Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
crosmuller schreef:nimue2010 schreef:Dan lopen ze naar de wand, tikken het 'blauwe blokje' aan en dan weet je: vandaag worteltjessoep
En dan het groene blokje "zonder koriander ajb, dat lust ik niet"
raya00 schreef:Hij snapt duidelijk dat er een klik volgt als hij het goed doet, maar het kwartje dat als hij iets anders doet er dus geen klik volgt en hij dus ook niets lekkers krijgt is misschien nog niet helemaal duidelijk
HippoLogic schreef:Welkom 10tje2, wat bedoel je met OC?
IK ben met Kyra met clicker training begonnen toen ik haar kreeg. Ze was 11 maanden oud en kon niets. Ze was niet eens aan mensen gewend. In mijn blog kun je lezen hoe ik begon. http://hippologic.wordpress.com/2010/01 ... -het-wild/
HippoLogic schreef:Welkom 10tje2, wat bedoel je met OC?
IK ben met Kyra met clicker training begonnen toen ik haar kreeg. Ze was 11 maanden oud en kon niets. Ze was niet eens aan mensen gewend. In mijn blog kun je lezen hoe ik begon. http://hippologic.wordpress.com/2010/01 ... -het-wild/
Citaat:@10tje2: wij gebruiken in dit topic eigenlijk geen afkorting voor operante conditionering omdat we deze term niet heel veel gebruiken. Vandaag dat ik 'OC' even niet kon plaatsen. Zoals je zelf ook al aangeeft, het is een hele brede term (P+, P-, R+, R-).
Met Kyra ben ik met clickeren begonnen. Zonder clicker maar met een woord als bridge. Daarna ben ik een tijdje met de 7 games bezig geweest. Ik vind de 7 games echt ontzettend handig als basisopvoeding. (Overal aan kunnen raken, Wijken van de voorhand/achterhand, wijken voor lichaamstaal, komen en achterwaarts lopen, op de volte gaan, zijwaarts lopen en tussen 2 objecten doorgaan)
Omdat Kyra in snel paniek raakt van druk en ze dan niet meer kan leren, ben ik naar manieren gaan zoeken om deze oefeningen aan te leren. Dus zowel met R- en R+ ben ik bekend. Doel is om zoveel mogelijk R+ te werken. Soms ontkom ik niet aan R-, simpelweg omdat dit een proces is (van R- naar R+ omschakelen).
Vie schreef:Welkom Karin!
10tje2: Ik ben met mijn pony gestart met clickertraining toen ik haar kocht, ze was toen 8 maanden oud ongeveer. Ik heb het dan gebruikt voor dingen als voetjes geven, opzij gaan met het poetsen, stilstaan, etc. Later ook voor wat kleine VD kunstjes en toen kwam ik ook bij à la Parelli terecht. Al ben ik clickertraining altijd blijven gebruiken. Ondertussen heb ik toch de carrotstick aan de kant gezet en nu is mijn enige 'tool' de clicker.
10tje2 schreef:Of je nu de clicker zelf gebruikt of een woord als bridge, dat maakt in principe niet uit natuurlijk.
10tje2 schreef:Maar ik wil dus echt proberen om zonder druk te gaan werken. Als dat met o.a.kippen en dolfijnen kan, dan moet dat ook kunnen met paarden.
10tje2 schreef:Waarom zou je er niet aan kunnen ontkomen om voorafgaand aan R+ te werken met R-? Ik snap dat omschakelproces niet.
10tje2 schreef:Weet jij misschien ergens info te vinden over dit omschakelproces? Ik zal ook nog eens terug zoeken bij Inge Teblick, misschien vind ik daar een antwoord. In elk geval bedankt voor jouw antwoorden!
Hopelijk vind ik nog iemand die uitsluitend met R+ werkt/gewerkt heeft bij een jong paardje. Zal eens op ander (clicker)fora gaan neuzen.
NoaSky schreef:@ Hippologic, even een vraagje.
Ik heb met Sterre toendertijd ook de 7 games doorlopen. Maar hierbij maakte ik wel gebruik van de leadrope.
Bij Rubel nu ben ik er nog niet mee begonnen (compleet ander persoonlijkheidje en ik kom er maar niet uit wat nu het beste bij hem past) maar ben je de 7 games dan gaan combineren met clickeren (meteen) of heb je éérst de 7 games (inclusief druk, fase 1 tot 4 dus mét druk) doorlopen?
En als je het gecombineert hebt, hoe? Aangezien de druk bij parelli in mijn ogen veel hoger oploopt dan tijdens het clickeren?
edit: op Kán lopen. Dat is misschien beter verwoord.
10tje2 schreef:Ik kom ook uit de "wijken voor druk" hoek, ik heb nog Parelliles gehad van Eddy Modde toen hij net was begonnen:)).
En daarvoor zat ik in de hoek van: "Laat zien wie de baas is, had je maar geen paard moeten worden". (sporen en zweep).
Parelli was al een hele verbetering toen.
Nu wil ik juist uitsluitend op basis van R+ werken. Vind het trouwens erg moeilijk om niet in oud, vertrouwd gedrag terug te vallen........dus ik zit zelf volop in een veranderingsproces.
Daarom wil ik me goed voorbereiden om met een jong ding een goede start te maken en dat zien vast te houden.
Vie schreef:Mijn paard.Ik gebruikte voor mijn gevoel weinig druk, maar merkte aan Tapioka dat ik toch net dat beetje te veel gebruikte. Ze zwiepte redelijk vaak, weliswaar lichtjes, met haar staart. Geïrriteerd, veel mensen viel het niet eens op want ze werkte wel gewoon goed mee. Toen ik de stick aan de kant zwiepte, ging het eerst eigenlijk veel slechter. Ik kwam mezelf heel erg tegen: ik gebruikte meer stick dan me lief was, al was het gebruik nog zo subtiel eigenlijk. En na een maand ging het enkel maar beter, ik heb steeds minder nodig om iets gedaan te krijgen.
Ik ben het met je eens dat als het met kippen, dolfijnen etc. kan, dat het met paarden zeker ook moet kunnen. Al ben ik van mening dat wij (daarom jij misschien niet) dingen met onze paarden doen, die we met kippen en zeker met dolfijnen niet doen. We halen ze nl. uit hun natuurlijk/vertrouwde omgeving om in onze omgeving te presteren. Dat hoeft niet eens wedstrijdgericht opgevat te worden. Mijn paard moet bijvoorbeeld wel eens mee over de baan...
Citaat:Deze aanname wordt door veel mensen gebruikt. Er zit wel verschil in het gebruik van een clicker of een woord. Als je daar meer over wilt weten kan ik je deze link aanraden: http://www.clickertraining.com/files/Wo ... FICACY.pdf
Citaat:Ik zat nu eenmaal al jaren in de paarden voor ik met clickeren begon. Ik heb toch veel dingen geleerd en aangeleerd met R-. Voorbeeld: op de manege was het stop-zinnetje van de instructrice "Benen eraan!" Dat hield in tussen de ribben porren en als hij "ongehoorzaam" was moest ik "het stokje gebruiken" (lees: slaan). Ik had veel liever willen leren rijden door eerst aan mijn balans te werken, bijvoorbeeld.Veel mensen hadden toch de opvatting dat je 'de baas' moest zijn en veel werd met R- geleerd of "opgelost".
Als een paard beet, moest je hem toch echt direct (HARD) slaan. Als hij niet doorliep, tikje met de zweep, als hij je naar grasjes toe trekt, aan het halster rukken. Dat soort opvattingen.
Citaat:Parelli was al een hele stap vooruit (eind jaren negentig, niet het tig-maal herziene programma van nu): daar werd de training voor het paard op begrijpelijke wijze opgebouwd. Kon je oefening 6 uit boekje 4 niet? Dan stond er bv dat je moest werken aan oefening 1 uit boekje 2. Maar ook hier was het "opleggen van je wil" toch erg belangrijk en dat was nog steeds niet wat ik zocht en wat ik wil met (mijn) paard/paarden.
Citaat:Maar ik grijp nog wel eens terug op R-, bijvoorbeeld als Kyra wil grazen en ik iets anders in gedachten heb. Even golven met het touw om het hoofd omhoog te doen, bijvoorbeeld. Omdat ik nog niet de oefening "Carpet of motivation" onder de knie had. Daarin wordt precies beschreven hoe je dit probleem oplost.
Citaat:Ook op eerdere pagina's is al uitgebreid ingegaan op het gebruik van druk: je ontkomt er eigenlijk (strikt genomen) niet aan.
Het verschil met clickeren is dat je slechts fase 1 van druk gebruikt en andere methodes meerdere fases van druk hanteren waarbij de druk EERST wordt OPGEVOERD als het paard niet het gewenste gedrag uitvoert. Als je druk in combinatie met de clicker gebruikt voer je de druk niet op als het antwoord niet komt, maar hou je de druk constant. TOT het gewenste gedrag en dan ook hier: druk er af. Met een click natuurlijk.
Citaat:R+, R-, P+, P- zijn theorieën. De praktijk is niet zo grensvast, naar mijn mening. Dus enkel R+, daar geloof ik niet in. Wel dat het streven zoveel mogelijk R+ moet zijn.
Citaat:Ik hoop dat je met de hierboven omschreven voorbeelden beter snapt wat ik bedoel? Als je nooit met R- gewerkt heb, heb je dus geen omschakelproces. 'In the heat of the moment' heb je soms geen R+ antwoord/tool en gebruik je dus wat je wel kent...