Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:20

** gaat zoeken wat een dually halster is**

4catootje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:20

leuk topic!
ik ben nu bijna een jaar bezig met adhw de basis houding zit er nu goed in en ook de sbw gaat goed de traver is nog een beetje oefenen maar gaat ook goed (teminste ging dikje is nu erg stijf en loopt niet echt heel lekker eerst maar weer even wat kilootjes eraf)
ik heb trouwens ook les en volg cursesen

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:37

De levade is wat mij betreft meer iets wat voort komt uit training, krachtontwikkeling in de achterhand en steeds meer en gelijkmatiger gaan dragen achter. Tot uiteindelijk het hele gewicht achter gedragen kan worden en als vanzelf de levade zal ontstaan.
Is net even anders dan iets aanleren..

Fliam: het is inderdaad een erg interessante opleiding, in maart begin ik met mijn examenjaar en voor daarna een heleboel andere dingen nog op de planning(zou graag centred riding instructeur willen worden, opleiding bij Emiel Voest doen) ed. Maar dat zijn dingen voor de toekomst :) .

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:43

ijssnuiver schreef:
De levade is wat mij betreft meer iets wat voort komt uit training, krachtontwikkeling in de achterhand en steeds meer en gelijkmatiger gaan dragen achter. Tot uiteindelijk het hele gewicht achter gedragen kan worden en als vanzelf de levade zal ontstaan.

.

Mee eens. Maar daarom is er de schoolhalt, dit is een oefening als voorbereiding van de levade. Schoolhalt kan bij elk paard gewoon in stilstand gevraagd worden (ik doe het alleen na de training, als ze soepel gewerkt zijn).

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:47

ZusJacobs schreef:
ijssnuiver schreef:

.

Mee eens. Maar daarom is er de schoolhalt, dit is een oefening als voorbereiding van de levade. Schoolhalt kan bij elk paard gewoon in stilstand gevraagd worden (ik doe het alleen na de training, als ze soepel gewerkt zijn).

Ja dat begrijp ik inderdaad.
Ik wilde nog toevoegen dat schoolhalt, maar ook een piaffe/passage mooie voorbereidende oefeningen zijn.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:58

Ja, alleen de een is wat eerder toe te passen dan de ander :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:20

Ja inderdaad!
Maar zo is eigenlijk de hele "ladder" heel mooi in elkaar opgebouwd.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 10:13

de schoolhalt ga je toch ook pas mee beginnen als je al buiging hebt in beide achterbenen. Dus eerst, travers, appuyement, werkpiroette(hoe schrijf je data haha) diagonaliseren, piaffe en passage? En ook weer in die volgorde. Lijkt mij niet een oefening om zo maar ineens mee te beginnen.
Levade is niet zomaar steigeren, maar echt met twee achterbenen precies naast elkaar en paard symmetrisch. Beetje steigeren zou elk paard moeten kunnen. Levade is de bevestiging van een perfect rechtgericht paard welke in balans is. Een kroon op je werk. Niet een kunstje wat je er even ´opzet´ :-)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:12

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:20

TinePine schreef:
de schoolhalt ga je toch ook pas mee beginnen als je al buiging hebt in beide achterbenen. Dus eerst, travers, appuyement, werkpiroette(hoe schrijf je data haha) diagonaliseren, piaffe en passage? En ook weer in die volgorde. Lijkt mij niet een oefening om zo maar ineens mee te beginnen.
Levade is niet zomaar steigeren, maar echt met twee achterbenen precies naast elkaar en paard symmetrisch. Beetje steigeren zou elk paard moeten kunnen. Levade is de bevestiging van een perfect rechtgericht paard welke in balans is. Een kroon op je werk. Niet een kunstje wat je er even ´opzet´ :-)

Schoolhalt en levade liggen nogal ver van elkaar. Zoals ik het heb geleerd kan is de schoolhalt iets waar je al heel snel mee kunt beginnen. Simpel het gewicht naar de achterbenen verplaatsen, maar natuurlijk moet het wel goed gebeuren, dus binnenheup moet naar binnen komen en niet naar buiten. Het begint met grammetjes en bouw je zo op naar de levade, maar als je je paard verder niet traint zul je nooit heel ver komen met alleen de schoolhalt.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:22

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 21-11-22 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:54

Van schoolhalt heb ik nog nooit gehoord. Ziet er wel interessant uit. Moeilijkste lijkt mij te voorkomen dat het paard achterwaarts gaat ipv alleen het gewicht naar achteren te verplaatsen.

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:45

Ik ben met mijn 3 jarige nog niet zo lang bezig (half jaartje) beiden beginners en volgens mij beiden enthousiast. Voornamelijk nu werken op voltes (correcte houding, hals loslaten, buiging stelling, ondertreden etc). Ook veel tempo wisselingen, wat ze steeds makkelijker gaat vinden en op goede dagen pak ik een stukje schoudervoor mee.
Een van mijn oefeningen is ook al haar leren vanuit stilstand haar gewicht iets naar achter te verplaatsen. Ze vindt het maar wat. we hebben het een tijdje niet gedaan omdat mevrouw er helemaal van in de war raakte, maar op goede dagen vraag ik het weleens. Gister leunde ze zowaar naar achter, jeuj!
Ongeacht of schoolhalt een vergevorderde oefening is, kun je er op deze manier toch ook al mee "spelen" (vierkant staan is vaker toeval dan regel). Ik oefen het iig om haar te leren dat haar achterhand meerdere kanten uit kan :+
Wat ik nu zo heb gelezen en gezien lijkt het me een mooi doel om te kunnen bereiken, wie weet...

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:18

Ik zeg niet dat het geen logisch gevolg is.. ;) Ik zeg dat het ver uit elkaar ligt, in principe werk je vanuit de schoolhalt naar de levade, maar de schoolhalt kun je zo klein maken als je zelf wilt (het paard kan) en de levade is perse met beide voorbenen van de grond enz.

Wiljemijn idd, het is iets waar je mee kan spelen en wat héél klein begint. Juist dat leren hun gewicht naar achter te verplaatsen maakt het een mooie oefening, je moet als trainer heel scherp en snel kunnen inwerken, want als je te weinig doet gebeurd er niks maar als je teveel doet stappen ze naar achter, wat ze heel snel doen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:52

Ik heb vandaag met Whisper(mijn welshkruising) heel fijn aan de enkele lijn gewerkt! Ik heb hem nu sinds augustus en het is zo gaaf om te merken hoe hij gegroeid is in alles. Hij kwam als 5 jarige onbeleerde ruin en inmiddels loopt hij volledig in balans in stap en draf aan de enkele lijn. Puur op lichaamstaal te werken.
De afstand is nog niet heel groot, maar toch een heel stuk verder als met het werken aan de hand, maar nog niet zover dat het echt "longeren" te noemen is..

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:30

ijssnuiver schreef:
Ik heb vandaag met Whisper(mijn welshkruising) heel fijn aan de enkele lijn gewerkt! Ik heb hem nu sinds augustus en het is zo gaaf om te merken hoe hij gegroeid is in alles. Hij kwam als 5 jarige onbeleerde ruin en inmiddels loopt hij volledig in balans in stap en draf aan de enkele lijn. Puur op lichaamstaal te werken.
De afstand is nog niet heel groot, maar toch een heel stuk verder als met het werken aan de hand, maar nog niet zover dat het echt "longeren" te noemen is..

Leuk is dat hè!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:46

Wauw! Wat leuk!
Ik ben wel benieuwd waar je mee begonnen bent en wat je nu precies met hem doet :D

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:59

@Zusjacobs: Inderdaad onwijs gaaf! Ook omdat je dit letterlijk vanaf het begin meemaakt en doordat hij geen ander trainingsmethode heeft gekend was het allemaal vrij simpel.

no_no: Hoe bedoel je dat precies?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:07

Met welke oefeningen je bent begonnen, maar ik lees net dat hij verder nog "niets" kon.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:16

Ik ben helemaal bij 0 begonnen. Hij kon vaststaan, gepoetst worden, netjes meelopen, halster om af doen en hij had al eens een singeltje omgehad.
Ben begonnen met het freestyle systeem, loswerken, grondwerken en de dubbele lange lijnen en daarmee een onwijs fijne basis gelegd, waardoor ik nu amper een hulp nodig heb.
Daarna rustig begonnen met het wadh en helemaal bij 0(dus eerst vwnw in stilstand, daarna beginnen op de voltes en rechte lijnen enzovoorts) en daarna dus ook het werken aan de enkele lijn. Dit door de afstand tijdens het wadh uit te bouwen. Inmiddels is daar ook het lange teugelen aan toegevoegd en ben ik er nu af en toe wat op aan het rijden.
Met werken aan de hand en de lange teugel zijn we nu toe met de schouderbuiten+binnenwaarts en de travers. En zijn we de draf aan het toevoegen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 00:53

vwnw is stilstand, hoe moet ik dat zien?

Grappig dat jij eerst bent begonnen met het werken aan de hand en dan pas toe werkt naar het longeren. Wij hielden vaak een andere volgorde aan. Jonge paarden kwamen uit de groep (4 jaar) en dan de eerste periode gewoon wandelen, dan vrijwerken om te wennen aan dat mens in het midden, dan longeren en als ze lichamelijk in balans waren dan inrijden. Hoewel dat laatste dan meer het wennen aan gewicht op de rug was, want eigenlijk kenden ze alles al.
Interessant om het aan de hand werken voor het longeren te doen, maar niet heel onlogisch.
Vind het werken met groene paarden ontzettend leuk, vooral op de grond. Alles is nog zo 'puur' dus een direct gevolg van jouw acties. Erg leerzaam altijd.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 10:02

Ik vind het logischer om eerst aan de hand te werken en dan te longeren, gewoon omdat je dichterbij staat en dus veel sneller kan corrigeren. Het enige wat dan lastiger is bij jonge paarden (maar ook paarden die het gewoon nog niet kennen) is dat ze vaak wat terughoudend zijn omdat zijn trainer zo dichtbij staat. Maar daarin is het dus mooi dat handwerk niet perse een halve meter naast het hoofd moet maar ook tussen longeren en hw in, dus een metertje van het paard af. Ik heb iig geen groot onderscheid in mijn trainingen met longeren en hw, juist omdat het elkaar super aanvult!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 10:31

Bekendmaken met de persoon heb ik al gedaan dmv het loswerken/grondwerken wat ik in het voortraject al had gedaan.

Vwnw in stilstaand is eigenlijk hoofd laag vragen tot op ongeveer het punt waar je ze ook voorwaarts neerwaarts zou willen hebben. Wat ik dan ook nog wel meenemen is het buigen naar links en rechts in stilstand.

Ik vind eerst werken aan de hand inderdaad ook logischer omdat je dan wat makkelijker kunt "ingrijpen" en het paard helpen. Als ze later bekend zijn met beide onderdelen dan wissel ik regelmatig van volgorde. Mijn kwpn merrie longeer ik bijvoorbeeld vaak eerst voordat ik wadh ga doen, om aan de longe alvast even de impuls te verkrijgen die ze o zo lastig vind.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 10:50

Ijssnuiver ben je ook begonnen met de dubbele lange lijnen voor het werk aan de hand ? Want daar ben ik nu , tijdelijk, mee gestopt ( dubbele lange lijnen ). Mijn paard hing op 1 kant echt in de lijnen ( hij viel over de buitenschouder ). Dus dat wil ik nu eerst oplossen met werk aan de hand.
Ik merk al wel dat het beter gaat als ik hem aan een langere lijn laat lopen, hij valt dan niet meer over de buitenschouder. Alleen als ik meer tempo ga vragen, dan nog wel.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 11:26

Het werken met de dubbele lange lijnen en het werken aan de hand is eigenlijk een beetje samengevallen. Ik merkte ook wel dat hij wat hing in de lijnen of viel op 1 van de schouders. Maar doordat hij wel had geleerd om op lichaamstaal op de cirkel te blijven, kan ik de lijnen heel goed inzetten om hem te helpen en het werken aan de hand helpt daar weer bij.