Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 11:42

Wat leuk Ijssnuiver! Ik ben helaas uit Friesland vertrokken, anders was ik misschien wel even komen kijken.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 14:52

JoycexEnya schreef:
Hoi allemaal

Ik was een beetje aan het kijken, Ik wil graag beginnen met werken aan de hand, eerst wil ik natuurlijk een katoom aanschaffen en dacht aan dezehttps://www.kramer.nl/kaptoom-Gala.htm?websale8=kraemer-pferdesport.49-NL&pi=540147&ci=262952&ref=Retarketing%2fcriteo&subref=540147

Kan je dit beginnen zonder eerst les of is les wel belangrijk ( ik denk het wel natuurlijk, maar zelf al een beetje beginnen kan geen kwaad of wel.)
Ik heb het ebook gelezen van Marijke de Jong.
Ik heb eventueel iemand die les daarin geeft ;)

ik zou ook les nemen. Ik was zelf al beetje begonnen en ik dacht echt dat ik het heel aardig deed. Net me eerste les gehad en ik moest heel veel dingen anders doen die ik wel dacht te weten

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 14:15

ijssnuiver schreef:
En totaal iets anders, hebben wij eigenlijk ook nieuw topic nodig bij 100 pagina's? Of ligt dat aantal hoger..

Ik breek eventjes in:

Zolang jullie berichten nog steeds over hetzelfde onderwerp praten en netjes on topic blijven mogen jullie gewoon tot 500 pagina's door gaan :) als jullie liever een nieuw topic willen om eventueel een frisse wind door het topic te krijgen mag dat ook!

Mochten jullie voor een nieuw topic gaan geef het eventjes aan dan zet ik hier tzt een slotje met een link naar het nieuwe topic. Anders nog veel plezierige pagina's gewenst :D

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 17:31

Bedankt Anouk :D

Wat mij betreft mag iemand gerust een nieuw topic maken met een uitgebreide OP. Ikzelf vind dit ook wel best :)

Vanmiddag heb ik heerlijk wat aan de hand gewerkt en daarna nog gereden. Ze was heel fijn en soepel, ondanks of misschien dankzij d'r racekever momentjes tijdens het rijden gister :P Wel hoog tijd om weer te lessen, de foutjes sluipen er zo snel in..

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 20:41

Ik heb gisteren me eerste les gehad, super leuk.
Ik moet vooral oefenen met dat de rechts om de buiging niet inwijkt door op de volte de billen naar buiten te gooien.
En oefenen met de volte rond te houden.
Vandaag weer geoefend en dat ging best wel heel aardig

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 23:18

A_nouk schreef:
ijssnuiver schreef:
En totaal iets anders, hebben wij eigenlijk ook nieuw topic nodig bij 100 pagina's? Of ligt dat aantal hoger..

Ik breek eventjes in:

Zolang jullie berichten nog steeds over hetzelfde onderwerp praten en netjes on topic blijven mogen jullie gewoon tot 500 pagina's door gaan :) als jullie liever een nieuw topic willen om eventueel een frisse wind door het topic te krijgen mag dat ook!

Mochten jullie voor een nieuw topic gaan geef het eventjes aan dan zet ik hier tzt een slotje met een link naar het nieuwe topic. Anders nog veel plezierige pagina's gewenst :D

Thanks!

Ik vind dit ook prima hoor, vroeg het me gewoon af :) .

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 23:35

Mijn welsh A merrie en ik zijn het op het nieuwe plekje ook weer aan het oppakken na een tijdje kreupelheid. De foto's zijn van een paar maanden terug. We zijn bezig met schouderbinnewaards, travers, renvers en werkpirouettes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 11:51

Hier de laatste tijd ook weer wat meer aan de hand aan het werken. Dit gaat erg lekker. in Oktober heb ik voor het eerst een les gehad in aan de hand werken van Carola Beekman. Op eigenlijk kleine puntje was ze heel tevreden hoe Jonas het doet. We deden eigenlijk wat te veel kwa stelling Jonas buigt wat te makkelijk en ze heeft me even op weg geholpen met het verder oefenen van begin piaffe, passage.

We zijn momenteel veel bezig met schakelen in tempo en in gangen. Galop nemen we nu ook standaard mee en dat pakt hij heel goed op.

Hier een paar stills uit een filmpje van 30-11 ik moet het nog even een korter filmpje maken dan zal ik het hier plaatsen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:38

Zo Dat ziet er machtig uit zeg hierboven :D jullie zijn al echt ver zeg gaaf!

IpilyaNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:56

Ik wil effe zeggen... dat is nou eens een mooie Tinker. Mooi hoor

Just_bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:28

Hoi, ik hoop dat jullie me kunnen helpen :)

Sinds kort ben ik erg geïnteresseerd in het werken aan de hand (op de "klassieke" manier, met kaptoom). In stilstand lukt het hoofd naar links/rechts/beneden al prima, maar in stap vindt ze het nog heel moeilijk en gaat dan telkens stilstaan en is vrijwel niet meer vooruit te krijgen. Of ze blijft als het ware achter me lopen, waardoor ik niet goed buiging kan vragen.

Ik ben nog een absolute beginner hierin, maar ik hoop dat jullie toch wat tips hebben :) ook ben ik me al aan het oriënteren voor les hier in de buurt.

Alvast bedankt!

IpilyaNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 17:16

Probeer eens in het begin (5min) gewoon volg oefening te lopen. Voorbeeld linksom: Jij staat net achter het hoofd. longeerzweep of koetsierzweep in de rechterhand. en de longeerlijn in je linker. Hand naar voren is lopen, blijft ze stil staan, dan kan je de zweep gebruiken ter ondersteuning. Plaats je de hand iets terug, dan sta je weer stil. De rest is gewoon veel herhalen en belonen, dan komt het snappertje vanzelf. Als dat goed gaat, probeer dan weer eens je oefening te introduceren waar je in eerste instantie moeite mee had.

IpilyaNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 22:27

We zijn inmiddels 3 weken bezig met het oog op verzamelen. Dit doe ik door de training af te wisselen met longeren, lange teugel en dubbele lijn (lopend achter het paard) vandaag weer de dubbele lijn gepakt voor de schouder binnenwaarts. voor de fun stimuleer ik een piaf.. eigenlijk wil ik dat hij meer zijn bekken gaat kantelen. Vandaag kreeg ik cadeautje, zonder enige spanning/druk op te teugel. Maakte hij een prachtige lavade. Helemaal uit het niets.. echt.. baal dat ik er niemand langs stond om dit vast te leggen. Het was zo mooi

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 07:51

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 08:10

Vraagje: draf aan de hand lukt heel aardig! Hoe maak ik een begin met de galop? En is het handig om dit eerst in een kleinere ruimte te oefenen (.Bijvoorbeeld longeerton?).. Mijn paard kan zeer snel loperig zijn!

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 08:17

pol1 schreef:
Vraagje: draf aan de hand lukt heel aardig! Hoe maak ik een begin met de galop? En is het handig om dit eerst in een kleinere ruimte te oefenen (.Bijvoorbeeld longeerton?).. Mijn paard kan zeer snel loperig zijn!

Lukt het al om de travers in draf aan de hand te vragen? In dat geval heb je iets te vertellen over het buitenachterbeen, welke actief nodig is bij het aanspringen in galop.
Je kan idd aan de longe uitproberen hoe klein en bijeen het paard kan galopperen. Als het aan de longe op een kleine volte nog niet lukt is het aan de hand waarschijnlijk ook nog lastig. Kwestie van proberen en kijken wat het paard aan kan. Maar het is wel handig om controle te hebben over het buiten achterbeen om de galop te kunnen vragen aan de hand, is mijn ervaring.

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 09:15

Bedankt voor jullie complimentjes. En dat het een mooie tinker is kan ik al eigenaar natuurlijk niet anders dan bevestigen.

Just_bo: Al ik jou was zou ik beginnen met enkel een lijn aan de voorste ring en niet eens denken aan buiging of nagevelijkheid. Maar eerst eens kijken op welk been meer gewicht geplaatst wordt en welke minder. Als je daarmee door middel van bochten gaat spelen om de gewichtverdeling correct te krijgen. Verticaal gezien dus echt links en recht zal nagevelijkheid vanuit ontspanning volgen.

Overhet algemeen krijg ik wel een de indruk dat mensen heel snel willen maar ook aan de hand werken is een proces waarbij de weg erheen belangrijker is dan de oefening zelf de weg is immers de basis.

Voor galop aan de hand is het nodig om een hele nette draf te kunnen hebben en daarin ook goed te kunnen schakelen. Ook de zijgangen zijn handig hierbij te gebruiken. Met galop begin je echt per galopsprong en dit ontwikkel zich door de tijd heen naar steeds meer. Paard moet hiervoor veel kracht opbouwen.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 10:32

Mijn pony vind het dus moeilijk om los te laten in haar rug. Ik train haar dus ook aan de hand lang en laag te gaan :) lukt al aardig, maar het blijft heel lastig..

Afbeelding

IpilyaNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:50

Ik zou zelf hem balkjes laten lopen op een tempo waarbij het hoofd de mogelijkheid heeft om te dalen. maar dat komt omdat ik me niet vast hou aan 1 systeem. Ik maak er ook graag een spelletje van. Balken op een grondzeil :-D is zo leuk, want ze vinden het spannend, hierdoor gaat een paard altijd reuk gebruiken en dus zakt hij met de hals naar beneden. Buikspieren worden aangespannen .. een gegeven moment omspannen ze zich.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 20:02

Zijgangen beheerst mijn paard goed in draf aan de hand..Ik denk dat ik gewoon maar eens een pasje galop ga wagen! ( zonder camera's.. _O- )

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 20:45

@Bommeltje: Wat leuk dat je bezig bent met je pony met het wadh! Ik moet alleen eerlijk bekennen dat ik het er niet heel fijn uit vind zien. Volgens mij is er enorm veel spanning in de hele bovenlijn en wil je te geforceerd om het hoofd naar beneden te krijgen...
Als ik dat verkeerd zie moet je het zeggen hoor, is op de foto niet altijd even goed te zien.

@pol: ik zou inderdaad ook gewoon de gok wagen als jou was. Je geeft aan dat hij daar qua drafwerk goed in staat zou kunnen zijn, dus lekker proberen.
Bij mijn oude merrie heb ik dat op den duur ook een keer gedaan. Zij kende vanuit de longe heel goed het commando 'galop' en met bijbehorende lichaamstaal en gedragenheid kwamen daar zomaar een paar galopsprongen uit. Dat heb ik uiteraard rustig opgebouwd en uitgewerkt.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 20:51

Ik denk dat ik een paar ski's onderbind :D aangezien mevrouw nog wel es behoorlijk heet kan reageren wat zich de eerste keren nogal eens in een flink tempo kan uiten!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 20:57

pol1 schreef:
Ik denk dat ik een paar ski's onderbind :D aangezien mevrouw nog wel es behoorlijk heet kan reageren wat zich de eerste keren nogal eens in een flink tempo kan uiten!

Haha!
Wellicht is het dan een idee om bijvoorbeeld een leadrope aan de middelste ring te doen ipv teugeltjes te gebruiken. Als ze dan inderdaad weg schiet, kun je gewoon de lijn laten vieren.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 21:05

ijssnuiver schreef:
pol1 schreef:

Haha!
Wellicht is het dan een idee om bijvoorbeeld een leadrope aan de middelste ring te doen ipv teugeltjes te gebruiken. Als ze dan inderdaad weg schiet, kun je gewoon de lijn laten vieren.

Dank voor de tip! !

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 21:06

Na thermografisch onderzoek blijkt mijn paard flink in de kreukels te liggen. Dit heeft ze altijd al gehad, maar dit hebben wij niet opgemerkt omdat ze dit kon blijven compenseren. Sinds we aan de hand werken moet ze haar lijf beter gaan gebruiken en haar gewicht correct verdelen over alle 4 de benen, en toen kwam de narigheid eruit... Vrijdag komt de osteopaat, dus ben benieuwd hoe het daarna zal gaan. Zal dan wel weer een tijdje rustig moeten opbouwen, heb nu al een tijdje niks kunnen doen omdat paardlief last van d'r lijf had. Heb wel weer zin om aan de slag te gaan!

Bommeltje_ schreef:
Mijn pony vind het dus moeilijk om los te laten in haar rug. Ik train haar dus ook aan de hand lang en laag te gaan :) lukt al aardig, maar het blijft heel lastig..

[ [url=m/bNvRUc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als tip: blijf gewoon meewandelen, kan eventueel in fiks tempo, maar als je gaat meerennen wordt het voor jou ook lastiger om je balans te houden. Probeer daarnaast rechtop te blijven lopen, is ook weer een stukje extra balans. Ben het verder met ijssnuiver eens dat het er wat gespannen uitziet, probeer je eigen lijf te ontspannen. Succes!