Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IpilyaNL

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 12:01

Ik heb ook gekeken om de opleiding bij ncsah te gaan volgen, maar vind het zo jammer dat het zo ver weg is. Mag ik ook vragen wat de reden waarom je niet eens bent met de Methode van Marijke de Jong?
Persoonlijk hou ik me nooit aan 1 methode, ik gebruik verschillende onderdelen waarvan ik persoonlijk goede ervaring mee heb.

rebecc1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 12:36

Ik weet natuurlijk niet waar je vandaan komt, maar de opleiding wordt op meerdere plaatsen gegeven (het basisjaar). Marijke de Jong werkt als ik het goed heb in het begin aan de kaptoom met enkele lijn. Er is dan geen begrenzing van de buitenschouder. Mijn ervaring is dat met name onervaren paarden in de schouderbinnenwaarts vooral buigen in de hals en niet in het lijf. Maar ik wil niet generaliseren, als het bij mensen wel het juiste effect heeft is het goed! Alleen ik ken een aantal mensen die volgens deze methode werken of werkten en daar zag ik ook te weinig buiging in het lijf.

Ik gebruik vast ook meerdere methoden, het meeste heeft toch een hoop van elkaar weg. Echter bij bijv travers loop ik aan de buitenkant van mijn paard en vraag dan met mijn zweepje zijn achterhand naar binnen. Ik ken een aantal mensen die ergens op de hals duwen om zo buiging in het lijf te krijgen, maar dat gaat er bij mij niet in. Imo wordt het dan meer een kunstje dan een gymnastiserende oefening.

Maar nogmaals, niet alle paarden zijn hetzelfde dus niet ieder paard zal baat hebben bij dezelfde methode. En juist daarom vind ik het interessant om hier mee te lezen!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 13:46

Marijke werkt ook met een teugeltje :) .
Zoals jij de travers vraagt, zo is mijn hulp bij de renvers(wat in wezen natuurlijk exact dezelfde oefening is).
Travers doe ik door achteruit voor het paard te lopen, binnenschouder hol maken en met aanwijsstokje over de rug naar de buitenheup wijzen. Hier ook geen trucjes met op de hals duwen, maar puur op intentie en hulpgeving.

IpilyaNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 15:41

Vedorie, heb ik een heel verhaal getyped, moest ik opnieuw inloggen :-D
Ik woon tussen weert en roermond.;-) Op dit moment doe ik de travers zoals Ijssnuiver.. puur omdat meneer nog veel steun heeft aan de muur, maar ook omdat ik ze normaal vanuit het achterbeen niet durf te doen. Meneer slaat nogal graag uit (tis gelukkig al wat minder, maar toch) Maar ik vind het interessant om iedereen zijn ervaringen en meningen te horen, Bedankt daarvoor Rebecc.

Ik ken zelfs mensen die een traver aanleren door 1 dubbele lijn onder de buik te doen en dan eigenlijk het paard scheeftrekken vanuit het achterbeen. Maar goed ieder zijn ding denk ik dan maar. Maar binnenkort ga ik me verdiepen in de Hand Sattle Hand Methode, ik ken het niet en toch word het in duitsland veel gebruikt. Ben erg benieuwd hoe het 1 en ander werkt.

rebecc1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 21:04

Precies, er zijn meer wegen die naar rome leiden. Ik ben benieuwd naar die hand sattle hand methode, die ken ik ook niet.

Tussen roermond en weert is inderdaad wel wat verder van de opleidingslocaties af ;)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 21:34

Uiteraard zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden. Maar ik ben wel heel nieuwsgierig wat jou zo tegen staat aan de methode van Marijke de Jong en varianten daarop? Puur interesse vraagje hoor...
Een teugeltje gebruikt ze gewoon, dus dat gaat niet op :) .

rebecc1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 22:59

Tegen staan is denk ik niet het goede woord. Ik vind het persoonlijk niet de beste methode.

Laat ik voorop stellen dat mijn mening gebaseerd is op filmpjes en een aantal praktijkgevallen. Met een teugeltje werken is eigenlijk inderdaad hetzelfde zoals ik het doe. Echter zie ik ook geregeld filmpjes - niet alleen van Marijke - waarin gewerkt wordt met een enkele lijn aan een kaptoom. Mijn mening is dat een paard dan onvoldoende gekaderd kan worden en dan ontstaat het gevaar dat een paard onjuist lateraal buigt en daardoor elders moet compenseren, met blokkades als gevolg. Ook werk ik zelf met meer contact op de teugels dan ik doorgaans op de filmpjes zie (zowel aan de hand als rijdend).

Overigens gaat het systeem van rechtrichten in vrijheid er bij mij niet in, dan is het paard op geen enkele manier gekaderd en wordt het meer een kunstje dan een oefening.

Daarbij wil ik dus wel nogmaals duidelijk maken dat ik absoluut geen methode per definitie wil afschrijven!

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 09:19

rebecc,
Als mens is het toch ook niet optimaal om een korset te dragen om je houding goed te houden ?
Door het begrenzen en modelleren door middel van hulpteugels bereik je juist dat het een kunstje wordt.
Door het in vrijheid te bereiken weet je dat een paard het zelf doet als resultaat van wat je bereikt hebt en wat het paard al aan spieren ontwikkeld heeft en aan houding heeft verbeterd.

Dat ik dit zegt komt omdat als ik op een paard rijd kan ik door middel van allerlei hulpen zorgen dat het paard correct loopt, prima. Ik heb ook veel mensen die ik lesgeef en laat spelen op die paarden, dan wil ik dat het paard ook zo goed mogelijk loopt terwijl die personen het paard niet zoveel kunnen begrenzen. Daarom ga ik voor het trainen in vrijheid zodat mijn paarden vanuit zichzelf correcter gaan lopen en ook minder goede ruiters correct kunnen dragen. Maar Rebecca zoals jij het beschrijft zou ik dan allerlei hulpteugels moeten toepassen om de paarden met mindere ruiters toch correct te laten lopen. ?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 09:30

Paarden kunnen leren door aan alle kanten gecorrigeerd te worden, dan leren ze er geen andere optie is dan dat te volgen. Paarden kunnen ook door jouw eigen lichaamshouding te gebruiken als voorbeeld leren. Ik kan aan een losse lijn en met behulp van een longeerzweep een paard net zo goed helpen bij zijn houding dan wanneer ik hem bij zou zetten. Makkelijker nog zelfs omdat ik hem van lang laag naar meer verzameling kan krijgen in een enkele volte.

IpilyaNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:42

Lady's we houden het nog wel gezellig :-D
Rebecca geeft haar inzicht over een methode. Ik kan die echt met haar delen. We zeggen niet dat het werkt en ook niet dat het niet werkt. Het geeft echter aan dat je kennis zo goed moet zijn, dat je waakt op fouten die (sneller) kunnen ontstaan dan als je hulplijnen gebruikt. Veel mensen zien die fouten gewoon niet. Rechtrichten in vrijheid is in mijn ogen hetzelfde als vrijheidsdressuur. En dan vind ik vrijheidsdressuur een betere optie :-D Ik gebruik meerdere methode's om dat gene te bereiken wat ik wil. Daarbij maak ik gebruik van hulplijnen. Maar ik kijk altijd naar het verschil als ik hem los aan de longeerlijn heb. Op het moment dat ik hulplijnen gebruik, dan liggen de balken ook op de grond in de bak. Ik vind persoonlijk dat dat je nooit zonder balken kan werken op moment dat je hulplijnen gebruikt. iig dat is mijn mening. Ik gebruik ook wel eens pionnen (overgang oefeningen) leuke is dat ze zelf in de gaten hebben hoe het spelletje werkt en dan kan ik steeds meer de hulplijnen weg halen. Het is net zoals rijden, als je hulpen niet doorkomen zoals ze moeten, dan ben ik niet vies van een hulp lijn. Maar de bedoeling is, is dat de hulpen steeds kleiner worden en dan vallen de hulpmiddelen ook weg. Maar ik denk uiteindelijk dat geen enkele methode fout is, elke methode heeft zijn valkuilen. Ik ken mensen die zweren erbij om 7 dagen in de week 1,5 uur op een paard te zitten ... *zucht*...

rebecc1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:11

Bijzetteugels zoals ik ze gebruik zijn op geen enkele manier te vergelijken met een korset. Mijn bjjzetteugels zitten zo los, dat mijn paard zijn hoofd omhoog/omlaag/naarlinks/naar rechts kan doen. Er wordt enkel begrensd op het moment dat mijn paard te veel buigt in de hals en/of te weinig in zijn lijf. Het is niets anders dan de werking van een buitenteugel tijdens het rijden. Om te begrenzen neem je daarop ook een wat stuggere verbinding/ophouding.

Ik zeg ook nergens dat jij dus al je paarden bij zou moeten, ik zeg alleen dat ik daar wel voor zou kiezen om de reden die ik eerder heb beschreven en hierboven nogmaals mooi is verwoord. Daarin verschillen we dan van mening.

Mijn paard reageert ook op lichaamstaal. Maar als ik dan zo vrij mag zijn om jullie te vragen - puur uit interesse - hoe begrenzen jullie dan een buitenschouder als je aan de binnenkant van de paard loopt en werkt met een kaptoom met enkele lijn?

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:41

Bij het grondwerk (enkele lijn) leren we het paard met de schouders de ruiter te volgen. Ook is er een zweephulp die de indirecte buitenteugel is. Grondwerk, werk aan de hand (twee teugels) longe en rijden worden complementair aan elkaar gebruikt om de oefeningen aan te leren, te verbeteren en te onderhouden waar nodig.
Merk je dus bijvoorbeel dat je in het grondwerk de buitenschouder nog niet goed kunt ophalen dan zul op zoek moeten maar de oorzaak. Er zijn vele manieren om dit op te lossen en dit soort puzzels vind ik zelf heel leuk.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:32

Rebecc
Bedankt voor de uitleg.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 21:11

Even een heel andere vraag: kennen jullie een goede rechtrichtinstructeur regio Amersfoort?

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 22:27

pol1 schreef:
Even een heel andere vraag: kennen jullie een goede rechtrichtinstructeur regio Amersfoort?

Yacintha Veringa kan ik aanbevelen
http://allin1forhorses.nl/

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 13:01

Ook ik ben op zoek naar een rechtrichtinstructeur in de omgeving van Arnhem. Het gaat om 2 IJslanders (worden dit jaar 9 en 4) en het belangrijkste is een heel rustige opbouw met kleine stapjes, positieve benadering en oefeningen aangepast op de bouw (korte hals, moeite met loslaten v.d. lange rugspier) en de leeftijd van de kleine.

Wie heeft er een passende tip voor ons?

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 13:13

@sonja. 6 februari ben ik voor het geven van lessen in De Steeg/ Dieren. Dus als je ook wilt aansluiten kan dat. Je kunt me een pb sturen of mailen info@tutticentauri.com

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 14:05

Ik sta bij Sonja op stal en ben ook zoek, zal ff naar je site kijken.

xdandelion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 22:16

Hoihoi! Ik kwam dit topic tegen en het lijkt me wel leuk om af en toe wat mee te lezen etc.
Ik wil binnenkort graag met mn shetje aan de hand werken, kijken of we het wat vinden, wat serieuzere oefeningen, maar is dan persé een kaptoom nodig? Wat zijn alternatieven? Ik heb me al wel een beetje ingelezen in het ibook van Marijke de Jong, maar tips zijn altijd fijn!
Alvast bedankt! :)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 23:37

Niemand verder ( goeie rechtrichtinstructeur) omgeving Amersfoort?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 23:40

pol1 schreef:

Nee, zo 123 even niet.
Of je moet een groepje bij elkaar krijgen, dan kom ik met alle liefde 1x per maand...

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 07:04

ijssnuiver schreef:
pol1 schreef:

Nee, zo 123 even niet.
Of je moet een groepje bij elkaar krijgen, dan kom ik met alle liefde 1x per maand...

Maar jij komt uit Schiermonnikoog??

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 09:53

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 11:31

Van jetm krijg ik sinds kort les, die kan ik ook zeker aanbevelen :D

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 14:19

Jet schreef:
jetm hier van Bokt zit in Driebergen en geeft ook lessen in werken aan de hand en rechtrichten: http://www.paardenpsyche.nl/klassieke-d ... chten.html is haar site. Van wat ik op Bokt van haar gelezen heb, lijkt zij me ook een goede instructrice.

Ga ik even bekijken! Thanks!