Longeren met pessoa, hoe het meest vriendelijk vast te maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snoekiej

Re: Longeren met pessoa, hoe het meest vriendelijk vast te maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:13

Waar slaat die reactie nou weer op TS? Nouvel geeft goedbedoeld advies, en dan reageer jij zo?
Als ik teruglees wat je schrijft, denk ik dat je veels te hard van stapel loopt! Laat hem nu zowiezo nog lekker in de wei staan, en ga een beetje poetsen, maar een paard van 2 moet je nog niet longeren. Laat hem nog even uitgroeien, en begin dan rond het nieuwe jaar met 1 à 2 keer in de week longeren.
Laat hem wennen aan het bit door het hoofdstel aan te doen met een halster er overheen, en longeer hem dan aan het halster. Zo staat er nog geen druk op het bit, en kan hij rustig wennen. Na een tijdje kun je beginnen met longeren aan het bit.
De volgende stap is een longeersingel, en daarna komt pas een bijzetteugel, lekker los, zodat hij kan wennen aan wat druk op het bit. Zo ben ik met mijn paard ook begonnen.
Aan de pessoa wordt er veel te veel van een jong paard gevraagd, Hij moet rond, want als hij er tegen in komt trekt het bontje achter aan. Aan de bijzet kan het paard ook rustig zijn hoofd omhoog houden, en als hij ontspant zal hij vanzelf zakken. Aan de pessoa moet ook die achterhand er gelijk onder, anders komt er van voren veel druk.

Verzamelen is nog helemaal niet aan de orde bij een jong dier, begin eerst maar eens met onspanning, voorwaarts, evenwicht, dan zal hij van voren ook wel gaan zakken.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 20:16

Omdat jullie veels te hard van stapel lopen met je reactie. Ik ga dit zeker nu nog niet toepassen, dat heb ik nergens geschreven. Jullie trekken je eigen conclussies, en je hebt geen idee wat ik nu met hem doe?
Dus baseer jouw argumenten daar niet op. Ik stel gewoon een vraag hoe een bepaalde teugel te gebruiken? Alsjeblieft zeg, in deze domme reacties heb ik echt geen trek. Doei!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:18

zulen we maar ene slotje op gooien hahah. Ze wil gewoon een beetje info. Mischien gaat ze het ook we .helemaal niet gebruiken.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 20:22

Vind ik ook, hier mag een slotje op! Ik heb van Amrah een prachtig antwoord gekregen met uitleg en foto's, en dit gaf antwoord op mijn topic.
Dus mokkers, verspreidt u zich niet tussen de bokkers, dag luitjes!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:23

hahaah

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:25

Ik reageer alleen op wat jij zelf zegt:

Noah2006 schreef:
Over een paar maanden wil ik beginnen met het gebruiken van hulpteugels met het longeren. Longeren zelf gaat hardstikke goed, alle gangen gaan goed. Nu wat meer het verzamelen leren.

Noah2006 schreef:
Ja nu longeer ik nog zonder bit en dit gaat al heel erg goed, hij reageerd ook op zijn halster nl.
Super die link, hardstikke bedankt Amrah! Dank voor de tips allemaal.

Hieruit kan ik concluderen dat je hem af en toe longeert. Je paard is net 2, hij zou nog gewoon met rust moeten worden gelaten, poetsen enz kan natuurlijk wel, maar longeren zou ik nog achterwege laten, en pas rond januari weer mee beginnen.

Ik kan zelf ook wel lezen dat de pessoa nog niet gaat gebruiken, en dat je stapje voor stapje op gaat bouwen, alleen zou ik daar dus nog mee wachten tot januari. Je hebt nog tijd zat. Ik geef je het advies om de teugel nog niet te gebruiken, ook niet over 5 maanden. Lees wat oude topics over de pessoa, daarin staat ook waarom
En voor mij maakt het geen verschil dat hem om een fries gaat dan om een KWPN-er hoor, al doe je dat zelf zo voorkomen. Het is een jong dier, waar je voorzichtig en rustig mee om moet gaan.
Laatst bijgewerkt door Snoekiej op 03-08-08 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 20:28

Oh ja, en met dat bericht naar Nouvel bedoelde ik jou Snoekiej. Ja ik longeer hem eens in de maand? Problemen mee? Ik niet, want als hij naast mij loopt met wandelen en er komt een tractor voorbij en ik zeg, hooo, als hij wil wegdraven doet hij dat niet. Vrij handig niet?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:30

nou noah, een beetje vriendelijker mag ook wel zeg... verbeter bokt en begin vooral bij jezelf!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:30

Voor het aanleren van stemhulpen hoef je niet te longeren natuurlijk. Maar dat terzijde, op mijn mening zit je niet te wachten want die past je niet.
Succes met je paardje

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 20:33

Nee hoeft niet, maar ieder zijn manier. Longeren kan je het niet eens noemen trouwens. Maar goed, jullie zijn er niet bij en kunnen het dus niet weten. Ik, vriendelijker? Blijven jullie on topic aub, en vermeld geen zaken waarvan jullie geen kijk op hebben. Graag had ik meer antwoord gehad op mijn vraag.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 20:38

Dus luitjes, ga lekker ergens anders een boktrelletje schoppen, want aan deze kinderachtige onzin doe ik niet meer mee. Ik heb antwoord op mijn vraag, dus hier kan een slotje op.
Bedankt andere bokkers voor de wel leerzame reacties, en de anderen SUCCES MET JE PAARDJES! adios bij deze!

yvanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:41

als ik jou was zou ik gewoon doen waar je mee bezig ben of het verstandig is of niet ik zo het niet doen!!
veel plezier met je peuter paardje!!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:44

Info ergens over inwinnen is altijd prima natuurlijk! Knipoog

Maar ik schrik inderdaad wel even als ik in gedachte een 3-jarige slappe slungel al aan de pessoa zie lopen...
En daarom geef ik dan mijn mening dat het mij het beste lijkt om de eerste tijd het paard lekker te leren om op zijn eigen benen te lopen.
Wat longeren aan het halster, straks erop lekker met neusje naar voren zelf zijn evenwicht laten zoeken en dan stukje bij beetje aanleuning zien te vinden...

Als je paard dat lekker aanpakt en zo stukje bij beetje sterker en volwassener wordt kun je een een pessoa gaan proberen denk ik...
Maar goed, meningen verschillen natuurlijk en daarom is Bokt zo fijn, om te horen hoe anderen ergens over denken en zo kun je je weg ergens in zien te vinden! Knipoog

Dan een ontopic antwoord op je pessoa vraag... Cool

Ik longeer mijn paard (met rugproblemen) op de laagste stand, zodat zij leert haar rug los te laten, te ontspannen en op de juiste manier te gebruiken...
Mijn merrie is 10 en heeft een 'verleden', op deze manier probeer ik haar weer losser in de rug en meer ontspannen te krijgen.
En ander paard, wat graag op de voorhand loopt en snel duikt, longeer ik af en toe op de middelste stand (ringen aan de zijkant), waardoor zij niet te diep kan duiken, maar het lopen nog wel comfortabel voor haar is.

Het is dus per paard verschillend wat de prettigste en meest zinvolle stand is.
Leer je paard en zijn goede en minder goede punten dus goed kennen en speel daar op in!

Succes en wees zuinig op je paardje, dan kunnen jullie nog heel lang samen plezier hebben! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 23:19

HAR --> LO.

Moderatoropmerking:
SVP terug ontopic en op een fijne en respectvolle wijze reageren over en weer. Als je een topic op Bokt plaatst dan kun je reacties krijgen die je niet direct aanstaan. Denk er even over na, waarom staan die je niet aan, is het iets waar je het niet mee eens bent, of voel je je aangevallen? Probeer het ook eens van de andere kant te bekijken, hebben ze een punt of is het klinkklare onzin? Als je dat het geval vindt dan kun je dat ook op een normale wijze duidelijk maken. Persoonlijk worden of flauw off-topic gaan is niet de bedoeling.

Hier komt dus zeker geen slotje zomaar op. Integendeel, ik zie veel bruikbare en zinvolle informatie en uitleg.

TS : Het is niet toegestaan om je topic binnen een uur weer omhoog te schoppen. Graag iets meer geduld, men reageert vanzelf.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 23:39

Dan nogmaals mijn uitleg:
Voor een jong paard is het erg zwaar om aan de pessoa te werken. De reden wordt meerdere malen hierboven genoemd. Daarom adviseer ik (net als Nouvel), om daar nog een tijd mee te wachten, tot hij wat sterker is. Ik denk eigenlijk pas dat hij er sterk genoeg voor is, als hij een tijdje onder het zadel is, en wat spieren en evenwicht heeft gekweekt. Dat kan best lang duren.
Als je over een aantal maanden gaat beginnen met zadelmak maken, zou ik eerst beginnen met laten wennen aan het bit. Dat kun je gewoon doen aan de longe, met een hoofdstel aan en een halster erover. Dus nog niet aan het bit longeren. Als je een lage neusriem gaat gebruiken kun je ook de longeerlijn aan het haakje van de neusriem en het bit tegelijk klikken. Dan komt er voornamelijk druk op de neus, en een heel klein beetje op het bit. Daarna zou ik verdergaan met longeren aan een longeersingel, en daarna ook een beetje beginnen met de bijzet.
Als je paard sterk genoeg is, zou ik de pessoa afstellen op lang en laag. Omdat Friezen meestal graag met hun hoofd hoog lopen, leren ze zo goed dat ze kunnen zakken, en als je hem goed instelt gaat het zonder dwang. Een vriendin van me heeft ook een fries, en die merkt er echt verbetering bij. Mijn eigen paard longeer ik vaak eerst op lang en laag, om los te komen, goed over de rug en lekker ontspannen. Daarna longeer ik haar nog een kwartiertje op de middenstand, zodat ze iets meer moet werken.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 23:47

Nog erger, longeren opzich is al vreselijk zwaar voor een jong paard. Elke keer hetzelfde klein rondje lopen is funest voor jonge benen. Ik snap niet precies hoe oud jouw paardje nou precies is. Op je profiel heb je het over bijna 2 jaar. over 5 maanden zou hij bijna 2,5 zijn. Das voor mij géén bijna 3. Ik roep toch ook niet met 18 jaar en 1 maand dat ik bijna 19 ben?

Ik zou het eerst maar eens lekker bij de basis houden. Loopt je paard netjes mee, is hij verkeersmak? Dat longeren komt wel, ga liever een rondje fietsen of een stuk wandelen. Leuker en beter voor beiden.
Persoonlijk zou ik pas ná het wisselen met een jaar of 3 met het bit beginnen en met longeren ook pas nadat ze 3 zijn geweest. Hulpteugels zou ik laten voor wat het is. Je paard is nog maar een peutertje.
Ik heb een pony die 3 jaar en bijna 3 maanden is en die heeft misschien 5x aan de longe gelopen tot nu toe. Hij heeft nog nóóit met een hulpteugel gelopen en daar is hij ook nog lang niet aan toe. Je kan me sowieso niet vertellen dat een 2,5-jarige toe is aan longeren met bijzet laat staan met pessoa.
Succes maar doe het alsjeblieft rustig aan...er zijn al genoeg verpestte paarden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 08:00

Snoekiej en Sappos, duidelijke toelichting! OK dan!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 12:09

Dan zal ik nog 1 keer alles duidelijk uitleggen, voor degene die het gewoon niet begrijpen of willen lezen.
- Noah is 2,5 jaar, dus profiel is verouderd.
- Ik ben nu nog helemaal niet van plan om met pessoa te longeren
- Daarnaast heb ik zelf wat 'longeer' oefeningen gedaan om hem de stemhulpen te leren en wat gangen, dit is nog niet eens op 1 hand te tellen en niet meer geweest dan 10 minuten per keer
- Verder staat meneer in de wei van 9 tot 5 en s avonds in een luxe buitenstal en begin ik pas met dingen tot hij 3 wordt.
- Daarnaast heb ik hierbij hulp gehad van een 75 jarige man die al 60 jaar in de paarden zit en heeft ingereden e.d. + een lerares die jureerd bij dressuur wedstrijden en zelf Z niveau rijdt
- het enige wat ik met hem doe is wandelen!?
Er zitten inderdaad wijze opmerkingen tussen, maar die zijn niet van toepassing op mij? Dus gelieve een ander topic hiervoor te openen. Er worden nl conclusies getrokken terwijl jullie geen idee hebben waar ik mee bezig ben.
En Maja, persoonlijk worden mensen hier al genoeg naar mij omdat ze niet serieus reageren en niet duidelijk mijn vraag lezen of in mijn achtergrond verdiepen. Dit hadden ze ook kunnen vragen op een redelijke manier, voor in de aanval gegaan.
Ja ik voel mij inderdaad aangevallen, omdat er conclussies getrokken worden en geoordeelt wordt voordat men enig idee heeft waar ik mee bezig ben. Al mijn tijd, geld en liefde gaat naar mijn paard. Hij staat op een goede stal met weidegang waar ik iedere dag een half uur voor rij. Daarnaast heb ik een hekel aan aanklooien, en werk ik mij blauw om Noah een zo fijn mogelijk paarden leven te gunnen.
Maar goed, dit is typisch bokt, negatief oordelen ipv positief! Ga vooral zo door met deze instelling!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:11

Noah2006 nu val je iedereen aan. Wij proberen jou alleen maar te helpen. Je opent een topic om tips te ontvangen en wij oordelen naar wat wij zien. Als jou profiel verouderd is kan je ons niet kwalijk nemen dat wij vraagtekens zetten bij het feit dat je een volgens je profiel jaarling met pessoa wilt gaan longeren.
Typisch bokt prima maar open dan geen topics!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 12:19

Dan kan je het ook eerst vragen voor je een oordeel trekt. Ik val jullie helemaal niet aan, ik leg mijn situatie uit als je deze eens had gelezen.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 12:22

Maar goed, waarschijnlijk comminicatie stoornissen oid.. ik heb geen zin om hier verder negatieve energie aan te verspillen. Bedankt voor de nuttige tips en hierbij sluit ik het verder af.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:24

Heb je mijn post niet gelezen...ik vraag om duidelijkheid rondom de leeftijd...

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 12:25

Noah2006 schreef:
Dan zal ik nog 1 keer alles duidelijk uitleggen, voor degene die het gewoon niet begrijpen of willen lezen.
- Noah is 2,5 jaar, dus profiel is verouderd.

Koe

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 12:26

Wat een toonzetting weer! Ongelovelijk dit!

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:08

Welke toonzetting? Die van jou? Ik lees hier geen agressieve toonzetting, behalve bij jou.
Ik zie niet in waarom onze tips (van Sappos en mij dus) niet van toepassing zijn op jou en jouw paard. Lees nou eerst eens alles rustig door voordat je je zo aangevallen voelt. Nergens voor nodig.