Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 10:25

IpilyaNL schreef:
Ansie schreef:
Om effectiever de travers te trainen kan je misschien proberen om voor hem te gaan lopen. Jij loopt dan dus voor zijn hoofd, en achteruit.

Dit doen we , maar hij vind het heel vreemd. Maar hij houd het 4 passen vol. Gewoon omdat hij het nog niet begrijpt

Ok, dus dat kan je nog verder uit bouwen. Het beste is als het ook gaat lukken zonder wand. Maar dan moet hij aan de wand al wel makkelijk reageren op de hulp en goed de zelfhouding kunnen bewaren. Als het van de wand af ook lukt om de travers te vragen dan ben je al weer een stap verder en kan je paard al veel beter zelf in balans blijven. Dat wordt denk ik je streven voor de komende tijd.
Soms wil het wel eens helpen om een balkje te gebruiken, deze leg je dan een stuk op de binnenhoefslag en daarlangs oefen je de travers 'zonder wand' maar met balkje, dat kan net het kwartje laten vallen zodat het vervolgens helemaal zonder wand en balkje gaat lukken. Maar voorlopig denk ik eerst langs de wand nog even door oefenen tot hij bijv. een hele lange zijde vol kan houden. Evt. kan je ook op 1 zijde afwisselen tussen sbw en travers, dat vraagt ook weer extra coördinatie en balans.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 10:30

VanHuisUit schreef:
Hi, lees al poosje mee en wat een mooi topic is dit. Werk sinds kort een beetje aan de hand met mijn 5 jarige merrie en eentje van 10. Maar ben nog in het stadium van gewoon stappen en heel klein beetje draf :-) met af en toe pasje opzij. Doe het ongeveer 1x per week.

Met de 5 jarige werk ik met een gewoon hoofdstel, ze vond de kaptoom heel eng, ben er na 3x mee opgehouden. Ze vond de lijn vooraan haar neus steeds eng (niet door durven lopen) en ze reageerde dus heel heftig op ook maar iets druk. Met bit in heeft daar geen last van.

Met de 10 jarige werk ik met een freestylehalstertje of gewoon halstertje, dus ook niet met kaptoom.

Nu mijn vraag dus.... wel proberen te laten wennen aan kaptoom of kiezen voor wat op het 1e gezicht het comfortabelste lijkt bij het paard?

Leuk dat je ook fanatiek bezig bent met het werk aan de hand!
Sommige paarden accepteren gewoon wat minder goed 'druk' op de neus. Ik zou gewoon zo door oefenen met wat voor jullie beiden prettig is. Als ze echt stress krijgt van de kaptoom dan kan je toch niet fijn trainen. Mogelijk kan je haar wel leren dat je er bijv. niet hardhandig mee bent, maar er zijn nu eenmaal paarden die een kaptoom gewoon niet zo fijn vinden.
Heb je een kaptoom gebruikt met alleen leer of ook met ijzer/fietsketting erin? Ook dat kan mogelijk nog wat verschil maken. En de hoogte van de neusriem.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 10:45

Ik had een Rambo Micklem met het ringetje dus. Ik deed er feitelijk helemaal niets mee :+ alleen al de druk van het hangende touw of een teugel was al te veel. Ze liep alleen maar achteruit of heel zieligjes vooruit en als ik maar even iets druk erop deed was alle vooruit er weer uit zeg maar of ze ging direct hard in de achteruit. En dan maar een heel ietsie pietsie dat ik deed. Ze is ook wel heel gevoelig in haar mond, dan heb ik ook maar heel weinig druk als ik al druk heb.

Ik merk wel nu ze meer vertrouwen krijgt (ik heb haar nu 3 maanden) dat ze in ieder geval met rijden heel langzaam wat meer druk durft te pakken. Wie weet komt er dan toch langzamerhand wel wat meer, hoop ik dan maar. Want in principe vind ik iets druk wel fijn (te veel ook niet maar een beetje is wel handig :+ ).

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:28

Ik herken dat wel een beetje, VanHuisUit! Ik ging op een dag naar stal, gewapend met mijn nieuwe kaptoom (zonder ijzer). Ik had er geen seconde bij nagedacht dat ze dit moest leren. Ik besloot haar er mee te longeren. Aanvankelijk ging het best goed, tot ze ineens 'te veel' druk ervaarde en ineens keihard weg rende. Ik ben helemaal uit mijn voegen getrokken, hing al skieënd achter mijn paard tot uiteindelijk de neusriem helemaal afscheurde. Dag paard :evaw: . Ik was zó verontwaardigd, hoe kon dit nou? >;)

Ik heb hulp ingeschakeld en toen besefte ik pas dat ik 100 stappen had overgeslagen. Ik wilde gelijk weer naar niveau 'gevorderd' terwijl ik echt een beginner ben. Oeps.

Wellicht is het een optie om de kaptoom gewoon eerst eens aan te doen en haar gewoon eventjes mee te laten staan er weer af te doen. De keer daarop aandoen, eens licht druk vragen naar opzij of boven/beneden (desnoods dmv een snoepje) en gewoon weer af te doen. Heel rustig uit bouwen. Dat was namelijk echt mijn fout, dat ik er van uit ging dat ze het gewoon zou snappen dat de druk/hulpen ineens vanaf een andere hoogte komen en anders inwerken.

TinePine

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 15:52

VanHuisUit, Leuk dat je het werk aan de hand ook gevonden hebt.
Als instructeur heb ik deze reactie vaker gezien. Echter is het vaak wel op te lossen. In eerste instantie wordt er op dat moment vaak verkeerd gereageerd door de ruiter die niet op deze reactie was voorbereid en ook geen plan heeft omdat ze zelf ook groen zijn in het werk aan de hand. De kaptoom heeft wel mijn voorkeur omdat je dan veel preciezer het hoofd kunt plaatsen t.o.v. de hals. Altijd beginnen met de oefeningen in stilstand voordat je in beweging dingen gaat vragen op de kaptoom.
Hopelijk vind je de moed terug om toch met de kaptoom te gaan werken en zeker wanneer je start met het werk aan de hand kan ik je aanraden om les te nemen. o.a. om dit soort 'probleempjes' te voorkomen. Heel veel succes!
In welke regio zit je?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 17:45

OK gelukkig bekend verschijnsel dus :o ik zit in Rotterdam. Tips voor goede instructie zijn uiteraard welkom (of is er een verzamelplek oid ergens in TVG?)? Mijn eigen houding en mijn aanwijzingen doe ik nu vanuit afgekeken van filmpjes en obv Art2Ride weet niet of iemand dat kent. En een beetje boerenverstand zeg maar :P

Het is een erg gevoelig paardje dus ga eerst wel met hoofdstel aan de gang anders durft ze niets meer. Ben net blij dat ik haar onder het zadel uit haar Freeze & Flight modus heb.... Vandaag 'gewoon' rondgestapt en halthouden geoefend, vierkant stilstaan en weer voorwaarts plus grote voltes.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 17:55

Ik kende die site/trainer nog niet. Eerste filmpje wat ik tegenkom word ik nog niet echt enthousiast van maar misschien moet ik eerst alles kijken op de site voordat ik een mening vorm. Wat mij gelijk opvalt is dat doordat er gebruik wordt gemaakt van een trens ipv kaptoom is dat het paard dat nog niet goed kan buigen zijn hoofd kantelt ipv stelling neemt. Dit komt door de druk op de lagen. Dit is exact waarom werk aan de hand binnen het klassieke/ acdemische werk op de kaptoom start. Wanneer het paard zijn hoofd kantelt kan het zijn achterbenen niet meer correct plaatsen en is de rest eigenlijk zinloos... Trainers in de buurt van Rotterdam zijn er zeker. Ik zit zelf in het Oosten. Op verzoek en bij meerder mensen op locatie of route kom ik overal. Ik ben daar niet de enige in. Als je wilt kan ik even online zoeken voor je. Moet ik even voor gaan zitten.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 22:02

Helder!
Wat is dan een heel zacht kaptoom? Om aan te schaffen dus?

IpilyaNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 12:54

VanHuisUit schreef:
Helder!
Wat is dan een heel zacht kaptoom? Om aan te schaffen dus?

Ik persoonlijk heb goede ervaring met Rambo -micklem (met de ringen) Alleen kan je hier geen kandare in hangen. Ik moet ook zeggen dat als je met een Bit traint (dat doe ik ook regelmatig) je wel oplet met welk bit je traint. Ik ben fan van Myler bitten omdat die maar een 1 zijdige inwerking hebben en stil liggen in de mond.

Maar voor een kaptoom zou ik echt kijken dat je er later een kandare erin kan hangen waardoor je met 2 lijnen gaat werken.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 15:00

Daar zijn we echt nog lange niet aan toe en ik weet niet eens of ik dat wel wil.... heb t/m Z2 gereden op een dubbel gebroken trensje ben ook absoluut niet van de Mylers... Y;( dus denk dat ik hier anders in zit, met alle respect overigens want elke mening telt en is er een :D

Maar bedankt voor het meedenken +:)+

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 15:13

Ik heb kaptooms van Marjoman, dat vind ik verreweg de fijnste. Kun je zonder extra kosten laten leveren met bitriempjes zodat je niet hoeft te klooien met een extra kop/bakstuk mocht je ooit toch eens een bit erin willen hangen.

Zit wel een ketting in de neusriem, maar ik vind ze niet hard. Heb 'm eens op m'n scheen gelegd en werkt minder hard in dan de volledig leren neusriem met ringen die ik van artofriding heb.

Had hiervoor die van Marijke de Jong, maar die schuiven en ik vind het ondingen (en ze zijn geloof ik alleen verkrijgbaar in zwart, ik heb alles in bruin :D het oog wil ook wat)

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 15:21

Deze kaptoom heb ik zelf al 7 jaar en bevalt goed. Al mijn nieuwe klanten starten erop en als men vraagt welke ze moeten bestellen adviseer ik deze. https://m.kramer.nl/kaptoom.htm?websale ... &ci=257235 Hij is niet duur, goede kwaliteit en voor de meeste paarden en pony's geschikt. Ze hebben ook nog model kleiner voor de kleinere ponys. Als je paard pony cob of full heeft kom je hier prima mee weg. Er zit een ketting in de neusriem maar is zacht en toch duidelijk omdat de neusriem gepolsterd is schuim en soepel leer.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 18:21

Ik heb de kaptoom van klassieke ruiter gehad, schoof hier niet, maar best streng ivm ketting. Vormde daardoor wel mooi naar neus. Een leren gehad van westeindruitersport. Mooi ding, maar schoof alle kanten op bij mijn paard. Barefoot heb ik nu liggen, maar vind de neusriem bij mijn paard niet helemaal lekker aansluiten of moet hem enorm aansnoeren. Daarbij is het bit niet heel makkelijk eraan te maken met de bitriempjes.
Heb nu de horka erbij, ideaal en simpel om bitje eraan of eraf te doen. Heb de maat cob maar is ruim verstelbaar. Heb wel de frontriem eraf gehaald. Die was vrij krap en vond ik niks toevoegen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 03:35

Ik ga morgen verder lezen hier hoor.
Eigenlijk wil ik an behoorlijk lang aan de slag met aan de hand werken met een kaptoom met mijn pony.
Echter konden mijn benen dat niet, dus dat hield op.
Nu lukt het wel en ik heb een kaptoom en lange lijnen van 4 meter aangeschaft met optie om er een bit aan te zetten.
Langer vond ik niet prettig werken, teveel los eind nog.
Ponybeest heeft een tijdje niet veel gedaan, en is echt scheef.
Ik train hem aan de dubbele longe, en nu ook steeds vaker aan een sidepull wat vanaf nu zijn kaptoom wordt. :)
Verder kan hij ook vrijheidsdressuur, laatste keer heb ik ook stukjes vrijheidsdressuur gedaan om even pauze te hebben, en om hem weer fris te hebben.
Rekken en strekken is altijd goed, nu nog kijken hoe ik het in ga passen.
Hij kan wel zijwaards al als ik hem met zijn neus tegen de bakwand laat lopen, a'la parelli sideways en dat doet hij braaf.
Uiteraard een kant beter als de andere, maar hij snapt de bedoeling heel goed en doet dan heel dapper zijn best om beide achterbenen goed te gebruiken.
Ik wil er nu meer en fanatieker mee aan de slag, lijkt me leuk.
Enerzijds denk ik, oef lastig maar anderzijds ik was nooit gefocust op dat hoofd.
Mijn prio is actief, achterhand erbij en dat hoofd volgt dan wel als hij eraan toe is, en dat gebeurde ook.
Ik heb wel wat dingen waar ik mee aan de slag wil, aandachtspuntjes.
- tempocontrole, hem laten snappen dat hij door moet blijven lopen in hetzelfde tempo net als met lange lijnen erachter en mennen.
- hem de druk van de kaptoom 100% laten accepteren en wijken voor druk.
- uitvinden hoe ik hem optimaal gemotiveerd en geconcentreerd kan houden, ik denk door aan het eind nog wat vrijheidsdressuur te doen.
Anders vermoed ik dat hij er niet lang iets aan gaat vinden, ik ga het ervaren.
Het moet leuk zijn en als hij fanatieker is en het veel leuker vind met wat oefeningen tussendoor vind ik dat prima. :D

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 00:06

Even een vraag zonder dat ik alles uit hoef te spitten.
Wat zijn fijne sites waar je goede praktische informatie kunt vinden zonder gelijk te hoeven betalen?
De site van Marijke de Jong is mooi hoor, maar veel filmpjes zie ik behoorlijk gevorderde paarden, daar haal ik echt niks zinnigs uit eigenlijk..
Wat te doen op moment als een paard het "binnenbeen" negeert zou ik wel leuk vinden om dingen over op te zoeken.
Sowieso wil ik veel uitzoeken maar ik weet even niet zo goed waar te beginnen op internet eigenlijk, liefst nederlands of duidelijke filmpjes waar ik door het beeldmateriaal veel uit kan halen. :)

Vandaag wat geoefend met ponybeestje en ik ben trots op hem.
Een paar weken geleden gestart met vrijheidsdressuur en toen weer een begin gemaakt met zijwaards gaan na tijd rust.
Dat gaat nu echt al heel goed vond ik vandaag, maar ik gebruik wel de wand.
Zijn hoofd beide kanten op zonder bewegen ging netjes, actief doorstappen met beide achterbenen ook en hij reageerde best fijn al op de kaptoom. :)
Stukjes schuin en wijken deed hij ook best netjes, al is het nog niet exact op de plekken waar ik wil.
Een drafje op de juiste snelheid en aardig actief deed hij ook echt super!
Na een paar keer was hij wel moe merkte ik, maar dat mag.
In dat drafje kon ik zelfs een kleine volte draaien en hem met mijn hand naast de singel opzij duwen dat hij wat begon te wijken, met vrij net scharen al voor én achter.
Groot voordeel is dat hij een stemcommando kent voor zijn achterbeen erbij zetten, als hij wat inzakt hoef ik hem enkel te vragen om hem erbij te zetten.
Soms een minikriebeltje op een achterbeen om hem zijn 'slechtste' achterbeen wat te activeren maar hij doet het al super.
Ik heb alleen nooit zijgangen gereden, dus ik ben al blij dat ik weet wat schouderbinnenwaards is, wijken en een appuyement. :')
Studiemateriaal dus. :+
Ik heb trouwens heel bewust veel verschillende dingen gedaan, en ook wat dingen die hij lastig vind en op die manier lijkt hij het heel leuk te vinden.
Het valt hij ook echt ontzettend mee hoe hij het oppakt, ik heb zelf ook heel veel baat bij het mennen merk ik.
Weinig gegoochel met de lijnen en ponylief is 'gewend' dat er geen binnenbeen is, maar kende wel al wijken voor druk van parelli.
Het is wel weggezakt maar hij pakt het braaf op. <3
Eerste keer snapte hij het stelling vragen met de kaptoom aan de longe ook nog niet helemaal leek bovenop de neus, maar vandaag zaten er al fijne stukjes bij.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 15:49

*\o/* *\o/* *\o/* jeahhhhh voor t eerst galop aan de hand gedaan en niet eens ski's nodig! Wauw zoooo leuk!

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:00

Hoi, ik kom me hier ook melden!
Sinds begin mei heb ik een verzorg/bijrijdpaard waar ik veel mee vanaf de grond werk. In het begin elke keer als ik kwam met begeleiding, want ik wist nog helemaal niks van grondwerk. Nu geen continue begeleiding meer, maar wel regelmatig les. Rijden doen we voor de afwisseling wel eens, maar sinds ik het grondwerken heb 'leren kennen' gaat mijn voorkeur lang niet altijd meer uit naar rijden :D
Ik moet nog veel leren wat betreft vanaf de grond werken, dus ik zal waarschijnlijk vooral in dit topic meelezen en wellicht om tips vragen. :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 23:40

Wat gaaf Pol!
Ik had een stukje draf wat super ging haha, galop denk ik nog maar even niet aan. :=
Gister heb ik hem aan de dubbele longe gehad, zijn achterbeen wordt al beter!
Hij verzameld weer aardig correct nu, al moet hij nog veel sterker worden.
Het enige is dat er geen oprichting bij zit, maar nageeflijk en wel.
Ik schakel veel, dus van arbeidsdraf naar strekken, en dan van daar terug verzamelen met ondertredend achterbeen.
Stiekem zou ik hem wel willen leren piafferen, lijkt me lachen zo'n kleine krummel van 1.30 die dat kan. :')

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 05:43

Ik ben al een tijdje bezig met de beginselen vd piaff..Maar ben daar zeker nog een dik jaar mee aan de gang!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 16:07

Hier een paar kiekjes van galop aan de hand..technische nog heel wat te verbeteren maar dit is t begin!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 18:46

Ziet er al netjes uit hoor, die van mij was van de week aan de longe al een draak met galop. :')

Ik heb mazzel dat mijn pony echt een goed achterbeen heeft.
Maar ik zeg er ook bij dat ik vanaf aankoop al bezig ben met veel schakelen, en hij kan op commando zijn achterbeen eronder zetten.
Simpel gezegd zit het knopje verzamelen er wel op, nu de spieren nog.
Hij kan ook vrijheidsdressuur dus daarmee houd ik zijn bekken ook soepel!
Zo zag hij er in mei uit.
Afbeelding

Vandaag meneer geschoren, vanavond nog even aan de hand werken denk ik. :D
Gelukkig had ik zijn benen eerder al gedaan dus niet teveel bukken. *\o/*

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 11:14

Afbeelding
ik heb niet alle 100 pagina's doorgelezen maar ook ik kom me melden, leuk om mee te lezen en te leren van jullie ervaringen,
Ik heb 2 paarden een 18 jarige die ik in stap en draf al het 1 en ander kan laten doen aan de lange teugel.
Met onze jongste gaan we er binnenkort mee beginnen. ( die is 5)

Chevaloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 20:23

Ik werk ook veel op de grond met mijn paard. Ik doe veel Parelli, maar de laatste tijd ook veel vrijheidsdressuur :D

Ik wil alleen nog wat meer oefeningen oefeningen die zich erg richten op de bil en rugspieren van het paard.
Dus als iemand wat weet.. :P

IpilyaNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 10:15

ZO effe een up-date.. hoop binnenkort een filmpje te plaatsen :-D altijd leuk om commentaar te krijgen. Je kan altijd wat leren van een mening die iemand heeft :j

Zoals mijn laatste blog schreef, hebben we nogal wat moeite met de galop. vooral de lengtebuiging en het correct aanspringen in een verzamelende galop. Ik heb super tips gekregen en terwijl ik daarmee aan de slag wilde gaan.. gaat het vriezen :brr: ik heb een hekel aan kou :brr: dus paardje heeft wat weekjes rust gehad.. veel knuffel, snoepjes en heerlijk lang in de weide gelopen met zijn vriendjes. Maar gisteren was het toch zover dat ik mijn longeerlijn ben gaan pakken. effe 20 min gym :D

En dan heb je een leermoment te pakken. Als hij het niet snapt, dan moet ik hem gewoon met rust laten. hihihi volte 8 meter.. top lengtebuiging in draf. galop volte vergroot en verkleind naar 8 meter.. top lengtebuiging. Stiekem de overgangen gevraagd op 8 meter en NOP geen enkel probleem.. wat hou ik toch van mijn paard *\%/* <3

rebecc1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 11:44

Hallo allemaal, ik heb me geloof ik al eerder voorgesteld in dit topic een hele tijd geleden. Ik ben nu ook bezig met werk aan de hand. Ik volg zelf de opleiding aan de ncsah en heb mijn paard de basis ook geleerd met kaptoom en bijzetteugels. Nu pak ik hem steeds vaker op 2 teugels aan de trens en zijn we de travers aan het verfijnen en de appuyementen aan het oefenen.
Zelf ben ik niet zo van de methode van Marijke de Jong (en andere die hier.op lijken...) maar vind het wel heel leuk en interessant om mee te lezen en meer over andere methoden te leren!