Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:59

Nelleke, nee, je ziet hem inderdaad wel bewust naar een emmer lopen, maar voor mij als kijker was het een beetje verwarrend :) Ik zag bovendien in het filmpje niet de verschillen in emmers, die er wel waren. Dat maakte het wat lastig als kijker. Je wordt dan erg afgeleid door randzaken en de keuze is minder duidelijk. Maar wel grappig dat hij voor hooi koos. Dat verwacht je niet.

Hier ruiken ze niet. Geen tijd voor. Emmer of kom is meteen eten. Soms zag ik wel een bewuste keuze, maar ook een random keuze, maar dat had waarschijnlijk als reden dat ze het even lekker vonden (getuige het experiment met de lege emmer, waarbij de keuze op kleur kom heel duidelijk zichtbaar was) Ze gingen dus hier uit van de kleur van de kom, bij het maken van een keuze
Uitzondering was trulsa, die consequent voor mijn rechterhand(haar linkerkant) koos, ongeacht wat in die kom zat, :+

Ik wil het opnieuw gaan doen, maar dan anders.
Eerst de keuze voertje/lege kom, zodat ik zeker weet dat ze overgaan op zeer bewuste keuzes.
Daarna wil ik graag met symbolen werken.
Eerst 1 symbool leren koppelen aan 1 soort lekkers. Dan weer met keuzes gaan werken, waarbij het andere symbool echt enorm afwijkt (dus ook de maat van het papier, het symbool zelf, kleur etc) en niets oplevert, zodat ze koppeling symbool/keuze gaan maken. Later ga ik die verschillen kleiner maken, totdat het duidelijk wordt dat ze werkelijk op het symbool gaan letten (ik vermoed zo dat ze dat ook moeten leren)
Daarna werken met ander symbool/koppeling ander soort lekkers op dezelfde wijze. En daarna pas combi maken (evt eerst met 3 symbolen, om te kijken hoe bewust die keuze is)

Gaat wel wat tijd in zitten, maar ik ben erg benieuwd in hoeverre paarden uiteindelijk sneller gaan leren om bepaalde keuzes te maken/bewuster te worden van bv symbolen en diens betekenis.

In een veel later stadium lijkt het mij boeiend symbolen te koppelen aan een bepaald 'vraag' of aan een ja/nee of iets dergelijks. Testen van intelligentie en de verschillen tussen de paarden onderling en paarden in vergelijk met bv honden.

Kan voorlopig dus nog vooruit. (ga het niet dagelijks doen... moet helaas ook werken en zo.)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 11:03

liljebo schreef:
Nelleke, nee, je ziet hem inderdaad wel bewust naar een emmer lopen, maar voor mij als kijker was het een beetje verwarrend :) Ik zag bovendien in het filmpje niet de verschillen in emmers, die er wel waren. Dat maakte het wat lastig als kijker. Je wordt dan erg afgeleid door randzaken en de keuze is minder duidelijk. Maar wel grappig dat hij voor hooi koos. Dat verwacht je niet.

Hier ruiken ze niet. Geen tijd voor. Emmer of kom is meteen eten. Soms zag ik wel een bewuste keuze, maar ook een random keuze, maar dat had waarschijnlijk als reden dat ze het even lekker vonden (getuige het experiment met de lege emmer, waarbij de keuze op kleur kom heel duidelijk zichtbaar was) Ze gingen dus hier uit van de kleur van de kom, bij het maken van een keuze
Uitzondering was trulsa, die consequent voor mijn rechterhand(haar linkerkant) koos, ongeacht wat in die kom zat, :+

Ik wil het opnieuw gaan doen, maar dan anders.
Eerst de keuze voertje/lege kom, zodat ik zeker weet dat ze overgaan op zeer bewuste keuzes.
Daarna wil ik graag met symbolen werken.
Eerst 1 symbool leren koppelen aan 1 soort lekkers. Dan weer met keuzes gaan werken, waarbij het andere symbool echt enorm afwijkt (dus ook de maat van het papier, het symbool zelf, kleur etc) en niets oplevert, zodat ze koppeling symbool/keuze gaan maken. Later ga ik die verschillen kleiner maken, totdat het duidelijk wordt dat ze werkelijk op het symbool gaan letten (ik vermoed zo dat ze dat ook moeten leren)
Daarna werken met ander symbool/koppeling ander soort lekkers op dezelfde wijze. En daarna pas combi maken (evt eerst met 3 symbolen, om te kijken hoe bewust die keuze is)

Gaat wel wat tijd in zitten, maar ik ben erg benieuwd in hoeverre paarden uiteindelijk sneller gaan leren om bepaalde keuzes te maken/bewuster te worden van bv symbolen en diens betekenis.

In een veel later stadium lijkt het mij boeiend symbolen te koppelen aan een bepaald 'vraag' of aan een ja/nee of iets dergelijks. Testen van intelligentie en de verschillen tussen de paarden onderling en paarden in vergelijk met bv honden.

Kan voorlopig dus nog vooruit. (ga het niet dagelijks doen... moet helaas ook werken en zo.)

Leuk! Ik ga eerst nog appel/wortel doen en dan misschien appel/bix

en dan symbolen, maar dan doe ik denk ik de wortelemmer op zijn kop en die targeten = wortel, zoiets

en daarna andere vragen gaan stellen inderdaad. Ja nee lijkt me wat abstract.. misschien beginnen met kiezen voor een oefening?

Myrtle begint de mat leuk te vinden, danzij jouw idee om daar high reinforcement te gebruiken. We liepen een volte en ze probeerde me mee te trekken naar de mat :).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 11:17

Ja klopt wel... ja/nee is zeker in het begin nog te abstract, denk ik. Maar goed... heb nog een lange weg te gaan met de symbolen. Ik wil die juist wel gebruiken, omdat ik wil kijken hoe nauwkeurig ze leren kijken. Hihi. Ik ben gewoon een nerd. :))
Leuk dat de tip met de mat werkte. Nog even en je hebt hetzelfde probleem als ik laatst; dat ze niet meer van de mat afwil. Maar ja... dan ga je gewoon weer wat meer reinforcement gebruiken voor alternatieven... en zo blijf je bezig.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 11:27

liljebo schreef:
Ja klopt wel... ja/nee is zeker in het begin nog te abstract, denk ik. Maar goed... heb nog een lange weg te gaan met de symbolen. Ik wil die juist wel gebruiken, omdat ik wil kijken hoe nauwkeurig ze leren kijken. Hihi. Ik ben gewoon een nerd. :))
Leuk dat de tip met de mat werkte. Nog even en je hebt hetzelfde probleem als ik laatst; dat ze niet meer van de mat afwil. Maar ja... dan ga je gewoon weer wat meer reinforcement gebruiken voor alternatieven... en zo blijf je bezig.

Ja gelukkig gaat ze er wel nog vanaf :).

Heb je dat bokt topic gelezen met dat artikel over intelligentie bij paarden? Daar hebben ze heel veel testjes gedaan met nauwkeurig kijken en generaliseren enzo.

Ik denk dat je het wel een beetje moet scheiden. Dwz je kan experimenten doen waarbij je aan je paard een vraag wilt stellen, en je kan experimenten doen waarbij je test hoe goed ze symbolen kunnen herkennen. Door elkaar is niet handig denk ik. Want dan weet je niet of je het antwoord op je vraag gekregen hebt :). En dat vind ik juist een heel interessant stukje, dat je een dialoog tot stand probeert te brengen. Maar goed, als je op je paard let zeggen ze al heel veel natuurlijk. Myrtle is vrij duidelijk in haar "nee" en "dat wil ik niet" ;).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 11:30

Met vraag bedoel ik dat een symbool staat voor een bepaalde oefening. Drukte mij ongelukkig uit. Maar dat is pas voor een stadium waarin ik al met zekerheid weet dat ze hebben geleerd op de symbolen te letten. Dus eerst komt symbool/snoepje aan de beurt. :) Uiteraard alles zo zuiver mogelijk en gescheiden.
Zal het tzt opschrijven.
Er zijn idd meer onderzoeken gedaan, maar het is altijd leuk om er zelf mee te experimenteren. :)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 11:35

liljebo schreef:
Met vraag bedoel ik dat een symbool staat voor een bepaalde oefening. Drukte mij ongelukkig uit. Maar dat is pas voor een stadium waarin ik al met zekerheid weet dat ze hebben geleerd op de symbolen te letten. Dus eerst komt symbool/snoepje aan de beurt. :) Uiteraard alles zo zuiver mogelijk en gescheiden.
Zal het tzt opschrijven.
Er zijn idd meer onderzoeken gedaan, maar het is altijd leuk om er zelf mee te experimenteren. :)

Uiteraard! Ik kijk uit naar je resultaten :).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:38

HippoLogic schreef:
@LB, goh wat een verhaal van Silja. Kun je niet in de wei een soort (alleen) hoefslag maken van zand? Dus niet een hele bak maar alleen een spoor waarover je dan kan werken aan de lange teugel oid?

Ik heb vandaag Kyra 's experiment gedaan. En ik had een aantal leermomenten...

- Kyra had eerst helemaal geen interesse in de emmers (ik dacht serieus dat Kyra hier geen last mee zou hebben)
- Kyra had wel interesse in de plastic zakjes waar ik de voorraden hooi en appel in had (waar ik naast stond)
- Ik had niet eerst de 2 verschillende emmers (groen=hooi en wit=appel) aangeboden maar gewoon in de bak gezet en Kyra losgelaten.
- Kyra pakte de emmer die het dichtstbij was, het vaakst. Ik heb niet geteld, maar ik heb een filmpje gemaakt, dus ik kan het checken.
- Omdat er altijd in beide emmers voer zat, at ze alles op. Ook het hooi. Ze hadden vandaag in het land nog geen hooi gehad. Ik denk dat ze gewoon sowieso hongerig was.
- Het leek niet of ze een voorkeur had voor smaak, maar eerder voor het dichtstbij. Maar als ze het een op had, lag het 2e hapje er nog gewoon dus het 'bewust kiezen' kwam eigenlijk niet aan de orde in mijn opzet.

Experiment 1:
Ik heb het filmpje bekeken. Het was nogal een chaos. :D

Keuze 1: Appel (dichtsbij)
Keuze 2: Hooi (dichtsbij)
Keuze 3: Hooi (ze ging niet naar de emmer met appel)
Keuze : ??, uit beeld
Keuze 4: Appel (ik liet haar maar 1 keuze vanaf toen en switchte de emmers van plek)
Keuze 5: Hooi
Keuze 6: Hooi
Keuze 7: Appel
Keuze 8: Appel
keuze 9: Hooi
Keuze 10: Appel

50% appel/50% hooi

---------------------

De 2e keer ging het zo: Ik zal even quoten:
Citaat:
Deze keer begon ik met Kyra even vast te zetten in de bak, op dezelfde plek als de vorige keer (halverwege het experiment). Daarna witte emmer (appel) en groene bak (hooi) gepresenteerd.

Als ze naar een emmer liep, haalde ik de andere weg. Dus de resultaten waren als volgt:
1 appel
2 hooi
3 appel
4 appel
5 appel
6 ruikt aan hooi en loopt door naar appel
7 appel
8 appel
9 hooi wordt even bekeken maar gaat door voor de appel
10 appel

--------
De omstandigheden waren heel anders deze keer:
1) het was vandaag graszaadhooi ipv rijk, groen hooi
2) ze stonden al binnen hooi te eten en ze had al 2 uur beschikkign over hooi (itt andere dag waarbij ze in een weiland stond voor het experiment)
3) ik haalde nu de andere emmer even weg
4) ze had al wat ervaring

Ik had mijn geheugenkaartje vergeten terug te stoppen in mijn camera, dus geen filmpje helaas.

Dus de 2e keer was het 20% hooi en 80% appel. Lijkt me een keuze!

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 00:40

Wat leuk, die experimenten!

Heb vandaag voor het eerst 'gespeeld' met de clicker. Spelen in de zin van grondwerken/spelen; naast me lopen waarbij hij heel precies op mij reageert qua tempo en richting, om me heen lopen in verschillend tempo, verder weg gaan en weer terugkomen.
Deden we eerder zonder clicker, maar heb hem echt nog nooit zo enthousiast als vandaag gezien! Had me daar ineens een showpaard zeg, hij vond het geweldig!

Vandaag wel ook weer een typisch gevalletje van 'wat moet ik daar nou mee' en ben wel heel benieuwd wat jullie hiervan zeggen. 'Pas' vind hij normaal z'n leukste truuk. Als ik iets nieuws vraag is dat ook eigenlijk altijd z'n eerste antwoord, in de hoop dat het goed is.
Vandaag dus niet. Vroeg hem pas, en meneer kijkt me aan alsof ik hem vraag wat hij van de Mona Lisa vindt. Totáál geen reactie, alsof hij het hele commando nog nooit heeft gehoord.
Afsluiten is het trouwens totaal niet wat hij doet, hij blijft attent, nieuwsgierig en vrolijk en doet iedere andere opdracht wel heel uitbundig. Maar ook als je er later op terugkomt, geen 'pas'. Terwijl ik er voor 95% zeker van ben dat hij morgen weer uitgebreid staat te jambetteren als ik er om vraag hoor.
Herkennen jullie dit?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 01:24

Het is enigszins herkenbaar als je praat over een 'nieuwe oefening'. Dat je de ene dag bent geëindigd met een fantastische jambette en dat het paard het de volgende training ineens 'vergeten' lijkt te zijn.

Misschien dat jouw paard zo was afgeleid door de clicker dat hij de training van die dag alleen aan de 'geclickerde' oefeningen koppelde. Aangezien je schrijft dat hij het normaal als eerste uit de kast haalt. Nu je een clicker had, dacht hij niet aan zomaar de jambette te tonen?

Of dat jouw lichaamshouding anders was. Als je een clicker in je hand hebt, houd je misschien je hand anders dan wanneer je hand leeg is en je die gebruikt om te wijzen oid? Moeilijk te zeggen vanachter een pc.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 08:54

Raya, ik herken het niet echt. Maar goed... ik doe geen VD. Misschien heeft dat ermee te maken.

hl duidelijke keuze.

Gisteren 1e exp. met billy: lege kom/kom met wortelschijfje.
Koos toch nog 2 van de 8 keer de lege kom (misschien wilde hij er zeker van zijn of hij werkelijk leeg was :+ )
Ik had uiteraard van te voren een paar keer worteltje gegeven in de blauwe kom en een lege witte kom aangeboden.

Later nieuwe test: Wortelschijfje versus groot stuk wortel (dus zonder kom)
En ja... ze letten wel dergelijk op grootte :)
Hij koos zonder uitzondering voor de grote wortel :)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 09:00

liljebo schreef:
Raya, ik herken het niet echt. Maar goed... ik doe geen VD. Misschien heeft dat ermee te maken.

hl duidelijke keuze.

Gisteren 1e exp. met billy: lege kom/kom met wortelschijfje.
Koos toch nog 2 van de 8 keer de lege kom (misschien wilde hij er zeker van zijn of hij werkelijk leeg was :+ )
Ik had uiteraard van te voren een paar keer worteltje gegeven in de blauwe kom en een lege witte kom aangeboden.

Later nieuwe test: Wortelschijfje versus groot stuk wortel (dus zonder kom)
En ja... ze letten wel dergelijk op grootte :)
Hij koos zonder uitzondering voor de grote wortel :)

Wat leul LJ! Ik had idd al eens ergens in een onderzoek gelezen dat ze op hoeveelheid letten.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 09:07

Klopt. Doen ze dus inderdaad. Het heeft dus ook zin om dat verschil tijdens de training te maken, lijkt mij.

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:52

hallo, ik meld me ook eventjes aan hiero :)

tot kort reed ik alleen ohz, maar wil nu meer grondwerk gaan doen
om o.a onze band sterker te maken, ik wil graag het idee hebben
dat we voor elkaar door het vuur gaan, alleen is chardon soms dominant en soms zelfs chagerijnig tegenover mij, omdraaien oren in de nek en opdringen

vandaag heb ik het 'teruglopen' geoefend en dat ging echt super goed
alleen wil nog iets kleiner beginnen

iemand tips?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:01

Welkom Karin. Wat bedoel je precies met kleiner beginnen? Targeten is een goede oefening om mee te beginnen, als je paard opdringerig is kun je dat prima vanachter een hek of een staldeur oefenen.

edit: mooi paard heb je zeg!

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:09

dankjwel :)

hele kleine, makkelijke oefeningen, ik ben er namelijk zelf heilig van overtuigd
dat als je klein en makkelijk begint dat dan later de moeilijkere dingen beter zullen gaan :')
zoals dat het paard eerst echt naar je luistert met lopen en stilstaan bv

targeten is aanraken toch?

okee dat zal gaan proberen :)

haha bedoel je mijn paard? dankjwel:) een fries kruising kwpn

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:12

Ja dat is een goede gedachte, makkelijk beginnen :).

Kijk hier maar eens: http://www.bokt.nl/wiki/Clickertraining

Het voordeel van targeten achter een hek is dat je paard leert dat het geen zin heeft om opdringerig te zijn, maar dat hij zijn snoepje ontvangt na de klik. Als je hem op deze veilige manier het spelletje leert heb je daar later profijt van en kun je verder met de leidoefeningen.

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:15

ahw super dankjwel, ga ermee aan de slag :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:37

IK wil nog een keer experiment 2 herhalen en dan wisselen met hooi vs wortel en dan nog een keer appel vs wortel.
Maar nu is telkens de bak bezet, nouja ik mag er wel bij in, maar ik wil de omstandigheden zoveel mogelijk gelijk houden. Wordt vervolgd hoor.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:48

HippoLogic schreef:
IK wil nog een keer experiment 2 herhalen en dan wisselen met hooi vs wortel en dan nog een keer appel vs wortel.
Maar nu is telkens de bak bezet, nouja ik mag er wel bij in, maar ik wil de omstandigheden zoveel mogelijk gelijk houden. Wordt vervolgd hoor.

ben benieuwd

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:20

welkom karin.
Goede tips heb je al gekregen-

HL ik ben benieuwd hoe je volgende experiment verloopt. Ik ga hier ook nog even door :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 08:56

Welkom Karin!

crosmuller: ik denk dat ik met kleur hetzelfde bedoeld als Liljebo met de symbolen, dat het paard dus voor een kleur kiest (kan een gekleurd bordje zijn) en daar een bepaalde beloning aan een bepaalde kleur gekoppeld is (kan je dus ook met symbool doen). Denk dat ik dat eens in het weekend ga uitwerken wat het beste is qua proefopzet, ik verwacht wel veel van mijn paard haha, denk dat 'ie kleuren wel moet snappen :D

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 09:43

Solleke_Noah schreef:
Welkom Karin!

crosmuller: ik denk dat ik met kleur hetzelfde bedoeld als Liljebo met de symbolen, dat het paard dus voor een kleur kiest (kan een gekleurd bordje zijn) en daar een bepaalde beloning aan een bepaalde kleur gekoppeld is (kan je dus ook met symbool doen). Denk dat ik dat eens in het weekend ga uitwerken wat het beste is qua proefopzet, ik verwacht wel veel van mijn paard haha, denk dat 'ie kleuren wel moet snappen :D

Ah okay, ik hoor het al iedereen is klaar voor de volgende stap met het experiment :). Ik ben nog niet begonnen met appel/wortle of symbolen, beetje druk met werk en in de minimale tijd die ik over heb moet ik mijn paardje zo veel mogelijk beweging geven. Naar een emmer lopen is niet genoeg ;).

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:50

Haha, dat probleem ken ik wel, paardlief vindt het denk ik niet erg, maar zijn buik is wel aan het groeien :P

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:32

Wacht maar tot we ze hebben geleerd om een keuze te maken... dan willen ze elke dag alleen maar eet-experimenten doen :Y)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:48

liljebo schreef:
Wacht maar tot we ze hebben geleerd om een keuze te maken... dan willen ze elke dag alleen maar eet-experimenten doen :Y)

En wij maar worteltjessoep maken, en appeltaart bakken