Suelza schreef:Kan iemand mij uitleggen hoe je het appuyement ' correct' op clicker zet?
[ Afbeelding ]
Je leert het nl aan in fases (rechtrichten, wijken- leren zijwaarts te gaan, schouderbinnenwaarts - sterker maken en ondertreden van het binnenachterbeen, travers - sterker maken en ondertreden van het buitenachterbeen -> maakt dat het paard fysiek in staat in een correct appuyment uit te voeren en dus binnen- en buitenachterbeen om en om onder te laten treden en zijwaarts te verplaatsen), het is dus geen kwestie van een bepaalde ' pose' van een paard op commando zetten en dit te conditioneren. Alleen al om het feit dat het paard dit spiertechnisch gezien niet eens kan.
Dat doe je dan met de clicker, als het goed is, dus ook, in fases aanleren. Logischerwijs begin je niet te trainen bij een appuyement, maar bij leer je je paard eerst voorwaarts gaan, wijken voor druk, rechtrichten enz. Ook bij clickertraining kan je dingen gaan combineren waardoor je dus uiteindelijk bij moeilijkere situaties komt. Binnen het clickeren kan je free shapen, dus aangeboden gedrag vormen, maar je kan ook je paard dingen stap voor stap uitleggen, dingen samenvoegen en op die manier tot een oefening komen.
Nu doe ik zelf niet aan ND, ik vind mijn eigen dressuurmatige kennis niet voldoende om hier zelf mee aan de gang te gaan en er zijn te weinig instructeurs met voldoende kennis die wel op deze trainen. Maar ik geloof wel oprecht dat het kan. Je kan je paard weldegelijk leren om zijn buikspieren aan te spannen, zijn rug op te tillen en te gaan dragen. Tenslotte doen we dat nu ook, maar dan door het paard te laten wijken voor druk. En beweren dat dressuur geen kunstjes aanleren is dat is feitelijk gewoon niet willen zien wat je feitelijk aan het doen bent. Want of je het nu een kunstje of een dressuur oefening noemt, het beessie moet een naam hebben, je leert je paard een aaneenschakeling van oefeningen die zijn lichaam sterker maken waardoor hij steeds makkelijker nieuwe oefeningen aan kan.
Het nadeel van clickertraining in deze is dat als je spieren traint je telkens wil kunnen blijven afwisselen, een beetje meer en een beetje minder. Je wil voorkomen dat je paard denkt "ah, dit is dus wat je bedoelt, deze houding moet ik aannemen" eigenlijk wil je het een beetje vaag houden waardoor hij telkens moet afwachten wat deze keer de bedoeling is. Ik zou dus zelf niet ervoor kiezen om een schouderbinnenwaarts te clickeren, ik wil deze namelijk de ene keer over 3, de andere keer over 4 sporen kunnen rijden. Ook wil ik een keer wat meer buiging in de hals, of juist een keer wat minder kunnen vragen. Maar ik kan hem wel clickeren op de reactie op de afzonderlijke hulpen, dus het verplaatsen van zijn schouder op de vraag van mijn teugel en been. En of ik die hulp nu clicker op teugel en been, of op mijn positie en zweep aanwijzing, dat maakt niet uit.
Ik zou dus bij ND belonen voor de reactie op de hulpen, maar niet voor de oefeningen apart. Dan krijg je namelijk starre oefeningen en dat is idd wat we willen voorkomen.
Geryon schreef:Wij willen niet bereiken wat paarden in spel en in vrijheid doen. Dus die vergelijking gaat niet op lijkt mij.
Nelleke_H: Hoe denk je het dan zonder hulpmiddel te doen? Hoe wil je je paard bij elkaar rijden zonder begrenzing van voor? Hoe wil jij hem laten buigen zonder de buitenschouder te kunnen begrenzen?
Hoe wil je dat allemaal bereiken dan?
(ik ben echt geinteresseerd in hoe jij denkt dat het wel kan)
En toch komt de dressuur weldegelijk vandaan uit dat wat paarden in vrijheid doen.
Waarom zou je alleen met een bit of hoofdstel kunnen begrenzen? Denk je niet dat dat enkel aangeleerd gedrag is? Een groen paard snapt echt niet meteen dat als jij druk op de teugel zet dat je dan wil dat hij stil gaat staan. Dat moet je eerst leren. En je kan hem ook leren dat hij stil moet gaan staan als jij HO roept, of als je een zweep voor zijn borst houdt, of als je aan zijn staart trekt of... Bedenk het maar! Het is allemaal aangeleerd. En toevallig leren we eigenlijk allemaal ons paard aan op te remmen op teugeldruk, maar dat betekent niet dat dat de enige optie is.
Lara_Silver schreef:crosmuller schreef:Mag ik daar ook op antwoorden. Dat zou je bv ook aan kunnen leren met de clicker. Je bedenkt hoe je wilt dat je paard loopt en dan begin je elke kleine beweging die er op lijkt te belonen. Dan ga je je criteria verhogen dus het moet steeds meer lijken op het eindresultaat voor je beloont. Shapen heet dat. Dat is een manier, niet de enige hoor.
Kortom, kunstjes aanleren.
Hoe leer jij een jong paard dan een nieuwe oefening? Of voert die iedere nieuwe oefening direct perfect uit? Dat doe je toch ook stap voor stap, steeds een beetje meer?