paard "in de krul" in de bak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IvankBacardi

Re: paard "in de krul" in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:33

dat hoeft niet hoor je kan je bijzetteugel ook zo gebruiken dat ze niet kunne hangen

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:35

maar hiervoor is het topic niet miss kan er dan beter een 'bijzetteugel'topic gemaakt worden :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 21:11

MirandaFuego schreef:
Nou ik zou het een heel stuk leuker en beter vinden (en paardvriendelijker) als als ik mensen met hun paard zoals de foto hierboven door de bak zie gaan dan met getrek/hulpteugels, dit getuigt in ieder geval van een stukje samenwerking en rijden op zithulpen.

En vergeet niet dat paarden ook op een bijzet kunnen gaan hangen.

Daar verschillen we dan over van mening (en dat mag :) )

xKaneau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 22:13

Zo kan het paard amper ademhalen. Dit is echt te triest voor woorden..
Het is ook nog eens hartstikke verboden om je paard zo neer te zetten.
En dat nog een aantal uur lang ook.. Verschrikkelijk.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 22:18

Ik denk als je op iedere stal wel om je heen kijk dat je zoon gevalletje tegenkomt. Is het niet onder het zadel dan wel aan de longeerlijn vastgeknoopt inderdaad...
Er zijn nog teveel mensen die denken dat dit de ideale manier is van "trainen".
Ik noem het meer "verknallen van je paard".
Ga zelf maar in met je hoofd zo lopen..Dan voel je je ook niet prettig na een paar stappen gedaan te hebben.
Dikke NO-NO!

bonnie1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 22:22

Ik longeer mijn pony wel gewoon met elastiek, ik zal zeker niet de enige zijn. Ik ben er wel op tegen om ze zonder controle op stal,bak, paddock enz. neer te zetten want dit heeft zeker geen meer waarde

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 22:32

Ik snap er ook helemaal niks van, dat vastzetten met longeren. Hoe kan een paard zo zijn eigen evenwicht vinden en goed ondertreden van het binnenachterbeen wat maakt dat hij rechtop loopt met de juiste buiging en zelf de ontspanning vindt. Je kunt op die manier ook veel minder van het paard vragen, en als jij wel op de juiste manier het paard vraagt te buigen, dan komt die ontspanning echt wel, misschien niet het continue blijven krulletje, wat ook heel natuurlijk is want een paard wat het moeilijk vindt zal ook zijn hoofd gebruiken om zijn evenwicht terug te vinden, en is dat erg? Nee. Tijd, geef hem tijd om die stabiliteit te vinden.

bonnie1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 22:51

saskiakefie schreef:
Ik snap er ook helemaal niks van, dat vastzetten met longeren. Hoe kan een paard zo zijn eigen evenwicht vinden en goed ondertreden van het binnenachterbeen wat maakt dat hij rechtop loopt met de juiste buiging en zelf de ontspanning vindt. Je kunt op die manier ook veel minder van het paard vragen, en als jij wel op de juiste manier het paard vraagt te buigen, dan komt die ontspanning echt wel, misschien niet het continue blijven krulletje, wat ook heel natuurlijk is want een paard wat het moeilijk vindt zal ook zijn hoofd gebruiken om zijn evenwicht terug te vinden, en is dat erg? Nee. Tijd, geef hem tijd om die stabiliteit te vinden.

En als je een ervaren paard hebt, die prima zijn evenwicht houd? als het maar te bewegen is. en niet gedwongen. Mischien zijn de mensen er hier op tegen maar kijk eens op wedstrijden rond. Dan is even longeren met elastieken niks hoor.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 23:40

bonnie1998 schreef:
saskiakefie schreef:

En als je een ervaren paard hebt, die prima zijn evenwicht houd? als het maar te bewegen is. en niet gedwongen. Mischien zijn de mensen er hier op tegen maar kijk eens op wedstrijden rond. Dan is even longeren met elastieken niks hoor.

Dan lijkt me het helemaal onzinnig?
Het gaat me niet om wat er op wedstrijden gebeurd, en dat weet ik trouwens ook wel, maar om dat ik er gewoonweg geen meerwaarde in zie. Het lijkt net of je het als een persoonlijke aanval ziet maar het was naar niemand specifiek bedoeld.

Noek_Bronco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 00:40

Succes, TS, met je stappen naar de DB, hopelijk maken ze er dan ook een zaak van!

Heb trouwens best wel veel gehad aan de uitleg van Janneke2 en Geryon, dankjewel dames!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 08:49

saskiakefie schreef:

Nee zonder iets eraan vrijblijvend een beetje op de cirkel rondrennen, daar worden ze wel beter van? :+
Een paard vindt vanzelf zijn balans, of dat nu met of zonder bijzet, met of zonder ruiter is. Het ondertreden binnenachter krijg je vanzelf als je blijft letten op de activiteit van het achterbeen. Paarden die blijvend scheef gaan om zich te onttrekken kun je altijd nog bijsturen met een dubbele longe, maar met alleen een enkele longe zonder iets gaan ze ook gewoon hun van nature sterkste achterbeen het meeste inzetten.
Je longeert om een paard zijn fysiek te trainen, niet alleen voor de ontspanning. Als ie alleen hoeft te ontspannen kun je hem nog het best gewoon op de wei laten staan, ontspanning ten top, doel bereikt :+

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 11:06

Bijzet is naar mijn inzien een eer goed hulpmiddel om een paard uit te nodigen om een bepaalde buiging aan te nemen. Zodra je een hulpteugel zo instelt dat je
een houding afdwingt bij een paard, ben je het doel totaal voorbij geschoten. Ik gebruik ook een elastiek, maar die gaat zeker niet strak! Mijn pony krijgt alle ruimte om
zelf de correcte houding op te zoeken. Ook met het elastiek los loopt ze (ondanks haar 22 jarige leeftijd en het feit dat we pas net de training weer oppakken) dankzij
tempowisselingen en correcte training zeer goed aan de longe.

http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 2249_n.jpg

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:36

MirandaFuego schreef:
Deze foto wilde ik nog even delen voor de mensen die denken dat een paard goed gaat lopen door er dingen aan vast te binden..
[ Afbeelding ]

Ik denk dat iedereen dit wel liever ziet dan een vastgebonden paard. Echter is het voor mij ook totaal niet het plaatje om naartoe te werken :n Zie post van Urielle waarom niet.. Kaakt lijkt ook gespannen, rug ook. Dit is juist hoe ik mijn paard niet wil laten lopen. En dat geeft mij dan wel weer aan, dat je met rijden met contact veel meer kan bereiken.

Tijdens het rijden ben ik trouwens ook niet van de hulpteugels, daar je zelf al teugels hebt. Bij het longeren heb je enkel een lijn, vaak nog op een plek waar je er niet zoveel mee kan. Of je moet met dubbele longe longeren.

Met hulpteugels tijdens het longeren dwing je een paard niet. Je nodigt hem uit. Je zet de hulpteugel enkel op een bepaalde grens en voor de rest doe je alles zelf. Paard kan dus zijn eigen nageeflijke houding aannemen, al kan jij hem daarin natuurlijk vervormen, laag, lang, kort, hoog.

Hij kan dus wel zijn eigen evenwicht vinden, goed ondertreden en zelf de ontspanning vinden. Het gaat immers precies hetzelfde als onder het zadel. Bind je hem helemaal vast onder het zadel, dan lukt bovenstaande niet. Net als bij vastbinden aan de longe. Andersom, bij een lichte niet dwingende contactteugel kan dat onder het zadel wel, net als bij een niet dwingende hulpteugel bij het longeren.

Ik vind trouwens bijzets etc. wel al te dwingend. Longierhilfe! :))

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 14:29

ik reed net langs de stal en er stond een paard "vastgebonden". ik was m'n camera en mobiel vergeten, erg stom...
Ik moest nog gauw wat doen ergens en ben toen naar huis gegaan om m'n camera te halen, toen werd hetzelfde paard net weer naar binnen gehaald.
Die heeft daar dus minstens twee uur gestaan, want toen ik er de eerste keer langs ging stond hij er al.
Ik ga er vanmiddag weer even langs (met camera) en hoop dat er dan weer een paard staat.

ze hebben trouwens nog een manier van vastbinden zag ik net, zo:
Dat touw is gewoon een stuk iets dikker, heel ruw touw. zit niet achter de oren maar meteen aan het bit vast. zoiets:
Afbeelding
Afbeelding

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 14:34

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 14:40

Ik heb er ook niks op tegen zolang er mee gelongeerd wordt.
Ik vindt niet dat je je paard er mee in de paddock kunt gooien voor (langer dan) twee uur.
Het was trouwens niet zo'n touw, het was gewoon een touw wat je niet voor dit soort dingen moet gebruiken.
Ik heb gezien dat er zo'n touw als ik boven poste over de rug heen was en dat van onder de benen tot het bit met strotouwtjes was vastgemaakt...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:00

Heb stilzwijgend het hele topic gevolgd: en het gaat mij uitsluitend om TS en wat die meldt in de OP.

Heb zo stilletjes aan het idee dat er helemaal geen foto's gemaakt zijn of gaan komen, want hoe lang is het nu al weer geleden dat TS het topic begon, en dan zou er weer iemand anders foto's maken (een andere Bokker) die er bij in de buurt woont, dan weer is TS zelf tijdelijk uit de buurt, dan weer de camera vergeten/niet aan gedacht. Maar er gebeurt helemaal niets....
het spijt me, maar het begint een beetje er op te lijken dat TS terugkrabbelt.... Hoe kun je zo iets vergeten als je het geregeld ZELF ZIET?
Ook met een beetje mobiele telefoon kun je foto's maken.

Dat TS geen foto's openbaar wil plaatsen, kan ik helemaal begrijpen.
Maar volgens mij heeft ook nog niemand die iets via PB heeft aangevraagd, een foto binnengekregen.

Als dit waar is, kun je ook gewoon 144 bellen, de Dierenpolitie, die maken ZELF foto's als ze een situatie aantreffen die niet in de haak is, en vertellen absoluut NIET wie gemeld heeft.Ze de Dierenpolitie (is onderdeel van de gewone politie) zijn verplicht op iedere melding te gaan kijken, dat is de Dierenbescherming niet, de DP werkt samen met de DB, maar eerst komt de DP, om de situatie te bekijken en te fotograferen...
Dus wat let je... TS...?!?

Want als dit waar is, dat paarden kortafgebonden urenlang in zo'n paddock staan te staan, dan is dat simpelweg kwelling.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:06

minajtje schreef:
Ik heb er ook niks op tegen zolang er mee gelongeerd wordt.
Ik vindt niet dat je je paard er mee in de paddock kunt gooien voor (langer dan) twee uur.
Het was trouwens niet zo'n touw, het was gewoon een touw wat je niet voor dit soort dingen moet gebruiken.
Ik heb gezien dat er zo'n touw als ik boven poste over de rug heen was en dat van onder de benen tot het bit met strotouwtjes was vastgemaakt...

Echt levensgevaarlijk :( Ik wil niet weten wat er gebeurt als een paard met vasgeknoopt hoofd even uit zijn stekker gaat... Echt doodeng! :n :n

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 16:31

terpentijn schreef:
Heb stilzwijgend het hele topic gevolgd: en het gaat mij uitsluitend om TS en wat die meldt in de OP.

Heb zo stilletjes aan het idee dat er helemaal geen foto's gemaakt zijn of gaan komen, want hoe lang is het nu al weer geleden dat TS het topic begon, en dan zou er weer iemand anders foto's maken (een andere Bokker) die er bij in de buurt woont, dan weer is TS zelf tijdelijk uit de buurt, dan weer de camera vergeten/niet aan gedacht. Maar er gebeurt helemaal niets....
het spijt me, maar het begint een beetje er op te lijken dat TS terugkrabbelt.... Hoe kun je zo iets vergeten als je het geregeld ZELF ZIET?
Ook met een beetje mobiele telefoon kun je foto's maken.

Dat TS geen foto's openbaar wil plaatsen, kan ik helemaal begrijpen.
Maar volgens mij heeft ook nog niemand die iets via PB heeft aangevraagd, een foto binnengekregen.

Als dit waar is, kun je ook gewoon 144 bellen, de Dierenpolitie, die maken ZELF foto's als ze een situatie aantreffen die niet in de haak is, en vertellen absoluut NIET wie gemeld heeft.Ze de Dierenpolitie (is onderdeel van de gewone politie) zijn verplicht op iedere melding te gaan kijken, dat is de Dierenbescherming niet, de DP werkt samen met de DB, maar eerst komt de DP, om de situatie te bekijken en te fotograferen...
Dus wat let je... TS...?!?

Want als dit waar is, dat paarden kortafgebonden urenlang in zo'n paddock staan te staan, dan is dat simpelweg kwelling.

Ik ben vanaf dat ik terug ben elke dag van de week daar langs gereden, maar steeds niks gezien dus dan kan ik moeilijk foto's maken.
ik weet dat het heel stom is dat ik m'n camera en mobiel niet mee had, maar daar valt nu niks meer aan te veranderen.
ik woon daar niet naast en heb ook nog andere dingen te doen. Ik vindt het heel erg dat dit gebeurd en doe erg m'n best ervoor, maar het is mij niet gelukt om binnen een week goeie foto's te hebben.. Ik heb een tijdje geleden al eens de DB gebeld, maar die willen bewijs zien. Er zijn genoeg onzin meldingen, dat ik dat ook wel snap. (bijv. meisjes die bellen omdat een paard een beetje in de modder stond..)
Als het van jou perse binnen drie dagen moet, moet je er zelf maar langs gaan zou ik zeggen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:46

Wanneer je denkt dat het wel meevalt met dit soort praktijken, vind ik dat naïef.
Stel deze vraag eens op het Westernforum! Gerenommeerde en professionele trainers gebruiken dit hoor!
Eentje heeft er met een heel artikel in Bit gestaan. Door veel 'paardenliefhebbers' in deze 'paardvriendelijke' tak van sport wordt dit als gewoon gevonden. Helaas.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:21

@minaatje: je leest niet goed , reageert onevenredig verdedigend op mijn kritische post en leest die post blijkbaar ook niet goed: jij wil toch dat er iets aan verandert, aangezien jij zelf dit topic immers bent begonnen, en niemand anders.

Ik meldde in mijn post overduidelijk dat je ook niet de DB moet bellen maar 144, dat is niet de Dierenbescherming maar de Dierenpolitie. Die laatste instantie maakt foto's en speelt dat aan de Dierenbescherming door, niet omgekeerd.

Als je er verder niets mee wil doen en ook 144 dus niet wil bellen, moet je dat helemaal zelf weten.

Maar open dan niet met zoveel tamtam een topic er over. Doe iets, of doe niets.

Krijg uit je laatste post de indruk dat je er dan bij nader inzien toch niet helemaal zeker van bent of dat wat je gezien hebt, wel was wat je DACHT dat het was.

En dat je nu aarzelt door te zetten.

Dit is mijn mening er over, een mening over de situatie OP ZICH kan ik niet hebben, want ik heb niets gezien.

Succes er verder mee.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 17:32

Ik heb nergens gezegd dat ik de dierenpolitie niet wil bellen.
Ik wist zelfs helemaal niet dat die bestond, nu ik weet dat er een dierenpolitie is ga ik die ook zeker bellen.
Ik wil er alles aan doen om dit te laten stoppen, de dierenbescherming vroeg om bewijs en daarom wou ik foto's gaan maken.
Omdat die foto's er niet binnen een paar dagen zijn betekend nog niet dat ik er niet mee bezig ben of dat ik terugkrabbel..

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 21:28

De dierenpolitie bestaat volgens mij helemaal niet meer, dus 114 ook niet. Is vorig jaar in het lente-akkoord gesneuveld en direct afgeschaft.
Over onevenredig reageren gesproken...; actie - reactie hè.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 21:54

Dierenpolitie bestaat WEL DEGELIJK nog steeds en komt op iedere melding, vroeg of laat op het gemelde (ook anoniem gemelde) adres ter controle: het nummer is ook niet 114 maar 144, eerst even je huiswerk doen, dus!

Dierenpolitie is NIET hetzelfde als de Dierenbescherming, de DP is gewoon lid van het gewone politiekorps het zijn dus agenten die zich hier voor hebben opgegeven en daar vervolgens een cursus voor hebben moeten volgen: jammer dat je de moeite niet neemt mijn eerdere post hierover te lezen. En dat je je niet verder daarover informeert.

Hoe kom je aan de onzin dat ze zijn afgeschaft?

Komen en gaan nog dagelijks op meldingen bij mensen langs. Niet de DB maar de DP.

Dus geen onzin verhalen ophangen!
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 29-03-13 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 22:08

Idd, ik heb ze in december ook nog eens gebeld.