Longeertopic van a tot z?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dancyy
Berichten: 2701
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 13:07

Dais_ schreef:
Wat voor zweep gebruiken jullie met het longeren? Ik gebruik mijn korte dressuurzweepje bij gebrek aan iets anders. Ik gebruik wel eens andere, langere zwepen zoals een gewone longeerzweep of menzweep, maar ik vind die touwtjes eraan te lang en daardoor de zweep ook vaak te zwaar. Het enige wat ik echt hoef te doen met mijn zweep is eens aanraken op de plek van het binnenbeen omdat ze anders te veel naar binnen valt, maar daar raak ik niet met mijn korte dressuurzweep en na 10 x aanwijzen gelooft ze het wel :)

Touwtje kan je gewoon afknippen :j
ik gebruik zelf zowel longeerzwepen met lange slag als menzwepen. Zolang ze niet heel zwaar zijn maakt het me weinig uit wat voor zweep het is.

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 13:22

Zou ik mij ook mogen melden?

Tijdens het longeren van mijn jonkie merk ik dat ze rechtsom wat meer moeite heeft, ze draait haar neus wat naar buiten waardoor ze naar binnen valt. Ook heeft ze op deze kant soms de neiging om er vandoor te gaan. Heeft iemand tips om haar soepeler te maken? Linksom heeft ze geen probleem en loopt ze mooi laag en geeft ze een mooie buiging.

Kim_W

Berichten: 590
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 11:19

Ik heb destijds een stipje bij dit topic gezet, alleen toen helaas onwijs drukke periode gehad en dus niet meer echt kunnen volgen. Ik ben een absolute leek op het gebied van longeren en zou hier toch graag het een en ander willen leren.
Ik heb het topic nog niet doorgelezen, maar dat wil ik wel op mijn gemakje gaan doen. Echter heb ik toch al wel een aantal vragen.

Als eerste: ik ben een grote leek op het gebied van longeren. Ik ben dus ook nog op zoek naar een instructeur op het gebied van longeren/grondwerk (geen vrijheidsdressuur). Dus mocht iemand hier mij ooit eens willen helpen, of weet iemand een instructeur in de buurt van Veghel, Noord-Brabant dan hou ik me aanbevolen! :D

Dan nu de rest:

Waarmee kun je het beste longeren? Halser/hoofdstel/kaptoom, en waarom? Ik ken heel het kaptoom ook niet, dus mocht er iemand mij daar uitleg over willen geven, dan graag :o

Verder ben ik op zoek naar oefeningen die ik aan de longe kan doen om de spieren in stap weer sterker te maken. Mijn paard heeft een blessure gehad en heeft dus een hele tijd stil gestaan. Ik wil eerst in stap haar spieren weer opbouwen, voordat ik begin met draf/galop. Ik longeer zonder hulpmiddelen. Ik heb wel eens naar een longeerhulp gekeken, maar ik ben bang dat mijn merrie panisch wordt en ze zichzelf dan misschien bezeerd..

Verder gaat ze, als ze dingen niet snapt, eronderuit lopen. Pas bijvoorbeeld wilde ik haar laten halthouden. De vorige eigenaar liet haar echter altijd onmiddellijk naar je toelopen. Toen ik hier een stokje voorstak, door haar eerst terug te sturen met de zweep op de volte, en daarna met het commando 'HO' de zweep recht voor haar neus houden, flipte ze hem en ging ze in volle galop ervandoor. Zodra ze weer rustig is en je probeert het opnieuw wordt haar gedrag alleen maar erger. Ze kent het commando 'HO' wel, alleen is ze dit niet gewend met longeren. Ze is dan trouwens ook heeel moeilijk weer terug te krijgen in stap. Dit doet ze puur omdat ze het niet snapt, niet omdat ze echt moeilijk wil doen.

Verder gaat ze, zodra ze in draf/galop zit, schuin door de bochten. Hoe moet ik haar corrigeren dat ze rechtloopt, in plaats van alleen op de binnenhand?

En dan voor mijn andere shetlandmerrie;

Die kent longeren en die kent de commando's. Zodra ik galop zeg gaat ze wel harder draven, maar niet galopperen. Als ik echt héél véél moeite doe, doet ze 2 pasjes galop, maar valt dan direct terug. Is dit een kwestie van meer oefenen, kan ze dit nog niet aan met dr bespiering (wordt niet intensief getraind, maar kan bijvoorbeeld in de wei ook met gemak galopperen) of zit ze me gewoon voor de gek te houden?

Nogmaals, mocht iemand eens willen helpen of een instructeur kennen, dan heel graag! Ik wil graag meer leren over longeren en grondwerken en besef me ook dat dit veel makkelijker is met iemand die ervaren is, dan alleen.

Mizora

Berichten: 18154
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 12:36

Ik gebruik voor het longeren een lammert haanstra zweep, maar zelfs daartussen zit nog verschil welke ik fijner vind (we waren hem kwijtgeraakt en toen hebben mijn moeder en ik allebei een nieuwe gekocht omdat we een andere fijn vonden, maar we hebben hem weer teruggevonden. Dus ik kan kiezen uit 3).

Om spieren te kweken is het vooral ook heel belangrijk dat het paard los kan lopen d.m.v. een aantal uur in de bak of op de weide (ruimte van minimaal 20x20, bij voorkeur met een ander paard) en goed bijgevoerd krijgt. Ruimschoots vitaminen en mineralen (de hoeveelheid die op de verpakking staat of meer! Bij mineralenbrok moet je even in mijn berichten zoeken wat de ideale hoeveelheid is, dat mag je bij sommige namelijk niet te ruim doseren. Krachtvoer is vrijwel altijd 500-600g/100kg paard, dus een paard van 600kg moet je 3-3.6kg krachtvoer voeren). Bij een mineralenbrok 2kg luzernebrok ernaast voeren, bij krachtvoer 1kg luzernebrok.

Die van mij is zonder enig werk van dit:
Afbeelding
(toen ik hem kocht en hij nog 4-5x per week dressuurmatig gereden werd)

en een week later met veel bijvoer (SP, hij had een ernstig tandprobleem)
Afbeelding

Naar dit gegaan zonder training in 2 maanden:
Afbeelding

Kim_W

Berichten: 590
Geregistreerd: 17-10-16

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 12:56

Mijn paard staat 24/7 buiten in een paddock van +- 40 bij +- 20 met schuilstal en overdag in de wei samen met een vriendinnetje. Dus qua beweging heeft ze genoeg vrijheid.
Qua voer kan ik nog wel even kijken, maar als ik haar zo'n 3 kg brok per dag bij geef wordt ze echt tonnetjerond :=

Mizora

Berichten: 18154
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 13:19

Dan zou ik inderdaad gaan voor een mineralenbrok, danwel marstall force (30g/100kg paard), danwel pavo vitalcomplete (30g/100kg paard), danwel vitalbix daily complete (75g/100kg paard) en daarnaast 1 tot 2kg luzernebrok. Ik gebruik zelf die van Arie Blok (luzernebrok), maar die van metazoa (HP23, met op droge-stofbasis een eiwitgehalte van 23%, dus werkelijk 21.4%) is ook goed. Het bevat 10% meer energie dan gemiddeld hooi, dus dik worden ze er niet zozeer van (behalve bij paarden die mager zijn door een eiwittekort).

Dancyy
Berichten: 2701
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 14:05

Zo he wat een verschil Mizora :wow: en dat in 2 maand.

@Kim_W, ik vind persoonlijk een kaptoom het fijnst werken, liefst met bit, kan je aan het bit bijzetten en je longeerlijn op de neus zetten, ik merk dat ik dan veel makkelijker stelling krijg. Ik longeer ook wel met hoofdstel maar dat vind ik zo'n gedoe omdat je steeds de lijn moet omwisselen als je van kant veranderd en ik wissel nogal veel, luiheid dus := plus ik merk dus dat mijn paarden druk op de neus fijner vinden als de lijn door het bit. Halster longeer ik eigenlijk nooit mee, ik krijg er geen stelling en buiging mee en ik kan er ook niet aan bijzetten dus voor mij is dat meer rondslingeren aan een touw.

Qua spieren kweken ga ik helemaal mee met Mizora. Eventueel kan je ook balkjes stappen oid maar ik merk dat dat effectiever is in draf en galop, maar is wel een leuke afwisseling!

Longeerhulpen vind ik ondingen, geeft bij elke pas een ruk aan het bit en de meeste paarden drukken de rug juist weg omdat er druk op de schoft staat is mijn ervaring. Ik ken wel paarden die er fijn op lopen maar bij mijn eigen paarden is het geen succes. Ik longeer vrijwel altijd met touwtjes (kan je ook op verschillende lengtes en hoogtes zetten dus dat is fijn) maar je zou ook kunnen kijken naar iets van elastiek of dubbele longe, die pak ik er ook vaak bij. Dubbele longe moet je wel echt even onder de knie krijgen dus dan is les wel fijn.

Als ze stap moeilijk vind zou ik daar eerst aan werken voordat je met stilstaan begint. Een van mijn merries vond dat ook heel lastig. Gewoon op een kleine volte pakken (in draf) en een beetje meelopen, net alsof je gaat wandelen met je paard. Dan commando stappen geven, doe dit met een lage stem en let op dat je zelf ook rustig en ontspannen bent. Zodra ze gaat stappen uitgebreid belonen en weer laten draven, mocht ze niet willen stappen dan belonen bij langzamer draven en dit uitbreiden naar stap. Niet te veel doen, even 2 keer laten stappen en draven en dan weer gewoon lekker verder laten draven of galopperen. Later kan je de volte steeds groter maken als ze gaat stappen. Kost wat tijd maar moet zeker lukken. Van stap naar halt zou ik hetzelfde aanpakken, later kan je dat weer uitbreiden naar draf-halt en galop-halt. Als ze met halthouden naar je toekomt rustig opnieuw proberen.

Hoe bedoel je schuin door de bochten? Als in paard gooit de achterhand naar buiten?

Met je Shet zou ik eerst even meer bespiering kweken, op een volte galopperen is zwaarder dan rechtuit in de weide. Zodra ze die heeft in een langzaam drafje zetten (niet hoger dan arbeidsdraf, anders valt ze in galop ipv dat ze aanspringt) en laten galopperen, als ze eerst heel snel gaat draven en dan in galop valt mag dat wel, later wil je dat ze aanspringt bij arbeidsgalop. Eventueel bijtikken met de zweep. Al doet ze maar 2 pasjes goed belonen, dit ook niet te vaak doen, 2 of 3 keer proberen, dan even iets anders doen met het longeren en dan eventueel nog een keertje proberen. Wat je ook kan doen is een balkje neerleggen, vlak voor het balkje commando galop geven en dan hopen dat ze op het balkje in galop springt, dat werkt vaak ook fijn.

Kim_W

Berichten: 590
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 14:38

Bedankt voor je berichtje! Ook hier kan ik weer mee vooruit :)

Mijn paard vindt stap prima hoor. Kent ze ook heel erg goed. Behalve als ze 'door het lint is' doordat ze dingen niet begrijpt. Dan gaat ze hard, en is ze moeilijk terug te nemen, omdat ze de spanning uit d'r lijf wil rennen. Daarnaast ben ik echt op zoek naar oefeningen in stap. Dit omdat ze een blessure heeft gehad en ik haar dus niet zonder bespiering veel wil laten draven/galopperen en al helemaal niet veel op de volte (aangezien dan de kans groot is dat de blessure weer terugkomt).
Schuin door de bochten, als in, totaal op de binnenhand. Net zoals een motor door bochten gaat zegmaar.

Ja, ik had inderdaad ook wel het idee dat het door te weinig bespiering kwam, maar wilde het toch zeker weten :=

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:49


Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 28013
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:56

Voor 80 euro?! Je kunt ook gewoon een normale longeersingel (of desnoods zadel) pakken en daar bandages aan vast knopen, in deze constructie. Werkt precies eender.

EmptyWords

Berichten: 10578
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 15:06

Bij kramer is een soortgelijk iets te koop. Elastische singel met klipjes die je aan je zadel of singel vast kunt maken. Voor 23 euro.

Het principe zelf werkt wel.

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 15:13

Dat is dus ook mijn punt, ik vind €80,- om iets uit te proberen best veel.
Zelf maken had ik ook al aan gedacht.
Alleen dan met dekensingels of zoiets.

Die van kramer ga ik me eens in verdiepen.
Bedankt voor de tip!

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 16:54

Waarom maak je geen bodywrap? Heb je alleen 2 elastische bandages voor nodig. Stuk goed koper en enorm efficiënt!!

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 17:15

ijssnuiver schreef:
Waarom maak je geen bodywrap? Heb je alleen 2 elastische bandages voor nodig. Stuk goed koper en enorm efficiënt!!


Eigenlijk ben ik bang, dat ik dan net niet op de juiste manier inwerk.
Ik wil vooral geen schade aanrichten, ben eigenlijk juist heel terughoudend met oa hulpteugels.
Maar dit paard heeft echt even hulp nodig om zijn lijf op de juiste manier te leren gebruiken en dan wil ik dat ook wel goed begeleiden.

Daks

Berichten: 5837
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 17:32

frisian_love schreef:
ijssnuiver schreef:
Waarom maak je geen bodywrap? Heb je alleen 2 elastische bandages voor nodig. Stuk goed koper en enorm efficiënt!!


Eigenlijk ben ik bang, dat ik dan net niet op de juiste manier inwerk.
Ik wil vooral geen schade aanrichten, ben eigenlijk juist heel terughoudend met oa hulpteugels.
Maar dit paard heeft echt even hulp nodig om zijn lijf op de juiste manier te leren gebruiken en dan wil ik dat ook wel goed begeleiden.


Bodywrap met elastische bandage's werkt echt super. Kijk even naar mijn berichten in dit topic dan zie je voor en na filmpjes.

Ik gebruik wel 2 losse bandages met een singel overigens

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 17:48

Bodywrap ziet er goed uit, maar ik mis nog de extra band bij de buik.
Paard moet leren z'n rug omhoog te drukken en ik hoop dat de extra buikband dit stimuleert

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 22:54

Misschien nog wat tips voor andere bokkers:

Mijn paard was enorm scheef, rechtsom ging alles prima, linksom was losbreken, plat door de bochten, van galop elke pas omspringen met achterbenen en terug in draf vallen.

Pas sinds ik een paar keer het longeren er bij gepakt heb, merkte ik dat hij meer balans en kracht kreeg wat zich ontzettend snel doorwerkte bij het rijden!

Ik begon met alleen stappen op de makkelijke kant, zodra hij zijn rug ontspande en hoofd liet zakken, super enthousiast belonen en naar hem toe zo snel mogelijk om brokjes en kriebels te geven. Dit ook in draf herhaald waardoor hij rechtsom heerlijk ontspannen en met buiging met goed gebruikte achterhand liep.

Linksom, de moeilijke kant, hetzelfde verhaal, maar voor hem natuurlijk een stuk moeilijker om ontspanning en buiging te vinden omdat zijn spieren nog veel te kort waren op deze kant. Het duurde soms lang, maar zodra hij zijn spieren gebruikte en hierbij ontspande, weer belonen.

De galop was echt lastig, wat ik al vertelde, hij vond dit zo moeilijk dat hij losbrak en na elke galopsprong terug in draf plofte om niet om te vallen. Toch elke keer weer in de galop gezet en hij wist wat de bedoeling was. Het duurde echt een paar rondes en ik zag het echt niet goedkomen, tot hij 1 keer super kort toch hoofd liet zakken en rug los liet. Ik ben naar hem toegerend en zo goed beloond!

Hierna ook gestopt en buiten uitgestapt. Dit was enkele keren herhalen maar hij begon zo snel beter te lopen en zelfs linksom in galop goed te lopen! Pas in deze goede houding heeft hij kracht, balans en spieren kunnen ontwikkelen en nu geen enkele moeite meer hiermee.

Tijdens het rijden voel ik dit ook, hij gegaloppeerd nu zo beheerst, krachtig en gebalanceerd dat we nu zelfs kleine voltes kunnen doen en allemaal andere dingen. Nooit gedacht na al die 10 jaar dat ik hem heb.

Mijn tip dus: timing! Gelijk belonen als je ook maar iets ziet wat de goede kant op gaat. Ik denk dat lostrekken, plat door de bochten etc heel vaak een teken is van niet weten wat ze met hun lijf moeten en er dus maar voor weg rennen, maar dit hoeft misschien niet voor alle paarden zo te zijn.

Team_Sublime

Berichten: 1289
Geregistreerd: 27-08-09

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 11:39

Hallo iedereen,

Ik heb een dravers merrie welke momenteel zwaar onderbespierd is op haar rug en kont, echter zijn haar bil spieren (langs de staart naar beneden) weer goed of misschien zelfs over ontwikkeld.

nu is de oorzaak van haar vervallen spieren gevonden en opgelost. echter moeten we we weer aan de bak om de spieren terug te krijgen. Stap 1 was weer leren lopen op eigen benen, dus zonder hulp teugels of wat dan ook. dit gaat inmiddels goed en we kunnen zonder problemen 5 x per week een goede 15 minuten longeren en dan heeft ze nog genoeg energie over.

nu wil ik dus wat gerichter op de rug en kontspieren gaan trainen, en ondanks dat ik heel verschillend materiaal in huis heb en deze allen weet te gebruiken, weet ik gewoon niet waar ik moet beginnen met haar.

ik heb :
- longeer lijnen
- dubbele longe
- longeerhulp
-kaptoom
- longeersingels
- passoa
- Bandages voor aan de singel
- balkjes
- bijzettouwtjes

wie oh wie heeft een goede tip voor me ?

monnette1

Berichten: 245
Geregistreerd: 29-08-14
Woonplaats: Deil

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 15:46

Mij heeft longeren ook erg geholpen. Mijn haflinger was stug, had moeite met links en rechts buigen en goed aanspringen in galop. Omdat ze ook gebitsproblemen had heb ik eerst een tijd met kaptoom zonder bit gelongeerd. HIerdoor werd ze wel soepeler en gehoorzamer. Ik gebruik veel mijn stem en maak veel overgangen. Echter, de nageeflijkheid bleef toch wel een puntje. Nu longeer ik met touwtjes van Lammert Haanstra, ik doe de longeerlijn door de neusriem en door de bitring. Ik merk dat ze nu veel nageeflijker is, ze kan goed links en rechtsom buigen , en ze is veel sterker geworden in de achterhand waardoor ze heel netjes is gaan galopperen. Ik denk dat er meer wegen naar Rome zijn, en dat je gewoon moet proberen wat het beste bij jou en je paard past. Je kan na verloop van tijd toch weer veranderen? Ik denk wel dat het fijn is als je paard eerst zonder dwangmiddel zn balans kan vinden, dus voordat je bijzetteugel gaat gebruiken, maar dat is mijn mening :-)

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 23:33

5 keer per week longeren is, naar mijn mening, erg onverstandig. Ook al duurt je training niet lang, je belast het paard toch met het werken op een cirkel. Waarom kies je er niet voor om meer rechtuit te gaan trainen? Wandelen, dubbele lange lijnen ect. 2 à 3 keer per week longeren zou ik echt meer dan voldoende vinden.

Een paard kan met gemak 5 keer per week 15 minuten lopen/trainen. Waarom is dat voor dit paard een prestatie? Heeft het paard dermate ernstige problemen gehad dat zij voorheen dit soort korte trainingen niet aankon? Zoja, dan waag ik mij niet aan een trainingsadvies. Je schrijft dat er een oorzaak was en dat die inmiddels is opgelost. Kan de persoon die je geholpen heeft met het oplossen van het probleem je geen trainingsadvies geven? Deze kent het paard en de situatie beter.

Onze revalidatiepaarden nemen we eerst mee voor wandelingen en later pakken we de training op aan de dll. We focussen hierbij vooral op het maken van rechte lijnen. Bochtenwerk en werk op de cirkel pakken we er pas in een heel laat stadium van de trainingsopbouw bij.

wilmatj

Berichten: 2421
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 11:20

Aangezien hier mensen zitten met ervaring.
Ik zit met het volgende probleem.

Mijn paard valt mij aan onder het longeren. Zodra ik haar wat harder wil laten lopen of naar de volgende gang wil dan draait zij naar mij toe. Zij legt haar oren plat en soms bloot zij haar tanden. vervolgends springt zij op mij af.

Iemand enig idee hoe ik dit eruit kan krijgen?

EmptyWords

Berichten: 10578
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 11:36

wilmatj schreef:
Aangezien hier mensen zitten met ervaring.
Ik zit met het volgende probleem.

Mijn paard valt mij aan onder het longeren. Zodra ik haar wat harder wil laten lopen of naar de volgende gang wil dan draait zij naar mij toe. Zij legt haar oren plat en soms bloot zij haar tanden. vervolgends springt zij op mij af.

Iemand enig idee hoe ik dit eruit kan krijgen?


Is die helemaal besodemietert! Die zou echt werkelijk zo verschrikkelijk oo haar sodemieter krijgen! Aanvallen als t haar niet zint... mafketel. Die zou ik eens en voor altijd heeeeel duidelijk maken dat dit niet kan

Janneke2

Berichten: 23048
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 11:51

Doet ze het alleen aan de longe of ook als je bijvoorbeeld picaderowerk doet...?

Uiteraard moet dit gedrag snel klaar zijn - maar de grote vraag is wat hier gebeurt.

Hoe braaf is ze met dingen als: 'ik doe de staldeur open, maar vraag haar om nog 2 seconden binnen te blijven', met voetjes geven, en vooral voet veven in jouw volgorde...? (Ik vind het nooit erg als ik na linksvoor te hebben uitgekrabt het dier linksachter alvast geeft. Maar soms negeer ik dat straal en vraag ik rechtsvoor...)

Technisch gesproken heb je geen controle over de voorhand. Keert maken kan erg handig zijn, graag alleen als jij het vraagt.
(De eerste seconden van beginners: paard stapt braaf opzij voor de drijvende zweep, maar niemand vertelt het dier dat ze op een volte op 10 meter afstand moet gaan lopen - "het paard heeft dat boek niet gelezen".)

Het kan gaan over frustratie van een werkwillig paard, dat aan jouw lichaamstaal leest, dat ze keert moet maken, terwijl je tegelijkertijd drijft met de zweep.
Ook dat is 'geen controle hebben', in dit geval over je eigen communicatie met je paard.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 16:31

@wilmatj: Hier is iets mis in de verhouding handler-paard.

Paarde kunnen een hoop gekke dingen uithalen aan de longe, maar het moet er niet op uitdraaien dat de longeur min of meer bedreigd wordt. Een paard dat je simpelweg niet begrijpt zal in dat geval ook simpelweg niet doen wat je probeert aan te geven, of het verkeerd doen. Dat komt 9 van de 10 keer doordat longeur versus paard beiden onervaren zijn, elkaar nog moeten leren "lezen" of dat de lichaamstaal van de longeur t.o.v. het paard volledig verkeerd is, en het paard dat dus verkeerd opvat.

Als een paard daadwerkelijk naar binnen komt met platte oren en open mond...dan zijn er verdeigings/agressie mechanismen aan het werk.
Op korte termijn helpt dan (voor je eigen veiligheid) alleen nog: hou je grond en geef hem een goeie lel met de zweep.
Maar ook dát kun je net in de verkeerde positie uitvoeren, waardoor het paard als het ware "naar jou toe" gedreven wordt, en de situatie dus nóg gevaarlijker wordt.

Een paard hoort UIT je persoonlijke ruimte te blijven, bij longeren is dat eens te meer een heel belangrijk punt.

Ik heb in dit geval het idee dat het hier schort aan ervaring en begrip van de lichaamstaal (en respect).
Longeren moet je léren, jelichaamstaal en positie tov het paard is hier van cruciaal belang.

Hou me ten goede: ik weet niets van de achtergrond van zowel handler (eigenaresse?) als paard, dus ik kan ook niet beoordelen of het paard dit wangedrag wellicht eerder ergens ánders al heeft aangeleerd.

Ik zou ieg hulp van een ervaren longeur inroepen al je zelf niet weet hoe je dit paard van je af moet sturen.
,

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 17:04

Eens met terpentijn. Ik train een paard wat bij de vorige eigenaar heeft geleerd dat als je maar boos genoeg doet (oren plat, dreigen, naar binnen komen, over je heen proberen te lopen), mens in het midden het eng vindt en dan maar stopt. Het paard wordt daardoor beloond voor het vertoonde gedrag en doet het de volgende keer opnieuw. Bij de vorige eigenaresse werd dit paard dus niet meer gelongeerd, want dat vond ze eng. De nieuwe eigenaresse kon dat vervolgens gaan oplossen, maar die was er niet ervaren genoeg voor (vorige paard was altijd braaf met longeren) en vond het dus ook al snel eng. Ik heb voordat ik dit paard ging trainen wel eerst een lichamelijke check gedaan om globaal te zien of er geen lichamelijke problemen waren. Ik heb natuurlijk geen röntgenogen, maar kon geen schokkende zaken vinden. Inmiddels zijn we een tijd verder en 'vervalt' ze af en toe nog in haar oude gewoonte; meestal heeft dit bij dit paard te maken met veranderingen in haar omgeving waar ze nog niet goed mee om weet te gaan.