Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dixies_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 12:50

NoaSky schreef:
Hoi hoi,

Sorry dat ik hier zomaar binnen kom vallen, maar ik loop tegen een probleem aan.
Even bij het begin, ik heb sinds begin oktober een nieuwe pony (Soniek is wegens omstandigheden verkocht) waarmee ik het leuk vind om te clickeren. Hij is geïmporteerd uit Polen en pas net voor zijn 5e geruind hij is nu ongeveer 5,5 . Hij heeft nog redelijk wat hengsten trekjes, zoals bij buitenrijden constant zachtjes roepen en houd ervan om alles met zijn mond te onderzoeken.

Nu loop ik er bij het clickeren vooral tegenaan dat hij zijn aandacht zeer vlug verliest, wegloopt en na een tijdje wel weer snoepjes wil en even werkwilligheid toont. Hij snapt perfect dat hij na een click een beloning krijgt en wacht hier ook op. De oefeningen zijn ook niet te saai of te moeilijk, hier ben ik me van bewust dat dit een valkuil kan zijn.

Ligt het probleem nu bij mij en moet ik iets anders aanpakken, of kan het zijn dat dit een eventueel dominantie probleem is, omdat hij wel even gaat bepalen wat wij gaan doen.
Overigens ben ik er met buitenrijden makkelijk de baas over en ondervind nergens anders problemen.

Wel herkenbaar dit voorval. Ik heb het zelf ook al een paar keer meegemaakt tijdens het trainen. Vooral in het begin toen ik nog maar net begonnen was met clickeren zat het nog in haar systeem om weg te lopen (dit deed ze voorheen eigenlijk standaard tijdens het trainen). Wat ik deed was op het moment dat ik doorkreeg dat ze weg wou lopen haar uitnodigen met mijn lichaam naar mij toe te komen en weer aan te sluiten. Op het moment dat ze weer aansluiting zocht hiervoor te belonen. Zo buig je het 'slechte' gedrag om in iets goeds. Later gebeurde het nog wel eens dat ze weer weg wou lopen maar dat ze zich zelf al bedacht en juist weer aansluiting zocht. De kunst is om zodanig je paard te lezen dat je het moment voor bent zodat ze niet eens in de gedachte komt van weglopen.

Dit gedrag kwam naar mijn idee echt voort uit het niet gemotiveerd genoeg zijn en daardoor maar weglopen. Ik kon haar bijvoorbeeld ook moeizaam los uit de wei halen. Vaak rende ze voor mij uit of rende ze weer terug naar de kudde. Door het clickeren is ze de training zo leuk gaan vinden dat ze juist heel veel zin heeft in trainen en nu gewoon meeloopt.

Wat ook nog wel eens gebeurt is dat ik te lang bezig ben geweest en dan is de concentratie weg. Meestal merk ik dit aan haar vermoeide hoofd. De tip van een kookwekker ga ik ook zeker gebruiken.

In nog weer een andere situatie wilde ik Dixie borstelen terwijl ze los was en alle vrijheid had in de bak om te doen wat ze wil. Er groeiden her en der wat grassprieten en daar begon ze aan te knabbelen. Op dit moment wist ik niet goed wat ik moest doen. Onbewust ging ik met mijn rug naar haar toe staan om na te denken waardoor ze enige tijd later naar me toe kwam. Ik heb haar ook hiervoor beloond. Ik pakte een borstel en ze bleef staan. Vrij snel heb ik haar weer beloond. Tot ze lekker relaxed bij me stond en ik de tussenposes van belonen ben gaan uitbreiden. De hoefjes nog gekrabd en vervolgens liep ze overal met me mee.

@HippoLogic: Idd een handige tip van het armbandje. Met het wandelen vind ik het ook wel eens lastig om de hele tijd die clicker in de hand te hebben.

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 01:06

@ HippoLogic, Crossmuller en Dixies_Girl, bedankt voor jullie adviezen! De reactie volgt wat later omdat ik natuurlijk even tijd nodig had om te zien of het zijn vruchten af zou werpen.

Om te beginnen heb ik de les geaccepteerd dat clickeren 2 richtingsverkeer is, dit zat nog niet bij mij in mijn systeem.
Ook weet ik van mezelf dat ik graag vooruit wil (en het liefste vlug) en lukt dat niet, dan raak ik geïrriteerd.
Dus met dit in mijn achterhoofd en met jullie tips wederom blanco begonnen..

De eerste paar keren raakte ik Rubel nog vrij vlug kwijt. Dus mezelf een toegesproken, en gedacht oké nu niet, dan straks. Op het moment dat ik rechtsomkeert maakte trok ik toch zijn aandacht en sindsdien is hij niet meer bij me weg te slaan.
Soms gaan we nog faliekant verkeerd, maar we maken sprongen vooruit nu! Als ik zie dat zijn aandacht dreigt te verslappen geef ik hem een oefening die gewoon niet fout kan gaan (lees: ik hou mijn hand zowat ónder zijn neus. Hij toucht, ik click en hoppa we zijn er weer).

Als ik nu de verplichte pauzes doe, blijft hij bij me staan, hij wil verder werken.. hier moet ik nog een balans in zien te vinden. Hoe vaak, wanneer en hoe lang. Maar ook dit zal de tijd wel leren.

Al met al, bedankt voor jullie tips alvast, heb je er nog meer, doe ik dingen fout, schroom niet om mij dit te vertellen, ik hoor het graag!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 03:56

Dixies_Girl schreef:
@HippoLogic: Idd een handige tip van het armbandje. Met het wandelen vind ik het ook wel eens lastig om de hele tijd die clicker in de hand te hebben.

Zo een heb ik zelf. Kostte $1,-
Ik heb hem bij een soort Blokkerwinkel/cadeauwinkel/rariteiten winkel gekocht.
Afbeelding

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 08:26

NoaSky schreef:
@ HippoLogic, Crossmuller en Dixies_Girl, bedankt voor jullie adviezen! De reactie volgt wat later omdat ik natuurlijk even tijd nodig had om te zien of het zijn vruchten af zou werpen.

Om te beginnen heb ik de les geaccepteerd dat clickeren 2 richtingsverkeer is, dit zat nog niet bij mij in mijn systeem.
Ook weet ik van mezelf dat ik graag vooruit wil (en het liefste vlug) en lukt dat niet, dan raak ik geïrriteerd.
Dus met dit in mijn achterhoofd en met jullie tips wederom blanco begonnen..

De eerste paar keren raakte ik Rubel nog vrij vlug kwijt. Dus mezelf een toegesproken, en gedacht oké nu niet, dan straks. Op het moment dat ik rechtsomkeert maakte trok ik toch zijn aandacht en sindsdien is hij niet meer bij me weg te slaan.
Soms gaan we nog faliekant verkeerd, maar we maken sprongen vooruit nu! Als ik zie dat zijn aandacht dreigt te verslappen geef ik hem een oefening die gewoon niet fout kan gaan (lees: ik hou mijn hand zowat ónder zijn neus. Hij toucht, ik click en hoppa we zijn er weer).

Als ik nu de verplichte pauzes doe, blijft hij bij me staan, hij wil verder werken.. hier moet ik nog een balans in zien te vinden. Hoe vaak, wanneer en hoe lang. Maar ook dit zal de tijd wel leren.

Al met al, bedankt voor jullie tips alvast, heb je er nog meer, doe ik dingen fout, schroom niet om mij dit te vertellen, ik hoor het graag!

Wat leuk om te horen! Heel herkenbaar verhaal hoor voor mij ook, Myrtle loopt minder vaak weg dan in het begin maar soms gebeurt het nog wel eens. Dat kan knap frustrerend zijn. Heel goed van je dat je bij jezelf dat knopje om hebt weten te zetten.

Wbt die makkelijke oefening bij verslappende aandacht... Ik doe dat zelf ook zo maar ben niet 100% zeker of dat slim is. Misschien ben je dan aan het belonen voor verslappende aandacht. Misschien kan iemand anders hier iets zinnigs over zeggen? Ik weet het namelijk niet zeker.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 09:13

Ik dénk dat het wel handig kan zijn om dan een makkelijke oefening te vragen, of een oefening die het paard altijd leuk vindt/goed uitvoert, en dan de training te stoppen. Dan ben je het aandacht kwijt raken voor.

Hier is het eerder dat ik moet afronden voor hij té enthousiast wordt. Maar daar heeft de voedselbeloning ook mee te maken natuurlijk, en het feit dat hij zich snel verveelt, dus iéts doen is altijd goed, wat dan ook :P

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 10:17

Ben ook terug :)

Noasky, ik denk dat het voor de meeste mensen (incl mij) altijd een hele omslag is om in twee richtingen te werken. Wij trainen niet alleen het paard, maar andersom gebeurt ook en dat is gewoon niet waar de meeste van ons in zijn 'opgevoed' Je blijft ook nieuwe dingen ontdekken en leren en dat doe je vooral door fouten te maken. Ik weet dat ik er nog genoeg maak. :) Maar fijn dat het zo goed ging.

Ik denk dat het het beste is om verslapping van aandacht tegen te gaan en de gemakkelijke oefening te doen, voordat die verslapping van aandacht een feit is. Anders denk ik idd dat je die verslapping van aandacht beloont. Ik weet dat makkelijke oefeningen veelvuldig worden gebruikt als secundaire reinforcement bij moeilijke oefeningen, Misschien is dat een optie? Juist om die verslapping te voorkomen?

Trouwens... eenmaal clickertrainer ga je (te ?) veel zien.
Eergisteren bij een manege meegelopen met gehandicaptrijden. Deed ik in Nederland ook en het leek mij leuk om dat hier ook te doen, zodat ik af en toe 'onder de mensen' kom.
Viel echter erg tegen. Het was een enorm bedrijf. Zadel lag niet behoorlijk, atrofie van de schoft (bij meerdere paarden) , dekje met wat gefrotte onderkant (lag al niet comfortabel op mijn arm) hoofdstel waarbij het bit te hoog was opgetrokken(waarom een bit met gehandicapten rijden?) Hulpteugel hing eraan omdat het paard in de gewone lessen daarmee werd gereden (hij wierp het hoofd omhoog, werd mij verteld... ja duh... met zo'n zadel - Heb heb uiteraard meteen losgemaakt)... massa aan stresssignalen die totaal niet werden gezien/erkent, lompe omgang met paarden (blijkbaar normaal in de paardenwereld, maar ik zal wel omgevormd zijn), paard wat duidelijk bit ontweek toen ik er eenmaal naast liep (toch wel teken van zeer onvoorzichtige handen... wekte de indruk na te geven, maar ontweek eigenlijk gewoon het bit). Paarden die niet zuiver liepen en een afwerende en/of ongeinteresseerde houding en blik in de ogen van de paarden. Afgestompt. Een paardenfabriek met paard als gebruiksvoorwerp. De les leek op een kinderles zonder aandacht voor de speciale behoefden van de paarden maar ook zonder aandacht voor de behoeften van deze mensen. Jammer dan weer... was dus meteen mijn laatste keer. Ik word daar niet zo vrolijk van. Pff

HippoLogic

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 18:17

Afschuwelijk. Paardenfabriek, ja dat is een treffende omschrijving. Dat is voor mij de reden dat ik niet graag bij manege(kinder)lessen kijk.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 18:21

Nee, voor mij is het nu ook over. Ik had altijd iets met manege's- Jeugdherinneringen denk ik; Maar ik merk dat ik er nu anders tegenaan kijk en er verdrietig van word. |( Er zullen zeker ook goede bedrijven zijn, maar dit was er niet een van. Gigantisch groot. Echt een fabriek.

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 22:19

kruipt uit mijn hoekje..

Het heeft even geduurd overstappen van baan en dan ineens heel veel aan het werk levert veel drukte op.

Maar hier is het filmpje van mijn experiment.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 22:32

Ik kom ook weer even langswaaien... Tijdje niet langs geweest, 't is hier zo druk... Ook stalperikelen, Tapi gaat volgende week verhuizen (again... en nu hopelijk de laatste keer). Kortom, beetje chaos hier. Ik had graag het experiment mee gedaan, maar dat schoot er dus ook bij.

Ik pik nu dus weer in om hopelijk bij te blijven. :)

Wat betreft het verslappen van aandacht en weglopen: Tapi gaat eigenlijk net heel schaapachtig kijken en doet niets meer. Als ik haar dan weer 'mee neem' en iets anders vraag, is het over. Ik was overlaatst ook iets te lang blijven hangen bij het vastnemen van de speelbal. Dan gaat ze staan staren, lipje deed nog net een beetje 'klepper klep', maar ik had haar hersens even niet meer bij mij. Andere oefeningen, daarna weer naar de bal en het was over. Maar die blik op zo 'n momenten spreekt echt boekdelen. :')

Af en toe loopt ze nog wel eens weg, al is dat veel minder dan in het begin, meestal zijn we dan met energieke oefeningen bezig zoals springen of iets in draf. Afgelopen zomer op demo maakte ze er wel een keer een spelletje van. Dan ging ze lopen, kwam ze terug, werd beloond door mij, maar ook het publiek werd toen ethousiast. Heel grappig. Dus ze ging er telkens vandoor, om weer terug te komen, want dat was leuk... Als ik merk dat ze er een spel van maakt, vraag ik na het terugkomen eerst een andere oefening voor ik beloon.

Wil ik ook nog even delen: mijn horse agility filmpje van afgelopen maand. Goed voor 97% en een tweede plaats! Het ging goed, maar zulke punten had ik nu ook weer niet verwacht.

[GVL-ITP] Online Horse Agility - Tweede plaats!

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 01:02

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 08:16

Leuk vie!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 12:11

Vie, jullie doen het echt geweldig. Vind het jammer dat ik zelf niet meer kan doen. Billy ligt er door zijn ziekte volledig uit en de anderen zijn niet erg geschikt. Twee met lichte artrose (waarvan eentje dan ook nog een oude spierschade die opspeelt) en derhalve een hekel aan scherpe bochten en springen en eentje heeft een enorm onhandig lijf en lijkt niet erg goed te zien.

Nelleke, de volgende keer zou ik twee kleuren emmers kiezen, omdat je dan beter kunt zien of er sprake is van een bewuste keuze. Misschien ook makkelijk voor hem maken, opdat je niet vooral met een luisteroefening bezig bent. Dat kan voor 'ruis' zorgen en de aandacht wegnemen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 18:29

Nelleke, ik mis wel de omschrijving. In welke emmer zat nu welk voedsel. Ik heb ook zo'n rommelig filmpje van mijn 1e experiment. Ik moet hem nog inkorten want hij is nu 20 minuten en in het begin gebeurt er niets. ;) Staat op mijn to-do lijst.

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 09:45

Sandra dat ben ik niet helemaal met je eens ja ik wil wel dat die luisterd zeker met de gewenning maar met het maken van de keuze zie je dat ik heb echt zijn eigen gang laat gaan. Ik heb echt totaal geen idee dat dit hem tot een andere keuze heeft gebracht.

De korte omschrijving stond al eerder maar hier nog de uitgebreide ook op verzoek van crosmuller.

Experiment Jonas

Ronde emmer = Wortel
Voer emmer = Hooi
- De voer emmer is de emmer waar normaal het ‘lekkers’ in gevoerd wordt.

Er is een klein foutje in het experiment geslopen. Bij de gewenning hooi en wortel om gedraaid bij de verder gewenning op afstand wel alles in de juiste emmers gedaan.

Stap 1: Ronde emmer s hooi 3 keer herhaald.
Stap2: Voer emmer is wortel 3 keer herhaald.
Stap 3: Omwisselen en afwisselend aanbieden.
Stap 4: Erop aflopen Voeremmer = Hooi
Stap 5: Erop aflopen Ronde emmer = Wortel
Stap 6: afwisselend aanbieden.
Stap 7: Zelf kiezen en daarbij emmers afwisselen.

Keuze 1: Hooi
Keuze 2: Hooi
Keuze 3: Hooi
Keuze 4: Hooi
Keuze 5: Hooi

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:11

Oké; ik vond het leuk dit experiment! Zeker omdat ik vind dat we voorzichtig kunnen concluderen dat de paarden wel degelijk een keuze maken! @Nelleke; een van mijn paarden geeft ook de voorkeur aan hooi boven allerlei andere voerdingen als wortels, appels, haver, bietenpulp etc! (alleen de muesli van thuis, slaat alles :-)) Ze heeft een tijdje op een stal gestaan, waar ze dat zóó raar vonden - dat ze eerst haar hooi at en dan pas naar de voerbak ging...

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:14

Bedankt Nelleke! Zou het dan kunnen dat hij hooi koos omdat hij dacht dat dat de emmer met lekkers was?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:16

nimue2010 schreef:
Oké; ik vond het leuk dit experiment! Zeker omdat ik vind dat we voorzichtig kunnen concluderen dat de paarden wel degelijk een keuze maken! @Nelleke; een van mijn paarden geeft ook de voorkeur aan hooi boven allerlei andere voerdingen als wortels, appels, haver, bietenpulp etc! (alleen de muesli van thuis, slaat alles :-)) Ze heeft een tijdje op een stal gestaan, waar ze dat zóó raar vonden - dat ze eerst haar hooi at en dan pas naar de voerbak ging...

Dat kunnen we best concluderen denk ik, alleen weten we niet zeker of ze ruiken of kijken. Ik denk zelf wel dat ze naar de emmers kijken.

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:18

Ik heb ook het idee dat ze eerst kijken! Ik merk bij mijn paarden wat een fantastisch oog voor de allerkleinste details ze hebben - zijn gewoon heel visueel ingesteld.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:19

nimue2010 schreef:
Ik heb ook het idee dat ze eerst kijken! Ik merk bij mijn paarden wat een fantastisch oog voor de allerkleinste details ze hebben - zijn gewoon heel visueel ingesteld.

Ja dat ligt wel voor de hand he, we hebben het alleen niet "bewezen".

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:22

Dan zouden we een keer zo'n reuklab moeten lenen, die ze gebruiken in de hondenwereld :-)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:23

Ik denk dat het ook nogal voor de hand lag dat ze kiezen :D Maar nu zouden we, nu we zeker weten dat ze kiezen (en elk een idee hebben over voorkeur van ons eigen paard) kunnen zien of ze bv de kleur (of vorm) van een emmer, aan een bepaald voer kunnen koppelen. Dus dat blauw=appel, rood=hooi, dus dat ze de link kleur-voer-keus kunnen leggen :)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:26

Solleke_Noah schreef:
Ik denk dat het ook nogal voor de hand lag dat ze kiezen :D Maar nu zouden we, nu we zeker weten dat ze kiezen (en elk een idee hebben over voorkeur van ons eigen paard) kunnen zien of ze bv de kleur (of vorm) van een emmer, aan een bepaald voer kunnen koppelen. Dus dat blauw=appel, rood=hooi, dus dat ze de link kleur-voer-keus kunnen leggen :)

Volgens mij hebben we al gezien dat ze dat kunnen toch? Behalve dat je niet 100% zeker weet dat ze het ruiken.

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:34

Crosmuller: dat zou je wel denken he maar hier aan volgend heb ik het experiment nogmaals gedaan. En dan hooi in de andere emmer maar koos hij alsnog voor het hooi. Dus ik denk wel dat het een bewuste keuze is.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:35

Nelleke_H schreef:
Crosmuller: dat zou je wel denken he maar hier aan volgend heb ik het experiment nogmaals gedaan. En dan hooi in de andere emmer maar koos hij alsnog voor het hooi. Dus ik denk wel dat het een bewuste keuze is.

Grappig :)