius Schneider? In januari ga ik bij mijn instructrice kijken die daar heen gaat en in september hoop ik zelf met een clinic mee te gaan doen :D

Ja ik ben twee keer naar een clinic gaan kijken, heel veel detail en verfijning van de hulpen. Erg aangenaam.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 19:11

Ik les een paar keer per jaar bij Marius en hij ziet altijd een klein detail waardoor alle oefeningen beter worden. Na een lesdag heb ik altijd genoeg om aan te werken voor een maand of 3. Voor mij is het maar anderhalf uur met de trailer dus goed te doen.

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 19:16

TinePine schreef:
Ik les een paar keer per jaar bij Marius en hij ziet altijd een klein detail waardoor alle oefeningen beter worden. Na een lesdag heb ik altijd genoeg om aan te werken voor een maand of 3. Voor mij is het maar anderhalf uur met de trailer dus goed te doen.

Dat is lekker dichtbij! Voor ons is het zo'n 3 a 4uur rijden -O-

Ansie schreef:
Ja ik ben twee keer naar een clinic gaan kijken, heel veel detail en verfijning van de hulpen. Erg aangenaam.

Leuk! Ik zie dat ik ook op jouw topic had gereageerd met foto's van de Clinic van Arne :j

TinePine

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 19:41

@princes. Bij Marius spreek ik ook wel eens met Duitsers die bij hem lessen. Die hebben dan soms 5 uur gereden :)

Ja bij Arne was ook leuk. Maar dan met name de travers etc. toepassen rijdend met wapens. Als je zulke dingen interssant vind is Jeff Sanders ook leuk. Zijgangen bij het runderwerk.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 20:22

__PrinCes schreef:
Ansie schreef:

Leuk! Ik zie dat ik ook op jouw topic had gereageerd met foto's van de Clinic van Arne :j

Ja klopt! A.s. zaterdag heb ik weer les van Arne :)
Gewoon bij mij op stal, geen clinic, meer een lesroute die hij dan af legt.
Arne zorgt altijd wel voor een bepaalde luchtigheid. Het hoeft niet direct perfect, als er maar reactie is en het meer natuurlijk vanuit je gevoel en zit gaat.

xdandelion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 22:55

Hoii!
Ik wil graag een keer een kaptoom proberen op mijn paardje. Alleen: Wat is nou het verschil tussen een leren en nylon kaptoom?
We zijn sinds kort ook begonnen met aan de hand werken en lopen af en toe een beetje stroef. Voorheen hebben we veel grondwerk gedaan en nu is mijn paardje gewend achter mijn schouder te blijven. Echter vind ik dat aan de hand werken niet zo fijn en lukt het maar 2-3 pasjes naast zijn schouder te lopen. :+
Hoe pak ik dit aan?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 03:51

Ik wil ook eigenlijk eens lessen met langelijnen.
Dat rechtdoor lukt wel, zijwaards met neusje tegen de muur ook soepel, maar schouder binnenwaards bijvoorbeeld is een ramp.
Ik denk eerlijk gezegd dat dat drammerij is, hij dendert gewoon finaal door me heen als ik stelling vraag, dan heb ik het nog niet over sb.
Hij kan ook goed buigen beide kanten op en oefeningen als knielen, spagaat, en hij loopt netjes nageeflijk aan de dubbele longe.
Een beetje stelling vragen moet gewoon kunnen, maar hij dramt dan gigantisch en loopt er doorheen.

Het punt is ook dat het een menpony is, en dus exact weet hoeveel trekkracht hij heeft en daar handelt hij soms dus naar.
Soms ook aan de hand wel, hij weet precies hoe hij veel kracht kan zetten en je dan ook aan een halstertouw niet kan aan bijsturen behalve hangen.
Je ziet hem dan ook eerst zijn spieren aanspannen voor hij de move inzet, draakje.
Ik heb dat er voor 95% uit, maar nu met lange lijnen is het bijna lastig.
Handig is natuurlijk wel dat hij al best veel kan, hij kan keurig achterwaards en kent allerlei handige commando's.
Bijvoorbeeld harder/zachter/verzamelen/achterbeen activeren, gangen en achterwaards kent hij al.
Hij liet zich laatst ook kuikenmak rondsturen door een meisje van 10, maar het begon van schouderbinnenwaards is gewoon lastig..

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 11:03

xdandelion schreef:
Hoii!
Ik wil graag een keer een kaptoom proberen op mijn paardje. Alleen: Wat is nou het verschil tussen een leren en nylon kaptoom?
We zijn sinds kort ook begonnen met aan de hand werken en lopen af en toe een beetje stroef. Voorheen hebben we veel grondwerk gedaan en nu is mijn paardje gewend achter mijn schouder te blijven. Echter vind ik dat aan de hand werken niet zo fijn en lukt het maar 2-3 pasjes naast zijn schouder te lopen. :+
Hoe pak ik dit aan?

Oefenen, oefenen en nog meer oefenen. Sommige paarden vinden het heel gek als je opeens naast zijn schouder gaat lopen en dan ook nog eens van alles wil.
Pak er eventueel een zweepje bij zodat je je pony wat extra kan motiveren om door te lopen. En heeel veeeel belonen, heb je 2 goede passen? Even pauze, uitgebereid belonen en dan weer 2 pasjes. En dan steeds een stapje erbij. Uiteindelijk zal het kwartje wel vallen en gaat het allemaal makkelijk.
Krijg je les?

xdandelion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 16:43

Bedankt voor de tip! Nee ik heb nog geen les in het aan de hand werken. Ik ben wel van plan een keer een les of twee/drie te nemen.
Heeft er iemand nog aanraders qua instructeurs/instructrices omgeving Putten?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 17:09

Hier van de week ook geoefend.
Het ging best aardig, maar hij was erg beidehand.
Hij wilde de hoeken niet in en had dan de neiging om er vandoor te schieten.
En dat terwijl ik niks bijzonders vroeg, gewoon de bak rond stappen meer niet.
Daarin heb ik even opgetreden en gecorrigeerd, want dat geneuzel heb ik dus echt geen zin in.
Op de kaptoom denderde hij er ook zwaar doorheen dus dat heb ik met trens gedaan, anders maakt hij er een spelletje van.
Begrensd en met de zweep zijn binnenschouder geblokkeerd zodat hij toch netjes de hoek door stapte.
Het sturen gaat wel beter nu, er begint buiging in te komen en nadat hij de hoeken in ging kon ik een beetje stelling vragen naar binnen.
Niet veel, het is een flink heethoofd maar daar was ik al erg blij mee.
De ene keer wil hij veel harder als ik loop en de andere keer gaat het goed.
Ik doe nu hetzelfde als aangespannen, wil hij te hard?
Stilzetten, pasje achteruit, dan rustig wegstappen en opnieuw.
Die truc werkt bij hem heel fijn, standaard corrigeren met een ophouding ofzo haalt gewoon echt niks uit dan.
Hij had een ontzettend harde mond bij aankoop van zijn menbit, dus dat merk ik soms gewoon nog enorm met lange teugelen.
Het is ook zo'n hittepetit die bij corrigeren neurotisch wordt, heel handig. :+
Ach gelukkig kennen we elkaar, en dus moeten we samen maar onze eigen weg zoeken met tempocontrole en dergelijke. :)
Met clickeren pak ik dat ook mee, de stemhulpen extra scherp bevestigen, en ook hard en zacht op commando en dat hij dan echt goed luistert. :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 02:00

Trots op mijn ponybeest.
Het even stil zetten en achterwaards werkt fantastisch.
Gister met clickeren geoefend op verschillende tempowisselingen en dat was goed bij hem blijven hangen, ik kon het duidelijk merken.
Ik kon zelfs al binnenstelling vragen richting schouderbinnenwaards zonder dat hij wilde vluchten.
Ok het zijn hooguit een paar pasjes, maar hij deed het mooi.
Af en toe maakte hij zich nog flink sterk, maar ik heb nu door hoe ik dat snel kan doorbreken en hem weer rustig en gefocust kan krijgen. :)
Ook weer stukjes draf gedaan, er zat een stukje bij wat echt top was en akelig veel leek op wat het moet worden straks. *\o/*

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 20:59

Mijn pony komt morgen weer thuis dus direct een afspraak zien te maken voor een proefles!
Ik heb er nu al zin in :P eindelijk lekker aan de slag met mijn powny *\o/* ik hoop maandelijks een les te kunnen nemen. Beter iets dan niets ..

IpilyaNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 20:50

Zo vandaag mijn DVD's binnen gekregen van de HSH methode van Fritz Stahlecker.
Wel leuk om te zien waar mijn probleem wat betreft de traver is.
We zitten met het noveau op DVD 1 helemaal aan het einde van de DVD :-D

Alleen de optoming... daar ben ik nog niet zo mee eens. Dus ik ga effe ome google erbij halen ;-) Zover ik kan zien en hele nette opleiding voor je paard. Waarbij op een eerlijke manier word gewerkt.

Info: http://hsh-fritz-stahlecker.de

P.S. Ik heb besloten dat ik gebruik ga maken van de spullen die ik al heb ;-) Mijn kaptoom , de Coguen en een bijzettouwtje en natuurlijk mijn zadel. Ik denk dat ik op die manier aardig uit de voeten kom.
Laatst bijgewerkt door IpilyaNL op 31-01-17 21:29, in het totaal 2 keer bewerkt

joannetaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 21:11

Hoi iedereen! Ik ga dit topic even volgen, ik ben sinds kort begonnen met het werken aan de hand, deed daarvoor al vrijheidressuur en werken in vrijheid, maar nu echt begonnen met straightnesstraining (volgens methode Marijke de Jong). Ik werk met een touwhalster en dat gaat eigenlijk super! dus een kaptoom lijkt me dan niet nodig denk ik?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 22:47

Met Duits kruidenhooi/Eiffelhooi moet je erg oppassen dat er geen Jacobskruiskruid of Herfsttijloos in zit. JKK is op langere termijn een aanslag op de lever en Herfsttijloos is zwaar giftig voor paarden. Het is wel redelijk goed te herkennen, maar om nou iedere baal van onder tot boven door te pluizen voordat je het voert is ook weer zo wat...

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:22

IpilyaNL schreef:
Zo vandaag mijn DVD's binnen gekregen van de HSH methode van Fritz Stahlecker.
Wel leuk om te zien waar mijn probleem wat betreft de traver is.
We zitten met het noveau op DVD 1 helemaal aan het einde van de DVD :-D

Alleen de optoming... daar ben ik nog niet zo mee eens. Dus ik ga effe ome google erbij halen ;-) Zover ik kan zien en hele nette opleiding voor je paard. Waarbij op een eerlijke manier word gewerkt.

Info: http://hsh-fritz-stahlecker.de

P.S. Ik heb besloten dat ik gebruik ga maken van de spullen die ik al heb ;-) Mijn kaptoom , de Coguen en een bijzettouwtje en natuurlijk mijn zadel. Ik denk dat ik op die manier aardig uit de voeten kom.

Mijn Duits is bijzonder slecht :D , kun je mij wat meer vertellen over deze methode?

joannetaris schreef:
Hoi iedereen! Ik ga dit topic even volgen, ik ben sinds kort begonnen met het werken aan de hand, deed daarvoor al vrijheidressuur en werken in vrijheid, maar nu echt begonnen met straightnesstraining (volgens methode Marijke de Jong). Ik werk met een touwhalster en dat gaat eigenlijk super! dus een kaptoom lijkt me dan niet nodig denk ik?

Leuk dat je hier ook mee begonnen bent! Ik denk dat je in de verfijning wel een kaptoom gaat missen, ik ben zelf ook ooit gestart met een touwhalster en op den duur werd dat toch wat lastig. Een kaptoom zit toch stabieler en dan kun je wat subtieler je hulpen geven...

IpilyaNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 23:44

Hsh methode werk je met oa hulplijnen. Maar daarbij mag je het paard niet in de knoop trekken. Wat ik begrijp maak je het paard krachtig en lenig in zijn achterhand. Er word vooral gewerkt in traverhouding. Wat opvalt id dat men bv de verzamelde galop aanleren vanuit een keertwending.... iig zover ben ik. Een ander voordeel is dat de stap ook veel beter word.... en dat is juist dat geen wat mijn paard minder kan

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 23:45

Mag ik mijn hier ook melden

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 11:44

Zo, het wordt tijd voor een schop! Niemand meer die werkt aan de hand?

Mijn IJslander en ik volgen sinds een half jaar maandelijks les (klassiek) en hij heeft er nog behoorlijk aanleg voor ook. Schouderbinnen en -buiten zitten er mooi op en we zijn nu goed op weg met de travers. Het is ook de eerste tak van sport waarbij hij zo enthousiast wordt dat ie ervan moet hinniken, maf dier. :P Morgen weer les, eens kijken of we dan wat beeldmateriaal kunnen regelen!

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 14:25

Ik ben helaas gestopt met mijn verzorgpaard, dus ik heb niet veel te posten :n

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 15:31

Wij werken ook nog steeds aan de hand met beide tinkers. En dan ook meer gericht op de "academische/klassieke" rijkunst. Ook is mijn dochtertje (bijna 10jaar) nu met haar tinkertje grondwerk aan het doen. Zowel aan de hand als los in de roundpen. Erg leuk.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 08:50

Nog maar weer eens een up! Voor de mensen die nog met wadh bezig zijn: hoe vaak en hoe lang oefenen jullie?
En werken jullie naar een bepaald doel toe?

Geisli en ik zijn nog steeds lekker bezig, naast onze maandelijkse les oefenen we nog zo'n 2 keer per week, gemiddeld een half uurtje. We zijn nu met appuyeren begonnen en verder werken we veel aan de basis. Alles nog steeds in stap trouwens. We hebben ook net ons nieuwe zadel ontvangen en het effect van het wadh was meteen voelbaar!

Met Spuni van 4 ben ik net begonnen met de schouderbinnenwaarts op 2 teugels. Toch nog wel lastig voor hem, dus de kleinste poging wordt beloond.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:38

Ik meld me hier ook. Ik heb vorige week met mijn bijrijdpaardje de eerste les dubbele lange lijnen gehad(instructeur via freestyle academie van Emiel Voest). We vonden het beide erg leuk.
Reden waarom we op de grond zijn begonnen is omdat ik moeite heb met voelen wat er onder mij gebeurd als ik erop zit. En ik dan haar in de weg ga zitten. Nu ga ik zien wat er gebeurd. Daarna kan ik leren voelen.

Keuze voor Voest zijn methode was omdat deze mij aansprak en ik redelijk dichtbij en fijne lesgeefster kon vinden.

Dit zijn wij dus.
Afbeelding

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 10:03

Jaa, wij zijn ook nog steeds volop bezig met het wadh!! Maar het is ook enorm druk, dus ik vergeet dit topic wel eens.

Mijn draver gaat echt super goed aan de hand, hij kan inmiddels steeds langere stukken verzameld draven en we zijn gestart met de zijgangen in draf.
Ik heb sinds 3,5 maand een tinkerruin van 6 jaar erbij en daar heb ik nu net de start van wadh mee opgepakt. We zijn nu vooral bezig met samen op de volte en rechte lijnen. Hij vindt het zoo bizar dat ik naast de schouder loop, dus ik wil eerst dat hij daarin comfortabel is voordat we technisch aan de slag gaan.