Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
crosmuller schreef:Even iets heeeel anders, dus niet over het experiment. Ik ben met Myrtle bezig met "voetballen", dwz van mij mag ze haar neus of hoef gebruiken om een bal weg te stoten. Ze gebruikt haar neus eigenlijk altijd. Ze snapt het al goed, maar ik wil nu eigenlijk alleen nog gaan belonen als ze de bal ver weg stoot. Alleen hoe doe je dat met klikken, tijdens het stootmoment zie je nog niet of de bal ver weg zal gaan. Of zal ik dan maar gaan belonen voor een krachtige stoot en niet kijken hoe ver de bal beweegt.
nimue2010 schreef:Crossmuller: ik ben tteam- en ttouch-practitioner en wij gaan er vanuit dat dit absoluut ook voor paarden geldt! Het is onzin om je dier in de steek te laten als het bang is (figuurlijk dan hé).
Als je je paard met klopjes en aaien langs iets engs leidt, bekrachtig je toch ook geen angst.
crosmuller schreef:Ik zag net een interessant filmpje op youtube: http://www.youtube.com/watch?v=IOhpr3NO ... re=g-all-u
Kort samengevat gaat het erover dat je je hond mag troosten en aaien als deze bang is, omdat je angst niet kan bekrachtigen (Het is een emotie en geen gedrag). Weet iemand of dat ook voor paarden opgaat (lijkt me wel), en is er onderzoek naar gedaan?
VogeltjeM schreef:crosmuller schreef:Ik zag net een interessant filmpje op youtube: http://www.youtube.com/watch?v=IOhpr3NO ... re=g-all-u
Kort samengevat gaat het erover dat je je hond mag troosten en aaien als deze bang is, omdat je angst niet kan bekrachtigen (Het is een emotie en geen gedrag). Weet iemand of dat ook voor paarden opgaat (lijkt me wel), en is er onderzoek naar gedaan?
Ik heb het filmpje niet gezien, maar wil even reageren op het bekrachtigenvolgens mij klopt het niet dat je een emotie niet zou kunnen bekrachtigen. Of althans: volgens mij kun je je hond ofwel vertellen dat ie niks heeft om bang voor te zijn, ofwel dat hij inderdaad reden heeft om bang te zijn. Je zou hem dus moeten vertellen dat er niets aan de hand is. Mij lijkt het dat dit niet is 'uitgebreid aandacht geven en angstgedrag bekrachtigen', maar eerder gewoon normaal doen en de hond stimuleren tot zo normaal mogelijk gedrag.
Los van of je een emotie kunt bekrachtigen, kun je in ieder geval wel het uitingsgedrag bekrachtigen. Als je iedere keer met heel veel positieve aandacht reageert als je hond bijv piept, zul je dit gedrag versterken lijkt me. En dan leer je ze dus ook dat er daadwerkelijk iets is: angststimulus 1 > angstgedrag > versterking van het angstgedrag via positieve bekrachtiging. Je geeft dan dus de boodschap dat er idd iets is.
Dus ik kies ervoor om, als mn hond of paard bang zijn, een stabiele leider te zijn en niet me te gaan in hun gedrag. Ik beslis tenslotte dat er niks aan de hand is, voor mij is er dus niks, dus doe ik gewoon.
Ik laat ze dus ook niet in de steek, want dan zou ik ook eigenlijk doen uitschijnen dat er wel iets is.
Volgen jullie mij?