Hier ruiken ze niet. Geen tijd voor. Emmer of kom is meteen eten. Soms zag ik wel een bewuste keuze, maar ook een random keuze, maar dat had waarschijnlijk als reden dat ze het even lekker vonden (getuige het experiment met de lege emmer, waarbij de keuze op kleur kom heel duidelijk zichtbaar was) Ze gingen dus hier uit van de kleur van de kom, bij het maken van een keuze
Uitzondering was trulsa, die consequent voor mijn rechterhand(haar linkerkant) koos, ongeacht wat in die kom zat,

Ik wil het opnieuw gaan doen, maar dan anders.
Eerst de keuze voertje/lege kom, zodat ik zeker weet dat ze overgaan op zeer bewuste keuzes.
Daarna wil ik graag met symbolen werken.
Eerst 1 symbool leren koppelen aan 1 soort lekkers. Dan weer met keuzes gaan werken, waarbij het andere symbool echt enorm afwijkt (dus ook de maat van het papier, het symbool zelf, kleur etc) en niets oplevert, zodat ze koppeling symbool/keuze gaan maken. Later ga ik die verschillen kleiner maken, totdat het duidelijk wordt dat ze werkelijk op het symbool gaan letten (ik vermoed zo dat ze dat ook moeten leren)
Daarna werken met ander symbool/koppeling ander soort lekkers op dezelfde wijze. En daarna pas combi maken (evt eerst met 3 symbolen, om te kijken hoe bewust die keuze is)
Gaat wel wat tijd in zitten, maar ik ben erg benieuwd in hoeverre paarden uiteindelijk sneller gaan leren om bepaalde keuzes te maken/bewuster te worden van bv symbolen en diens betekenis.
In een veel later stadium lijkt het mij boeiend symbolen te koppelen aan een bepaald 'vraag' of aan een ja/nee of iets dergelijks. Testen van intelligentie en de verschillen tussen de paarden onderling en paarden in vergelijk met bv honden.
Kan voorlopig dus nog vooruit. (ga het niet dagelijks doen... moet helaas ook werken en zo.)