Hoe krijg ik mijn paard voorwaarts tijdens longeren??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Margreet

Re: Hoe krijg ik mijn paard voorwaarts tijdens longeren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 14:34

Oh ze zijn zo slim! Ik hoef met m'n lange zweep helemaal niet te slaan hoor, maar als ik een keer toevallig een kortere heb.... Reken maar dat 'ie dan door heeft dat ik er toch niet bij kan!

Kayleigh0508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 15:38

Ja dat heb ik inderdaad al helemaal!
Met een korte zweep begint hij me al uit te lachen van: Uh zo ga ik al helemaal niet vooruit!
Het gaat laatste tijd stukken beter door jullie tips.
De beste was een paar keer een goeie tik verkopen inplaats van steeds een beetje zwiepen.
Ook met slof lijkt hij meer voorwaarts te zijn.

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:43

Ik heb hetzelfde probleem met mijn paard. Vandaag heeft mn instructrice geholpen (die zelf ook een curcus bij iemand gedaan heeft over longeren) en het gaat al veel beter.

Ik zou gewoon iemand vragen die ook een curcus bij iemand heeft gedaan over het longeren.

Mijn eigen probleem was dat ik steeds achter mn paard aan liep en hem steeds sneller wou hebben. Daardoor reageerde hij helemaal niet op de zweep. Maar nu ik mn stem gebruik, geen reactie strengere stemhulp daarna de zweep een beetje heen en weer zwiepen en dan nog geen reactie het paard aanraken met de zweep. Als de zweep nu in de buurt komt sprint hij al weg terwijl hij eigenlijk niet eens een dikke tik heeft gehad.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:50

ik heb ook een paard gehad die niet wou lopen aan longe. altijd maar met de zweep er achter aan zitten.... maar uiteindelijk hadden we toen alleen gelongeerd voor het beleren. toen ben ik gaan rijden en ze was altijd super voorwaarts. behalve aan de longe. uiteindelijk heb ik met dat paard nooit weer gelongeerd. als je idd ook af en toe wil longeren dan is dat erg lastig als ie niet voorwaarts is. het kan zijn dat je paard er geen bal aan vind om aan longe te lopen. als ze eenmaal aan de longe niet goed willen doorlopen moet je altijd flink blijven activeren met een goede lange! zweep en af en toe een goeie klets verkopen....

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:09

Wat dan misschien ook een optie is is het 'vrij bewegen'. daarbij kan je je paardje op de zelfde manier bijzetten als met longeren, maar dan zonder longe. Zo kan je je volledig bezig houden met je eigen bewegingen/houding en misschien zo beter op je paardje inspelen. Wel erom denken dat je een longeerring hebt afgezet...

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:08

Dat is ook wel handig ja! Een stukje afzetten. Dat doe ik meestal ook. Het is alleen soms een beetje veel werk, maar het is wel veel handiger je hebt dan in elk geval 1 hand vrij. En als het dan goed gaat kun je de longeerlijn er weer bij pakken.

_Judje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 19:48

Denk dat ik dat afzetten nog wel de beste tip vindt. Mijn paard loopt ook totaal neit, galop helemaal niet, alleen als ik achter hem aan ga rennen, of als ik hem losgooi in de bak. Maar dan gaat hij soms ook alleen naar de andere kant van de bak, en dan gaatie me daar staan uitlachen dak er niet meer bij kan. Tikjes, of een flinke tik werkt maar weinig, hij zakt altijd weer af, en in draf wordtie niet moe, en in galop krijg ik hem niet (niemand trouwens, ook niet met 2 lijnen ofzo...) Maar als ik hem nou los laat, en maar een halve bak en een langere zweep en een megasimpel netaan corrigerend bijzetje neem..... Ga het proberen van het weekend!

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 20:37

@ _Judje_"

Ik zou echt een longeerles nemen. Ik herken dit allemaal. Hij sjokt maar wat rondjes, maar sinds mn instructrice heeft geholpen heeft hij ineens respect voor de zweep! Ik kan hem zelfs al hele kleine stukjes in een snelle middendraf krijgen terwijl ik gewoon in het midden sta en alleen mn stem gebruik en een beetje met de zweep beweeg.

Het belangrijkste is dat je stil blijft staan in het midden. Dan laatje je paard even stappen, en daarna een overgang naar draf. 1 keer drrraf zeggen geen reactie? dan nog een keer streng drraf zeggen en anders een grote tik. Als hij dan draaft doe je bijna niets, hij mag zo langzaam als hij zelf wil als hij maar doordraaft hij moet in elk geval niet heel snel gaan. Je hoeft dan ook weinig te doen. Als hij gaat stappen zeg je weer draff, en als hij niet reageert beetje met de zweep heen en weer en weer drraf zeggen, nog geen reactie veel lawaai maken met de zweep of een tik (maar niet te vaak!!, gewoon afwisselen veel lawaai maken of een tik maar vooral eerst de stem). Als hij dan heel braaf om je heen sukkelt kun je proberen hem wat voorwaarts te laten gaan en dan weer langzaam steeds herhalen. Vooral niet te veel willen als hij maar reactie geeft.
Laatst bijgewerkt door Judje op 16-10-08 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:04

Gister heb ik met longeren heel veel overgangen geoefent. Steeds van stap naar draf, en daarbij letten dat hij de achterhand er goed onder zet. Als hij dat niet deed, meteen weer terug. En op het laatst hielp ik hem ook nog wat met de zweep door de tegen zn achterbenen te doen. Toen was hij ineens heeeel erg fel! Hij ging vanuit de stap naar galop en ik kon hem bijna niet terug krijgen. Ik zou dat eens proberen.

Tessa_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 17:47

Ik zou inderdaad ook overgangen doen dan let hij goed op, en loopt hij ook niet alleen rondjees je zethem dan ook aan het werk aan de longe, ik zou je zweep erbij houden word ie wat trager beetje bij tikken. en goed met je stem werken succes Knipoog

Kayleigh0508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 17:17

Nogmaals weer bedankt allemaal voor de tips.
Ik moet jullie even vertellen dat mijn paard het nu helemaal super doet aan de longe.

DE WINNENDE TIP:
Gewoon eenmalig een goeie tik verkopen inplaats van steeds een beetje zwiepen.

Hij reageert nu zelfs bij mijn stemhulp al! Dat was een paar weken terug wel even héél anders.....

Gisteravond heb ik hem toevallig ook gelongeerd en ik heb hem geen 1 tik hoeven te verkopen.
Alles lukte met mijn stem!

Bedankt allemaal,

Groetjes Kayleigh

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 20:11

Mooi dat het zo goed gaat! Je moet het gewoon even door hebben, dan is het ineens veel makkelijker.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:56

Let heel erg op waar je staat in de longeercirkel.
Een zweep is slechts een verlenging van je hand, een enorm lange vinger zeg maar.
Als je een paard (welk paard ook, heb het echt met honderden paarden gehad en het werkt elke keer weer) vooruit wil drijven moet je in de drijvende cirkel staan. De drijvende cirkel is net iets achter zijn achterhand. Als dat niet genoeg is stap je eens wat fanatiek op zijn achterhand af (let erop dat je zelf ook goed je benen eronder zet, zeg maar de beweging maakt die je wil dat je paard maakt, dus achterhand eronder). Dan gooi je je stem erbij, dan een zweepje (niet raken gewoon ophouden) en als hij nog niet luistert ga je net zo lang staan springen en draaien en duiken en dansen tot hij beweegt. Dan beloon je hem.
Zoveel energie als je er zelf instopt zoveel krijg je terug.
Laat het een spelletje zijn, leuk en verrassend.
Want van rondjes lopen alleen zou iedereen sloom worden.

Kayleigh0508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 18:27

Heeey dames!

Ik ben een tijdje niet online geweest, maar ik wilde even doorgeven dat mijn paard totaaaal anders is geworden aan de longeerlijn!
Het klinkt misschien gek, maar hij is onder het zadel, aan de lijn, in al zijn doen en laten eigenlijk veel actiever en opgewekter sinds we verhuisd zijn naar aan andere stal. Compleet ander paard geworden en helemaal happy, hij zit onder de appeltjes!
Ook hebben jullie tips natuurlijk enorm geholpen, consequent zijn met de zweep en zoveel mogelijk achter de schoft gaan staan met longeren hebben super geholpen. In deze bak kan ik hem rondjes laten lopen maar ook stukjes rechtuit, ook heel fijn.
Bedankt allemaal!
<3

Britt20099

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:29

Een tijdje? Dit topic is anderhalf jaar oud. Op bokt is het niet toegestaan te reageren in topics die ouder dan twee maanden zijn en waar al twee maanden om langer niet in gereageerd is.

Kayleigh0508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 18:31

:+ Ooooh jee! Het spijt me vreselijk.
Zit nou eenmaal niet vaak op bokt.
Misschien kan iemand er een slotje opgooien(?).

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 00:22

Reageer maar niet meer in dit topic, dan zakt het vanzelf omlaag. Je kunt evt. een nieuw topic openen op het forum dat daar het beste bij past. :)