Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:12

Wauw wat een leuke vooruitgang, Zilfstar! EN gelijk al 40 meter, echt knap.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:17

@Hippologic, ziet er goed uit die foto!! +:)+

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:27

Dank je. Ik ben er ook wel trots op. Ineens van alleen maar een klein stapje naar voren naar dit. :D

Loveskyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:04

Ik ben van plan met de clickertraining weer opnieuw op te pakken nu ze een blessure heeft. Ik heb het zo'n 2 jaar geleden ook gedaan maar ben toen vooral bezig geweest met het rijden dus de clicker een beetje vergeten..

Morfeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:59

Leuk Zilfstar! Ik hoop dat dat mij ook ooit gaat lukken, maar moet zeggen dat het steeds beter gaat.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:15

Ziggy had gisteren clickervrij :+

We zijn al een heel eind, en het scala aan kunstjes loopt aardig op:
kusjes geven
flehmen
nee schudden
jambette
liggen
targetten (ook naar de andere kant van de bak)
voetballen
liggen

Volgens mij is dit het. (staan wat foto's in mijn profiel)

Ziggy vind het leuk, maar wil nog wel eens iets té enthousiast worden, en ietsjes téveel eigen initiatief tonen. Overigens wéét ik dat dat helemaal aan mij ligt, maar ik werk er aan!

Ik zit ook met het probleem dat ik nog steeds teveel klik, maar het word al ietsjes beter, inmiddels geen klik meer voor 1 stap jambette maar voor twee (links 1x en recht 1x).

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 19:08

Oeh. Ook bij mij al wat vooruitgang! Nog niet zo concreet als bij jullie, met allemaal trucjes. Maar het is er zeer zeker!
Ik kan voor haar stal gewoon heen en weer lopen. Ze vind het prima.
De handtarget gaat ook super.

Op het moment dat ik dit schrijf voel ik me best wel een muts,omdat ik met deze vooruitgang al blij ben. Maarja..
Ben nu bezig met mijn hand op te tillen zonder dat ze flipt. Dat gaat ook al aardig.!

Xx LeonieL

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 20:06

Nee hoor Leonie, de kunst is juist om met kleine stapjes tevreden te zijn. :) Geweldig toch dat je er trots op bent.

Ik ben ook met ieniminiekleine stapjes begonnen: Kyra liet zich vorig jaar ook niet benaderen of aanraken. En nu? Nu staat ze bij het hek vooraan als ik of een stalgenoot er aan komt: "Leuk! Daar zijn mensen en mensen is positieve dingen: voer, aandacht, water."

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 21:43

Nee hoor leonie, in jou geval zijn deze dingen al net zo groot als onze dingen. Relatief gezien dan ;)

Ik realiseerde me vandaag dat ik even 'vast' zit met het clickeren.
De dingen welke hij kent, kent hij nou wel, en tuurlijk, er blijft altijd ruimte voor verbetering, maar dat kan later.

Nieuwe dingen wil ik hem eigenlijk even niet aanleren, omdat hij zo snel leert, leert hij ook een hoop in een korte tijd. Ik word bijna bang dat ik hem ga overvragen zo. Daarnaast heb ik ook even geen inspriratie om hem dingen te leren.

Conclusie; even een week niet meer de al getrainde dingen vragen (best moeilijk, want het blijft zo leuk om te doen!).
Het enige waar ik mijn clicker voor wil gebruiken de komende week is (zoals geleerd vandaag) is het freeshaping. Ik wil hem graag leren hinniken.

Na zijn click pauze, is het nieuwe kunstje wat ik hem wil leren, kleuren herkennen. Ik heb een rode en een blauwe bal en wil nog een gele kopen :D
(en hij is sinds hij heeft leren voetballen al zo obsesief op de bal :+)

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:40

Ook ik ben aan het clickeren geslagen met mijn 7 jarige miniruintje.
Grappige is,dat mijn veulentje van 8 maanden er meestal bijloopt(train op het landje waar ze staan).
Voor de show kreeg ze dan ook altijd wat lekkers.....
Maar mevr heeft nu zelf uitgevonden hoe de clicker werkt!
Was mijn ruintje aan het trainen met volg en halthouden....en tot mijn grote verbazing,liep de kleine plotseling netjes mee,en hield halt!
Vond haar zelf nog wat te jong,maar blijkbaar vind ze het leuk.
Toen ik mn ruintje wilde leren targetten....had zij het nog eerder door :+

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:20

Haha, leuk is dat he? Dat paarden ook 'de kunst' leren afkijken. Ik zie het hier ook wel eens gebeuren.

Ik zie er niets ergs in om een veulen te clickeren tijdens opvoeden. :)

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:24

Ik ben ook met hele kleine stapjes begonnen.. en oh wat was ik blij nadat hij iets kon :D
Ik had niet verwacht dat die klicker zo goed zou werken

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:09

Deze week heb ik echt een doorbraak wat betreft aanleren van de commando's. *\o/*

Nu moet ik zeggen dat ze al een heleboel commando's kent, maar bij de berggeit en spagaat lukte het niet om dat op commando te zetten.

Ik gaf haar (onbewust) geen tijd om te anticiperen op het commando. Nu ik dat wel doe, reageert ze 'ineens' heel erg goed op de commando's.
*leermoment*

Achteraf is het allemaal zo logisch. :P
Gelukkig heb ik wat mensen in mijn omgeving die ook clickeren én dit topic waardoor ik als trainer met sprongen vooruit ga. Door mijn ervaringen te delen en van andermans ervaringen te leren, word ik me veel sneller bewust van mijn eigen verbeterpunten. Ik ben erg blij met dit topic! :D

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:08

Klinkt goed Hippologic! Plaats je nog eens foto's? :)

Ik ben zostraks voor het 1st bezig gegaan met de berggeit bij mijn andere merrie en ging echt goed!

Achterbenen op 40cm van de voorbenen en netjes vierkant :)

Ben supertrots! Dat voor een 1ste keer...

Met mijn jongste merrie van 5 ben ik ook bezig gegaan met de berggeit die kan ook al een paar stapjes doen. Verder kent ze nu de begin van de compliment en kan ze op zweephulp haar been omhoog houden en daarbij wat zakken en haar hoofd helemaal laag doen :)

Lekker een beetje kunnen oefenen dus ondanks de harde bak.
Ben benieuwd wat ze doen als de bak weer lekker ontdooid is, dan kan ik verder gaan vragen.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 18:10

Hier bak knoerthard met diepe vastgevroren sporen sinds regen van gisteren, maar heb nu plekje gevonden om met haar te clickeren, morgen weer eventjes wat doen.
Ik wil heel graag Noa de piaffe gaan aanleren, (met de nodige tussenstappen) vanwege de supergymnastische training (goed voor haar rug!) Weet iemand of de piaffe in het boek van Mirjam Nieuwe Weme staat? Iemand ervaring met de piaffe?
Ik ben ook aan het rechtrichten, zoals eerder vermeld, en daarbij is de piaffe heel belangrijk. Ik kijk naar DVD's van Anja Beran, die veel academische (portugese) dressuur doet, ook aan de hand, en wat schertst mijn verbazing: geeft ze toch telkens een snoepje als t paard een mooie piaffe (of iets anders) heeft gedaan! Dus zij beloont ook met voedsel. Vond het wel een mooie "cross-over" tussen de twee dingen waar ik mee bezig ben. Kannie wachten tot de dooi weer invalt (en de volgende vorstperiode schijnbaar weer voor de deur staat...) Liljebo, doe jij nog iets? Hoe is het bij jou overdag, -18 nog steeds?

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 18:14

HippoLogic schreef:
Deze week heb ik echt een doorbraak wat betreft aanleren van de commando's. *\o/*

Nu moet ik zeggen dat ze al een heleboel commando's kent, maar bij de berggeit en spagaat lukte het niet om dat op commando te zetten.

Ik gaf haar (onbewust) geen tijd om te anticiperen op het commando. Nu ik dat wel doe, reageert ze 'ineens' heel erg goed op de commando's.
*leermoment*

Achteraf is het allemaal zo logisch. :P
Gelukkig heb ik wat mensen in mijn omgeving die ook clickeren én dit topic waardoor ik als trainer met sprongen vooruit ga. Door mijn ervaringen te delen en van andermans ervaringen te leren, word ik me veel sneller bewust van mijn eigen verbeterpunten. Ik ben erg blij met dit topic! :D

Hee HL, kan je nog iets preciezer vertellen wat je veranderd hebt: wacht je langer na het commando totdat je paard reageert? M.a.w. wilde je eerst te snel reactie zien?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 23:31

Ik wacht iets langer op het gedrag én als het haar te lang duurt gaat ze vaak de gemakkelijke kunstjes vertonen. Bij dit ongevraagde gedrag (flemen, kusjes geven) draai ik me om**, tel tot drie en negeer het even. Daarna vraag ik het opnieuw. Ze krijgt alleen aandacht of een click bij gevraagd gedrag.

Door niet te reageren op ongevraagd gedrag en eventueel de communicatie drie tellen te 'sluiten' ga ik ook geen 'nee' zeggen (=aandacht) of stiekem lachen (=aandacht) omdat ze 'zo aandoenlijk is' als ze haar bovenlip in de krul trekt. :=

Afbeelding
Kyra's manier van aangeleerd 'flehmen'. Omdat het eigenlijk geen flehmen is, ziet het er heel komisch uit. Helemaal omdat dat lipje ook in het rond beweegt _O-

Maar bovenal is het denk ik vooral mijn focus die er daardoor voor zorgt dat mijn lichaamstaal eenduidig is, want 'plots' ging het ook op commando. Ik gebruik bij elk gedrag direct een commando, vanaf het aanleren. Ik was daar wat onduidelijk in bij de spagaat en berggeit.

**Dit is even hoe ik omga met oefeningen die al bekend zijn en waarbij ze niet op het commando reageert.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 08:55

Hahaha Hippologic, daar zou ik ook om moeten lachen, geweldig!!

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:47

@HL, ok, ja goed idee om je even echt af te wenden, ik zou toch ook mijn gezicht niet neutraal in de plooi kunnen houden als mijn paard zo stond te doen :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:16

Nog een "Mam? Mag ik nog een snoepje?"-blik van Kyra. _O-
Afbeelding

Op dit moment heb ik de Parelli weer opgepakt. Ook hierbij maak ik gebruik van de clicker. Een van de level 1 oefeningen is bijvoorbeeld het opnemen van de vier hoeven vanaf een zijde. Hoewel ze in het begin een beetje angstig hierop reageerde, had ze na 1x clicken door wat de bedoeling was (gewoon voetjes geven kan ze al).

Hier is het hele erf glad en vol ijzel en grote plassen water. In de bak laten rennen zit er vandaag niet in, dus heb ik in de stal in het gangpad geoefend. Lekker luxe: warm en droog. Daarna weer het 'arme dier' lekker naar buiten gezet, de natte sneeuw en regen in. ~~}>

Waar zijn jullie mee bezig?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:17

Oja, waar blijven jullie foto's??

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:19

Ik wacht op beter weer :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:24

LeonieL schreef:
Oeh. Ook bij mij al wat vooruitgang! Nog niet zo concreet als bij jullie, met allemaal trucjes. Maar het is er zeer zeker!
Ik kan voor haar stal gewoon heen en weer lopen. Ze vind het prima.
De handtarget gaat ook super.

Op het moment dat ik dit schrijf voel ik me best wel een muts,omdat ik met deze vooruitgang al blij ben. Maarja..
Ben nu bezig met mijn hand op te tillen zonder dat ze flipt. Dat gaat ook al aardig.!

Xx LeonieL

Juist keigoed van je. Door blij te zijn met de kleine stapjes, maak je het voor je paard des te leuker (en voor jezelf)

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:24

Jaa het is afschuwelijk glad en met enorme plassen! Ik heb ook erge zin om weer te beginnen en Noa ook, want ze is een tikje chagarijnig aan het kijken de afgelopen dagen. Staat zich beetje te vervelen. Duimen voor eindelijk dooi met een zonnetje!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:27

HippoLogic schreef:
Nog een "Mam? Mag ik nog een snoepje?"-blik van Kyra. _O-
Afbeelding

Op dit moment heb ik de Parelli weer opgepakt. Ook hierbij maak ik gebruik van de clicker. Een van de level 1 oefeningen is bijvoorbeeld het opnemen van de vier hoeven vanaf een zijde. Hoewel ze in het begin een beetje angstig hierop reageerde, had ze na 1x clicken door wat de bedoeling was (gewoon voetjes geven kan ze al).

Hier is het hele erf glad en vol ijzel en grote plassen water. In de bak laten rennen zit er vandaag niet in, dus heb ik in de stal in het gangpad geoefend. Lekker luxe: warm en droog. Daarna weer het 'arme dier' lekker naar buiten gezet, de natte sneeuw en regen in. ~~}>

Waar zijn jullie mee bezig?

Geweldige foto. :D
Ik combineer ook clicker met parelli (en beetje ofstad en beetje hemfling :D ) Heb ook de parellilevel cursussen gedaan en zo... veel van geleerd mbt gedrag.
Lees verder ook erg veel over paardengedrag.

Maar wel super dat je in de gang kunt oefenen. Ik kan momenteel maar heel weinig, want ik moet buiten oefenen en ik zak tot halverwege mijn laarzen in de sneeuw. paardjes moeten ook ploegen om vooruit te komen. Echt trainen zit er dus voorlopig nog niet in. Nog afgezien van de doodgevroren vingers.
Maar ik probeer toch regelmatig hele kleine, korte dingetjes te oefenen. Ben ook begonnen met een simpel VD oefening voor Amber omdat ze niet kan trainen en met Billy omdat ie het leuk vindt, vooral om zelf te trainen in timing ed, zodat het ook in de training straks beter gebruikt kan worden. Mogelijkheden zijn momenteel toch te beperkt om echt te werken.