NoaSky schreef:Hoi hoi,
Sorry dat ik hier zomaar binnen kom vallen, maar ik loop tegen een probleem aan.
Even bij het begin, ik heb sinds begin oktober een nieuwe pony (Soniek is wegens omstandigheden verkocht) waarmee ik het leuk vind om te clickeren. Hij is geïmporteerd uit Polen en pas net voor zijn 5e geruind hij is nu ongeveer 5,5 . Hij heeft nog redelijk wat hengsten trekjes, zoals bij buitenrijden constant zachtjes roepen en houd ervan om alles met zijn mond te onderzoeken.
Nu loop ik er bij het clickeren vooral tegenaan dat hij zijn aandacht zeer vlug verliest, wegloopt en na een tijdje wel weer snoepjes wil en even werkwilligheid toont. Hij snapt perfect dat hij na een click een beloning krijgt en wacht hier ook op. De oefeningen zijn ook niet te saai of te moeilijk, hier ben ik me van bewust dat dit een valkuil kan zijn.
Ligt het probleem nu bij mij en moet ik iets anders aanpakken, of kan het zijn dat dit een eventueel dominantie probleem is, omdat hij wel even gaat bepalen wat wij gaan doen.
Overigens ben ik er met buitenrijden makkelijk de baas over en ondervind nergens anders problemen.
Wel herkenbaar dit voorval. Ik heb het zelf ook al een paar keer meegemaakt tijdens het trainen. Vooral in het begin toen ik nog maar net begonnen was met clickeren zat het nog in haar systeem om weg te lopen (dit deed ze voorheen eigenlijk standaard tijdens het trainen). Wat ik deed was op het moment dat ik doorkreeg dat ze weg wou lopen haar uitnodigen met mijn lichaam naar mij toe te komen en weer aan te sluiten. Op het moment dat ze weer aansluiting zocht hiervoor te belonen. Zo buig je het 'slechte' gedrag om in iets goeds. Later gebeurde het nog wel eens dat ze weer weg wou lopen maar dat ze zich zelf al bedacht en juist weer aansluiting zocht. De kunst is om zodanig je paard te lezen dat je het moment voor bent zodat ze niet eens in de gedachte komt van weglopen.
Dit gedrag kwam naar mijn idee echt voort uit het niet gemotiveerd genoeg zijn en daardoor maar weglopen. Ik kon haar bijvoorbeeld ook moeizaam los uit de wei halen. Vaak rende ze voor mij uit of rende ze weer terug naar de kudde. Door het clickeren is ze de training zo leuk gaan vinden dat ze juist heel veel zin heeft in trainen en nu gewoon meeloopt.
Wat ook nog wel eens gebeurt is dat ik te lang bezig ben geweest en dan is de concentratie weg. Meestal merk ik dit aan haar vermoeide hoofd. De tip van een kookwekker ga ik ook zeker gebruiken.
In nog weer een andere situatie wilde ik Dixie borstelen terwijl ze los was en alle vrijheid had in de bak om te doen wat ze wil. Er groeiden her en der wat grassprieten en daar begon ze aan te knabbelen. Op dit moment wist ik niet goed wat ik moest doen. Onbewust ging ik met mijn rug naar haar toe staan om na te denken waardoor ze enige tijd later naar me toe kwam. Ik heb haar ook hiervoor beloond. Ik pakte een borstel en ze bleef staan. Vrij snel heb ik haar weer beloond. Tot ze lekker relaxed bij me stond en ik de tussenposes van belonen ben gaan uitbreiden. De hoefjes nog gekrabd en vervolgens liep ze overal met me mee.
@HippoLogic: Idd een handige tip van het armbandje. Met het wandelen vind ik het ook wel eens lastig om de hele tijd die clicker in de hand te hebben.