4 jarige flipt van bijzet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: 4 jarige flipt van bijzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 20:13

bijzet gewoon heel los zetten. Het is maar wat handig als je erop gaat zitten en hij kent al wat druk op de mond. Goed voorwaarts houden tijdens het longeren en anders er eerst naast gaan lopen. Ooit moet hij er toch aan wennen. Denk dat als hij gecastreerd wordt het wel minder wordt. Succes in ieder geval!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 00:26

Wildgirl schreef:
dat er gelijk weer een tandarts bij zou moeten is wel weer wat overdreven; de kans is groot dat het gewoon wat jonge paarden truucjes zijn.
Ik zou rustig beginnen met de dubbele longe over de rug.
Eventueel aan het halster; wat je ook kan doen is eens je paard met halster en bijzet los in de buitenbak zetten; reken maar dat hij dan niet achterover slaat oid
je kunt natuurlijk ook kiezen om geen bijzet te gebruiken
succes ermee

Een 4 jarige is aan het wisselen met de tanden dus zou heel goed kunnen dat er iets niet lekker zit.

Hoe wil je een dubbele longe gebruiken bij een paard wat nog niet gewend is aan het bit? Dan kun je dus ook niet sturen en/of remmen, heeft een dubbele longe ook geen nut en zorgt alleen voor meer paniek.
Los in de bak zetten vind ik dom advies, grote kans dat hij nog meer in paniek raakt omdat je bij hem weg gaat. Waarom zou hij dan ineens niet tegensputteren?

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 00:40

anneliesdj schreef:
Hoe wil je een dubbele longe gebruiken bij een paard wat nog niet gewend is aan het bit? Dan kun je dus ook niet sturen en/of remmen, heeft een dubbele longe ook geen nut en zorgt alleen voor meer paniek.

waarom moet er ook per se meteen een bit in?
volgens het deel dat ik net heb gequote hebben personen die bitloos rijden dus gewoon geluk dat hun paard in de juiste richting loopt of stopt als zij dit willen? Hoe bestuur jij je paard vanop de grond ... gelukje dat hij de weg naar de wei kent?

ik ben het volledig eens met runningkawa!

x

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 00:48

Tja, ik begrijp wel hoe dat komt... Bijzetteugels zijn gewoon flutdingen. Ze zijn slap door die ringen erin en ze zitten goed als je ze afstelt (als het paard het hoofd in de ''normale'' houding heeft) en zodra het paard nageeflijk wordt zitten ze te los en gaan ze zwabberen, wat het paard voelt in zijn mond en dus straf je hem eigenlijk voor het ontspannen. En ook als je ze aan beide kanten even strak vast maakt, gaat de binnenste slap hangen want als je paard goed stelling heeft staat daar dus minder spanning op.

Ik zou als ik jou was bij longeren (met longeersingel) gewoon touwtjes gebruiken of helemaal niks. Touwtjes zijn beter als bijzetteugels, het is een ''doorlopend circuit'' (als je de 1 touwtje over de longeersingel door laat lopen naar beide kanten, niet 2 losse touwtjes) en het voordeel daarvan is dat deze vanzelf gelijk komen te staan en je paard geen last heeft van de druk in zijn mond die een bijzetteugel geeft, en je paard er ook niet echt op kan gaan hangen. Je kunt ze tussen de voorbenen en zijlings vast maken, wat voor jouw paard het beste is moet je zelf uitvinden.

Maar eigenlijk lijkt het me het allerbeste om met een jong paard niet al teveel te prutsen en er nog niet teveel aan te hangen, eerst maar eens zien dat hij de hulpen een beetje begrijpt en een licht bitje accepteert, dan kun je weer een stapje verder. Zo zou ik dat iig doen. Veel succes !! Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 01:15

Orange_peach schreef:
waarom moet er ook per se meteen een bit in?
volgens het deel dat ik net heb gequote hebben personen die bitloos rijden dus gewoon geluk dat hun paard in de juiste richting loopt of stopt als zij dit willen? Hoe bestuur jij je paard vanop de grond ... gelukje dat hij de weg naar de wei kent?

ik ben het volledig eens met runningkawa!

x

Je snapt me niet. Ik ga ervanuit dat TS het paard een bit in heeft met longeren, ookal heeft ze dat niet en knoopt ze de bijzet aan het halster dan nog zal hij van een dubbele longe ook niet gediend zijn. Vind het dom om zoiets te gebruiken als een paard nog helemaal niet snapt dat hij links en rechts moet op eenzijdige druk en moet stoppen op gelijke druk. Doe je dat wel dan wordt het gewoon stom getrek om wie er het sterkste is en heb je uiteindelijk een paard met een trauma.

Van mij hoeft er echt geen bit en in ik heb helemaal niets gezegd over bitloos rijden, doe niet zo aangevallen.
Met runningkawa heb ik inmiddels via pb van gedachten gewisseld en volgens mij waren we het aardig eens.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 01:22

anneliesdj schreef:
Los in de bak zetten vind ik dom advies, grote kans dat hij nog meer in paniek raakt omdat je bij hem weg gaat. Waarom zou hij dan ineens niet tegensputteren?

Ik ken zat mensen die dit gewoon aan het halster doen! Daarnaast hebben ze dan ook iemand ernaast lopen. Paard wend imo dan ook op druk via de zijkant.

Maar goed ik ben zelf verder ook niet zo voor bijzetteugels. Heb al diverse paarden gezien die hierdoor juist niet goed gaan lopen. Wegdrukken van de rug of juist in paniek ervan raken.
Rustig aan eerst alles zonder bit. bit kan altijd nog.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 01:24

Ik doe het zelf ook met een halster als ik er voor het eerst op ga Knipoog

Maar TS heeft niet gezegd dat ze een halster gebruikt dus ga ik ervanuit dat ze doet zoals de meesten; longeren aan een hoofdstel met bit.

Wbt de bijzet ben ik het volledig met je eens, ook met maxielover trouwens.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 01:27

Knipoog Dat dacht ik al. Hahahaha.
Ja tis denk ik ook een beetje geldklopperij en mode om paarden maar aan van alles te moeten vastbinden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 01:28

Tjah, de massa doet het he?

lotte002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 08:14

Ellepel: het bit past gewoon goed, hij is nog niet aan het wisselen.

Sientje: Ik heb zelf zeker ervaring met jongen paarden. En heb ook hulp van mensen
Die er ook verstand van hebben.
Hij kent aan de longe alle 3 de basisgangen en reageert goed op stemhulpen.
De rede dat ik hem een beetje al aan de bijzet wil laten wennen is dat ie leerd
Om zn rug goed te gebruiken.

Anneliesdj: ik longeer inderdaad alleen met hoofdstel en bit

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 08:38

anneliesdj schreef:
Wildgirl schreef:
dat er gelijk weer een tandarts bij zou moeten is wel weer wat overdreven; de kans is groot dat het gewoon wat jonge paarden truucjes zijn.
Eventueel aan het halster; wat je ook kan doen is eens je paard met halster en bijzet los in de buitenbak zetten; reken maar dat hij dan niet achterover slaat oid
succes ermee

Een 4 jarige is aan het wisselen met de tanden dus zou heel goed kunnen dat er iets niet lekker zit.

Wat ook al eerder gezegd werd: vaak kun je zelf al en hoop controleren qua haken en wolfstandjes.

Daarnaast kun je ook de dubbele longe aan de neusriem of het halster bevestigen en tja....hij zal toch ooit een keer een rem en een stuur moeten leren kennen.
Longeer anders in een afgezette cirkel; dat scheelt ook een hoop getrek.
En wat het dikgedrukte gedeelte betreft; ik had het niet over weggaan en op deze manier laat je je paard vrij in zijn bewegingen zodat het rustiger aan kan wennen.
Als het voelt dat het druk krijgt zal het vanzelf een andere houding aannemen zodat die druk minder wordt.
Ik ben altijd redelijk simpel in dit soort dingen; in tegenstelling tot de rest van bokt ben ik bang

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 08:49

ik zou gewoon die bijzet weglaten in dit geval,op deze leeftijd moet je zo min mogelijk problemen opzoeken,en als hij flipt van een bijzet vind hij het gewoon "eng"om "vast" te zitten,ik kan me daar wel iets bij voorstellen.....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 09:42

lotte002 schreef:
Ellepel: De rede dat ik hem een beetje al aan de bijzet wil laten wennen is dat ie leerd
Om zn rug goed te gebruiken.

Als hij moeite heeft met de bijzet, gebeurt het tegenovergestelde.
Gewoon weglaten en hem leren ontspannen te lopen en de achterhand te gebruiken. De basis van ruggebruik is het onderzetten van de achterhand, niet het omlaag dwingen van het hoofd mbv bijzet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:27

Wildgirl schreef:
Wat ook al eerder gezegd werd: vaak kun je zelf al en hoop controleren qua haken en wolfstandjes.

Daarnaast kun je ook de dubbele longe aan de neusriem of het halster bevestigen en tja....hij zal toch ooit een keer een rem en een stuur moeten leren kennen.
Longeer anders in een afgezette cirkel; dat scheelt ook een hoop getrek.
En wat het dikgedrukte gedeelte betreft; ik had het niet over weggaan en op deze manier laat je je paard vrij in zijn bewegingen zodat het rustiger aan kan wennen.
Als het voelt dat het druk krijgt zal het vanzelf een andere houding aannemen zodat die druk minder wordt.
Ik ben altijd redelijk simpel in dit soort dingen; in tegenstelling tot de rest van bokt ben ik bang

Je kunt zelf wel wat controleren qua tanden maar je kunt zelf geen haken en wolfstanden eruit halen én je kunt hem niet achter in zijn mond kijken.

Wbt de rest; dubbele longe kan idd aan het halster maar dan nog moet het paard weten wat hij moet doen bij de druk, daar verandert wel of geen bit niet zoveel aan.
De bijzet zou ik ook niet doen als je erbij blijft, wat ik begrijp van TS is het paard in paniek zodra het eraan zit en komt ze helemaal niet aan longeren toe, zoals ze zegt vliegt het paard in paniek naar achter. Ik zie niet in waarom hij dat niet zou doen als je de longeerlijn eraf haalt.

@TS; hoe bevestig je de longeerlijn, aan het bit of doe je een halster over het hoofdstel heen?

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:50

anneliesdj schreef:
Je snapt me niet. Ik ga ervanuit dat TS het paard een bit in heeft met longeren, ookal heeft ze dat niet en knoopt ze de bijzet aan het halster dan nog zal hij van een dubbele longe ook niet gediend zijn. Vind het dom om zoiets te gebruiken als een paard nog helemaal niet snapt dat hij links en rechts moet op eenzijdige druk en moet stoppen op gelijke druk. Doe je dat wel dan wordt het gewoon stom getrek om wie er het sterkste is en heb je uiteindelijk een paard met een trauma.

Van mij hoeft er echt geen bit en in ik heb helemaal niets gezegd over bitloos rijden, doe niet zo aangevallen.
Met runningkawa heb ik inmiddels via pb van gedachten gewisseld en volgens mij waren we het aardig eens.

volgens mij zitten we allebei naast elkaar en begrijpen we elkaars berichten niet helemaal ...
ik voel me helemaal niet aangevallen (heb zelf ook helemaal niets speciaals met bitloos of dergelijk dus dat ik dit persoonlijk zou nemen is ook niet aanwezig) of dergelijke maar had het enkel over de twee zinnen die ik gequote had, deze gaven mij het idee van "zonder bit kan je niet sturen", daarom stelde ik me vragen (welke mogelijk anders geinterpreteerd werden ... ).
dat ik het eens ben met runningkawa betekende ook helemaal niet dat ik het daardoor niet eens was met jou, enkel vond ik de reacties die runninkawa gaf een correcter beeld vormen voor mij ...

x

lotte002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 16:31

anneliesdj : ik heb over het hoofdstel een halster zitten
waaraan de longeerlijn vast zit

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:18

Als je daar nu eens de bijzet aan vastmaakt? (als je die nog steeds wilt gebruiken, want zoals gezegd kun je het ook overslaan)

lotte002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 09:09

anneliesdj : de bijzet laat ik voor wat het is, we gaan eerst een halsverlenger oftwel elastiek proberen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 17:57

ik ben het helemaal eens met maxielover! ik ga met hem mee; bijzetteugels vind ik onzin. waarom een paard zo jong al aan de teugel proberen te krijgen? of komt t dat ik dus totaal niks heb met dressuur (behalve dan de basis), maar met springen...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 13:45

lotte002 schreef:
anneliesdj : de bijzet laat ik voor wat het is, we gaan eerst een halsverlenger oftwel elastiek proberen

Dat geeft waarschijnlijk hetzelfde probleem

tamaraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 17:22

weg laten of een hele lossen maar daar schiet je niet zo veel van op de meine gaat ook door het lint hoor als hij een bijzet teugel aan heeft

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 17:27

@ opties:

Eraf laten, óf juist een paar keer goed naar voren werken..
Voorwaarts is immers dé voorwaarde voor alles..

(en natuurlijk de bijzet dan wel los)

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 10:40

lotte002 schreef:
hallo

sinds een tijd heb ik een 4jarige (nog hengst).
hij is in omgang echt een schat van een paard is heel braaf.
hij is nog onbeleerd en kent alleen de longe (met zadel en hoofdstel).
nu zijn we sinds een week of 2 bezig met hem 'in te rijden'.
aan de longe is hij goed voorwaarst in alle 3 de gangen luisterd goed naar stemhulpen
maar zodra de bijzet er bij komt flipt ie helemaal.

we hebben al van alles geprobeert heb nu de langste bijzetteugel die ze in de ruitersport hadden
gehaald en die op alle 2 de kante op zn langst gezet.
er staat dan zogoed als geen druk op zn mn mond. maar dan nog wil
hij er niks van weten. met als gevolg en heel drama van steigeren en gek doen.
voor zijn eigen en onze veiligheid doen we dan de bijzet er weer af.

wie heefd hier ook ervaring mee of heefd tips.

(ps, zodra hij hellemaal van ons is word hij wel geruint.)

Rustig opbouwen met een loshangend touwtje, je moet hem niet het gevoel geven dat hij opgesloten zit

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 10:52

IK zou beginnen met elastiek, hals verlenger of touwtjes met een stuk elastiek er tussen. Als je touwtjes gaat gebruiken is het verstandig om ze niet tussen de benen vast te maken, maar aan de zijkant. Als hij dan een keer stijgerd zit hij niet meteen in de touwtjes. Voorwaart houden is natuurlijk het aller belangrijkste. Bijzet teugels zou ik zelf nooit gebruiken, je sluit ze echt op en kunnen geen kant meer op voor hun gevoel. Misschien is het idd ook een goed idee om het te bevestigen aan het halster, maar dat heb ik zelf nog nooit uitgeprobeerd.

Succes ermee!

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 20:28

Wildgirl schreef:
succes ermee

als hij in de buitenbak los staat met een bijzet kan hij als nog achter over klappen.