[HK] We staan op de grond ...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [HK] We staan op de grond ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:05

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:23

@ [***]: Je kan een rekker gebruiken, maar beter vind ik nog gewoon een stootteugel.
Mijn merrie verdraagt de druk achter de oren van een rekker niet, bij haar doe ik het met een slofteugel.
Van de singel, tussen de benen, door het bit (van binnen naar buiten) en dan terug tussen de benen, naar de singel, daar maak ik dan een knoop op de gewenste lengte.
Dan met het longeertouw lichte druk geven (zorgen dat de longeerlijn nooit doorhangt) en al hij iets na geeft naar beneden toe, direct de spanning lossen. Als hij dan terug zen hoofd omhoog brengt, terug direct spanning op de lijn.
Zo leer ik het al mijn paarden en na een tijdje begrijpen ze het wel en komen ze uit zichzelf naar beneden.
Wat ik ook doe, is hen een beetje laten treuzelen, gewoon om het te leren, nadien kan je hen vw-nw laten gaan aan een vlotter tempo met de achterhand er meer bij.

Friuli gaat nu steeds beter *\o/*
Ik merk dat mijn voorkeur uitgaat naar dressuur in vrijheid ipv vrijheidsdressuur.
Ik heb haar eergisteren een hele tijd bij mij weg gestuurd, en ik merkte dat ze na enkele keren op een afstand naar mij bleef kijken, met der hoofd laag. Na enkele minuten heb ik der dan bij mij geroepen en toen was ze maar al te blij dat ze mocht komen :j
Gisteren volgde ze me best goed in het begin, nadien bleef ze wat verder achter, maar toen schrok ze en stond ze snel terug achter me :')
Toen heeft ze besloten van maar braaf achter me te blijven en me op de voet te volgen.
Gisteren aan de longe schoudervoor geoefend, links ging het super, maar rechts had ze t best moeilijk.
We zijn nu ook zo ver dat ik der gewoon op lichaamstaal kan longeren, alleen om in galop aan te springen heeft ze nog een 'HUP' nodig.
Ze maakt nu zelf ook het verschil tussen halt en bij mij komen aan de longe, als ik halt zeg, stopt ze waar ze staat, als ik ga stil staan en men zij naar haar draai, komt ze tot bij mij :j slim paard heeft daar nu zelf het onderscheid in gemaakt, zonder dat ik het haar heb moeten leren <3
Verder kent ze van trucjes ja knikken, nee schudden, achteruit, halt, bij me komen, rug krabben en kusjes geven.

Ook heb ik dit weekend chase the tiger geprobeerd, nou dat was echt geen succes :n
ze was het echt snel beu en wou echt niet sneller gaan om een zakje aan een koordje te pakken hoor :n
Wat ze wel super vind is een tennis bal, die rol ik dan weg en daar gaat ze dan achter, dan krijgt ze een stukkie appel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:28

Slofteugel is inderdaad ook iets wat me al aangeraden is :j Moet alleen nog eens vragen in welke constructie, maar misschien ook zoals jij zegt. Moet ik er eerst weer eens een longeersingel rondkrijgen :+ Dat is ookal een heel avontuur op zich (omdat hij heel gevoelig is in de singelstreek zeg maar, heel snel wondjes enzo). En heb dan zitten denken .. Ik heb het idee dat hij, om die druk van de slof te ontlopen, juist nog meer met z'n neus naar z'n borst gaat gaan ... Heb hem eens in de gaten gehouden bij het longeren en me proberen voor te stellen hoe het zou zijn als er dan een slofteugel aan zou hangen, en ik kwam tot die conclusie .. Ik weet het niet?

Klinkt goed!
Ik heb zelf ook meer met DIV dan met VD :j VD doe ik tussendoor wel, voor de leuk, maar verder dan de kleinere dingetjes gaan we toch niet komen denk ik :+

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:38

[***] schreef:
Slofteugel is inderdaad ook iets wat me al aangeraden is :j Moet alleen nog eens vragen in welke constructie, maar misschien ook zoals jij zegt. Moet ik er eerst weer eens een longeersingel rondkrijgen :+ Dat is ookal een heel avontuur op zich (omdat hij heel gevoelig is in de singelstreek zeg maar, heel snel wondjes enzo). En heb dan zitten denken .. Ik heb het idee dat hij, om die druk van de slof te ontlopen, juist nog meer met z'n neus naar z'n borst gaat gaan ... Heb hem eens in de gaten gehouden bij het longeren en me proberen voor te stellen hoe het zou zijn als er dan een slofteugel aan zou hangen, en ik kwam tot die conclusie .. Ik weet het niet?

Klinkt goed!
Ik heb zelf ook meer met DIV dan met VD :j VD doe ik tussendoor wel, voor de leuk, maar verder dan de kleinere dingetjes gaan we toch niet komen denk ik :+

Je kan ook de slof met de gesp over de rug doen en dan tussen de benen en met de klipjes aan het bit. Je kan dan de lengte bepalen door bovenaan op de rug een knoop te maken. Zo heb je geen singel nodig, misschien dat hij dat leuker vind..
Ze moeten daar wel even aan wenen hoor, in het begin trok ze wel eens aan de slof en dan hebben ze druk op hun rug, maar dan deed ikd er gewoon vooruit lopen en dan stoppen ze er wel mee, na enkele keren hebben ze het dan wel door :j

Ja zo is het bij mij ook :j
Al weet ik ook niet echt hoe ik het hele DIV moet aanpakken, ik zit nu echt nog in de begin fase, mijn paard duidelijk maken dat ik boven haar sta. Alhoewel ik nooit echt problemen met haar heb gehad voordien, merk ik nu toch dat ze best met men voeten speelt :j
Ze weet dat ik graag wil dat ze komt en natuurlijk komt ze dan niet.
Dus ik ben nu in de fase waarin ze niet moet komen, maar juist bij me moet wegblijven. dat is voor mij een grote opgaven om neit steeds te willen dat ze bij me is.
Ik weet zo dat zij mij beter kent dan ik haar, ze leest me als een boek /3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:41

Dat kan ik misschien wel eens proberen :j
Maar het meeste 'schrik' heb ik ervoor dat hij volgens mij zich aan die druk gaat willen onttrekken door de neus naar de borst te brengen ... Hoe los je dat op? Want dat is helemaal niet de bedoeling natuurlijk...

Ohja, mijn pony kent mij ook beter dan ik mezelf ken hoor :+
Maarja, we zien het maar als een uitdaging :Y)

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:51

Hmm ik denk met veel geduld en lichte druk op de longeerlijn.Je moet echt niet heel veel druk zetten, want dan hebben ze de neiging tegen te werken, gewoon een beetje spanning en als hij even uit zijn vaste positie komt de druk direct weg laten.
Ik denk dat je er wel even mee bezig gaat zijn, maar als je geduldig en consequent bent lukt het hoor :j
succes!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:59

Sabine, ik denk dat een slofteugel voor Cobe niet het juiste middel is (+ dat het ook zonder kan). Cobe loopt namelijk naar mijn idee te opgekropt, mist lengte in zijn hals, wat hij moet leren is zijn hoofd naar voren te steken en dus zijn hals langer te maken. Voorwaarts neerwaarts is (correct gezien) namelijk niet op de loodlijn maar ervoor, wat Cobe mist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:00

Daar zit ik dus ook mee :j Vandaar ook mijn vraag of een slofteugel niet gaat stimuleren dat hij helemaal met z'n neus op z'n borst gaat lopen ;) Maar omdat dit nu al door 2 onafhankelijke personen aangeraden wordt .... Ik sta voor alles open ;)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:01

Je kunt het altijd proberen, als het niet werkt heb je hem zo weer af (moet je niet stoppen na 1 minuut, wel eventjes longeren).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:08

Mijn piste:

Afbeelding

^)

Ik vind dit echt niet meer leuk, dat wordt wéér een week niks doen, zeker met het weer dat ze nog voorspellen...
Heb nog geprobeerd, had er zoveel zin in en wilde wat dingetjes proberen, maar het gaat echt niet .. Zelfs waar geen water lijkt te liggen schuif je gewoon weg .. Je kan echt niet fijn doorwerken zo. Bah, ik baal zo hard nu :(

En poon heeft het werken echt wel nodig, raar maar waar ... Elke keer dat ik de laatste keren aangekomen ben stond hij helemaal apatisch te zijn in z'n schuilstal -O- Echt zo zielig om hem zo te zien .. En als je dan even met hem gewerkt hebt is dat al heel anders, dan fleurt hij precies wat op.

Pff, voel me zo slecht nu hé ... en deze keer is poon niet de schuldige :+

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:32

ZusJacobs schreef:
Sabine, ik denk dat een slofteugel voor Cobe niet het juiste middel is (+ dat het ook zonder kan). Cobe loopt namelijk naar mijn idee te opgekropt, mist lengte in zijn hals, wat hij moet leren is zijn hoofd naar voren te steken en dus zijn hals langer te maken. Voorwaarts neerwaarts is (correct gezien) namelijk niet op de loodlijn maar ervoor, wat Cobe mist.

Ik denk dat het wel kan helpen hoor, je moet de slof namelijk niet te strak doen, zodat hun neus er gemakkelijk uit kan.
maar als ik erover nadenk is bij mijn paarden meestal het probleem dat ze echt hun rug weg duwen, in dat geval is het een goed oplossing, maar of dat inderdaad ook zo is voor Cobe denk ik nu ook niet eigenlijk, nu ik er even beter over nadenk.
Ik denk niet dat er echt een hulpteugel is die je kan helpen :n

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:36

Volgens mij (kun je ook wel zien op die foto) is hij ereen die graag in zijn eigen krulletje loopt, kun je er een slof aanhangen, maar die zegt niet dat hij zijn hoofd naar voren moet brengen.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:46

ZusJacobs schreef:
Volgens mij (kun je ook wel zien op die foto) is hij ereen die graag in zijn eigen krulletje loopt, kun je er een slof aanhangen, maar die zegt niet dat hij zijn hoofd naar voren moet brengen.

Helemaal waar :j
was even geen goed nagedacht advies van mij :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:48

Haha, no problem. Ben blij dat we uiteindelijk toch op dezelfde gedachte zitten, ik kon me namelijk ook niet meteen voorstellen dat het zou helpen :Y) Al ga ik wel nog eens vragen aan die andere persoon hoe die dat dan voor zich ziet en of die niet denkt dat hij zich helemaal gaat opkroppen. Misschien werkt die op een bepaalde andere manier ofzo, je weet het niet :+

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:57

Kan best zijn dat hij door de slof het idee krijgt naar voren te moeten (dat hij de teugel wilt volgen), maar denk dat er een grotere kans is dat hij mooi in zijn eigen vertrouwde houding blijft lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:36

Hmmja, heb het idee dat hij heel weinig gaat volgen en vooral de druk gaat willen ontlopen :+

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:34

Ik stel me ook eventjes voor hoor.
Ik ben een beetje laat met voorstellen, maar ik zie het topic nu pas...dus bij deze sorry :+
Ik ben Nadine en heb sinds een jaar een eigenwijze Konik Ruin Pumbaa. Pumbaa heeft de eerste 7 jaar van zijn leven in een natuurgebied gestaan, een echt wild paardje dus! We doen regelmatig VD en vrij longeren. In het begin was hij echt een draak, hij trapte en beet, hij kwam met zn oren in de nek naar me toe gegallopeerd tijdens het longeren en ik moest echt uitkijken dat ik geen trap nakreeg. Het is dus geen makkelijke pony (ook niet onder het zadel), maar nu zijn we een jaar verder en...wat een verandering! Pumbaa loopt als een mak schaapje mee en longeren gaat echt super goed, hij reageert op elk klein gebaar en ik ben super trots. Ik heb momenten gehad (net als jou Sabine) dat ik het niet meer zag zitten, maar ik heb gelukkig niet opgegeven en heb nu echt een toppony! Veel geduld, vertrouwen en wederzijds respect is het allerbelangrijkste. En natuurlijk consequent zijn, want anders neemt hij een loopje met je. Ik kan ontzettend met en om hem lachen, hij is echt mijn maatje.
Helaas is hij 2 weken geleden hoefbevangen geworden, het gaat gelukkig al veel beter en ik was er op tijd bij, maar het blijft altijd spannend. Ik moet nu rustig aan alles weer opbouwen en wil niks forceren. Vrijheidsdressuur staat dus ook even op een laag pitje. We waren bezig met de spaanse pas en die zat er al aardig in, maar nu laat ik dat even rusten...Sorry voor mijn lange verhaal, hier nu wat foto's!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Chacha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 19:36

Wat een mooi paard!

Hopelijk gaat de hoefbevangenheid snel over!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 19:54

Welkom Nadine!

Leuk dier! Zo'n Konik lijkt me erg speciaal om te hebben :)
Jammer van de hoefbevangenheid, hopelijk komt het snel weer goed ;)

Chacha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 10:56

Laatst bijgewerkt door Chacha1 op 27-08-11 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 10:57

Ik heb geen facebook :+ Vertel eens :)

Chacha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 11:00

Ik heb een linkje gegeven van op haar site:)
Tekst op FB:

Wat is Natuurlijke Rijkunst™?

Natuurlijke Rijkunst is een trainingsmethode of filosofie gebaseerd op de rijkunst van de oude Meesters maar met belangrijke verschil dat het paard 100% inspraak heeft op zijn eigen training; de Rijkunst van de 21ste eeuw!

We trainen dus mèt het paard i.p.v. dat wij het paard trainen.
...
Het doel is het paard zich lichamelijk en geestelijk zo optimaal te laten ontwikkelen tot: Equus Universalis™ : Be all you can be.

De grondlegger van de Natuurlijke Rijkunst is Josepha Guillaume.

Natuurlijke Rijkunst is ons inzien de meeste pure vorm van Rijkunst.
Dat wil zeggen dat we de Rijkunst helemaal strippen tot er nog maar enkele zaken overblijven:
- Het paard en zijn natuurlijke gedragingen, voorkeuren en biomechanica
- De mens die aan zichzelf werkt om de juiste hulpen en stimulatie aan het paard te geven zich te ontwikkelen
- Enkele zachte hulpmiddelen die het afdwingen moeilijk maken maar kunnen bijdragen aan hulpgeving en communicatie

Wat is het doel van de Natuurlijke Rijkunst?

Het doel is om paard en mens elkaar te laten helpen in hun ontwikkeling door zaken te doen die ze van nature niet zouden doen, maar deze wel op een natuurlijke manier uit te voeren, dat wil zeggen biomechanisch correct.

Aangezien rijden niet natuurlijk is lopen paarden er in het algemeen schade van op. De Natuurlijke Rijkunst helpt het paard sterker, rechter en flexibeler te zijn dan hij normaal is zodat hij in het rijden geen schade zal ondervinden.

De kroon op het werk van de Natuurlijke Rijkunst is de natuurlijke verzameling. Met Natuurlijke verzameling bedoelen we biomechanisch correcte verzameling komende vanuit het lichaam en de geest van het paard. Deze verzameling wordt mogelijk gemaakt onder de ruiter door langzame en systematische opbouw van lichaamstraining en het positief ondersteunen en ontwikkelen van de psychische kant van het paard.

Een ruiter kan in feite een paard niet verzamelen, een paard kan enkel zichzelf verzamelen. Een paard verzameld zichzelf indien hij daar lichamelijk voor in staat. Vandaar dat het vragen van gymnastische oefeningen minstens zo belangrijk is als het opbouwen van het zelfvertrouwen en het ontwikkelen van initiatief bij het paard om zijn eigen grenzen te onderzoeken en te verleggen.

Welke natuurlijke eigenschappen moeten we dan verder ontwikkelen?

Het vermogen van het paard om balans te zoeken, zijn lichaam te willen behoeden van schade, en de kracht en flexibiliteit die leidt tot natuurlijke verzameling.

Hoe gaan we dan deze natuurlijke eigenschappen verder ontwikkelen?

Door het paard te vragen de Klassieke Gymnastiserende oefeningen uit te voeren die al vele eeuwen bekend zijn en door de huidige wetenschap ondersteund worden. We noemen dat: Het Gymnasium.

Het grote verschil echter met de traditionele rijkunst is dat we het paard nooit straffen en dwingen daar dit zijn ‘eigen behoud’ in de weg kan staan. Gezondheid, plezier en communicatie is waar we aan werken.
In plaats van daarvan bezigen we ons met ‘hulpen’, om het paard te helpen zich correct te kunnen bewegen. Daarom heet het ook hulpen en niet ‘commando’s’ hetgeen tegenwoordig nog al eens door elkaar wordt gehaald. Indien het paard onder dwang de oefeningen uit voert is de kans groot dat hij ze op een verkeerde manier doet en aldus zichzelf blesseert naar verloop van tijd.

In de Natuurlijke Rijkunst gaat het er niet om wanneer een paard iets doet, het gaat er om hoe het paard het doet!

Dagplanning:
Voormidddag (vanaf 10u) theorie
Lunchpauze (lunch zelf meebrengen, koffie - thee- water wordt voorzien)
Namiddag individuele praktijkles (ca. 45 minuten) met ruimte voor vraagstelling.

Prijs:
€ 25,00 Theoriedeelnemers
(toekijken kan tijdens de praktijklessen waarvan je ook veel kan leren!)

€ 75,00 Theorie + praktijkdeelnemers

Inschrijven is noodzakelijk:
info@barkelhoeve.be

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 11:08

11 september toch hé? Ik moet even kijken, volgens mij moet ik dat weekend werken :+ Maar ik heb mijn werklijst van september nu niet bij de hand. Ik kom er nog op terug :Y)

Chacha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 11:19

Ohja, eventjes een update over de knollen hier.

Câline zit op een andere radiofrequentie dan wij :+
Er zijn verschillende factoren, wat maakt dat we op dit moment een beetje communicatieloos zijn.

Een van de factoren, en ik denk dat dit de grootste aldanniet de enigste factor is, is haar lichaam. We hebben al eerder gemerkt dat madame stijf is en we wouden daar wel iets aan doen, maar we vonden niet direct een goed lesgeefmens. Nu hebben we er hopelijk wel eentje gevonden, maar die woont dan weer aan de andere kant van het land. Resultaat is dat we nog steeds geen les hebben gehad (hopelijk gaan we al lekker veel leren op de clinic). Tot nu toe was die stijfheid en niet-rechtheid te doen, soms wou ze echt niet naar rechts omdat dat minder comfortabel is, maar dat was nog ok.

Maar nu heeft ze ook nog rugpijn, waarschijnlijk als gevolg van. Ze hapt naar je als ze aansingelt, soms tijdens het rijden, als je op een bepaalde plek drukt op haar rug of als je op die plek zit (zeer goed gemerkt toen ik zonder zadel op haar zat). Duidelijk een probleem dus.

En de laatste twee keer dat ik met haar oefende kreeg ik haar zeer moeizaam vooruit en ze stopte elke 5 meter. Dus ook gisteren tijdens het vrijwerken, wat ze normaalgezien heel leuk vind. Ik durf ook niet door te vragen, want 1. ze wordt er alleen maar boos van en 2. misschien heeft ze pijn?

Enfin, twijfels dus langs onze kant, ze krijgt nu vakantie tot dinsdag, dan komt er een ostheopate die ons hopelijk wat meer kan vertellen.

Omdat er gisteren dus niks met Câline te doen was heb ik Nina maar gepakt :Y)
Deze radiofrequentie zat ook niet fantastisch goed, ze gedroeg zich niet als gewoonlijk. Ik had het gevoel dat ze de hele tijd aan het switchen was tussen bang en niet-bang, introvert en extrovert. Als ik haar de cirkel opstuurde wou ze weglopen (typisch haar: ik ben onzeker en ik weet het nog zo niet), als ik iets meer tempo vroeg begon ze met haar hoofd hoog te lopen (ik ben bang?) maar ze zag er nochtans niet erg bang uit (ik wil spelen?). Als ik haar stopte hing ze bijna met haar snoet op de grond (ik ben ontspannen?). Wat wel leuk was is dat ze enorm veel aandacht had voor mij, ze keek de hele tijd naar mij, klaar voor de volgende oefening.

Wat ze wel deed is na een halve cirkel stoppen en naar mij keren. Hmm... Als ik haar vroeg om verder te doen wou ze niet in de juiste richting gaan maar van richting veranderen (met hoofd hoog-> je geeft me te veel druk, ik ga tegen de druk in want ik ben bang en reageer instinctief?) of wat wel werkte is haar een stapje achteruit zetten en dan terug wegsturen.

Op het einde nog geprobeerd te werken om met je hoofd laag te lopen (is de engiste oefening dat ik ongeveer weet van rechtrichten :+ ). Dit deed ze heel goed, ze volgde me met hoofd laag. Dan geprobeerd om kleine cirkels te lopen met hoofd laag en een beetje buiging. Geen spanning zoals hiervoor, gewoon een rustige Nina met hoofd laag en buiging. Misschien een idee om met haar van kleine naar grote cirkels te werken?

Chacha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 11:19

[***] schreef:
11 september toch hé? Ik moet even kijken, volgens mij moet ik dat weekend werken :+ Maar ik heb mijn werklijst van september nu niet bij de hand. Ik kom er nog op terug :Y)

Jep, zondag 11 september.