Heb zelf geen paard, maar als ikd ie had, zou ik me zeker verdiepen hierin en zou ik ook kijken of ik het kan doen!
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
x_Kaat_x schreef:Vandaag weer zo'n 5 keren target gevraagd wat heel goed ging!
Buiten 1 keertje was zeafgeleid en had het target omhoog gehouden en dat vind ze wel moeilijk. Wandelen naar target gong super! Denk dat ik het weer wat moeilijk moet maken ? Maar hoe?
xyzutu2 schreef:corrina1994 schreef:Nu heb ik hem van de wei gehaald en ben ik sinds 1,5 week aan de slag maar trapt hij dus weer. De friendlygame is geen probleem maar ik mag gewoon niet z'n achtervoeten optillen. Zijn voor voeten wel (daar klik ik dan ook voor).
In feite doe je het dus precies verkeerd om: je clickt voor iets dat je paard blijkbaar al kent (voorvoetjes) en clickt niet voor iets wat hij nog moet leren (achtervoetjes geven). Als je paard iets kent, dan hoef je hem daar niet meer voor te belonen (click = aanleerhulpmiddel), en als je paard iets niet kent dan zul je hem daar dus extra veel voor moeten belonen.
Als je dat weet, dan kun je misschien zelf al tot een oplossing komen. Denk niet in 'kunstjes', maar in een leerweg met een doel.
Doel = paard geeft braaf achtervoetjes
Leerweg= welke tussenstapjes heeft hij nodig om dat te leren?
1. afleren om zo hyper te reageren:
- netjes stilstaan
- netjes stilstaan terwijl jij om zijn achterhand loopt
- " " terwijl jij je hand op zijn bil legt
- " " terwijl jij met je hand over zijn been aait.
In feite ben je hem dus eerst ongevoelig aan het maken voor alles wat jij doet (desensitisatie) om te voorkomen dat hij uit irritatie/schrik met een trap reageert.
Gaat dat goed, dan kun je verder met stap 2:
2. Aanleren om te reageren op een specifieke hulp:
- leg je hand op zijn been, als hij ook maar een beetje zijn gewicht ervanaf haalt, beloon je
- als hij de achterhand van zijn hoef iets optilt, beloon je
- als hij zijn been optrekt beloon je
- alleen als hij zijn been rustig optrekt, beloon je
Natuurlijk kun je het voetjes geven nog op veel andere manieren aanleren (bv met targets), maar het is altijd meer dan alleen voetjes geven.
Ook Parelli zegt; set it up for succes. Dus doe alle noodzakelijke vooroefeningen zodat je paard precies weet hoe hij op jouw verzoek moet reageren.
Als hij dat kan
corrina1994 schreef:als ik z'n achterbeen aan raak dan trapt hij soms wel en soms niet,
Citaat:dus belonen voor het verplaatsen van gewicht is lastig, want ik wil dat hij dat alleen doet op de manier die ik wil en dat gebeurt bijna nooit.
Citaat:Maar als ik een beetje druk op z'n achterbeen zet, of zeg maar de optil beweging maak moet ik dus oppassen... Eerst tilde hij ze wel op (daar kan ik dan nog voor belonen) maar belonen voor het op de grond houden terwijl ik ze op wil tillen?
VogeltjeM schreef:x_Kaat_x schreef:Vandaag weer zo'n 5 keren target gevraagd wat heel goed ging!
Buiten 1 keertje was zeafgeleid en had het target omhoog gehouden en dat vind ze wel moeilijk. Wandelen naar target gong super! Denk dat ik het weer wat moeilijk moet maken ? Maar hoe?
Heb je de target al hoog boven je gehouden en juist bij de grond? En andere voorwerpen aanleren, meerdere stappen laten zetten voor de target (kan je meteen oefenen met "blijf"), leren naar een target toe te lopen etc etc etc.
Citaat:Ik vind R+ en P- de beste manier (dus het posetief belonen en 'posetief' straffen -> beloningsgericht) wat niet betekent dat R- en P+ 'slecht zijn' .