Citaat:

10tje2 > Heb je het boek "stop met blaffen" van Karen Pryor gelezen? Heel leuk en interessant boek
Nee, dat heb ik niet gelezen. Ik zag dat ik het kan bestellen voor 12,50. leuk kerstcadeau!
Citaat:
Wat betreft het niet willen gebruiken van R-, ben je zelf wel eens geclickerd? Ik doe dat in mijn workshops vaak als ik tijd over heb, je stuurt 1 persoon de ruimte uit, bedenkt een opdracht en als de persoon terug is ga je al clickerend zonder communicatie die persoon de opdracht uit proberen te leggen. Het is eigenlijk hetzelfde als het warm/koud spelletje maar dan zonder koud. Karen Pryor beschrijft in haar boek ook zo'n situatie in een klaslokaal. Een meisje clickert een jongen en hij moet het licht uit doen door op het lichtknopje aan de muur te drukken. Al 20 minuten (oid) loopt hij rond in de klas, vertwijfeld, niet wetend wat te doen en wat ze ook probeert, hij komt niet in de buurt van de muur. Uiteindelijk gaat de clickeraarster dicht bij de muur staan en op het moment dat de jongen langs komt tackelt ze hem zodat hij valt en zich met zijn handen tegen de muur aan op vangt *click*! Binnen enkele clicks had hij het lichtknopje gevonden.
Moraal? getackeld worden is niet leuk, maar zolang zoeken naar de oplossing is ook vreselijk frustrerend. R- helpt dus soms enorm om nog even wat duidelijker te maken wat je bedoelt en is dus niet altijd "slecht".
Nee, ben zelf nooit geclickerd, zover ik weet:)). In dit voorbeeld lijkt het me ook uiterst frustrerend om gewenst gedrag aan te leren. Dit is voor mij dus hoe je het niet moet doen, ook niet met R- trouwens......
Want ik blijf toch met vragen zitten, maar misschien komt dat omdat de definitie voor clickeren verwarrend is en voor niet iedereen hetzelfde inhoudt? Misschien denk ik te rigide, kan ook hoor.
Ik copieer even een stukje van de site van Eva Saegerman:
Clickertraining is een trainingsmethode die ontwikkeld is binnen het kwadrant van het positief belonen voor elk gewenst gedrag.
Elk gewenst gedrag wordt beloond door bv voedselbeloning. Omdat een beloning vrij snel na, maar zelfs liefst gelijktijdig met, het gewenste gedrag moet voorkomen is het vaak onmogelijk om zo nel te zijn dat je paard diens beloning ontvangt tijdens het gewenste gedrag. Zeker als je steeds moeilijker en langer durende oefeningen gaat trainen, kan dat niet meer. Daarvoor heeft clickertraining een overbruggingssignaal bedacht. Een letterlijke brug tussen het markeren van het gewenste gedrag en het verstrekken van de beloning, zodat de beloning even uitgesteld kan worden. Vandaar de benaming “bridge” voor het overbruggingssignaal.
In het quadrant heeft zij het dus over R+ = clickeren. Niet over R- (hoewel ik dat bij Inge Teblick weer wel tegen kwam).....lastig allemaal.
- Code
Ik werk idd met mijn jonge (3,5 jarige) spaanse hengst voornamelijk R+. Nu is meneer af en toe vreselijk brutaal dus R- gebruik ik ook, hij wil zo ontzettend graag dat ik regelmatig mijn ruimte moet beschermen. Laatst bijv had ik even met hem gereden, alleen stappen, een minuut of 10. Het begon al bij het afzadelen, hoofdstel mocht af maar zadel wilde hij houden, toen die er ook af was wilde ik nog even op mijn andere paard rijden. Ik rij in de wei en hij mag er gewoon los bij. Deze middag wilde hij mij niet op laten stijgen op mijn fries, mocht niet van hem. Tja, dan heeft 'ie toch echt een probleem en uiteindelijk dus ook een paar forse meppen te pakken. Vooral omdat Jauk daar dan ook weer onder te leiden heeft. Hij is niet degene die bepaalt wat ik ga doen. Maar hij krijgt daar dus ook geen angst van, heeft hooguit door dat ik nog steeds precies weet wat ik wel en niet wil.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je dat "geklier" niet wilt, maar is dat dan niet anders op te lossen dan met een paar meppen? Wat leert hij daar dan mee? (Forse meppen=P+ en geen leermiddel van welk gedrag je wel van hem verwacht)Ik wil je niet aanvallen hoor, maar ik stel mezelf voortdurend vragen.... Als eenmalige noodmaatregel kan ik me die meppen wel voorstellen, maar heeft hij daarmee dan ook geleerd dat hij dit gedrag nooit meer mag doen? Is het daarmee opgelost voor altijd of gaat hij het nogmaals proberen?
Citaat:
In het aanleren echter is zoveel mogelijk R+ dus nu met rijden bijv ben ik nu bezig met in de bochten rondmaken op mijn binnenbeen, met been en teugel probeer ik uit te leggen wat ik wil, lichte druk en het moment waarop hij zijn lijf om mijn binnenbeen buigt levert een click op.
Had je dat vanaf de grond ook al aangeleerd op die manier?
Citaat:
En idd, als veulen was zich aan laten raken een click waard, net als de druk van het touwtje volgen, stil staan als ik stil ging staan, voetjes optillen enz. Ik heb wel getwijfeld of ik dat met de clicker wilde doen, maar toen ik moeders aan het clickeren was gaf hij ontzettend duidelijk aan dat hij het snapte en ook mee wilde doen.
Leuk, zo'n leergierig veulen!
Citaat:
Met een schuwer dier zou ik idd veel meer freeshapen tot ze het primcipe begrijpen en daar wat brutaler in worden. Vooral mbt toenadering e.d. Realiseer je overigens dat in zo'n geval elke aanraking en elke toenadering door het dier als P+ gezien wordt, en jouw verwijdering is dan weer R- Ik zou dan dus ook heel bewust de toenadering zoeken en pas als ze ontspant clicken. Vooral gaan belonen dus voor gemoedstoestand.
[/quote]
En dit is best een lastige: ze moet dus eerst een beloning uit de hand willen aannemen. Dat stond wel goed omschreven in het artikel van CAT, de voorwaarden voor je begint aan clickertraining. Het is wel een echt uitdaging trouwens!
Dank voor je inbreng, veel mensen zetten mij aan het denken en ik lees me een ongeluk over clickeren
.