Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
stef schreef:H_Nalanta schreef:Iedereen begint met VD met de kleine dingen.
Dit zou zo moéten zijn, de ervaring o.a. hier op bokt leert helaas anders
Amable schreef:Ik geloof ook niet dat ze dat bewust doen, volgens mij zeg ik dat ook nergens. Maar ik geloof wel dat, als ze zich prettig in menselijk gezelschap voelen, dat ze het enthousiasme van de mens voelen en daardoor de link leggen met hun gedrag. Maar wat ik bedoel is dat ze het dan niet doen omdat de mens enthousiast wordt, maar omdat het enthousiasme van de mens hen een lekker gevoel geeft, waardoor ze het dus weer voor zichzelf doen.
H_Nalanta schreef:Ik snap sowieso het probleem niet wat mensen hebben tegen vrijheidsdressuur. Als mensen plezier met hun paard hebben is daar toch niets mis mee? Ik heb nog nooit zo van paarden genoten als nu. Ik ga er toch ook geen probleem van maken dat ík dressuur of springen altijd maar hetzelfde zie. Leven en laten leven, maar dat is op Bokt nogal moeilijk want ieders methode is het beste.
[***] schreef:@ VivaLaVida : Zou dat gaan? Blijven proberen tot het lukt? Zouden er echt paarden zijn die daaraan meewerken?
En staffen als ze van het blok af gaan, zouden ze dan niet juist er heel ver uit de buurt van willen blijven?
(gewoon interesse-vragen hoor, vind het wel interessant allemaal om daar eens over te denken).
@ Paddenpad : ik weet niet hoe het met knielen en dat soort dingen zal gaan (daar ben ik nog niet en weet niet of ik daar ooit aan ga beginnen) maar ik heb bv. de jambette geleerd door een zweepje voor z'n been te houden en te wachten tot hij met z'n bovenbeen dat aantikte ... Terwijl je heel vele mensen het ziet aanleren door met de hand achter het been te zitten duwen, of met het zweepje tegen het been te tikken of ... Dus er zijn wel andere manieren. En ja, die van mij ging vrijwel meteen met z'n been naar dat zweepje toe .. Ik weet ook niet waarom, maar hij doet graag dingen met z'n benen
randalinpony schreef:H-Alanta schreef:Citaat:Lijkt me logisch, een paard heeft maar een beperkt aantal natuurlijke bewegingen.
Ik zie in de hogere dressuur ook alleen maar piaffe, passage en pirouettes.
@H-Alanta: helemaal mee eens. Een koprol zou best aardig zijn voor de afwisseling maar helaas is dat alleen weggelegd voor HEEEEEEEELE dikke kleine shetlandertjes van het soort dat zo rondgevreten is dat het al uit zichzelf rolt.
xTammyy schreef:
Dit de reden waarom VD je niet aanspreekt? Zoja, dan ben ik het geheel met je eens!