Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ijssnuiver schreef:De levade is wat mij betreft meer iets wat voort komt uit training, krachtontwikkeling in de achterhand en steeds meer en gelijkmatiger gaan dragen achter. Tot uiteindelijk het hele gewicht achter gedragen kan worden en als vanzelf de levade zal ontstaan.
Is net even anders dan iets aanleren..
.
ZusJacobs schreef:ijssnuiver schreef:De levade is wat mij betreft meer iets wat voort komt uit training, krachtontwikkeling in de achterhand en steeds meer en gelijkmatiger gaan dragen achter. Tot uiteindelijk het hele gewicht achter gedragen kan worden en als vanzelf de levade zal ontstaan.
Is net even anders dan iets aanleren..
.
Mee eens. Maar daarom is er de schoolhalt, dit is een oefening als voorbereiding van de levade. Schoolhalt kan bij elk paard gewoon in stilstand gevraagd worden (ik doe het alleen na de training, als ze soepel gewerkt zijn).
TinePine schreef:de schoolhalt ga je toch ook pas mee beginnen als je al buiging hebt in beide achterbenen. Dus eerst, travers, appuyement, werkpiroette(hoe schrijf je data haha) diagonaliseren, piaffe en passage? En ook weer in die volgorde. Lijkt mij niet een oefening om zo maar ineens mee te beginnen.
Levade is niet zomaar steigeren, maar echt met twee achterbenen precies naast elkaar en paard symmetrisch. Beetje steigeren zou elk paard moeten kunnen. Levade is de bevestiging van een perfect rechtgericht paard welke in balans is. Een kroon op je werk. Niet een kunstje wat je er even ´opzet´
ijssnuiver schreef:Ik heb vandaag met Whisper(mijn welshkruising) heel fijn aan de enkele lijn gewerkt! Ik heb hem nu sinds augustus en het is zo gaaf om te merken hoe hij gegroeid is in alles. Hij kwam als 5 jarige onbeleerde ruin en inmiddels loopt hij volledig in balans in stap en draf aan de enkele lijn. Puur op lichaamstaal te werken.
De afstand is nog niet heel groot, maar toch een heel stuk verder als met het werken aan de hand, maar nog niet zover dat het echt "longeren" te noemen is..